Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Re-släppt Disney klassiker - nya bonusmaterial?

Startat av Richardo, 11 april 2017 kl. 10:43:47

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Richardo

Har re-släppningarna av Disney klassiker långfilmer några nya bonusmaterial, och är det värt att köpa DVD eller Blu-Ray om man har en två disk specialutgåva av en Disney klassiker långfilm?

Daniel Hofverberg

Det varierar väldigt mycket från fall till fall, så man får jämföra bonusmaterial i varje enskilt fall. Har du konkreta exempel har kanske jag eller någon annan här koll på det.

Sen är det väl generellt sett oftast värt att köpa Blu-Ray-utgåvor av filmer man bara har på DVD för kvalitetens skull, i synnerhet om man har en stor TV så man kan nyttja den högre upplösningen till fullo (på en liten TV .

Det uppenbara undantaget är Svärdet i stenen, vars Blu-Ray-utgåva man ska undvika som pesten! :o Sämre bildkvalitet är VÄLDIGT svårt att hitta, då Disney har skalat upp en lägre upplösning och därefter brusreducerat bilden in absurdum till den grad att den blivit helt livlös och förlorat alla detaljer - där har DVD-utgåvorna MYCKET bättre kvalitet, och t.o.m. VHS-utgåvor är faktiskt att föredra kvalitetsmässigt. För att få bra kvalitet på det svenska ljudspåret bör man också helst hitta åt den första DVD-utgåvan från 1999 (alternativt VHS), i och med att de senare DVD-utgåvorna (liksom Blu-Ray) har mixat om monoljudet till 5.1; och det låter inte vackert... Det engelska ljudspåret låter dock bra i samtliga fall.

Richardo

Lejonkungen, Aladdin, Pocahontas och Den magiska kitteln är de titlarna jag har i minnet.

Daniel Hofverberg

Taran och den magiska kitteln har väl såvitt jag vet inte släppts på Blu-Ray, men där är den andra DVD-utgåvan definitivt att föredra framför den första. Framförallt då den nya utgåvan är i anamorfisk (äkta) Widescreen, medan den äldre istället var i 4:3 Letterbox - d.v.s. de svarta fälten var inbrända som en del av bilden, om än i rätt bildformat. Har man en Widescreen-TV kommer den äldre utgåvan således som standard att visas i en liten ruta i mitten med svarta fält runt alla fyra sidorna, om man inte zoomar in bilden. Och man förlorar mycket i upplösning på att lagra bilden som 4:3 istället för 16:9. Har du den första utgåvan av den filmen rekommenderar jag starkt att du köper nyutgåvan.

Sen har den nya utgåvan också lite mer bonusmaterial (bland annat en bortklippt scen), men dessa är mindre viktiga i mina ögon.

Alexander

#4
Citat från: Richardo skrivet 11 april 2017 kl. 11:20:55
Lejonkungen, Aladdin, Pocahontas och Den magiska kitteln är de titlarna jag har i minnet.

Jag ska försöka bidra med min kunskap om de olika utgåvorna.  :)

Aladdin: Om du vill ha bästa bildkvalitén så är Blu-ray utgåvan från 2013 det bästa alternativet. Bonusmaterialet på Blu-ray utgåvan och DVD utgåvan från 2004 är likartat bra och innehåller i princip samma, så på den punkten kvittar det.
Den sämsta utgåvan är DVD utgåvan från 2010 (som är den man kan köpa i butikerna än) som endast innehåller sing-along som bonusmaterial och bilden är samma som på 2004 DVDn.

Pocahontas: Även om DVD utgåvan har bra bonusmaterial så är bilden väldigt dålig. Här är den bästa utgåvan till Pocahontas Blu-ray versionen från 2013, som har bättre bild och ännu mer bonusmaterial. Dessutom bland bonusmaterialet finns den bortagna scenen med sången "If I never knew you". En scen som från början var tänkt att vara med i filmen men klipptes bort för att barnen i testpubliken inte tyckte om den.

Taran och den magiska kitteln Finns inte än någon Blu-ray utgåva än men hittils är DVD utgåvan från 2011 den bästa. Den har bättre bildkvalite och mer bonusmaterial än den förra DVD utgåvan.

