Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Lejonvakten (The Lion Guard)

Startat av moviefan, 16 februari 2016 kl. 19:33:00

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Då var det som jag misstänkte. Det är också mest logiskt, då Disney Channel och Disney XD brukar utgå ifrån produktionsordningen i 8 fall av 10, vad gäller avsnittsnumren i tablåerna.

I stort sett det enda undantaget vad jag kommer ihåg är Darkwing Duck, där de utgick ifrån någon märklig ordning som inte överensstämmer med vare sig produktionsordning eller någon visningsordning jag kunnat hitta.

Vid de flesta Disney Channel-serier på senare år tycker jag också det verkar som att produktionsordningen oftast överensstämmer bäst med kronologisk ordning.

Kloppstock

Citat från: Alexander skrivet 21 april 2018 kl. 10:37:09
Längst ner till vänster finns 7 flikar med namnen "Sheet 1, Sheet 2, Sheet 3, Sheet 4 m.m. Ser du dem?
Klicka på dem så dyker skådespelarnas roller upp.
Okay då!, tackar för det

Alexander

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 april 2018 kl. 07:29:31
Jag vet faktiskt inte när Disney började med att begära in Inventory Sheets, och heller inte hur långt bakåt i tiden de har sparat sådana, men precis som du skulle jag ärligt talat också misstänka att Hos Musse är för gammal...

Jag vet faktiskt inte om den första säsongen av Musse och racergänget är färdigdubbad eller inte, och jag har ärligt talat inte riktigt full koll på vilka avsnitt som har sänts av den på senare tid, men det är värt ett försök. Musse Pigg håller jag med vore mycket intressant med Inventory Sheets till; jag ska höra med Disney. :)

Man får ju höra hur det står till vid TV serie, jag tror till TV-serier att informationen kan skilja sig beroende på hur stort marknadsvärde de har.

Såg förresten på Musse och racergänget på Disney Channnel (avsnittet Gone fishing) och jag gillade att creditlistan även om det endast gällde huvudrollerna inte hade rösterna i grupp, utan att det stod tydligt att Musse spelades av Anders Öjebo, Mimmi: Lizette Pålsson m.m.  :)

Daniel Hofverberg

Citat från: Alexander skrivet 23 april 2018 kl. 11:14:14
Såg förresten på Musse och racergänget på Disney Channnel (avsnittet Gone fishing) och jag gillade att creditlistan även om det endast gällde huvudrollerna inte hade rösterna i grupp, utan att det stod tydligt att Musse spelades av Anders Öjebo, Mimmi: Lizette Pålsson m.m.  :)
Mycket intressant; det har det inte gjort på de avsnitt jag sett.

gstone

Vem gör Scars röst i den här serien ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 26 april 2018 kl. 22:38:58
Vem gör Scars röst i den här serien ?

Det var ett tag sedan jag såg serien (då det var frivisning), men har för mig att det var Adam Fietz.

Alexander

Citat från: gstone skrivet 26 april 2018 kl. 22:38:58
Vem gör Scars röst i den här serien ?

Disney har ju som sagt inte ännu en rollista för säsong 2 gjord, men jag tycker Scar verkar spelas av Jan Åström.  :)

Daniel Hofverberg

I dagens Disneydags sändes den första halvan av The Rise of Scar (som avbröts efter ungefär halva avsnittet, utan att ens sätta ut någon "To Be Continued" eller dylikt), så gissningsvis bör väl den andra halvan sändas i nästa veckas avsnitt.

Scar medverkar som bekant inte i den första halvan, men däremot var det helt klart även här Svante Thuresson som spelar Rafiki och Johan Schinkler som spelar Mufasa - det lät som dem, och båda två stod med under "Övriga röster" på eftertexterna. Mycket glädjande att de är tillbaka. :)

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 april 2018 kl. 15:19:17
I dagens Disneydags sändes den första halvan av The Rise of Scar (som avbröts efter ungefär halva avsnittet, utan att ens sätta ut någon "To Be Continued" eller dylikt), så gissningsvis bör väl den andra halvan sändas i nästa veckas avsnitt.

Scar medverkar som bekant inte i den första halvan, men däremot var det helt klart även här Svante Thuresson som spelar Rafiki och Johan Schinkler som spelar Mufasa - det lät som dem, och båda två stod med under "Övriga röster" på eftertexterna. Mycket glädjande att de är tillbaka. :)

Det var skönt att höra, jag såg nämligen avsnitten i senaste årsskiftet och har inget minne av att ha hört dem, men jag tror dig.

