Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Nya tullregler

Startat av Anders M Olsson, 16 februari 2018 kl. 16:25:37

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Anders M Olsson

En kalldusch väntar för oss som ibland beställer exempelvis DVD- eller Blu-rayfilmer från USA eller något annat land utanför EU.

Enligt en artikel på SVT Nyheter kommer Postnord redan från och med den första mars börja ta ut avgifter och moms på alla varuförsändelser som kommer från länder utanför EU.

https://www.svt.se/nyheter/konsument/postnord-andrar-reglerna-sa-mycket-dyrare-blir-varor-bestallda-fran-kina

I dag går varor under 200 kronor igenom utan avgifter.

Från och med den 1 mars kommer Postnord att beslagta alla varuförsändelser oavsett värde och lagra dem i en speciell tullterminal tills mottagaren har betalt momsen och deras ockeravgift (som de kallar "administrationsavgift") på 75 kronor.

(Det skulle inte förvåna mig om det t.o.m. blir moms på ockeravgiften så att det i praktiken blir 93:75 enbart i avgift. Dessutom kanske de t.o.m. gör som de har gjort tidigare - tar det deklarerade varuvärdet och adderar på värdet av frimärken eller frankostämplar på paketet innan de beräknar momsen på summan.)

Om varuvärdet är högre än 1500 kronor blir ockeravgiften 125 kronor, och då måste man även betala tull.

TonyTonka

Ursäkta min okunskap, men är det bara postnord som tar emot paket från utlandet i Sverige, eller gör andra postföretag det också?  ???
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

#2
Det är onekligen väldigt tråkiga och oroväckande nyheter. Att betala moms i sig är väl inget anmärkningsvärt - tråkigt men förståeligt. Men att PostNord däremot tar ut ockeravgifter på minst 75 kronor är ju helt sjukt; inte minst när mycket som beställs från i synnerhet Asien rör sig om paket som max kostat några tior. Att betala moms för ett paket man betalat 20 kr för (d.v.s. 5 kr extra) är ju rimligt och inget anmärkningsvärt, men att på det betala ytterligare 75 kr som bara går till PostNord och inte har någonting med momsen eller tullavgiften att göra är helt orimligt.

Frågan är ju också hur det här egentligen kommer att fungera i praktiken? Det kommer ju hundratusentals paket från i synnerhet Kina varje vecka, så om verkligen samtliga dessa ska stoppas och PostNord ska börja skicka ut avier om varenda ett av dessa paket lär det ju bli fördröjningar på månader innan paketen faktiskt kommer fram. Och när man får sådana avier, hur ska man kunna veta vad paketet innehåller, så man vet om det överhuvudtaget är värt att betala aviet? Har man köpt ett flertal DVD-filmer för 600 - 700 kr lär man ju motvilligt betala kostnaden, som trots allt är hutlös men någorlunda inom rimlighetens gräns. Men har man köpt exempelvis en HDMI-kabel från Kina för 15 kr med frakt finns det ju ingen människa i Sverige som verkligen kommer att betala de 75 kronorna plus moms (d.v.s. 4 kr plus PostNords avgift; summa 79 kr) - då kommer man ju hellre att strunta i paketet, så det får skickas tillbaka till Kina...

Men om man som jag har dussintals beställningar utanför EU i omlopp, hur ska man då kunna veta vad av allt detta som just det avi man fått handlar om? Ofta står det ju trots allt väldigt generella beskrivningar på tulldeklarationen, som egentligen inte säger någonting. Avsändarens namn eller adress säger ofta heller ingenting, om det nu inte är från stora välkända firmor som Amazon eller liknande. Men har man handlat från eBay eller Wish har man ju som regel ingen susning om vad avsändaren kan tänkas heta.

