Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 3 mars 2014 kl. 19:29:19
Jo, men att justera längder på repliker är ju någonting helt annat än det Anders undrar om - munrörelserna behöver ju inte stämma särskilt väl bara för att de börjar och slutar prata på rätt ställe...
Citat från: Anders M Olsson skrivet 3 mars 2014 kl. 19:12:52
Tekniska möjligheter i all ära, men det är trots allt mänskliga insatser som gör dubbningar möjliga.
Om några år kan man kanske bara trycka på en knapp, så genererar datorn en röst med exakt samma röstläge och tonfall som originalskådespelaren, och perfekt synkroniserad. Fast helt utan inlevelse...
Citat
Undrar förresten om någon har patenterat en teknik som (i spelfilmer) datoranimerar skådespelarnas munnar så att det blir helt läppsynkront efter dubbning? Det förefaller inte helt omöjligt att göra med tanke på att det redan har gjorts massor av filmer med levande djur, framför allt hundar, som pratar läppsynkront med datoranimerade nosar. Men frågan är förstås om vi vill se filmer som är behandlade på det viset? Man kan lätt att hamna i "uncanny valley"...
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 3 mars 2014 kl. 15:47:35
Enda dubbningen jag känner till där alla varit i studion samtidigt är Jim Hensons gamla 1980-talsserie Fragglarna, där dubbningen gjordes gemensamt med hela ensemblen i en stor studio. Det tar förstås betydligt längre tid, då man måste ta om så fort som någon misslyckats med replikerna, men å andra sidan blir ju inlevelsen och känslan med stor sannolikhet bättre - det är förstås betydligt lättare att få till inlevelsen när man pratar med någon än när man pratar med sig själv i tomma luften (och inte ens hör de andras insatser utan bara originalrösten). Och då slipper man ju också nästan automatiskt alla kontinuitetsproblem.
Citat från: JRL skrivet 2 mars 2014 kl. 15:24:53Eftersom det finns så pass avancerad teknik för att anpassa replikerna efter munrörelserna idag (man kan exempelvis enkelt flytta repliker millisekunder fram och tillbaka så att de börjar vid exakt rätt ögonblick och man kan förändra uppspelningshastigheten om det behövs) så krävs det inte att man kan materialet "utan och innan" (vilket krävdes med den äldre tekniken där man i princip inte kunde göra någonting i efterhand).
Citat från: Anders M Olsson skrivet 3 mars 2014 kl. 14:51:24
Det är ganska skrämmande egentligen att dubbningar regelmässigt görs med en skådespelare i taget, utan möjlighet att spela mot sina kollegor och ofta utan att de inblandade har sett helheten.
I teatersammanhang brukar man lyfta fram hur varje individs insatser förstärks och förbättras när man är en del av helheten, spelar mot sina kollegor osv.