Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Röjar-Ralf kraschar internet

Startat av Disneyfantasten, 14 juni 2018 kl. 17:35:02

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Jag ser grymt framemot denna film, där de 14 Disneyprinsessorna ska framträda!  :)

I originalversionen så kommer följande att återkomma;
- Jodi Benson som Ariel
- Pangie O Hara som Belle
- Linda Larkin som Jasmine
- Irene Bedard som Pocahontas
- Ming-Na Wen som Mulan
- Anika Noni Rose som Tiana
- Mandy Moore som Rapunzel
- Kelly Macdonald som Merida
- Kirsten Bell som Anna
- Idina Menzel som Elsa
- Auli'i Cravalho som Vaiana

Dessutom så kommer det också att vara nya röster till;
>Snövit: Pamela Ribon
>Askungen: Jennifer Hale
>Törnrosa: Kate Higgins

All denna information har jag snappat upp från både Wikipedia och Disney Wiki!

När filmen dubbas till svenska hoppas jag att vi får följande:

>Snövit: Lizette Pålsson

>Askungen: Lizette Pålsson

>Törnrosa: Sandra Caménisch (hade också gärna velat höra Lizette Pålsson, men om man ska hålla det varierat så tycker jag att Sandra kan få återkomma)

>Ariel: hon som gjorde rollen i "Disney Prinsessor" dataspelet (jag finner henne strået vassare än både Lizette Pålsson och Myrra Malmberg, som också är bra i rollen, och jag har inget emot om dessa återkommer, men för att hålla det varierat kan den förstnämnda få återkomma)

>Belle: Sofia Källgren

>Jasmine: Myrra Malmberg

>Pocahontas: Heléne Lundström

>Mulan: Divina Sarkany

>Tiana: Pauline Kamusewu (även om Vanna Rosenberg också gärna får kandidera)

>Rapunzel: Molly Sandén

>Merida: Amy Diamond

>Anna: Mimmi Sandén

>Elsa: Annika Herlitz

>Vaiana: Wiktoria Johansson

Utöver detta så återkommer även huvudrollerna i sina ursprungliga röster i originalversionen; John C Reilly (Röjar-Ralf), Sarah Silverman (Vanilja Von Sockertopp), Jack MacBrayer (Fixar-Felix Jr) & Jane Lynch (Sergeant Calhoun)!

Jag hoppas att även de svenska rösterna återkommer; Magnus Roosman, Carla Abrahamsen, Göran Gillinger och Anki Albertsson!

Den nya karaktären "Yesss" är en väldigt intressant karaktär! Hon kommer i originalversionen att spelas av Taraji P Henson!

Som tradition sedan 2012 anlitar Walt Disney Animation Studios också Alan Tudyk, den här gången som KnowsMore!

Filmen har amerikansk biopremiär 21 november 2018 och svensk biopremiär 1 februari 2019!

Richardo

Jag troddde Paige O Hara inte kunde göra rösten till Belle längre.

Disneyfantasten

#2
Citat från: Richardo skrivet 14 juni 2018 kl. 17:38:08
Jag troddde Paige O Hara inte kunde göra rösten till Belle längre.

Det trodde inte jag heller, då hon blev utbytt redan i "Sofia Den Första"!

Men jag fick informationen om att Disneyprinsessorna skulle återkomma i filmen då det annonserades 2017-07-15 och då sades det att Pangie O'Hara skulle göra Belle igen! (detta kan vara sista gången för henne...

Men den svenska rösten, Sofia Källgren, är iallafall bättre enligt mig, bland annat då hon låter yngre!  :)

Richardo

Synd att Sofia Källgren inte längre gör rösten till Odette från Svanprinsessan. Jag tycker den nuvarande rösten är gräslig i jämförelse. (filmerna är inte heller så bra för den delen)

Alexander

#4
Citat från: Disneyfantasten skrivet 14 juni 2018 kl. 17:41:15
Det trodde inte jag heller, då hon blev utbytt redan i "Sofia Den Första"!

Men jag fick informationen om att Disneyprinsessorna skulle återkomma i filmen då det annonserades 2017-07-15 och då sades det att Pangie O'Hara skulle göra Belle igen! (detta kan vara sista gången för henne...

Men den svenska rösten, Sofia Källgren, är iallafall bättre enligt mig, bland annat då hon låter yngre!  :)

Jag tror Paige O'Hara fick komma tillbaka för att ge det bättre publicitet med då att kunna ha med original skådespelarna. Belle kanske inte har så många repliker att de tyckte det spelade roll.

