Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

James Bond Jr.

Startat av Anders, 15 januari 2011 kl. 00:15:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders

Jag såg att en creditlista var utlagd, men inte vilka som spelade respektive rollfigur. Jag spelade in ett flertal avsnitt under reprisen 2004 och har inga problem med de flesta rösterna:

James Bond Jr. - Andreas Nilsson
Horace "IQ" Boothroyd - Peter Sjöquist
Tracy Milbanks - Maria Weisby/Louise Raeder
Gordon Leiter - Steve Kratz
Phoebe Farragut - Maria Weisby/Louise Raeder
Erik Äckelbäck IV - Jan Nygren
Mr Milbanks - Jan Nygren
Mr Mitchell - Steve Kratz
Doktor Derange - Steve Kratz
Dong - Lasse Svensson
Ding-Ding - Peter Sjöquist
Scumlord - Jan Nygren
Doktor No - Steve Kratz
Oddjob - Peter Sjöquist
Kapten Pank - Peter Sjöquist
Skullcap - Peter Sjöquist
Miss Fortuna - Maria Weisby/Louise Raeder
Snuffer - Jan Nygren
Goldfinger - Steve Kratz
Goldie Finger - Annelie Berg
Baron Von Skarin - Steve Kratz
Kameleonten - Peter Sjöquist
Barbella - Annelie Berg
Tiara Hotstones - Annelie Berg
Spoiler - Jan Nygren
Maximillion Cortex - Steve Kratz
Högerhalv - Peter Sjöquist
Vänsterhalv - Jan Nygren
Masken - Steve Kratz

Det är de återkommande figurerna med deras svenska namn. Jag tror att Lasse Svensson gör rösten till Dong (Jaws). Hans namn brukar stå med i creditsen till avsnitten där Dong medverkar och han låter inte som någon av de övriga röstskådespelarna. Jag är dock inte säker på hur hans röst låter. Det har inte hjälpt att söka efter hans namn i "svenska röster och credits" eftersom hans namn står med under "producent" i så många listor.

EDIT: Lasse bekräftade via mejl att så var fallet.
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Cadpig


Daniel Hofverberg

Tack så mycket för listan - det är alltid värdefullt att få veta vem som spelar vem, så jag ska uppdatera creditlistan.

Vad gäller Dongs röst; har du möjlighet att ordna ljudklipp på honom? Jag tror tyvärr inte att jag har några avsnitt av den här serien inspelade, och jag kommer inte ihåg hur Dong lät eller ens vilken karaktär det var på rak arm. Jag träffade Lasse Svensson för några år sedan i samband med inspelningen av Anders & Måns, så jag har nog en hyfsad koll på hur hans röst låter.

Anders

#3
Jag har en ny dator nu och jag har tyvärr inte något bra program för ljudinspelning. Men här är ett avsnitt med honom från Youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=SKyMoB-B-Gg

Dong är som sagt "Hajen" (tycker att de översatte hans namn litet konstigt). Det är den stora mannen i blå kostym.

Lasses namn står i alla fall med under vinjetten.
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Cadpig

För att inte tala om idioterna som redan i filmerna översatte hans namn "Jaws" till Hajen. Det... är... korkat!

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders skrivet 16 januari 2011 kl. 02:38:26
Dong är som sagt "Hajen" (tycker att de översatte hans namn litet konstigt). Det är den stora mannen i blå kostym.
Jag antar att du syftar på den storväxta skurken med metallkäkar? I så fall så tycker jag inte riktigt att det låter som Lasse Svensson. Rösten har en viss likhet så det kan tänkas vara Lasse om han förställer rösten en del, men jag kan inte alls säga något med säkerhet. Men jag håller med dig att rösten inte heller verkar stämma överens med någon annan av de crediterade skådespelarna.

Anders

Jag såg att han bland annat hade gjort röster i Wallace & Gromit: Varulvskaninens förbannelse och Familjen Flinta i Viva Rock Vegas. Har däremot inte sett filmerna.
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Anders

Jag bifogade en MP3-fil med karaktärens röst till Lasses mejl och frågade om det var han som gjorde rösten. Lasse skickade då ett snabbt svar tillbaka där han bekräftade att det mycket riktigt var han.  :)

Jag bifogar vår konversation nedan.
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!