Lejonkungen DVD utgåvan från 2011 (den som är i butikerna nu) är den sämsta utgåvan av dem. Blu-Ray utgåvan har bäst bildkvalite (en miss tyvärr när de restaurerade filmen var att de tog bort Mufasas moln när Simba springer efter honom.
Spola fram till 0:12 så kan ni jämföra

https://m.youtube.com/watch?v=gz8Xn3nqGP0

Blu-ray utgåvan hade fått full poäng annars om det inte var för det eftersom Blu-ray utgåvan har bäst bild och mest bonusmaterial. DVD utgåvan från 2003 kommer två, den har bra bildkvalite och mycket bonusmaterial,  även om det inte är lika mycket som på Blu-ray utgåvan.


Hoppas det här hjälpte, säg till om du vill veta mer om skillnaderna mellan utgåvorna på DVD och Blu-ray av någon annan film.  :D

Richardo

Har Blu-Ray utgåvan av Lejonkungen ALLT bonusmaterial från DVD två-disk specialutgåvan av Lejonkungen.

Specialutgåva Lejonkungen: http://img.tradera.net/medium/361/246469361_2116e0b1-27a6-4adf-a48a-0a89eeaafcea.jpg

Richardo

Skulle någon kunna förklara varför Blu-Ray versionerna av långfilmerna alltid har ändrade färger än vad DVD-versionen har?

Här till exempel:
https://www.youtube.com/watch?v=mTTeye6HGl4

Alexander

#7
Citat från: Richardo skrivet 11 april 2017 kl. 19:08:44
Har Blu-Ray utgåvan av Lejonkungen ALLT bonusmaterial från DVD två-disk specialutgåvan av Lejonkungen.

Specialutgåva Lejonkungen: http://img.tradera.net/medium/361/246469361_2116e0b1-27a6-4adf-a48a-0a89eeaafcea.jpg

Har själv båda och det har den tyvärr inte. Det som inte kom med på Blu-ray utgåvan är:

Tre musikvideor av sångenerna "Känn en doft av kärleken" med Elton John, "Hakuna Matata" med Jiminy Cliff och Lebo. M och  "En värld full av liv" med Disney Channel stjärnor

Bakom kulisserna på musikvideon "En värld full av liv" med Disney Channel stjärnor

Galleri av filmens affischer

Tre bortagna scener med introduktion av producenten Don Hahn

En multilanguage video av Hakuna Matata sången.

Bortagen sång " Wharthog and Rhapsody" med introduktion av Don Hahn.

Fyra spel bl.a Timon och Pumbaas virtuella safari





Disneyfantasten

#8
Citat från: Alexander skrivet 11 april 2017 kl. 18:57:36
Jag ska försöka bidra med min kunskap om de olika utgåvorna.  :)

Aladdin: Om du vill ha bästa bildkvalitén så är Blu-ray utgåvan från 2013 det bästa alternativet. Bonusmaterialet på Blu-ray utgåvan och DVD utgåvan från 2004 är likartat bra och innehåller i princip samma, så på den punkten kvittar det.
Den sämsta utgåvan är DVD utgåvan från 2010 (som är den man kan köpa i butikerna än) som endast innehåller sing-along som bonusmaterial och bilden är samma som på 2004 DVDn.

Pocahohtas: Även om DVD utgåvan har bra bonusmaterial så är bilden väldigt dålig. Här är den bästa utgåvan till Pocahontas Blu-ray versionen från 2013, som har bättre bild och ännu mer bonusmaterial. Dessutom bland bonusmaterialet finns den bortagna scenen med sången "If I never knew you". En scen som från början var tänkt att vara med i filmen men klipptes bort för att barnen i testpubliken inte tyckte om den.

Taran och den magiska kitteln Finns inte än någon Blu-ray utgåva än men hittils är DVD utgåvan från 2011 den bästa. Den har bättre bildkvalite och mer bonusmaterial än den förra DVD utgåvan.

Lejonkungen DVD utgåvan från 2011 (den som är i butikerna nu) är den sämsta utgåvan av dem. Blu-Ray utgåvan har bäst bildkvalite (en miss tyvärr när de restaurerade filmen var att de tog bort Mufasas moln när Simba springer efter honom.
Spola fram till 0:12 så kan ni jämföra

https://m.youtube.com/watch?v=gz8Xn3nqGP0

Blu-ray utgåvan hade fått full poäng annars om det inte var för det eftersom Blu-ray utgåvan har bäst bild och mest bonusmaterial. DVD utgåvan från 2003 kommer två, den har bra bildkvalite och mycket bonusmaterial,  även om det inte är lika mycket som på Blu-ray utgåvan.