Och vad händer med alla de mängder av paket där det deklarerade värdet på tullblanketten är helt uppåt väggarna, och inte alls motsvarar det man själv har betalat? Det är ju trots allt mer regel än undantag att företag skriver ut generella värden på tulldeklarationerna, som inte alls motsvarar det man faktiskt har betalat. Mycket av det jag köpt från Kina har exempelvis varit märkt med 10 amerikanska dollar i värde, vare sig man själv har betalat 5 kr eller 100 kr. Om tiotusentals personer då begär omprövning av summan kommer det ju bli ännu mer kaos...

Och gör det någon skillnad om paketet är märkt med "Gåva" på tulldeklarationen?

Citat från: TonyTonka skrivet 16 februari 2018 kl. 16:54:17
Ursäkta min okunskap, men är det bara postnord som tar emot paket från utlandet i Sverige, eller gör andra postföretag det också?  ???
Det är bara PostNord som sköter det, på uppdrag av Tullverket.

Undantaget är frakt- och budfirmor som DHL och liknande, som själva betalar tull och moms (och oftast begär det av kunderna från första början) och som därmed inte passerar igenom tullen eller PostNord.

Anders M Olsson

Ja, det är ju helt rimligt att man betalar moms och eventuell tull, men Postnords avgift på 75 kronor är fullständigt horribel.

Om man skickar ett paket från exempelvis USA betalar ju avsändaren porto som man borde kunna förutsätta ska täcka alla kostnader för transporten, ända fram till mottagarens dörr eller avhämtningsställe.

Så Postnord bör redan ha fått betalt för att vidarebefordra en utländsk försändelse inom Sverige genom internationella överenskommelser. Om det är för lite får de i så fall förhandla med sina kollegor utomlands så att portot för att skicka paketen kommer att spegla de verkliga kostnaderna.

I SVTs artiklar står det att de tidigare reglerna var att mottagaren själv skulle hålla reda på och betala in momsen för småförsändelser under 200 kronor, men att väldigt få gjorde det. Det är nog en helt okänd regel. Jag, liksom de flesta andra, har förutsatt att staten helt enkelt bara efterskänkte skatten p.g.a. det orimliga i att kräva in småbelopp.

Om avsikten verkligen var att få in skatten duger det inte att komma i efterhand och gnälla över hur många miljoner staten har förlorat på regler som man aldrig har informerat om. Ett inbetalningskort på momsen bifogat varje försändelse, utan några extrapålagor, hade förmodligen räckt för att en ganska stor del av pengarna skulle strömma in till statskassan.

Som kuriosa kan jag nämna att jag för några år sen (innan 200-kronorsregeln) prenumererade på serietidningar från USA. DC Comics hade slutat skicka tidningar internationellt, så jag anlitade i stället ett företag som samlade ihop mina titlar och skickade alla som ett paket en gång i månaden. Oftast gick paketen fram utan avgifter, men en gång kom ett paket med tidningar värda 80 kronor som jag skulle behöva lösa ut för 120 kronor. Det paketet fick naturligtvis gå i retur till avsändaren...

Eriksson

#4
Utanför EU, det betyder ju att till och med engelska Amazon är uteslutet... Det var sorgligt med tanke på hur bra priser de ofta har på begagnade DVD:er. Det blir väl till att hålla sig till tyska och franska Amazon i fortsättningen, men utbudet är ju inte exakt samma...
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

Daniel Hofverberg

Än så länge är ju Storbritannien med i EU, så det kommer ju dröja innan de verkligen går ur.

Det luriga med Amazon är att man aldrig riktigt kan veta varifrån det skickas. Även om man beställer från brittiska Amazon har det hänt att det har skickats från USA eller något helt annat land...

Dessutom är det ju många DVD- och Blu-Ray-filmer som bara släpps i USA, och sådana är ju besvärliga att få tag i någonstans ifrån som garanterat skickas från något EU-land.

