Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Röster till Thunderbirds är på väg

Startat av jimstrom, 27 juni 2016 kl. 12:03:45

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jimstrom

Hej har efter Ronja nu börjat kolla in nya inkarnationen av Thunderbirds här är dom röster som står nämnda i eftertexterna.

Thunderbird #1 Scott Tracy    - Oliver Åberg
Thunderbird #2 Virgil Tracy    - Christan Hedlund
Thunderbird #3 Alan Tracy     - Melker Duberg
Thunderbird #4 Gordon Tracy - Freddy Åsblom
Thunderbird #5 John Tracy     - Anastasios Soulis
Tanusha "Kayo" Kyrano          - Mikaela Ardai Jennerfors
Ingejör IQ.                            - Arman Cho
Lady Penelope Creighton-Ward - Josefine Wassler
Aloysius Parker                       - Jamil Drissi
Farmor Tracy                          - Astrid Assefa
Överste Casey                        - Sharon Dyall
Hood                                     - Peter Sjöqvist
Nedräkning                            - Barbro Svensson

Någon som känner igen fler röster i dom 4 avsnitt som sänts hittils?
"Det finns ingen varnings skylt dumskalle, därför att jag stal den." - Kung Koopa (Super Mario Brödernas Super Show)

Anders M Olsson

Puh, det var verkligen i sista ögonblicket jag fick veta att SVT har börjat sända serien! Det första avsnittet kan bara ses t.o.m. idag på SVT Play.

Tack för att du berättade det!

Tyvärr är jag värdelös på att känna igen röster, så jag kan inte hjälpa dig med identifieringen.

Det hade varit lite coolt om Kayo hade spelats av Kayo, men så är ju inte fallet. :)

Elios

Har dem gamla Thunderbirds dubbats till svenska?  :P

Daniel Hofverberg

Citat från: Elios skrivet 27 februari 2020 kl. 14:36:43
Har dem gamla Thunderbirds dubbats till svenska?  :P
Ja, absolut. Den gamla 1960-talsserien Thunderbirds sändes på TV4 under 1990-talet med svenskt tal, dubbad av Pangljud. :) Den sändes dels som inslag i barnblocket Junior-4:an och dels som fristående programpunkt.

Jag tror rentav att samtliga 64 avsnitt (eller 32 avsnitt enligt dess ursprungliga brittisk form) av serien dubbades och sändes i Sverige, men det har jag inga säkra belägg för.

Erika

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 februari 2020 kl. 15:21:20
Ja, absolut. Den gamla 1960-talsserien Thunderbirds sändes på TV4 under 1990-talet med svenskt tal, dubbad av Pangljud. :) Den sändes dels som inslag i barnblocket Junior-4:an och dels som fristående programpunkt.

Jag tror rentav att samtliga 64 avsnitt (eller 32 avsnitt enligt dess ursprungliga brittisk form) av serien dubbades och sändes i Sverige, men det har jag inga säkra belägg för.

Jag vill minnas att jag har läst någonstans TV1000 (tror jag att det var) också visade originalserien ett par år innan TV4 visade den. Tror den sändes under titeln "Åskfåglarna".

Daniel Hofverberg

Citat från: Erika skrivet 27 februari 2020 kl. 15:33:27
Jag vill minnas att jag har läst någonstans TV1000 (tror jag att det var) också visade originalserien ett par år innan TV4 visade den. Tror den sändes under titeln "Åskfåglarna".
Mycket intressant, det har jag inte hört talats om...

Vet du om de sände serien med samma dubbning som TV4, en helt annan dubbning eller i textad originalversion?

Erika

#6
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 februari 2020 kl. 15:49:20
Mycket intressant, det har jag inte hört talats om...

Vet du om de sände serien med samma dubbning som TV4, en helt annan dubbning eller i textad originalversion?

Ingen aning, men det vore kul (och spännande!) att få reda på hur det låg till med den saken...

Jag skummade snabbt igenom igenom Svenska dagstidningar och det verkar som TV1000 visade "Thunderbirds" 1990-1991. Se bilaga. :)

Samma kanal visade visst även "Turbocharged Thunderbirds" 1996-1997.

Anders M Olsson

Jag vet att jag såg några avsnitt av originalserien på tv redan i slutet av 60-talet. Eventuellt kan det ha varit på dansk tv, för jag hittar inget när jag söker i de svenska dagstidningarna från den tiden.

Jag har ett starkt minne av att jag såg avsnitten i svartvitt, så det bör ha varit innan vi köpte färg-tv hösten 1968. Serien kan i.o.f.s. ha sänts i svartvitt, för det var inte alla program som sändes i färg fast de var inspelade i färg. På den tiden distribuerades tv-serier på 16mm film, och det hände att produktionsbolagen skickade ut svartvita kopior för att spara pengar.

Som brukligt på den tiden var det med engelskt tal och undertexter på svenska eller danska, inte dubbat.

Jag såg även långfilmen Thunderbirds are Go på bio i samma veva.

Det fanns till och med en del merchandise i de svenska butikerna. Modeller av rymdskeppen, 8mm kortfilmer och ViewMaster-skivor.