Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Disney channel

Startat av Lisa, 6 maj 2009 kl. 18:29:59

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Elios

#105
Tyvärr visades inte Harriet the Spy: Blog Wars dubbad på lördags förmiddagen heller så det lutar nog åt att den inte har blivit dubbad. >:(

Oscar

När jag ändå hittat en tråd om Disney Channel, ska jag passa på och fråga, finns det nån duktig som kunnat identifiera vilka som är speakers på Disney Channel och Disney XD (dvs som presenterar vad som kommer härnäst, pratar i trailers för program etc.)

Daniel Hofverberg

Ursprungligen hade Disney Channel två presentatörer som pratade allting i både trailers, sluttexter samt påor: Joakim Jennefors och Görel Crona.

Så var det under de första 3 - 4 åren som Disney Channel sände, men på senare år har det börjat urarta med allt fler presentatörer/speakerröster. Exakt vilka det är vet jag inte, men några jag har lyckats att känna igen är i alla fall Annica Smedius, Mattias Knave och Elina Raeder. På senare tid verkar det dock återigen vara Joakim Jennefors som hörs ganska ofta, även om en lång rad andra också förekommer.

Jag misstänker att allt detta spelas in hos vanliga dubbningsbolag (gissningsvis antingen Sun Studio eller Eurotroll), så att de därför utnyttjar skådisar som ändå befinner sig i studion för dubbningsuppdrag och som har tid över under sina dubbningspass.

Daniel Hofverberg

Är det någon som såg och skrev upp dubbcreditsen på Camp Rock 2, som visades i svenskdubbad form under lördag förmiddag? Jag hade spelat in filmen, men missade tyvärr slutet då Disney Channel gick över tiden rejält.

Det var i alla fall en rätt bra dubbning, förutom Disneys envisa förkärlek för att inte dubba några sånger alls...

Lisa

tyvärr missade jag också detta...

Elios

Så det blev en ny credits lista med Hannah Montana-Forever är inte Oliver med i den? Men varför behövs just två creditslistor av Hannah Montana om det bara är fjärde säsongen?

Daniel Hofverberg

#111
När serier byter titel brukar jag som regel göra nya creditlistor, för att minska onödig förvirring och förbättra sökmöjligheterna. Så gjorde jag exempelvis också med Total Drama Island/Total Drama Action. Dessutom börjar creditlistan för Hannah Montana att vara väldigt lång och oöverskådlig efter så många återkommande gästroller som står med, och därför kändes det klokt att börja på ny kula med de karaktärer som verkligen förekommer i Hannah Montana Forever. Merparten av de gästroller som står med i den creditlistan är nämligen inte längre med, och bl.a. syns Amber och Ashley inte längre till.

I de avsnitt som visats hittills har i alla fall Oliver inte varit med. Jag är tyvärr inte tillräckligt insatt för att veta om han kommer att vara det eller inte.

Elios

Ursäkta att jag går in på så gammalt ämne men ville bara tillägga att Oliver är med i sista avsnittet av Hannah Montana Forever.
Och hans röst Johannes Lönnå står ju med på övriga röster.

Daniel Hofverberg

Det stämmer att Oliver gästspelar i enstaka avsnitt av Hannah Montana Forever. Jag har dock valt att inte skriva upp honom på creditlistan, utan fokusera på huvudroller och återkommande gästroller, så det är fullt avsiktligt att jag bara skrivit upp Johannes Lönnå under "Övriga röster".

Förutom i det sista avsnittet hade jag ett svagt minne av att Oliver också gästspelade i ett tidigare avsnitt av Hannah Montana Forever, men det kanske bara är jag som minns fel...

Lisa

Kommer det komma upp credits till Jessie på Disney Channel? Någon som sett den serien??

Daniel Hofverberg

Det är på gång credits till Jessie, men jag har lite svårt att placera in ett par av skådisarna; vilket är anledningen till att creditlistan har dragit ut på tiden.

De jag är 100% säker på är i alla fall:
Jessie - Linda Åslund
Emma - Matilda Smedius
Zuri - Tea Stjärne
Bertram (betjänten) - Lars Dejert

Jag har sett och spelat in alla avsnitt som hittills visats av Jessie, och jag tycker själv att det är en riktigt bra serie.

Elios

#116
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 augusti 2012 kl. 00:27:58
Förutom i det sista avsnittet hade jag ett svagt minne av att Oliver också gästspelade i ett tidigare avsnitt av Hannah Montana Forever, men det kanske bara är jag som minns fel...

Jo han var med i avsnitt fem också. Där gästspelade han också. Men det man undrar lite är varför man byte ut Niels Pettersson mot Johannes Lönnå. Inget fel med Johannes Lönnå men tyckte Niels Pettersson var bra som Oliver och dessutom är ju skådespelaren Mitchel Musso med i tv-serien Kungar I Par och där görs ju rösten av Niels Pettersson.

Daniel Hofverberg

Jag vet heller inte varför Niels Pettersson byttes ut mot Johannes Lönnå - jag tycker också att Niels var utmärkt, och han borde ju fortfarande vara godkänd av Disney som voice-match till Mithell Musso i och med att han som du säger medverkar i Par i kungar. Johannes Lönnå är absolut inte dålig, men alla röstbyten är ju trots allt lite irriterande; det går inte att komma ifrån.

Jag kan bara tänka mig att Niels antingen inte hade tid någon gång när Hannah Montana dubbades, eller att dubbningsstudion av någon anledning ville byta ut honom (Par i kungar dubbades ju av Dubberman, medan Hannah Montana gjordes av Sun Studio/SDI Media).

Elios

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 augusti 2012 kl. 09:36:53Jag vet heller inte varför Niels Pettersson byttes ut mot Johannes Lönnå - jag tycker också att Niels var utmärkt, och han borde ju fortfarande vara godkänd av Disney som voice-match till Mithell Musso i och med att han som du säger medverkar i Par i kungar. Johannes Lönnå är absolut inte dålig, men alla röstbyten är ju trots allt lite irriterande; det går inte att komma ifrån.

Jag kan bara tänka mig att Niels antingen inte hade tid någon gång när Hannah Montana dubbades, eller att dubbningsstudion av någon anledning ville byta ut honom (Par i kungar dubbades ju av Dubberman, medan Hannah Montana gjordes av Sun Studio/SDI Media).
Jag frågar mig själv än idag varför inte Niels Pettersson fortsatte som Oliver i Hannah Montana då han uppenbarligen ändå var godkänd. Sen undrar man ju lite vart dem hittade Johannes Lönnå någonstans!? 

gstone

När över gick Disney från att ha KM Studio dubba deras tv program till Sun studio ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.