Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Filmer och respektive bolag

Startat av moviefan, 5 juni 2017 kl. 21:52:53

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

moviefan

Jag tänkte ta upp vilka bolag som äger respektive filmer. Ni får komma med synpunkter såklart.

Walt Disney Animation Studios

Disney Klassikerna (Snövit-Vaiana)

Pixar filmerna

Uppföljarna (?)
Kortfilmerna (?)

Warner Bros

Det Magiska Svärdet
Järnjätten
Space Jam
Snurre Sprätt
Tom och Jerry
Den Perfekta Stormen
Deep Blue Sea
Batman
Ghost Ship
Rädda Willy filmerna
mfl

Dreamworks

Spirit - Hästen från vildmarken
Prinsen av Egypten
På andra sidan häcken
Madagascar
Kung Fu Panda filmerna
Vägen till Eldorado
A Beautiful Mind
Cast Away mfl

Ja listorna kan göras hur långa som hellst. Jag gillar många av dessa filmer.  Jag har säkert glömt att ta med fler bolag. De två första Narnia filmerna gjordes av Disney, medans den tredje av 20 Centory Fox. Är det 20 Centory Fox som även äger alla Don Bluth filmerna ?  Varför blev Star Wars köpt av Disney ?  SW var inte Disney från början. 




Disneyfantasten

Citat från: moviefan skrivet  5 juni 2017 kl. 21:52:53
Jag tänkte ta upp vilka bolag som äger respektive filmer. Ni får komma med synpunkter såklart.

Walt Disney Animation Studios

Disney Klassikerna (Snövit-Vaiana)

Uppföljarna (?)
Kortfilmerna (?)

Warner Bros

Det Magiska Svärdet
Järnjätten
Space Jam
Snurre Sprätt
Tom och Jerry
Den Perfekta Stormen
Deep Blue Sea
Batman
Ghost Ship
Rädda Willy filmerna
mfl

Dreamworks

Spirit - Hästen från vildmarken
Prinsen av Egypten
På andra sidan häcken
Madagascar
Kung Fu Panda filmerna
Vägen till Eldorado
A Beautiful Mind
Cast Away mfl

Ja listorna kan göras hur långa som hellst. Jag gillar många av dessa filmer.  Jag har säkert glömt att ta med fler bolag. De två första Narnia filmerna gjordes av Disney, medans den tredje av 20 Centory Fox. Är det 20 Centory Fox som även äger alla Don Bluth filmerna ?  Varför blev Star Wars köpt av Disney ?  SW var inte Disney från början.

Du glömde att nämna Pixar-filmerna, de är ju också Disney.

Dessutom så är det inte alla Don Bluth filmerna som ägs av 20th Century Fox, Resan Till Amerika och Landet för Längesedan ägs av Universal medan Trollet i Parken, Tummelisa och Pingvinen och Lyckostenen ägs av Warner Bros.

Vilka är förresten Den Perfekta Stormen, Deep Blue Sea, Ghost Ship, A Beautyful Ship och Cast Away? Jag tror inte att jag har hört talas om dem tidigare...

Sen så är ju Rädda Willy inte alls tecknat, det är spelfilmer, om du syftar på de filmer som gjorts av Warner Bros.

Förövrigt tycker jag att det är irriterande att Star Wars blivit uppköpt av Disney, jag tycker inte alls att det hör till Disney och dessutom så känns det extremt överskattat.

moviefan

Citat från: Disneyfantasten skrivet  5 juni 2017 kl. 21:58:49
Du glömde att nämna Pixar-filmerna, de är ju också Disney.

Dessutom så är det inte alla Don Bluth filmerna som ägs av 20th Century Fox, Resan Till Amerika och Landet för Längesedan ägs av Universal medan Trollet i Parken, Tummelisa och Pingvinen och Lyckostenen ägs av Warner Bros.

Vilka är förresten Den Perfekta Stormen, Deep Blue Sea, Ghost Ship, A Beautyful Ship och Cast Away? Jag tror inte att jag har hört talas om dem tidigare...

Sen så är ju Rädda Willy inte alls tecknat, det är spelfilmer, om du syftar på de filmer som gjorts av Warner Bros.