Citat från: Anders M Olsson skrivet 17 februari 2018 kl. 06:51:15
Om avsikten verkligen var att få in skatten duger det inte att komma i efterhand och gnälla över hur många miljoner staten har förlorat på regler som man aldrig har informerat om. Ett inbetalningskort på momsen bifogat varje försändelse, utan några extrapålagor, hade förmodligen räckt för att en ganska stor del av pengarna skulle strömma in till statskassan.
Jag instämmer fullständigt. Merparten kan förmodligen tänka sig att betala moms, men inte med PostNords absurda extra avgifter som inte tillför någonting. Hade man skickat med inbetalningskort på momsen med försändelserna eller något annat ENKELT sätt för mottagarna att kunna betala in moms (och ev. tull) utan något extra påslag - även utan sätt att kunna kontrollera att det efterlevs - så skulle jag tro att 65 - 70% av alla ändå skulle betala in momsen. Det skulle säkerligen leda till högre inkomster till statskassan än med de här nya reglerna.

Trots allt kan vi förmoda att minst 80% av de halv miljon paketen som inkommer utanför EU till Sverige varje vecka rör sig om billiga varor från Asien på mellan 5 och 50 kr. Att då betala några kronor i moms lär ingen ha något emot; även med moms är ju de allra flesta varor billigare än i Sverige. Men däremot kommer ju inte en enda människa att vara beredda att betala en expeditionsavgift på 75 kr, som vida överstiger värdet för både varan och momsen. För alla sådana paket kommer ju alla därför att strunta i att lösa ut dem, då det inte rör sig om någon stor summa man förlorat när man inte får varan. Därför kommer det ju att bli hundratusentals paket varje vecka som PostNord måste skicka tillbaka till avsändarna, vilket lär kosta skjortan; plus då portokostnaden för att skicka ut alla hundratusentals avier före det...

Kort sagt, det här känns inte det minsta genomtänkt och lär ju leda till fullständig kaos. Med all extra administration för att beräkna momssummor och skicka ut avier lär det ta flera veckor längre tid än hittills att faktiskt få paket man beställt, och hur man egentligen ska kunna lista ut vad paketet innehåller som man får avi/inbetalningskort för är bortom mitt förstånd...

Eriksson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 februari 2018 kl. 11:59:10
Än så länge är ju Storbritannien med i EU, så det kommer ju dröja innan de verkligen går ur.
Jag trodde att de officiellt hade gått ur redan. Jag har tydligen inte så bra koll som jag tror...

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 februari 2018 kl. 11:59:10
Det luriga med Amazon är att man aldrig riktigt kan veta varifrån det skickas. Även om man beställer från brittiska Amazon har det hänt att det har skickats från USA eller något helt annat land...
Det står ju oftast varifrån de olika säljarna skickar, så det är ju bara att vara uppmärksam på det, men det är ju synd när något bara skickas från utanför EU.

På till exempel den här filmen (https://www.amazon.co.uk/gp/offer-listing/B0041SI7D4/ref=dp_olp_all_mbc?ie=UTF8&condition=all) står det dock ingenting om varifrån säljaren moviemars-uk skickar. Vad ska man tro då? Att den skickas från England för att jag beställer från engelska Amazon eller från USA för att det är en amerikansk import?
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

Soscla

Tycker att det är bra, så kanske folk tänker sig om en extra gång innan de köper massa onödigt skräp från typ Kina.
It's so fluffy I'm gonna die!

Anders M Olsson

#8
Kina har jag aldrig handlat från. Däremot händer det lite då och då att jag beställer DVD- och Blu-rayfilmer från länder utanför EU, vanligtvis USA eller Australien.

Orsaken är naturligtvis att det är filmer som inte finns utgivna här, eller att de utländska utgåvorna är av betydligt bättre kvalité än de svenska.

Jag har även handlat ganska mycket från England, och det kommer att gå bra ett år till innan Storbritannien lämnar EU. Sen blir det värre.