Hoppas det här hjälpte, säg till om du vill veta mer om skillnaderna mellan utgåvorna på DVD och Blu-ray av någon annan film.  :D

Bra information, jag har inte kållat så mycket på DVD på jättelänge då jag inte har tillgång till någon DVD-spelare, så jag undrar en sak om flera klassiker som inte nämnts i denna tråd (har valt att inte ta med de som gjorts från 2000 då jag skulle tro att bilden är exakt detsamma på både DVD och Bluray): Snövit och De Sju Dvärgarna, Pinocchio, Fantasia & Fantasia 2000, Dumbo, Bambi, Askungen, Alice i Underlandet, Peter Pan, Lady och Lufsen, Törnrosa, Pongo och De 101 Dalmatinerna, Djungelboken, AristoCats, Robin Hood, Filmen om Nalle Puh, Bernard och Bianca, Micke och Molle, Mästerdetektiven Basil Mus, Oliver och Gänget, Den Lilla Sjöjungfrun, Bernard och Bianca i Australien, Skönheten och Odjuret, Ringaren i Notre Dame, Herkules, Mulan och Tarzan; vilka utgåvor är att föredra bildmässigt och/eller bonusmaterialmässigt?  :)

(ledsen för så många titlar, men jag är minst lika nyfiken som han som skapade tråden)

Jag har iallafall för mig att det finns exempel på dåliga DVD-utgåvor (dvs, DVD-utgåvor som nästan helt saknar bonusmaterial), närmare bestämt Trassel, Röjar-Ralf, Frost, Big Hero 6 och Zootropolis (misstänker att Vaiana kommer att lida av samma problem också...), så där borde Blurayutgåvorna vara att föredra. Jag vet iallafall att något på kollot hyrde Zootropolis förra året och där fanns det inte mycket till bonusmaterial...  :(

Alexander

#9
Citat från: Richardo skrivet 11 april 2017 kl. 19:14:59
Skulle någon kunna förklara varför Blu-Ray versionerna av långfilmerna alltid har ändrade färger än vad DVD-versionen har?

Här till exempel:
https://www.youtube.com/watch?v=mTTeye6HGl4

För att sina äldre titlar fortfarande ska se bra ut på nyare format så genomför Disney digitala restaureringar av sina filmer. Resultatet av den restaureringen kan se olika ut beroende på källan/ film kopiorna som de har utgått ifrån (ibland har man orginal teckningar och bakgrunder att tillgå och i andra fall kanske bara en sliten arbetskopia). En annan faktor är också vad restaureringsteamet har fått för mål och direktiv av bolaget som har beställt restaureringen (t.ex om restaureringen ska vara färgstark men samtidigt trogen orginalfilmens ålder eller se ut som en ny modern film).  :)


Alexander

#10
Citat från: Disneyfantasten skrivet 11 april 2017 kl. 19:59:56
Bra information, jag har inte kållat så mycket på DVD på jättelänge då jag inte har tillgång till någon DVD-spelare, så jag undrar en sak om flera klassiker som inte nämnts i denna tråd (har valt att inte ta med de som gjorts från 2000 då jag skulle tro att bilden är exakt detsamma på både DVD och Bluray): Snövit och De Sju Dvärgarna, Pinocchio, Fantasia & Fantasia 2000, Dumbo, Bambi, Askungen, Alice i Underlandet, Peter Pan, Lady och Lufsen, Törnrosa, Pongo och De 101 Dalmatinerna, Djungelboken, AristoCats, Robin Hood, Bernard och Bianca, Micke och Molle, Mästerdetektiven Basil Mus, Oliver och Gänget, Den Lilla Sjöjungfrun, Bernard och Bianca i Australien, Skönheten och Odjuret, Ringaren i Notre Dame, Herkules, Mulan och Tarzan; vilka utgåvor är att föredra bildmässigt och/eller bonusmaterialmässigt?  :)

(ledsen för så många titlar, men jag är minst lika nyfiken som han som skapade tråden)

Jag har iallafall för mig att det finns exempel på dåliga DVD-utgåvor (dvs, DVD-utgåvor som nästan helt saknar bonusmaterial), närmare bestämt Trassel, Röjar-Ralf, Frost, Big Hero 6 och Zootropolis (misstänker att Vaiana kommer att lida av samma problem också...), så där borde Blurayutgåvorna vara att föredra. Jag vet iallafall att något på kollot hyrde Zootropolis förra året och där fanns det inte mycket till bonusmaterial...  :(

Jag delar upp dem så inläggen inte blir för långa.  :)
Resten kommer senare!


