Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Svårt att hitta.

Startat av gstone, 23 juni 2023 kl. 23:15:05

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Vatför är det så vårt att hitta visa trådar ibland >:(
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Skokaka

Citat från: gstone skrivet 23 juni 2023 kl. 23:15:05Vatför är det så vårt att hitta visa trådar ibland >:(
Har du försökt att hitta en tråd genom att skriva ett ord som handlar om tråden i sökfältet?

gstone

Citat från: Skokaka skrivet 23 juni 2023 kl. 23:49:47Har du försökt att hitta en tråd genom att skriva ett ord som handlar om tråden i sökfältet?
Det är ju precis det jag gjort  ;D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Skokaka

Citat från: gstone skrivet 23 juni 2023 kl. 23:54:13Det är ju precis det jag gjort  ;D
Du vet, om det fanns många trådar om det ordet så blir det som så att det kommer för många resultat. Det beror på vad man söker, såklart...

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 23 juni 2023 kl. 23:15:05Vatför är det så vårt att hitta visa trådar ibland >:(
Det skulle underlätta med något exempel för att kunna svara på det.

Men det korta svaret är väl att det alltid är säkrast om man vet ord som förekommer i rubriken. Skriver man ord som förekommer i inlägg kommer sökningen att söka efter det senaste inlägget i respektive tråd som innehåller aktuella ord, vilket kan ställa till med stora problem om det är en lång tråd med hundratals eller t.o.m. tusentals inlägg...

Utöver det vet du säkert att om man skriver enskilda ord letar den efter trådar/inlägg som innehåller alla orden oavsett hur de hänger ihop, medan om man skriver något inom citattecken letar den efter en exakt sträng. Så letar du efter inlägg som refererar till filmen från 2004 är det alltså klokare att söka på "Hajar som hajar" än att söka på Hajar som hajar; för i det sistnämnda fallet kommer den att hitta åt alla inlägg som innehåller orden hajar och som oavsett hur och i vilken ordning. D.v.s. precis som med en Google-sökning.

Sen kan förstås även stavfel ställa till det, men det är ju svårt att göra någonting åt...

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 juni 2023 kl. 03:15:39Det skulle underlätta med något exempel för att kunna svara på det.

Men det korta svaret är väl att det alltid är säkrast om man vet ord som förekommer i rubriken. Skriver man ord som förekommer i inlägg kommer sökningen att söka efter det senaste inlägget i respektive tråd som innehåller aktuella ord, vilket kan ställa till med stora problem om det är en lång tråd med hundratals eller t.o.m. tusentals inlägg...

Utöver det vet du säkert att om man skriver enskilda ord letar den efter trådar/inlägg som innehåller alla orden oavsett hur de hänger ihop, medan om man skriver något inom citattecken letar den efter en exakt sträng. Så letar du efter inlägg som refererar till filmen från 2004 är det alltså klokare att söka på "Hajar som hajar" än att söka på Hajar som hajar; för i det sistnämnda fallet kommer den att hitta åt alla inlägg som innehåller orden hajar och som oavsett hur och i vilken ordning. D.v.s. precis som med en Google-sökning.

Sen kan förstås även stavfel ställa till det, men det är ju svårt att göra någonting åt...
Ska jag berätta vilka trådar jag försöker hitta ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 24 juni 2023 kl. 12:32:22Ska jag berätta vilka trådar jag försöker hitta ?
Ja, det skulle underlätta. Det kan vara möjligt för mig att justera sökfunktionen så att den fungerar bättre, men i så fall behöver jag mer att gå på för att veta vilka problem som finns och hur det kan förbättras. :)
(Men inga löften - jag vet att det finns inställningar i forumprogramvaran för sökfunktionernag, men jag har inte satt mig in i hur mycket som kan förändras där)

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 juni 2023 kl. 17:06:05Ja, det skulle underlätta. Det kan vara möjligt för mig att justera sökfunktionen så att den fungerar bättre, men i så fall behöver jag mer att gå på för att veta vilka problem som finns och hur det kan förbättras. :)
(Men inga löften - jag vet att det finns inställningar i forumprogramvaran för sökfunktionernag, men jag har inte satt mig in i hur mycket som kan förändras där)
Jag vill hitta tråden om Netflix animerad filmer och den om dom värsta svenska dubbningarna.

Jag har video som är på sätt och vis relaterad till den senare so jag vill lada upp ;)
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.