Förutom att man kan ha synpunkter på själva ofoget med en sådan här avgift är det ju rent åt helvete att införa det med så kort varsel att en massa redan lagda beställningar kommer att drabbas. Det minsta man skulle kunna begära är ett halvårs övergångsperiod.

Jag får helt enkelt föra en lista på vad jag vill ha, och lägga större beställningar så att allt samlevereras. Då blir avgiften utslagen per film inte så hög.

Kanske det blir vanligt med leveransalternativ via andra EU-länder där det fortfarande går att ta in småpaket utan pålagor.

Daniel Hofverberg

På tal om det, finns det någon postorderfirma i dagens läge som håller på med import av region 1/A-utgåvor på DVD och Blu-Ray från USA, som skickar från något EU-land? Eller för all del någon som säljer australiensiska region 4-utgåvor som skickar från EU? Precis som för Anders är det (förutom europeiska) huvudsakligen amerikanska och australiensiska DVD- och Blu-Ray-utgåvor jag köper, och då nästan enbart i de fall som filmerna eller serierna inte har släppts i Sverige. Tyvärr finns det ju väldigt många sådana exempel, och den bistra sanningen är ju att många filmer aldrig kommer att släppas i Sverige...

Förr i tiden handlade jag mycket från gamla goda Danmark-baserade Axel Music, men de gick ju tyvärr i konkurs 2012 och jag har inte hittat någon ersättare till dem. På senare år har jag huvudsakligen köpt amerikanska DVD/BD-utgåvor från Amazon, som visserligen sällan är jättebilliga men alltid stabila och tillförlitliga; men i och med de här nya reglerna måste man ju börja se över om det finns andra alternativ som skickar från något land inom EU.

Själv har jag handlat en del från Kina, just vid sådana varor som antingen är svåra att få tag på i Sverige eller som är alltför orimligt dyra här. Det är ju exempelvis knappast rimligt att HDMI-kablar ska kosta minst 10 gånger mer i Sverige än från Kina, frakten inräknad...

Jag har som sagt ingenting emot att betala moms och eventuell tull - det är fullt rimligt och rättvist, så att butiker utanför EU ska konkurrera på samma villkor som svenska butiker. Men däremot är det som sagt helt bortom all rim och reson med en expeditionsavgift på 75 kr, som inte gagnar statskassan minsta lilla utan som bara PostNord själva får.

Alexander

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 februari 2018 kl. 12:17:46
På tal om det, finns det någon postorderfirma i dagens läge som håller på med import av region 1/A-utgåvor på DVD och Blu-Ray från USA, som skickar från något EU-land? Eller för all del någon som säljer australiensiska region 4-utgåvor som skickar från EU? Precis som för Anders är det (förutom europeiska) huvudsakligen amerikanska och australiensiska DVD- och Blu-Ray-utgåvor jag köper, och då nästan enbart i de fall som filmerna eller serierna inte har släppts i Sverige. Tyvärr finns det ju väldigt många sådana exempel, och den bistra sanningen är ju att många filmer aldrig kommer att släppas i Sverige...

Förr i tiden handlade jag mycket från gamla goda Danmark-baserade Axel Music, men de gick ju tyvärr i konkurs 2012 och jag har inte hittat någon ersättare till dem. På senare år har jag huvudsakligen köpt amerikanska DVD/BD-utgåvor från Amazon, som visserligen sällan är jättebilliga men alltid stabila och tillförlitliga; men i och med de här nya reglerna måste man ju börja se över om det finns andra alternativ som skickar från något land inom EU.

Själv har jag handlat en del från Kina, just vid sådana varor som antingen är svåra att få tag på i Sverige eller som är alltför orimligt dyra här. Det är ju exempelvis knappast rimligt att HDMI-kablar ska kosta minst 10 gånger mer i Sverige än från Kina, frakten inräknad...