Förövrigt tycker jag att det är irriterande att Star Wars blivit uppköpt av Disney, jag tycker inte alls att det hör till Disney och dessutom så känns det extremt överskattat.

A Beautiful Mind, Den Perfekta Stormen och dom andra jag nämnde, är spelfilmer som inte är animerade. Glömde säga att denna tråd kan även nämnas icke dubbade filmer. Deep Blue Sea är en haj film. Det är sant att Willy filmerna inte är tecknade. Det fanns animerade versioner av RW. Kom på att ABM är Universal samt Dreamworks. Har för mig att Balto filmerna är av dom också.

Disneyfantasten

Citat från: moviefan skrivet  5 juni 2017 kl. 22:21:06
A Beautiful Mind, Den Perfekta Stormen och dom andra jag nämnde, är spelfilmer som inte är animerade. Glömde säga att denna tråd kan även nämnas icke dubbade filmer. Deep Blue Sea är en haj film. Det är sant att Willy filmerna inte är tecknade. Det fanns animerade versioner av RW. Kom på att ABM är Universal samt Dreamworks. Har för mig att Balto filmerna är av dom också.

Balto-filmerna är allihopa Universal.

moviefan

Vilka äger Svanprinsessan filmerna ?  När det gäller Deep Blue Sea så har även något som heter Villiage Roadshow Picture varit inblandad. Är det bolag som tillhör Warner Bros ?  När det gäller drama filmen A Beautiful Mind, så drivs den även av något som heter Imagine. Står WB även för Splash ? (Även denna är i regi av Ron Howard samt Brian Grazer) 

Disneyfantasten

Citat från: moviefan skrivet  5 juni 2017 kl. 22:29:12
Vilka äger Svanprinsessan filmerna ?  När det gäller Deep Blue Sea så har även något som heter Villiage Roadshow Picture varit inblandad. Är det bolag som tillhör Warner Bros ?  När det gäller drama filmen A Beautiful Mind, så drivs den även av något som heter Imagine. Står WB även för Splash ? (Även denna är i regi av Ron Howard samt Brian Grazer)

Svanprinsessan ägs av Nest Family Entertainment, som nog är den enda kända filmen från det bolaget. Det har producerat andra filmer också, men de är inte alls lika kända.

moviefan


Disneyfantasten

Citat från: moviefan skrivet 22 juni 2017 kl. 18:03:37
Hur många bolag ägs av Disney ?

Det är inte lätt att svara på, men jag kan iallafall ta upp några av bolagen som ägs av Disney:
- Pixar
- Jim Henson (som producerat allt om Mupparna)
och säkert fler därtill...

Alexander

Citat från: Disneyfantasten skrivet 22 juni 2017 kl. 19:55:05
Det är inte lätt att svara på, men jag kan iallafall ta upp några av bolagen som ägs av Disney:
- Pixar
- Jim Henson (som producerat allt om Mupparna)
och säkert fler därtill...

Disney äger även:
TV kanalen ABC
Marvel (Alla Avengers, Iron Man, Hulk,  Guardians of the Galaxy filmer m.m.)
Lucasfilm (Alla Star Wars, Indiana Jones filmer m.m.)

moviefan

Hur ligger det till med filmerna The Rock, Pearl Harbor, Armageddon, Run Away Bride mfl. Ägs dom av Disney ?  Jag har läst att Disney hjälpte till med bla The Rock.

Alexander

#10
Citat från: moviefan skrivet 22 juni 2017 kl. 20:30:23
Hur ligger det till med filmerna The Rock, Pearl Harbor, Armageddon, Run Away Bride mfl. Ägs dom av Disney ?  Jag har läst att Disney hjälpte till med bla The Rock.

The Rock, Pearl Harbor och Armageddon är filmer gjorda av Disney som de har släppt under sina Touchstone och Buena Vista loggor. (Disney använder dem loggarna till sina vuxenfilmer så att konsumenterna inte blandar ihop dem med Disneys mer kända familjefilmer som då brukar ha den vanliga Disney loggan på sig).

