Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Olaf's Frozen Adventure (kortfilm)

Startat av TrondM, 5 november 2017 kl. 02:53:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Richardo

Kan man inte bara använda ett screen capture-program för att spela in filmen från iTunes när det är på ens hårdisk?

Det är åtminstone det man göra med e-böcker man ladda ner från bibliotek.

Anders M Olsson

Citat från: Richardo skrivet 10 december 2017 kl. 08:02:09
Kan man inte bara använda ett screen capture-program för att spela in filmen från iTunes när det är på ens hårdisk?

Det KAN man naturligtvis göra, men resultatet blir sällan perfekt.

Men det finns faktiskt program som kan dekryptera iTunes-filerna utan omkodning eller kvalitetsförlust. Då får man helt oskyddade videofiler som man kan kopiera och titta på med vilket spelarprogram som helst.

DVDFab har en modul som dekrypterar iTunes. Man kan tanka hem programmet och testa gratis på en (1) fil. Vill man sen fortsätta använda funktionen kostar det pengar.
https://www.dvdfab.cn/

Det finns andra alternativ också, men de är inte testade av mig.

Det är ganska ironiskt. Jag skulle aldrig betala pengar för filmer med så restriktiva skydd som iTunes har om det inte gick att ta bort skyddet. Jag förmodar att många andra resonerar likadant. Så skyddet som finns där för att öka försäljningen har i verkligheten motsatt effekt...

Richardo

Så bra!

Då behöver man bara ladda ner filmen, köra programmet och voilá. Man har kortfilmen oskyddad på sin dator som man kan göra vad man vill med. :)

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 december 2017 kl. 02:01:09
Det ser onekligen ut att vara rätt film. I den svenska tablån för de datumen står det mycket riktigt Olofs Frostiga Äventyr. Mycket trevligt att Disney Channel sänder filmen så pass fort. :)

Kommer att sändas två gånger om dagen den 15, 16 och 17 december; plus en gång den 19 och en gång den 20 december. Totalt alltså 8 visningstillfällen av filmen; så med så många chanser bör väl alla lyckas att pricka in den...

Jag såg alldeles nyss att den dessutom finns på Netflix!

moviefan

Såg den nyss på Disney Channel, den är jättebra. Sången När vi är tillsammans, kändes lite som Let it go. Jag antar att det är samma röster, som i långfilmen, samt Frostfeber.

Alexander

Den var jättebra och rolig!  :)
Kul att Disney i USA gör bra forskning kring skandinaviska jultraditioner med tanke på att de hade med både Lucia, lutfisk och bastu m.m.  :)
Hela min familj tycker om Disney så det var trevligt att den med dem, passande.  :D

Daniel Hofverberg

Jag tycker också det är en bra film, och en riktigt bra dubbning.

Dock har Disney Channel klantat sig, och satte ut dubbcredits ungefär mitt i filmen istället för under eftertexterna. Dessutom har de sannolikt slagit nya rekord i att lista dubbcredits snabbt, då creditsen bestod av runt 20 textremsor som alla hann visas under loppet av ungefär 5 - 6 sekunder - helt teoretiskt omöjligt att ens läsa en bråkdel av allt... :(

Som vanligt listades också rösterna endast i grupp utan karaktärsnamn.

Citat från: Anders M Olsson skrivet 10 december 2017 kl. 17:14:04
Men det finns faktiskt program som kan dekryptera iTunes-filerna utan omkodning eller kvalitetsförlust. Då får man helt oskyddade videofiler som man kan kopiera och titta på med vilket spelarprogram som helst.

DVDFab har en modul som dekrypterar iTunes. Man kan tanka hem programmet och testa gratis på en (1) fil. Vill man sen fortsätta använda funktionen kostar det pengar.
https://www.dvdfab.cn/

Det finns andra alternativ också, men de är inte testade av mig.

Det är ganska ironiskt. Jag skulle aldrig betala pengar för filmer med så restriktiva skydd som iTunes har om det inte gick att ta bort skyddet. Jag förmodar att många andra resonerar likadant. Så skyddet som finns där för att öka försäljningen har i verkligheten motsatt effekt...
Jag skulle aldrig heller drömma om att betala pengar för filmer med så restriktiva DRM-skydd, om jag inte var 100% säker på att det gick att ta bort skyddet. Det borde vara en självklarhet att kunna spela upp filmer man köpt legalt på vilken dator och enhet som helst, plus givetvis kunna streama till Chromecast och liknande enheter. I mina ögon borde det inte finnas någon begränsning alls.

