Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Intervjuer på Dubbningshemsidan

Startat av Daniel Hofverberg, 23 augusti 2008 kl. 11:42:13

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Inom kort kommer Dubbningshemsidan att utökas med filmade intervjuer med olika dubbningsskådisar, som kommer att kunna tittas på via streamad video på webben. En intervju med Per Sandborgh är redan redigerad och klar, och kommer att läggas upp på sajten inom de närmaste dagarna. Därutöver är intervjuer med Andreas Nilsson och Dick Eriksson färdiginspelade, som jag håller på att redigera. Fler intervjuer kommer också att genomföras kontinuerligt.

Nu närmast är det på gång en intervju med Annica Smedius, som preliminärt kommer att genomföras den 30 augusti (nästa lördag). Därför behöver vi er hjälp. Har ni frågor ni vill ställa till Annica Smedius - frågor ni vill ska ställas under intervjun? Det går också bra med allmänna samtalsämnen/frågeämnen utan specifika frågor, som ni tycker är intressanta att tas upp. Posta era frågor till henne här, eller skicka e-post till om ni inte vill posta dem öppet, så vidarebefordrar jag frågorna till sajtens intervjuansvarige Daniel Åhs som kommer att genomföra själva intervjun. Då intervjun som det ser ut nu alltså kommer att genomföras den 30 augusti, så behöver vi era frågor så fort som möjligt innan dess.

Varken jag eller den intervjuansvarige kan givetvis garantera att alla era frågor tas med, då det beror på tillgänglig tid och mängden frågor, men vi gör vårt bästa för att ta med så många seriösa frågor som möjligt.

Har ni förslag på andra dubbningsskådisar ni vill se intervjuer med, så får ni gärna posta dessa förslag också.

Uppdatering 31/8: Intervjun med Annica Smedius har nu genomförts, så det är för sent att bidra med nya frågor.

Mysan

Vilken kul idé med intervjuer på sidan!
Mina förslag på ytterligare intervjuer är Gunnar Ernblad, Staffan Hallerstam, Monica Forsberg, Ulf Källvik, Peter Wanngren, Louise Raeder, Tomas Bolme, Ingemar Carlehed, Fredrik Dolk, Christel Körner, Beatrice Järås, Peter Harryson, Bertil Engh

_Alexander_

Åh, vad fantastiskt! Ser fram emot intervjun med Dick Eriksson och Annica Smedius. ;D

Har väl inga direkta frågor att ställa till Annica, jag får fundera. ^^

En intervju med Annelie Berg och Louise Raeder hade varit riktigt roligt att se också.  :)
Även Maria Weisby, är hon ens aktiv inom dubbning längre förresten?

Daniel Hofverberg

Tack för förslagen. En del av dessa är knappast så enkla att lyckas att få kontakt med, men jag ska se vad som går att ordna. Annelie Berg Bhagavan, Monica Forsberg och Gunnar Ernblad har jag dock haft en del kontakt med, så de bör i alla fall gå att få tag i utan problem - där handlar det bara om huruvida de är intresserade och har tid (vilket antagligen är ett problem, då de flesta skådisar är ganska upptagna).

Alexander: Jag är mycket tveksam om Maria Weisby är verksam längre. De senaste dubbningarna jag hittar med henne är från slutet av 1990-talet, men jag känner förstås inte till alla dubbningar som gjorts i Sverige, så jag kan inte helt utesluta att hon fortfarande medverkar i mindre skala. Den senaste vanliga film- eller TV-serierollen hon haft (inte dubbningar) var i alla fall 1998.

TonyTonka

Kanske Mikael Roupé eller Thomas Engelbrektsson?

https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

ddubbning

Det är onekligen en kul idé med intervjuer här på Dubbningshemsidan. Jag håller med om att de samtliga namn som nämnts i denna tråd skulle vara intressanta att se intervjuer med, förutom då förstås de som redan är intervjuade . Intervjun med Annica Smedius blir säkerligen också intressant.

Daniel Hofverberg

Citat från: Tonytonka skrivet 23 augusti 2008 kl. 13:23:28
Kanske Mikael Roupé eller Thomas Engelbrektsson?
Tyvärr har jag i dagsläget ingen kontaktinformation till Thomas Engelbrektsson och därmed ingen möjlighet att kunna få tag i honom. Men Mikael Roupé är en bra och fullt genomförbar idé, som jag ska vidarebefordra till personen som genomför intervjuerna (givetvis tillsammans med de övriga förslagen i tråden).