Snövit och de sju dvärgarna

Även om bildkvaliten på 2001 års DVD var väldigt bra för sin tid så har den moderna utvecklingen av filmrestaurering gjort att de senare DVD och Blu-ray utgåvorna lyckats få ännu bättre bild. Utav DVD utgåvorna så har den från  2009  bäst bild medan den från 2001 (versionen som innehåller två skivor) snäppet bättre med mängder av bonusmaterial, men utbudet på 2009 utgåvan är inte långt ifrån.

2015 års utgåvor kan man skippa helt eftersom de endast är första skivan från 2-Disc utgåvorna från 2009.

Bäst Blu-ray utgåva: 2 Disc utgåvan från 2009
Bäst DVD utgåva: Om du vill ha bäst bild då är det 2009, mest bonusmaterial då är det 2001 (versionen med två skivor, om du hittar versionen från 2001 som endast har en skiva så ska du satsa på 2009 utgåvan istället).

Bäst utgåva: 2 Disc Blu-ray utgåvan från 2009


Pinocchio

2009 2-disc Blu-ray utgåva och DVD utgåva innehåller mest bonusmaterial och bäst bildkvalite.

2003 års DVD utgåva en även en bra mängd med bonusmaterial men bildkvaliten på filmen är inte lika bra. 2014 utgåvorna kan man skippa eftersom de endast är första skivan av 2-disc seten från 2009.

Bäst Blu-ray utgåva: 2 Disc utgåvan från 2009
Bäst DVD utgåva: 2 Disc utgåvan från 2009.

Bäst utgåva: 2 Disc Blu-ray utgåvan från 2009

Alexander

#11
Fantasia

2010 års DVD och Blu-ray är de som innehåller bäst bildkvalite och mest bonusmaterial. 2000 DVD utgåvan innehåller en bortagen scen som inte finns på de från 2010, men de från 2010 har mycket mer bonusmaterial som är i mitt tycke mer intresssantare bl.a två kommentatorspår, en guidad tur av Walt Disneys familjemuseum, konstgallerioch en dokumentär om filmens specialeffekter. (Den sistnämnda dokumentären och konstgalleriet är endast på Blu-ray versionen. )

Den stora skillnaden är ju att 2010 utgåvorna innehåller en helt ny svensk dubbning från 2010 medan DVD utgåvan från 2000 innehåller en äldre dubbning från 1986.

Utgåvorna från 2010 är de som fortfarande finns tillgängliga i butikerna

Bäst Blu-ray utgåva: Utgåvan från 2010
Bäst DVD utgåva: Utgåvan från 2010 om du vill ha bäst bild och bonusmaterial. Men om det är viktigare att ha den äldre svenska dubbningen från 1986 så ska man satsa på 2000 års DVD utgåva.

Bäst utgåva: Blu-ray utgåvan från 2010


Fantasia 2000

Blu-ray utgåvan innehåller mest bonusmaterial och bäst bild. Bonusmaterialet på DVD utgåvorna är annorlunda men ungefär lika mycket, men jag tror att bonusmaterialet på 2010 utgåvan kan vara lite mer intressantare. Den innehåller dokumentären Musicana som berättar om planerna som Walt Disney hade från början om att göra fler Fantasia filmer.

Ett minus av 2010 utgåvorna har är att de saknar sin svenska dubbning och endast har svensk text. Medan 2000 års DVD utgåva innehåller den svenska dubbningen.

Utgåvorna från 2010 finns fortfarande tillgängliga i butikerna

Bäst Blu-ray utgåva: Utgåvan från 2010
Bäst DVD utgåva: Om bäst bild och lite mer intressantare bonusmaterial är viktigast så vinner 2010 utgåvan, men om det viktigaste är att ha filmen på svenska så är det 2000 utgåvan som vinner på den punkten.

Bäst utgåva: Blu-ray utgåvan från 2010, även om den saknar svensk dubbning.

Daniel Hofverberg

Citat från: Alexander skrivet 11 april 2017 kl. 22:16:28
Snövit och de sju dvärgarna

