Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Den Fabulöst Festliga Farmen

Startat av Cadpig, 7 november 2007 kl. 21:53:26

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Erika

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 november 2007 kl. 07:37:36
För övrigt är jag verkligen less på SVTs idéer att bara sätta ut svenska röster i grupp - när man ändå tar sig tid att sätta ut dubbcredits, kunde de väl ändå skriva ut röster för resp. rollfigur också...?

Jag håller med och dessutom struntar SVT många gånger i att skriva ut vem som varit röstregissör också.

Daniel Hofverberg

Jag har också lagt märke till att SVT på sistone ofta inte satt ut regissör och/eller tekniker (vilket ju hos Eurotroll ofta är samma personer), utan bara skrivit översättare och dubbstudio. Lite märkligt, eftersom de ju förut alltid skrev ut allt sånt.

Ingen rolig utveckling - då är det kanske bara en tidsfråga innan de brås på ex. Nickelodeon och slutar sätta ut dubbcredits överhuvudtaget...

Cadpig


Mysan

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 november 2007 kl. 07:37:36
För övrigt är jag verkligen less på SVTs idéer att bara sätta ut svenska röster i grupp - när man ändå tar sig tid att sätta ut dubbcredits, kunde de väl ändå skriva ut röster för resp. rollfigur också...?


det verkar vara vanligt, tyvärr. men skådespelarnamn i en grupplista är bättre än inga namn alls. då det handlar om äldre filmer/serier är jag inte förvånad att slarv förekommit, men nu i dag borde det inte förekomma. namn på de som dubbar, dubbcredits, regissör etc som man får veta på vanlig spelfilm borde förekomma.

Daniel Hofverberg

Jag håller fullständigt med. Vid äldre dubbningar är det fullt rimligt att anta att det kanske inte finns bevarat fullständig dokumentation, varför man får vara tacksam även med bristfälliga credits med skådespelare i grupp och ingen regissör. Men vid nya dubbningar, i synnerhet sådana som dubbats på uppdrag av TV-kanalen som visar serien, så finns det ingen som helst ursäkt att inte sätta ut fullständiga credits med kompletta rollistor (med rollfigurer). Jag vet med säkerhet att Eurotroll har bevarat kompletta rollistor för varje enskilt avsnitt av TV-serier som de dubbat på senare år (ex. serierna på SVT), så då finns det ingen anledning för kanalen ifråga att inte sätta ut all sådan information.

Mysan

det gynnar ju alla parter: tittarna, och de som står bakom filmen/och dubbare får sina namn visade

Cadpig

Hur som haver så förutspår jag att jag om 10 år kommer se tillbaka på den här serien på samma sätt som jag ser tillbaka på Corey Feldos fantastiska resor idag.

Cadpig

#22
Ingen som kan hjälpa mig att nysta ut rollistan? De enda jag har en hum om är:

Dogge - Pincho

Öjebo - Fåren

Niclas Wahlgren - Esmeraldo (låter som kanibalkocken)

Daniel Hofverberg

Tyvärr vet jag inget mer än du. Men så fort som helgerna är över kan jag kontakta Lasse Svensson på Eurotroll och be om en rollista till serien - den är så pass nygjord, att det inte lär vara några problem. Dock skulle jag tro att de inte lär vara på jobbet förrän efter Trettondagshelgen, så du kanske får lov att vänta en vecka.

Cadpig

#24
Inga problem, tack för att du anstränger dig. Varför görs det inte fler serier som den här? Den kan knappast kallas för ett barnprogram, snarare animerad komediserie. Bara 26 avsnitt! Varför så få?! På tal om det, när du ändå kontaktar honom så kanske du kan fråga om det finns en episodlista tillgänglig. Är intresserad av den också.

Cadpig

Med lite tur kan jag kanske åtminsone få se alla 26 episoderna. Hoppas, hoppas!

Cadpig

Det kunde jag ju inte... Hur som helst, Hoffe har du skickat in frågan till dem angående dubben?

Daniel Hofverberg

Jag ber så mycket om ursäkt - det hade jag totalt glömt bort... Jag skickar mailet nu på en gång!

Cadpig

Lugna puckar. Jag önskar jag kunde få mer information om serien rent allmänt, men det finns inga direkt källor...

Daniel Hofverberg

Idag har jag fått rollistan från Lasse Svensson. Den är nu upplagd på adress:
http://www.dubbningshemsidan.se/credits/den-fabulost-festliga-farmen/

Om det är rollfigurer som saknas på listan som du vill veta vem som spelar, så säg till vilka rollfigurer det gäller så frågar jag Lasse om dem.