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet 21 april 2018 kl. 20:53:57
Musse och Racergänget samt Musse Pigg (kortfilmsserien från 2013-framåt) hade också varit rolig att få sådana röstlistor till, men jag vet inte om mer än en säsong har gjorts av den först nämnda än så länge.
Tydligen har Disney inga Inventory Sheets för Musse Pigg - mest troligt klassas det som kortfilmer hellre än som en TV-serie. Istället har jag fått 78 separata creditlistor för varje enskilt avsnitt, plus lika många filer för norska, danska och finska...

Creditlistorna är inte lika bra som Inventory Sheets, då bara större roller listas och resten går under "Övriga röster"; men dock betydligt bättre än ingenting.

Disney har dock bett mig att inte vidaresprida de här dokumenten, så därför kan jag inte bifoga de här. Istället måste jag sammanställa och skriva om informationen från alla 78 dokument till en mer traditionell creditlista att lägga upp på sajten, och det kommer av förståeliga skäl inte att gå på nolltid...

Kloppstock

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 april 2018 kl. 22:20:20
Nu har jag äntligen fått så kallade Contract Inventory Sheets till säsong 1 av Lejonvakten. Det är alltså en förteckning över samtliga skådespelare och vilka rollfigurer de spelar i respektive avsnitt, som dubbningsstudiorna sammanställer och skickar till Disney när dubbningen av en säsong är avslutad.

Svenska, norska, danska och finska listor är bifogade här. :)
Nu har jag kollat igenom samtliga sheets i swedish dokumentet och hittar inte en fullständig förteckning över samtliga roller,
jag hittar enbart ett dokument som skildrar dom 50-11 birollerna om vem som spelade svin Nr:9 och vem som gjorde vindpusten, jag vill
veta bärande roller som hackspetten med synnedsättningen etc

Alexander

#206
Citat från: Kloppstock skrivet  5 maj 2018 kl. 10:59:06
Nu har jag kollat igenom samtliga sheets i swedish dokumentet och hittar inte en fullständig förteckning över samtliga roller,
jag hittar enbart ett dokument som skildrar dom 50-11 birollerna om vem som spelade svin Nr:9 och vem som gjorde vindpusten, jag vill
veta bärande roller som hackspetten med synnedsättningen etc

Vilka roller tycker du saknas? För jag tycker listan som finns är väldigt bra.
Har rollen ett namn? Och i vilka avsnitt dyker den upp i?  :)

Daniel Hofverberg

Utifrån en första snabbtitt kan jag heller inte se att det skulle saknas någon rollfigur, och listan borde ha med samtliga rollfigurer som förekommer i den första säsongen; både stora och små (även fast jag kan tänka mig att det eventuellt kan saknas en och annan minimal icke namngiven karaktär).

Dokumentet är alltså sorterat under skådespelarnas namn, och under varje skådespelare listas först de större/viktigare rollfigurerna de spelar (åtminstone enligt Disneys och/eller dubbningsstudions synsätt) och därefter mindre roller.

Men det här är alltså bara för säsong 1. En liknande lista för säsong 2 kommer alltså dröja tills den säsongen är färdigdubbad, och sen kan jag tänka mig att det kan ta ett tag efter att den är färdigdubbad innan dubbningsstudion har hunnit sammanställa all information. Trots allt lär väl SDI Media, för att kunna sammanställa ett sådant här dokument, behöva gå igenom alla gamla manus och liknande för att se vilka rollfigurer som respektive skådespelare har spelat (i synnerhet när det gäller roller som inte Disney behöver godkänna).

Daniel Hofverberg

Citat från: Alexander skrivet 27 april 2018 kl. 05:57:45
Disney har ju som sagt inte ännu en rollista för säsong 2 gjord, men jag tycker Scar verkar spelas av Jan Åström.  :)
Jag är benägen att hålla med dig. Idag sändes som bekant den andra halvan av The Rise of Scar i Disneydags, och under "Övriga röster" fanns Jan Åström med. Utifrån den enda repliken han har i avsnittet lät det också likt hans röst.

För övrigt har SVT hanterat just det här dubbelavsnittet ganska märkligt, då de förra veckan klippte efter ganska exakt halva avsnittet (nästan mitt i en mening); och nu idag fortsatte de precis där de slutade förra veckan - helt utan vare sig intro, resumé eller avsnittstitel.

moviefan

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 april 2018 kl. 15:19:17
I dagens Disneydags sändes den första halvan av The Rise of Scar (som avbröts efter ungefär halva avsnittet, utan att ens sätta ut någon "To Be Continued" eller dylikt), så gissningsvis bör väl den andra halvan sändas i nästa veckas avsnitt.

Scar medverkar som bekant inte i den första halvan, men däremot var det helt klart även här Svante Thuresson som spelar Rafiki och Johan Schinkler som spelar Mufasa - det lät som dem, och båda två stod med under "Övriga röster" på eftertexterna. Mycket glädjande att de är tillbaka. :)

Varför visas avsnittet i två delar på olika dagar ?