Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Ljudband/Masterband från Media Dubb AB

Startat av Beck, 30 april 2008 kl. 19:36:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Beck

Vet någon vad som har hänt med ljudbanden/masterbanden från Media Dubb AB?
Har de blivit raderade för längde sedan eller är det en hemlighet?

James Bond Jr visades i repris 2004 på TV3 med Media Dubbs röster.

Men jag tänker också på de gamla favoriterna från tidiga 90-talets TV3,
t.ex. Teenage Mutant Hero Turtles, Greve Duckula, m.fl.

Ang. Turtles:
Kan det vara så att avsnitten dubbades om av Sun Studio för VHS/DVD för att TV3-rösterna inte finns kvar?
Finns de verkligen inte sparade alls? Kan någon ge mig ett riktigt svar på vad som hände med TV3-rösterna?

Utav alla serier som dubbades av Media Dubb AB och visades på TV3, 1987-1992, hur mycket ljudband finns kvar idag?

Media Dubb AB var bäst!


Daniel Hofverberg

Såvitt jag förstår, så ska de gamla ljudbanden från Media Dubb ha tagits över av Mediadubb International/SDI Media i samband med att SDI/Kinnevik köpte upp företaget 1992. Jag pratade lite med Lasse Svensson (chefen på gamla Media Dubb, och numera chef på Eurotroll) för ett par år sedan, och vad jag förstod från honom så hade SDI tagit över nästan allt material från den tiden, och det han hade kvar var huvudsakligen ett mindre antal arbetskopior på VHS. Mest troligt finns allting eller åtminstone det mesta kvar hos SDI Medias arkiv än idag.

Att det mesta inte visats på länge har nog hellre med rättigheter att göra. Även fast dubbningsstudiorna säkerligen sparar de flesta ljudband, så betyder det ju inte att de verkligen får använda sig av dem. Som regel är det uppdragsgivaren som beställt dubbningarna, som behåller rättigheterna till dessa. Så vid alla dessa gamla serier som gick på TV3 är det säkerligen TV3 som innehar rättigheterna till dubbningarna, och troligen har de även bevarat masterbanden i sina arkiv. Men TV3:s visningsrättigheter till själva serierna har förstås utgått för länge sedan, så att de har rättigheter till de svenska dubbningarna hjälper inte mycket. Sen kan man ju förstås fråga sig varför TV3 inte kunnat köpa in en del av dessa gamla serier på nytt, men det kan ju finnas många orsaker till det (att man inte tror att det finns någon större marknad för dessa serier i dagens läge, svårigheter att kunna köpa in nya visningsrätter, kostnadsfråga, etc).

Citat från: Beck skrivet 30 april 2008 kl. 19:36:54
Ang. Turtles:
Kan det vara så att avsnitten dubbades om av Sun Studio för VHS/DVD för att TV3-rösterna inte finns kvar?
Jag tror knappast att Turtles dubbades om för att den äldre dubbningen inte skulle finnas bevarad. Det är nog betydligt mer sannolikt att det har med rättigheterna att göra. Förmodligen var det dyrt och/eller omständligt för distributören att få tillstånd från TV3 att använda sig av den dubbning som de beställt, så att det blev billigast och enklast att beställa ny dubbning. På den tiden som VHS-utgåvorna först släpptes så visades väl också serien fortfarande på TV3 vill jag minnas, så därför är det kanske också fullt möjligt att TV3 helt enkelt inte alls ville licensiera sin dubbning till VHS-utgåvorna, utan att de ville att de exklusivt skulle användas på TV.

På DVD-boxen med säsong 2 av Familjen Flinta används ju Media Dubbs gamla dubbning vid samtliga avsnitt (de dubbningar som första gången visades på TV3 som del av Tecknade pärlor från Hanna-Barbera), så det bevisar ju att de ljudbanden fortfarande finns tillgängliga. Därmed finns det knappast något skäl att tro att detsamma inte skulle gälla det mesta som producerades på den där tiden.

Elios

Finns det mer än två Dubbningar av Ninja Turtles?Vet bara två den med Kenneth Milldoff och den med Dick Eriksson.
Men dem visades väl alla på Tv3 vet jag eller ja den ena dubbningen då.
Blev dem sen av med rättigheterna så man inte kunde se det vidare sen då på t. ex. Video?