Annars så borde Paige O'Hara fortfarande vara underkänd i andra sammanhang. Började runt 2007/ 2008 när hon först blev underkänd när det kom till sångrösten (men godkänd som talröst) för den nerlagda Disney Princess Enchanted Tales serien. Ytterligare 4 episoder med Askungen, Belle, Törnrosa och Mulan blev ju kompletta men inte släppta när då John Lasseter blev övervakare över de tecknade filmerna.

Susan Egan är ju oftast den som gör Belles röst i nuläget.

Disneyfantasten

#5
Citat från: Alexander skrivet 14 juni 2018 kl. 18:18:37
Jag tror Paige O'Hara fick komma tillbaka för att ge det bättre publicitet med då att kunna ha med original skådespelarna. Belle kanske inte har så många repliker att de tyckte det spelade roll.

Annars så borde Paige O'Hara fortfarande vara underkänd i andra sammanhang. Började runt 2007/ 2008 när hon först blev underkänd när det kom till sångrösten (men godkänd som talröst) för den nerlagda Disney Princess Enchanted Tales serien. Ytterligare 4 episoder med Askungen, Belle, Törnrosa och Mulan blev ju kompletta men inte släppta när då John Lasseter blev övervakare över de tecknade filmerna.

Susan Egan är ju oftast den som gör Belles röst i nuläget.

Jag har för mig att Susan Egan var Megara "Meg" i Herkules!

Jag läste iallafall på Wikipedia och såg att hon är född 1970 (alltså samma år som Sofia Källgren)

Anledningen till att de äldre prinsessorna (iallafall Snövit och Askungen) inte har samma röster som tidigare beror med all säkerhet på att de ej längre är i livet...

Att Mary Costa inte gör Törnrosa i filmen beror med all säkerhet på att hon låter på tok för gammal (hon är ju född 1930)

Alexander

#6
Citat från: Disneyfantasten skrivet 14 juni 2018 kl. 19:45:05
Jag har för mig att Susan Egan var Megara "Meg" i Herkules!

Jag läste iallafall på Wikipedia och såg att hon är född 1970 (alltså samma år som Sofia Källgren)

Anledningen till att de äldre prinsessorna (iallafall Snövit och Askungen) inte har samma röster som tidigare beror med all säkerhet på att de ej längre är i livet...

Att Mary Costa inte gör Törnrosa i filmen beror med all säkerhet på att hon låter på tok för gammal (hon är ju född 1930)

Susan Egan började spela Belle i Broadway musikalen från 1994.
Susan Egan gör mest Belle när det kommer till CD skivor och leksaker med Disney Prinsessorna (står att hon höll på med det i 6 år på hennes hemsida). Jag hade för mig hon var lite mer involverad när det kom till TV också som Belle men inte lika mycket ser jag när jag kollar närmare som jag först trodde. Julie Nathanson som jag även visste är röst till Belle verkar vara mer involverad som Belle på den fronten.
http://www.susanegan.net/about/

Här är en bra överblick över de engelska rösterna för Belle.  :)

http://www.behindthevoiceactors.com/characters/Beauty-and-the-Beast/Belle/
Det stämmer att Susan Egan är rösten till Meg i Herkules.

Disneyfantasten

#7
Citat från: Alexander skrivet 14 juni 2018 kl. 20:04:46
Susan Egan började spela Belle i Broadway musikalen från 1994.
Susan Egan gör mest Belle när det kommer till CD skivor och leksaker med Disney Prinsessorna (står att hon höll på med det i 6 år på hennes hemsida). Jag hade för mig hon var lite mer involverad när det kom till TV också som Belle men inte lika mycket ser jag när jag kollar närmare som jag först trodde. Julie Nathanson som jag även visste är röst till Belle verkar vara mer involverad som Belle på den fronten.
http://www.susanegan.net/about/

Här är en bra överblick över de engelska rösterna för Belle.  :)

http://www.behindthevoiceactors.com/characters/Beauty-and-the-Beast/Belle/
Det stämmer att Susan Egan är rösten till Meg i Herkules.

Jag kom på att Susan Egan också gjort Angel i Lady och Lufsen 2 Ludde på Äventyr...

I vilket fall, med tanke på att det blev allmänt känt att Disneyprinsessorna kommer att framträda i filmen så är jag rätt säker på att de ändå kommer att ha ganska många repliker allihopa...

Richardo

Rent tekniskt, räknas inte trailers och t.o.m berättelsens titel som spoilers då man får en förutbestämd information om verket innan det ses?