Om man köper en Blu-Ray-film är det ju trots allt en självklarhet att kunna spela upp den filmen överallt där det finns fungerande spelare, så varför tjänsteleverantörerna och filmbolagen tror att man ska nöja sig med betydligt hårdare begränsningar bara för att det är digital distribution är bortom mitt förstånd...

Jag kände inte till DVDFabs modul, men om den verkligen tar bort skyddet helt lossless är det ju positivt; även om programmet inte är speciellt billigt. Tidigare fanns det ett gratisprogram för ändamålet som hette Requiem (som hade en webbsida som gick via Tor), men tyvärr har det programmet inte utvecklats på flera års tid och fungerar inte längre med nu aktuella versioner av iTunes. I alla fall på den tiden kodades åtminstone ljudet om vid de flesta andra alternativ, så att Requiem länge var i stort sett det enda programmet som bara tog bort DRM-skyddet helt utan förlust, men jag hoppas att det har ändrats sedan dess så att det finns alternativ som inte gör någon omkodning.

Anders M Olsson

#52
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 december 2017 kl. 10:57:08
Dock har Disney Channel klantat sig, och satte ut dubbcredits ungefär mitt i filmen istället för under eftertexterna. Dessutom har de sannolikt slagit nya rekord i att lista dubbcredits snabbt, då creditsen bestod av runt 20 textremsor som alla hann visas under loppet av ungefär 5 - 6 sekunder - helt teoretiskt omöjligt att ens läsa en bråkdel av allt... :(

Som vanligt listades också rösterna endast i grupp utan karaktärsnamn.

Versionen på iTunes har riktiga svenska credits-sidor på slutet. Jag har visserligen skrivit av dem redan i en annan tråd, men vi kan ta dem en gång till:

Svenska röster
Olof ... Nassim Al Fakir
Elsa ... Annika Herlitz
Anna ... Mimmi Sandén
Kristoffer ... Sebastian Karlsson
Östen ... Anders Byström
Herr Olsen ... Christian Fex
Polkagrispojke ... Valdemar Molino Sanchez

Dialogregissör ... Johan Lejdemyr
Dialogöversättning ... Maria Rydberg
Sångregissör ... Joakim Jennefors
Sångöversättning ... Maria Rydberg

Övriga röster
Anders Öjebo, Josefina Hylén,
Ulrik Qvale, Cecilia Karlsson,
Annika Smedius, Tuva Skarby,
Ole Ornered, Fredrik Lexfors,
James Lund, Johan Karlsson,
Annika Edstam, Sara Jangfeldt,
Jennie Jahns, Susann Végh,
Fredrik Lycke, Frank Thunfors,
Malva Goldmann, Niji Dyall Price

Sånger
"Julen är här"
Framförd av
Mimmi Sandén
Annika Herlitz
Nassim Al Fakir
Ensemble

"Vår klocka ska ringa"
Framförd av
Mimmi Sandén
Annika Herlitz
Nassim Al Fakir
Kör

"När vi är tillsammans"
Framförd av
Mimmi Sandén
Annika Herlitz
Nassim Al Fakir
Sebastian Karlsson
Kör

"Balladen om Flemmingrad"
Framförd av
Sebastian Karlsson

Svensk version
Inspelningsstudio ... SDI Media
Inspelningstekniker ... Johan Lejdemyr, Bjarne Heuser
Bokare ... Antonella Berglund Ceci
Produktionsledare ... Maria Hellström
Svensk mix ... Shepperton International

Ansvarig utgivare
Eric Broberg, Walt Disney Studios Motion Pictures Sweden AB

Swedish Version Creative Executive
Michael Rudolph, Disney Character Voices International, Inc.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 december 2017 kl. 10:57:08
Jag kände inte till DVDFabs modul, men om den verkligen tar bort skyddet helt lossless är det ju positivt; även om programmet inte är speciellt billigt. Tidigare fanns det ett gratisprogram för ändamålet som hette Requiem (som hade en webbsida som gick via Tor), men tyvärr har det programmet inte utvecklats på flera års tid och fungerar inte längre med nu aktuella versioner av iTunes. I alla fall på den tiden kodades åtminstone ljudet om vid de flesta andra alternativ, så att Requiem länge var i stort sett det enda programmet som bara tog bort DRM-skyddet helt utan förlust, men jag hoppas att det har ändrats sedan dess så att det finns alternativ som inte gör någon omkodning.

DVDFab fungerar, det kan jag intyga. Det tar bara några sekunder att göra en oskyddad kopia av en film, så någon omkodning kan det inte vara tal om. Man får med alla språken också, dock har jag inte riktigt lyckats göra något med textspåren. De verkar vara i något udda format som vanliga spelarprogram inte kan läsa.

