Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Franklin (1997-2007)

Startat av Cadpig, 5 maj 2006 kl. 09:40:27

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Cadpig

Har någon en komplett rollista med de svenska rösterna till serien Franklin?

Daniel Hofverberg

Vet du något om dubbningsbolag, eller vilken/vilka kanaler som visar/har visat serien? Det underlättar att veta det, om jag ska försöka få tag i credits...


Erika

Det är KM Studio som har dubbat serien och den har visats på bl. a Barnkanalen och Fox Kids/Jetix.

Daniel Hofverberg

Har du någon idé om ungefär hur gammal dubben är? D.v.s. är det lönt att försöka få en creditlista från KM, eller är dubben så gammal att det är lönlöst att ens försöka...?

Erika

Jag tror att dubben är omkring 3 år gammal, för jag har för mig att Barnkanalen (jag vet inte om serien har visats på Bolibompa) visade serien för första gången under 2003.

clash

jag tror den gått på svt nån gång för inte så länge sen. eller tv3.
Pepper Ann//Winx Club/Trollz/Creepschool äger

Daniel Hofverberg

Okej, då är det värt ett försök att få fram credits från KM Studio - jag ska maila dem på en gång.

De är dock inte alltid världens snabbaste på att svara på mail, så det kanske dröjer ett litet tag innan man får svar...

Cadpig

Tack så mycket för hjälpen allihop. Serien är äldre än man tror, den började -97 men det kanske var först runt 2003 som den kom till sverige, jag vet faktiskt inte, blev biten av den härom dagen. Har alltid suckat och bytt kanal förut.

Daniel Hofverberg

Tja, det är värt ett försök att få tag i rollistor i alla fall. Jag återkommer när jag får svar från KM Studio.  :)

Daniel Hofverberg

Jag har nu fått svar från KM Studio (snabba ryck!). Dubbningen gjordes 2002 för SVT, och de har kvar någorlunda detaljerade credits. Jag lägger upp komplett creditlista vid nästa uppdatering av sajten, men de namngivna roller jag fått är:

Franklin - Anton Nyman
Berättare - Gunilla Orvelius
Kanin - Oskar Svanström
Gås - Linnéa Berglund
Snigel -  Karolina Khatib-Nia
Bäver - Jessica Andersson
Räv - Christian Jernbro
Björn - Jesper Adefelt
Skunk - Amanda Ekblom-Käck
Herr Sköldpadda - Jan Koldenius
Fru Sköldpadda - Gunilla Orvelius
Herr Mullvad - Johan Hedenberg       
Fru Bisamråtta - Gunilla Orvelius
Harriet - Jessica Andersson

De på KM säger vidare att om det saknas någon viktig roll som ni vill veta röst för, så kan de söka upp detta via gamla manus (i så fall, posta här vilka karaktärer det rör sig om) - den officiella creditlistan som skickats till SVT innehöll bara skådespelare i grupp, så ovanstående info kommer också från arkiverade manus.

clash

Vilken bra dubb, bara behagliga röster. Och*Nikki* desutom:)
Pepper Ann//Winx Club/Trollz/Creepschool äger

GaBBe


Erika


clash

Just det och hon har verkligen en behaglig röst. Den passar perfekt till Nicky. Råkade stava fel. Ska se på det så fort jag får barnkanalen.
Pepper Ann//Winx Club/Trollz/Creepschool äger

Cadpig

Yo, Daniel, my man! Tack så mycket. Men faktum är att det är en karaktär jag är särskilt nyfiken på och det är Fladdermus.