Run Away Bride är inte Disney utan istället gjord av Paramount Pictures men Disney hjälpte till med filmens distribution i Europa.

moviefan

Citat från: Alexander skrivet 22 juni 2017 kl. 21:07:59
The Rock, Pearl Harbor och Armageddon är filmer gjorda av Disney som de har släppt under sina Touchstone och Buena Vista loggor. (Disney använder dem loggarna till sina vuxenfilmer så att konsumenterna inte blandar ihop dem med Disneys mer kända familjefilmer som då brukar ha den vanliga Disney loggan på sig).

Run Away Bride är inte Disney utan istället gjord av Paramount Pictures men Disney hjälpte till med filmens distribution i Europa.

Okej, då förstår jag bättre. Ja, det kanske hade sett märkligt ut med tex Walt Disney Pictures presents The Rock.  ;D ;D

  Ps, hur hade den sett ut som animerad Ds  ;D

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet 22 juni 2017 kl. 20:13:34
Disney äger även:
TV kanalen ABC
Marvel (Alla Avengers, Iron Man, Hulk,  Guardians of the Galaxy filmer m.m.)
Lucasfilm (Alla Star Wars, Indiana Jones filmer m.m.)

Vilka program ingår i TV-kanalen ABC?

Jag gillar inte att Disney köpt Marvel och Lucasfilm, jag tycker inte att de hör hemma hos Disney.

Jag tycker dessutom att Star Wars är väldigt överskattad och jag tycker riktigt illa om den serien (liksom exempelvis Harry Potter, Gudfadern, Sagan om Ringen, Twilight, Hot Shots, Scary Movie, Hajen och framförallt Sharknado). Jag förstår överhuvudtaget inte hur serien kunnat bli uppköpt av Disney...  >:(

Men jag är iallafall glad över att både Disney och Pixar har sina loggor på fodralen av filmerna, för på det viset ser man klar skillnad vilka filmer som är Disney och vilka som inte är det (i det här fallet syftar jag på bland annat DreamWorks, Warner Bros, Universal, 20th Century Fox, osv.).

Daniel Hofverberg

#13
Citat från: Disneyfantasten skrivet 22 juni 2017 kl. 19:55:05
Det är inte lätt att svara på, men jag kan iallafall ta upp några av bolagen som ägs av Disney:
(...)
- Jim Henson (som producerat allt om Mupparna)
och säkert fler därtill...
Det stämmer inte riktigt. Jim Henson Productions/The Jim Henson Company är ett fristående independentföretag, som inte har någon koppling till Disney eller något annat företag. Däremot köpte Disney 2004 upp alla rättigheter till Mupparna från Jim Henson Company (liksom Nalle har ett stort blått hus), som sedan dess ingår i Disneykoncernen. Jim Henson Company fortsätter att samexistera och äger allt annat som företaget har skapat genom åren, vilket framförallt innefattar Fragglarna och Sesame Street (plus några mindre kända serier och filmer).

Sesame Street har ju aldrig blivit någon enorm succé i Sverige, vilket har innefattat en begränsad mängd dubbade amerikanska avsnitt under namnet Sesam samt den svensk-amerikanska samproduktionen Svenska Sesam (1981 - 1983); men i USA är Sesame Street en enorm framgång som fortfarande sänds och produceras efter 48 års tid...! Serien började sändas 1969, och är nu uppe i över 4400 avsnitt.

I slutet av 1980-talet hade Jim Henson tänkt att sälja sitt företag till Disney, därav att Disney kom att samproducera och distribuera Mupparnas julsaga; men när han gick bort innan försäljningen gått igenom ville inte hans barn sälja företaget och planerna sprack. Förutom några år i början av 2000-talet, då Jim Jenson Company ägdes av en tysk mediekoncern, har företaget ända sedan starten varit fristående utan någon annan ägare. Däremot sålde de alltså 2004 alla rättigheter till Mupparna (serierna och figurerna) till Disney, som sedan dess ingår i helägda företaget The Muppet Studios. Men The Muppet Studios har alltså ingen koppling till Jim Henson Company, och ingen från Jim Hensons bolag är längre inblandad i Mupparna.

moviefan

Är det Universal som äger alla barbie filmerna ?  Äger Disney Spiderman också ? Eftersom att Disneystore har både Star Wars och Spiderman prylar.Varför finns inte The Rock och Armageddon på D Store ? Eftersom att de också är Disney. Likaså En Prinsessas Dagbok.