Disneyfantasten

#9
Citat från: Richardo skrivet 24 juni 2018 kl. 10:03:36
Rent tekniskt, räknas inte trailers och t.o.m berättelsens titel som spoilers då man får en förutbestämd information om verket innan det ses?

Anledningen till att det blev allmänt känt är för att det offentliggjordes 2017-07-15 att alla de 14 Prinsessorna skulle vara med i den filmen!

Richardo

Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 juni 2018 kl. 10:28:09
Anledningen till att det blev allmänt känt är för att det offentliggjordes 2017-07-15 att alla de 14 Prinsessorna skulle vara med i den filmen!

Det räknas ju fortfarande som en spoiler, eller?

Disneyfantasten

#11
Citat från: Richardo skrivet 24 juni 2018 kl. 11:08:51
Det räknas ju fortfarande som en spoiler, eller?

Jag känner det mer som en glad överraskning, detta är något att se framemot för mig...

Soscla

Citat från: Richardo skrivet 24 juni 2018 kl. 10:03:36
Rent tekniskt, räknas inte trailers och t.o.m berättelsens titel som spoilers då man får en förutbestämd information om verket innan det ses?

Man måste ju få veta nåt, annars vet man inte om man vill se filmen eller inte. Om man inte ens får veta titeln enligt dig, hur ska de då locka tittare?
It's so fluffy I'm gonna die!

Alexander

Även om Sofia Källgren kanske spelar Belle igen (Hon har kommit tillbaka många gånger för rollen oavsett projekt).

Så tycker jag att ett bra andra handsval ifall Sofia har förhinder hade varit Emmi Christensson.  :)

Disneyfantasten

#14
Citat från: Alexander skrivet  7 juli 2018 kl. 12:27:32
Även om Sofia Källgren kanske spelar Belle igen (Hon har kommit tillbaka många gånger för rollen oavsett projekt).

Så tycker jag att ett bra andra handsval ifall Sofia har förhinder hade varit Emmi Christensson.  :)

Jag har tyvärr inte sett spelfilmsversionens svenska dubbning (och har ingen lust att göra det heller), så därför kan jag inte uttala mig om huruvida Emmi Christensson var som Belle...

Men jag hoppas verkligen att Sofia Källgren återvänder som Belle, för mig kommer hon alltid att vara den enda riktiga Belle och denna film lär ändå få en generöst tilltagen budget.

(Marie Serneholt och Lizette Pålsson var okej, men kommer inte i närheten av Källgrens nivå, även om den sistnämnda - tillsammans med Myrra Malmberg - är den jag förknippar allra mest med Disneyprinsessor)

Jag hoppas också att Myrra Malmberg återkommer som Jasmine, då hon för mig - liksom med Källgrens Belle - alltid kommer att vara den enda rätta rösten till Jasmine!
(visst, Maria Rydberg var okej och lät relativt lik Malmberg, men hon skulle inte vara den första jag tänkte på som Jasmine, dessutom kommer jag aldrig att förknippa henne med Disneyprinsessor, hon jag gjort många bra rollprestationer och min favorit av hennes roller är som Kiara i Lejonkungen 2 Simbas Skatt, men hon hade ändå varit okej som andrahandsval)

(Lizette Pålsson är visserligen den jag förknippar mest med Disneyprinsessor, men här kommer hon inte i närheten av Malmbergs nivå, även om hon - precis som hos Belle - är helt okej)

(Mikaela Tidermark är den jag tycker sämst om i rollen, då hon låter alldeles för ljus, ung och mild för att kunna passa, hon gjorde antagligen vad hon kunde för rollen, men tyvärr fungerar hon inte här, hon har gjort många bättre rollprestationer, min favorit av hennes roller är nog som Silverdagg i Tingeling-filmerna)

Hos Mulan vill jag helst höra Divina Sarkany igen, fast hon har i och för sig inte dubbat sedan 2004, men som sagt är det större chans att få tillbaka henne i denna film då den kommer att vara gjord för bio och därmed ha stor budget. (fast Mikaela Tidermark fungerar ändå som andrahandsval även om hon inte kommer i närheten av den förstnämndas nivå)

Hos Tiana vill jag helst höra Pauline Kamusewu igen, men jag tror ändå att Vanna Rosenberg hade varit i nivå med henne.

(Elin Bemark passade inte särskilt bra med sin dialekt, så precis med Tidermark som Jasmine vill jag inte höra henne i rollen igen, de är duktiga skådespelare, men i dessa roller håller de inte då de skiljer sig alldeles för mycket från karaktärernas personligheter)

När det kommer till Rapunzel, Anna och Elsa vill jag helst att Molly Sandén, Mimmi Sandén och Annika Herlitz ska reprisera sina roller, då jag anser dem vara helt överlägsna i sin respektive roll.