Jag har som sagt ingenting emot att betala moms och eventuell tull - det är fullt rimligt och rättvist, så att butiker utanför EU ska konkurrera på samma villkor som svenska butiker. Men däremot är det som sagt helt bortom all rim och reson med en expeditionsavgift på 75 kr, som inte gagnar statskassan minsta lilla utan som bara PostNord själva får.

Vad sägs om Loudness Hembio, Daniel? Dem importerar filmer från USA bl.a .  :)

Eriksson

#11
Jag kom på att https://www.disclord.se/ säljer (endast tror jag) DVD importerad från USA. Priserna är visserligen ganska saftiga, och gör man en stor beställning kan Amazon bli billigare trots Postnords avgift.

Filmen jag länkade till förut kostar 199 på Disclord (https://www.disclord.se/product/trouble-in-mind-25th-anniversary-special-edition). På engelska Amazon kan man få den för kr 107:01. Med avgiften blir det kr 182:01.
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

Daniel Hofverberg

Citat från: Alexander skrivet 18 februari 2018 kl. 12:31:20
Vad sägs om Loudness Hembio, Daniel? Dem importerar filmer från USA bl.a .  :)
De har jag aldrig hört talats om. Har du någon länk?

Alexander

#13
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 februari 2018 kl. 13:03:15
De har jag aldrig hört talats om. Har du någon länk?

Här är deras hemsida:
http://www.loudness.se

Det dem inte har lagt upp kan man alltid höra om via mail om det går att beställa.

TrondM

Norge gjorde det samme i 1998, og krevde moms på alle pakker uansett verdi. Dette varte ikke så veldig lenge. Ca. ett eller to år tror, jeg. Det førte til så mye ekstraarbeid for tullvesenet, at det ble helt nødvendig å gjeninnføre ordningen med fritak for småpakker.

I dag kan vi importere pakker med verdi (inkludert frakt) inntil 350 norske kroner. Dette ble hevet for noen år siden fra 200 kroner (eksklusiv frakt)

Vi har også et administrasjonsgebyr for å betale momsen, og dette er mye høyere enn i Sverige. Fra 1. januar 2018, er dette gebyret 158 norske kroner for forenklet tullbehandling (forsendelser med verdi under 3000 kroner). Full fortolling koster 341 kroner.


Det interessante er at et så høyt administrasjonsgebyr nesten utligner prisforskjellen mellom standardfrakt og ekspressfrakt fra Amazon USA. Grunnen til det, er at med ekspressfrakt betaler du inn moms til Amazon, og tullbehandlingen er en del av fraktkostnaden.

Eksempel:
Hvis jeg kjøper sesong 1 av Outer Limits på blu-ray, så koster den $73,39. I tillegg kommer frakt, moms og gebyrer:

Ekspress (2-3 dager):
blu-ray: $73.39
frakt:   $28.98
moms:    $25.59
----------------
Total:  $127.96
----------------
NOK:     995,73
================


Standard (2-3 uker):
blu-ray:  $73.39
frakt:     $6.48
-----------------
subtotal: $79.87
-----------------
NOK:      621,52
moms:     155,38
gebyr:    158,00
-----------------
Total:    934,90
=================


Altså 60 kroner dyrere, men med en så mye raskere levering at det er verdt hver krone.

Når det gjelder varer fra Amazon UK, så må dere huske at når UK går ut av EU, så vil Amazon UK trekke fra britisk VAT (20%) på pakkene før de sender varene ut av UK. En vare som koster £30 pluss frakt i dag, vil altså koste £25 pluss frakt når de går ut av EU. Og hvis jeg har forstått EU-reglene rett, så har vel Amazon UK så stor omsetning til Sverige, at de belaster svensk moms på alle varer de sender dit. I så fall betaler dere vel allerede £31,25 pluss frakt for denne varen. Om fraktprisene ikke endrer seg, vil den fremtidige prisøkningen fra Amazon UK bestå av adminstrasjonsgebyret og eventuell moms på frakt.