Det finns de som påstår att man fortfarande kan använda Requiem om man bara installerar en gammal version av iTunes. Vet inte hur det ligger till med den saken. Om man råkar ha en extra dator kan man i så fall avsätta den enbart för det ändamålet och installera en gammal iTunes där. Eventuellt kan man kanske använda en virtuell dator.

Daniel Hofverberg

Tack för creditlistan. Förutom att Disney Channel bara listar rösterna i grupp, så är det nog samma credits där (inklusive sångcreditsen); men det går som sagt så snabbt så att inte ens de som läser snabbast i världen har en chans att hinna läsa ens en bråkdel...

Men förmodligen räcker det väl juridiskt bara man listar dubbcredits alls, vare sig någon kan läsa dem eller inte. Och det främsta eller enda skälet till att Disney-kanalerna sätter ut dubbcredits är säkerligen just att det enligt brittisk lag måste sättas ut credits vid dubbade program...

Citat från: Anders M Olsson skrivet 18 december 2017 kl. 12:54:43
Det finns de som påstår att man fortfarande kan använda Requiem om man bara installerar en gammal version av iTunes. Vet inte hur det ligger till med den saken. Om man råkar ha en extra dator kan man i så fall avsätta den enbart för det ändamålet och installera en gammal iTunes där. Eventuellt kan man kanske använda en virtuell dator.
Requiem fungerade för inte så länge sedan, så det fungerar säkerligen fortfarande om man har iTunes 10.7 eller lägre. Problemet är bara det att den versionen av iTunes inte längre stödjer HD-material i 1080p, utan för sådant krävs nyare versioner än iTunes - inte bara för uppspelning utan till och med för köp. Således kan man alltså med Requiem bara hantera video i max 720p.

Å andra sidan har jag dock aldrig lyckats köpa någonting i HD alls via iTunes, då man inte ens kan köpa HD-video om inte både grafikkort och bildskärm stödjer HDCP. Jag är inte säker vad det är som skiljer sig åt, men jag kan spela upp Blu-Ray-skivor på min dator med dess Blu-Ray-brännare (som ju också kräver HDCP), men det verkar helt omöjligt att ens lyckas att lägga någonting i HD på iTunes i varukorgen... :( Och lyckas man inte ens att köpa något, så spelar det ju liksom ingen roll om det går att ta bort DRM-skyddet eller inte.

Disneyfantasten

#54
Jag såg filmen i fredags och tyckte att den var riktigt bra och hade även en bra dubbning.

Anders Byström fungerade som Östen, men inte i samma nivå som Lennart Jähkel.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 december 2017 kl. 15:14:57
Requiem fungerade för inte så länge sedan, så det fungerar säkerligen fortfarande om man har iTunes 10.7 eller lägre. Problemet är bara det att den versionen av iTunes inte längre stödjer HD-material i 1080p, utan för sådant krävs nyare versioner än iTunes - inte bara för uppspelning utan till och med för köp. Således kan man alltså med Requiem bara hantera video i max 720p.

Jag tror inte att man överhuvud taget kan ladda ner något i 1080p, och inte heller dekryptera det med några kända program. 1080p tycks bara vara för streaming och 720p för nerladdning. Så även om man kan titta i 1080p sparas det aldrig på hårddisken, utan är bara tillgängligt on-line.

Så här står det t.ex. om Olaf's Frozen Adventure:

Information
Studio Walt Disney Animation Studios
Genre Kids & Family
Released 2017

Run Time 22 min
Size 844 MB (720p HD), 419 MB (SD)
Format Widescreen
HD Includes 720p and 1080p.
(Downloading 720p.)


Jabberjaw

Kortfilmen har funnits på piratbukten i 1080p/720p storleken minns jag var 844MB och med svenskt ljud. Vet inte om den finns kvar dock då vi inte sysslar med nerladdning här ::) :)
Menar bara att faktum är att det går "dekryptera" iTunes filmer(!).

Anders M Olsson

Jag tar tillbaka allt jag har sagt och påstår motsatsen:

Det visade sig att man mycket väl kan ladda ner i 1080p från iTunes. Man måste bara gå in på Redigera/Inställningar/Hämtningar och bocka i rutan "Hämta HD-videor i full storlek".

Då ändrade sig även texten i butiken till
Run Time 22 min
Size 1,03 GB (1080p HD), 419 MB (SD)
Format Widescreen
HD Includes 720p and 1080p.
(Downloading 1080p.)

Det var ju lite lurigt. Det finns alldeles för många kranar att vrida på i programmen nuförtiden...



Anders M Olsson

Här finns ytterligare ett program som kan ta bort skyddet på iTunes-filer med alla språken kvar, och utan omkodning:
https://www.drmare.com/

moviefan