Men det mest angelägna just nu är alltså att få in frågor inför intervjun med Annica Smedius, då det är den enda intervjun som är fast inplanerad hittills. Så jag ser gärna att ni bidrar med frågor ni vill ska ställas till henne.

DanielÅhs

Monica Forsberg skulle ja få interviewa, så åkte till Degerfors och fick av henne fribiljetter att se deras teater show där. Men väl där så  måste hon ha glömt mig, för inte har jag någon interview med henne ::)

Gunnar har ja även pratat med och just då så passade telefon interview bäst, men vem vill inte mycket helldre vänta och se honom på bild? Ny har ja även ny kamera så kvaliten kommer bli mycket bättre!

Staffan har ja även mejlat med så han skulle ja också tycka va jätte kul att interviewa och alla andra med för den delen, men älskar Brandman sam så därför älskar ja Staffan.

Peter Wanngrens
fru har ja haft kontakt med Kerstin Andeby och hon har vart jätte trevlig och gett mig hans mejl och så, men han har aldrig svarat, dock :-\

Anders Öjebo
har i mejl sagt att det går bra med interview, men när det blir är ju såklart en annan sak :D

Och även Mattias Knave har sagt okey till interview, men även där så måste tid bestämmas vilken är väldigt svårt då alla dubbare frilansar i stort sätt.

MVH Daniel Åhs

Mysan

Citat från: DanielÅhs skrivet 24 augusti 2008 kl. 10:48:38
Monica Forsberg skulle ja få interviewa, så åkte till Degerfors och fick av henne fribiljetter att se deras teater show där. Men väl där så  måste hon ha glömt mig, för inte har jag någon interview med henne ::)

Gunnar har ja även pratat med och just då så passade telefon interview bäst, men vem vill inte mycket helldre vänta och se honom på bild? Ny har ja även ny kamera så kvaliten kommer bli mycket bättre!

Staffan har ja även mejlat med så han skulle ja också tycka va jätte kul att interviewa och alla andra med för den delen, men älskar Brandman sam så därför älskar ja Staffan.

Peter Wanngrens
fru har ja haft kontakt med Kerstin Andeby och hon har vart jätte trevlig och gett mig hans mejl och så, men han har aldrig svarat, dock :-\



MVH Daniel Åhs

hoppas dessa intervjuer blir av på något sätt!

Min fråga till Annika:

Har du någon specifik sagofigur som du skulle vilja dubba i framtiden?

Igthorn

Skulle vilja föreslå Hasse Jonsson samt John Harrysson.

En fråga till Annica är:

Har du någon favorit bland de karaktärer du spelat hittils?

Daniel Hofverberg

Tack för era förslag och era frågor.

Citat från: Igthorn skrivet 24 augusti 2008 kl. 17:23:33
Skulle vilja föreslå Hasse Jonsson samt John Harrysson.
Hasse Jonsson bör inte vara några problem att få tag i, så det är absolut en bra idé. John Harryson kan bli svårare, då jag inte har någon kontaktinfo till honom och heller inte vet hur man skulle kunna tänkas få tag i honom. Jag tror heller inte att Daniel Åhs (som ansvarar för sajtens intervjuer) har det. Men jag ska absolut forska i saken, och se om jag kan få fram något.

_Alexander_

En möjlig fråga:
Vad är roligast och vad ger mest frihet med skådespeleriet, att dubba en amerikansk eller japansk serie/film?

Ett förslag iaf. :P

DanielÅhs

Hej igen.

John Harryson
har ja lyckats få tag i hans bostadsaddres men han har inte svarat på brevet. Kanske för nån sorterar hans post så han inte får fan mejl, men jag försöker gärna igen och kanske vågar mig på att ringa numret (om det stog -osäker-)

MVH
Daniel Åhs

Daniel Hofverberg

Intressant. Jag såg också nu att det faktiskt finns med en John Harryson på Hitta.se (som tar uppgifter från telefonkatalogerna) med angivet yrke "Skådespelare"; vilket man borde kunna förutsätta är rätt person. Det kan nog absolut vara en idé att försöka igen - att han faktiskt står med, istället för att ha hemligt telefonnummer som de flesta större skådisar, gör ju att man kan anta att han faktiskt vill att folk ska kunna få tag i honom. Det stod för övrigt utsatt både hemtelefon och mobiltelefonnummer.

TonyTonka

En Fråga till Annica

Vem skulle du helst spela som du inte har spelat
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D