Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Tvättbjönarna

Startat av Lilla My, 26 december 2011 kl. 20:54:19

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lilla My

Någon som minns den gamla serien Tvättbjönarna (tror jag den hette) om tre tvättbjörnar? Hade en sliten VHS som liten och brukade ofta kolla på den tills den gick sönder helt :) Ironiskt nog kommer jag inte ihåg alls vad den handlade om eller vad dem gjorde.


http://www.youtube.com/watch?v=FXsjzcC4Jdw

Undrar lite också om den finns att få tag på att köpa o.s.v., för hittills har jag inte hittat det någonstans.

Daniel Hofverberg

Tvättbjörnarna (The Raccoons) var egentligen en ganska långkörande kanadensisk TV-serie, med 64 avsnitt producerade under fem säsonger. Såvitt jag vet släpptes det dock i Sverige bara en enda stackars VHS-kassett av serien, som jag vill minnas att Egmont gav ut och som innehöll två avsnitt av serien dubbade till svenska.

Väldigt tråkigt, för jag vill minnas att det var en ganska trevlig och charmig serie, men såvitt jag kommer ihåg har den aldrig ens visats på TV i Sverige.

Tyvärr har serien inte släppts på DVD, och VHS-utgåvan som Egmont gav ut 1990 är förstås sedan länge utgången. Största chansen att hitta åt den är nog följaktligen på loppmarknader eller på Tradera och dylika sajter. Jag vill minnas att jag nån gång i tiden sett den här svenska VHS-filmen på någon Bittorrent-tracker också, men jag minns ärligt talat inte om jag ens laddade hem den eller vilken sajt det var.

Lilla My

Det lät ju otroligt synd, jag trodde den skulle vart mer känd här i Sverige och mer utgiven än så :( Det är ju en riktigt trevlig serie. Inget man blir direkt smartare av men den var intressant i alla fall.

Daniel Hofverberg

Jag får nog lov att revidera mitt uttalande. När jag nu sökt i Svensk Mediedatabas på originaltiteln, så hittar jag åt ytterligare 2 VHS-filmer som Hemvideo tydligen gav ut 1984 - 1988 (troligtvis bara på hyr-VHS), och som vardera innehöll två avsnitt av serien. Då är vi alltså uppe i totalt 6 avsnitt som dubbats och släppts i Sverige, men det är ju förstås fortfarande bara en droppe i havet av de 64 producerade avsnitten.

Det var alltså tydligen Hemvideo som ursprungligen gav ut 3 hyr-VHS:er med Tvättbjörnarna under 1980-talet, medan det tydligen bara blev en av dem som gavs ut på nytt på köp-VHS av Egmont. Men tyvärr lär väl hyr-VHS:erna vara ännu svårare att få tag i nuförtiden...

Jag håller med att det är tråkigt att den här serien aldrig verkar ha blivit särskilt känd eller populär i Sverige.

Erika

Videopocketklubben/Wendros gav också ut en videokassett, men själva dubben är ganska kass...
Översättningsmässigt så är den inte pjåkig (fast hur man får Bert att bli Berra är bortom mitt förstånd...), men "skådespelarna" är verkligen usla och inlevelsen... är inte av denna värld.

 

Lilla My

Är dem så dåliga? Jag minns inte ens hur dem lät, det är tyvärr så längesedan xD

Varsågod

Jag vet att förmodligen bara delar av serien visats på 80-talet i svensk TV i textad engelskspråkig version. Minns att vi hade något enstaka avsnitt inspelat. 

Daniel Hofverberg

Intressant, jag visste inte att serien hade visats i svensk TV alls. Men när jag söker i Svensk Mediedatabas på den svenska titeln hittar jag bara åt två ynka avsnitt på SVT totalt; Tvättbjörnarnas jul och Tvättbjörnarna på hal is (som båda sändes 1986). Men de måste väl ändå ha visat fler än bara två avsnitt...?

Lilla My

Jag minns tyvärr inte handlingen i det avsnittet jag såg om jag inte råkar få se det igen. Men "Hal is" låter mer troligt isåfall för episoden jag såg var ingen Jul-episod... Men det var kanske snö med... Äh, jobbigt när minnet sviker ::)

Erika

Nu när jag tänker efter så hade vi också just de där två avsnitten inspelade. Det är förresten samma två avsnitt som finns med på Videopocketklubben/Wendros utgåva. Jag har även för mig att det ska finnas en annan dubbning av de avsnitten, jag tror bl. a. Peter Dalle och Tomas Bolme medverkar i den dubben.     

Varsågod

Ja, det stämmer Erika, Elisabeth Bolme Nordqvist medverkar också. Detta minns jag från en (förmodligen vid det här laget hädangången) annons på Tradera som länkades i en annan tråd.

Jabberjaw

Ingen som har avsnitt från TV1000 1989-1991 eller TV3 ~1995 - 1996 med The Raccoons (Tvättbjörnarna) på VHS eller digitalt =
Serien dubbades av Media dubb International till viss del och kanske till och med alla avsnitten.