(Domonique Pålsson Wiklund, Emelie Clausen och Jessica Folcker var visserligen okej, men kan inte på långa vägar mäta sig med ovanstående rösters nivåer)

När det kommer till Pocahontas (Heléne Lundström), Merida (Amy Diamond) och Vaiana (Wiktoria Johansson) så vill jag inget annat än att rösterna från originalfilmerna ska reprisera rollerna...

Då återstår Snövit, Askungen, Törnrosa och Ariel.

>Snövit:

Den enda som är aktuell till att göra rollen är Lizette Pålsson, då hon gjort rollen i alla sammanhang sedan 2001 och dessutom är den som är mest lik originalrösten och ligger närmare karaktärens ålder!

När Anna-Lotta Larsson gjorde rollen i omdubbningen från 1982 var hon 28 och var dessutom inte särskilt lik originalrösten eller karaktärens andemening, utan gjorde mer en egen tolkning, så idag skulle hon inte ha en chans att bli godkänd, hon skulle helt enkelt låta för gammal...

>Askungen:

Den enda som är aktuell för rollen är Lizette Pålsson, då hon gjort rollen i alla sammanhang sedan 2001 och dessutom är den som är mest lik originalrösten och ligger närmare karaktärens ålder!

När Alice Babs gjorde rollen 1967 var hon 43 år gammal, och så gick hon bort 2014, fast även om hon hade varit vid livet idag så hade hon låtit för gammal, så jag tror inte att hon skulle ha en chans att bli godkänd...

>Törnrosa:

Här blir det sannolikt antingen Lizette Pålsson eller Sandra Caménisch, båda är de röster som är mest lika originalrösten och ligger närmast karaktärens ålder!

När Birgitta Larsson gjorde rollen 1980 var hon 22 år, så idag skulle hon inte ha en chans att bli godkänd, då hon antagligen låter för gammal... (hon har också varit med i Törnrosa som enda dubbning, så hon skulle förmodligen tacka nej)

Genom att tillägga så är det väldigt osannolikt att Disney skulle anlita Tatiana Angelini (om hon idag hade varit i livet) eller Liz-Beth Olsson till de rollerna, för dels så skulle de idag låta för gamla och därmed inte ha en chans att bli godkända och dels så hade det inte varit aktuellt i vilket fall, då det var många år sedan filmerna dubbades om, genom att tillägga så har även Liz-Beth Olsson varit med i Törnrosa som enda dubbning och hade förmodligen tackat nej.
(En till sak som bör noteras är att det var längesedan dessa filmer dubbades om, så att de ändå skulle återkomma är väldigt osannolikt)

Sammanfattning till ovanstående karaktärer; Jag tycker att Lizette Pålsson och Sandra Caménisch är riktigt bra i dessa roller och rentav bättre än de tidigare rösterna, då deras röster ligger närmare karaktärernas åldrar, de ska ju trots allt föreställas att vara 14, 19 respektive 16!

>Ariel:

Sissel Kyrkjebø har varit med i Den Lilla Sjöjungfrun som enda dubbning och är dessutom bosatt i Norge, så det är väldigt tveksamt att hon skulle tacka ja till uppdragen.

Även om jag inte hade haft något emot att höra Johanna Ljungberg i rollen igen så är jag inte säker på om hon skulle tacka ja om hon blev tillfrågad - men undantag i Prinsess Sagor 2005, som jag fortfarande inte har sett - inte medverkat i dubbningar sedan 1998 i VHS-filmen "Kul med Engelska: Stad och Hus", samt dataspelet "Den Lilla Sjöjungfrun Berättarstudio" (som jag fortfarande inte har spelat), men annars hade jag som sagt gärna hört henne i rollen igen.

Därmed återstår det mellan Myrra Malmberg och Lizette Pålsson, som båda enligt mig jorda mycket bra tolkningar och därför får de mer än gärna reprisera rollen.

Annars hade jag också gärna velat höra hon som gjorde rollen i "Disney Princess spelet" igen!

Sammanfattning överlag;

Lizette Pålsson är enligt mig lysande som både Snövit, Askungen, Alice, Törnrosa och Ariel.

Myrra Malmberg är enligt mig lysande som både Jasmine, Megara, Lena och Ariel.

Jag skulle väldigt gärna vilja höra Sandra Caménisch som Törnrosa och "Disney Princess spelet" rösten som Ariel i filmen.