Även om bildkvaliten på 2001 års DVD var väldigt bra för sin tid så har den moderna utvecklingen av filmrestaurering gjort att de senare DVD och Blu-ray utgåvorna lyckats få ännu bättre bild. Utav DVD utgåvorna så har den från  2009  bäst bild medan den från 2001 (versionen som innehåller två skivor) snäppet bättre med mängder av bonusmaterial, men utbudet på 2009 utgåvan är inte långt ifrån.
Helt sant om man ser till bildkvaliteten, men det finns en viktig aspekt som du inte tagit upp. På de senare DVD-utgåvorna och alla Blu-Ray-utgåvor av Snövit och de sju dvärgarna saknas nämligen helt den fantastiskt välgjorda svenska bildversionen - den finns bara med på 2001 års DVD-utgåva. Ser man filmen med svenskt ljudspår är det väldigt tråkigt att gå miste om den väldigt imponerande bildversionen, där både för- och eftertexter samt många textskyltar under filmens gång (boken i början, dvärgarnas sänggavlar, Häxans böcker, o.s.v.) står helt på svenska. Detta har skett genom DVD-standarden för alternativa kameravinklar, och är nästan identisk med bildversionen från originaldubben på bio - det enda som skiljer är några avvikelser under förtexterna. Just därför är 2001 års DVD-utgåva unik, då alla senare utgåvor bara har engelsk bildversion. Just därför rekommenderar jag 2001 års utgåva, om man lyckas få tag i den (vilket dock inte är lätt i dagens läge, då den som bekant är utgången sedan länge).

Snövit och de sju dvärgarna är ju för övrigt den enda klassikern som haft svensk bildversion på DVD, medan alla andra klassiska Disney-filmer bara har engelsk bildversion på både DVD och Blu-Ray. Lite tråkigt, då ju de flesta Disney-filmer haft mer eller mindre avancerade svenska bildversioner på bio, och i de allra flesta fall även på VHS.

Richardo

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 april 2017 kl. 08:37:07
Helt sant om man ser till bildkvaliteten, men det finns en viktig aspekt som du inte tagit upp. På de senare DVD-utgåvorna och alla Blu-Ray-utgåvor av Snövit och de sju dvärgarna saknas nämligen helt den fantastiskt välgjorda svenska bildversionen - den finns bara med på 2001 års DVD-utgåva. Ser man filmen med svenskt ljudspår är det väldigt tråkigt att gå miste om den väldigt imponerande bildversionen, där både för- och eftertexter samt många textskyltar under filmens gång (boken i början, dvärgarnas sänggavlar, Häxans böcker, o.s.v.) står helt på svenska. Detta har skett genom DVD-standarden för alternativa kameravinklar, och är nästan identisk med bildversionen från originaldubben på bio - det enda som skiljer är några avvikelser under förtexterna. Just därför är 2001 års DVD-utgåva unik, då alla senare utgåvor bara har engelsk bildversion. Just därför rekommenderar jag 2001 års utgåva, om man lyckas få tag i den (vilket dock inte är lätt i dagens läge, då den som bekant är utgången sedan länge).

Snövit och de sju dvärgarna är ju för övrigt den enda klassikern som haft svensk bildversion på DVD, medan alla andra klassiska Disney-filmer bara har engelsk bildversion på både DVD och Blu-Ray. Lite tråkigt, då ju de flesta Disney-filmer haft mer eller mindre avancerade svenska bildversioner på bio, och i de allra flesta fall även på VHS.

Finns det ett skäl till att Walt Disney valde att översätta dvärgarnas namn till andra språk än engelska? Varför valda Disney att göra det för Snövit och inte andra filmer?

Alexander

#14
Dumbo

Vid utgåvorna av Dumbo finns det inte så mycket att säga om eftersom DVD och Blu-ray utgåvorna från 2010 är överlägset bäst och slår den förra DVD utgåvan från 2001. Men om man endast jämför 2010 utgåvorna emellan så är Blu-ray utgåvan bäst för att den har bättre bild och mer bonusmaterial.

Utgåvorna från 2010 är dem som fortfarande finns i butikerna.

Bäst Blu-ray  utgåva: Utgåvan från 2010.
Bäst DVD utgåva: Utgåvan från 2010

Bäst utgåva: Blu-ray utgåvan från 2010



Bambi

Blu-ray utgåvan av Bambi från 2011 innehåller bäst bild och mest bonusmaterial. Bildkvaliten på DVD utgåvorna från 2011 och 2005 är likvärdig och det är främst i bonusmaterialet som skillnaderna mellan de båda är stora. 2005 utgåvan har två skivor och innehåller nästan lika mycket som Blu-ray utgåvan. Bonusmaterial som inte kom med på Blu-ray utgåvan från 2005 DVDn är i princip bara spel och en förhandstitt på Bambi 2, så man missar inget särskilt om man bestämmer sig för att ta Blu-ray utgåvan.

Blu-Ray utgåvan från 2011 finns fortfarande att köpa i butikerna. DVD utgåvan från 2011 finns också i butikerna men den innehåller väldigt lite bonusmaterial.

Bäst Blu-ray utgåva : Utgåvan från 2011
Bäst DVD utgåva: 2 Disc utgåvan från 2005

Bäst utgåva: Blu-ray utgåvan från 2011