Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Disney

Startat av TonyTonka, 15 januari 2009 kl. 20:29:11

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet 15 december 2017 kl. 22:44:34
Men det är ju ändå bra att Disney bestämmer att hålla Fox filmerna under sitt egna märke, precis som med filmerna från Marvel och Lucasfilm. Det tycker jag är bra att dem gör, att man inte behöver oroa sig att de ska ha Disneyloggan på sig. :)

Ursäkta mig, nu förstår jag inte riktigt, köper Disney dessa bolag för att de inte ska bli Disney, eller hur är det? (Ursäkta igen, det blir lite rörigt här för mig...)

Men jag är iallafall van vid att räkna Nalle Puh, Mupparna, Pixar, Pirates of Carribbean och The Nightmare Before Christmas sedan generationer redan tillhör Disney (även om den sistnämnda som bekant från början släpptes av Touchstone).

Alexander

#196
Citat från: Disneyfantasten skrivet 15 december 2017 kl. 22:52:02
Ursäkta mig, nu förstår jag inte riktigt, köper Disney dessa bolag för att de inte ska bli Disney, eller hur är det? (Ursäkta igen, det blir lite rörigt här för mig...)

Men jag är iallafall van vid att räkna Nalle Puh, Mupparna, Pixar, Pirates of Carribbean och The Nightmare Before Christmas sedan generationer redan tillhör Disney (även om den sistnämnda som bekant från början släpptes av Touchstone).

Jo, de köper dem så att de blir större jämfört med konkurrenter och kan tjäna in pengar från filmerna .
Men Disney låter t.ex loggorna från studiorna de här köpt vara kvar framför filmen. När du ser en Marvel eller en Star Wars film så är det endast Lucasfilm/Marvel loggan i början du får se och ingen skymt av Disneyloggan förekommer förutom i informationstext längst bak eftertexterna.  :)

Ett sätt att kunna hålla filmerna i sina respektive kategorier så inte konsumenter ska tro att allt kommer från Disney även om det är Disney som får in pengarna.

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet 15 december 2017 kl. 23:08:27
Jo, de köper dem så att de blir större jämfört med konkurrenter och kan tjäna in pengar från filmerna .
Men Disney låter t.ex loggorna från studiorna de här köpt vara kvar framför filmen. När du ser en Marvel eller en Star Wars film så är det endast Lucasfilm/Marvel loggan i början du får se och ingen skymt av Disneyloggan förekommer förutom i informationstext längst bak eftertexterna.  :)

Ett sätt att kunna hålla filmerna i sina respektive kategorier så inte konsumenter ska tro att allt kommer från Disney även om det är Disney som får in pengarna.

Okej, men tack då.

Men Pixar tillhör väl ändå fortfarande Disney?

Alexander

#198
Citat från: Disneyfantasten skrivet 15 december 2017 kl. 23:17:27
Okej, men tack då.

Men Pixar tillhör väl ändå fortfarande Disney?

Jadå, och där är det ett gott samarbete att Disney vill visa sin logga på så att folk vet att det är ifrån dem också.  :)

Pixar och Jim Hensons produktioner av Mupparna är de två studiorna de har köpt där Disneyloggan är med.

Touchstone har alltid varit Disney, men då som en vuxenavdelning att kunna släppa allvarligare filmer utan att barn eller familjer tror att det är ifrån Disneyfamiljefilm. Roger Rabbit och Nightmare before christmas hade från början endast Touchstone loggan men har på senare år även fått med Disneyloggan för att filmerna har blivit tillräckligt populära med familjer.

Lucasfilm, Marvel och Fox ägs av Disney men Disneyloggan är inte med i filmerna för att konsumenter inte ska blanda ihop dem med Disneys egna filmer eller avskräcka potentiell vuxenpublik som kan vara ganska Anti-Disney. T.ex Stenhårda Star Wars fans. Men även dem har börjat mjukna upp efter uppköpet när de märkt att Disney behandlar Star Wars med respekt.

Alexander

Köpet av Fox ger ju också Disney en starkare bibliotek av filmer/serier i branschen för att klara sig mot konkurrenter som Netflix och Amazon med sina program på streamingtjänster.  :)


moviefan

#200
Räknas  The Rock, Armageddon, Pearl Harbor som Disney ? En del spelfilmer har Walt Disney Pictures logga på filmen. Tex,  En Prinsessas Dagbok, Joe Jättegorillan, Två första Narnia filmerna osv. Finns det någon risk, att de köper upp Warner Bros och Dreamworks osv ?  Om de gör det, så blir ju filmer som tex, The Green Mile, Du har mail, Deep Blue Sea, Ghost Ship disneyfilmer, eller ? (Likaså Prinsen av Egypten, Spirit Hästen Från Vildmarken osv)

Richardo

Citat från: moviefan skrivet 16 december 2017 kl. 12:00:36
Räknas  The Rock, Armageddon, Pearl Harbor som Disney ? En del spelfilmer har Walt Disney Pictures logga på filmen. Tex,  En Prinsessas Dagbok, Joe Jättegorillan, Två första Narnia filmerna osv. Finns det någon risk, att de köper upp Warner Bros och Dreamworks osv ?  Om de gör det, så blir ju filmer som tex, The Green Mile, Du har mail, Deep Blue Sea, Ghost Ship disneyfilmer, eller ? (Likaså Prinsen av Egypten, Spirit Hästen Från Vildmarken osv)

Det är titlar Disney äger, men det är inte del av Disneys varumärke. Likt hur "Night before Christmas" urspringles bara ägdes av Disney men inte var del av dess varumärke.

Alexander

#202
Citat från: Richardo skrivet 16 december 2017 kl. 12:33:46
Det är titlar Disney äger, men det är inte del av Disneys varumärke. Likt hur "Night before Christmas" urspringles bara ägdes av Disney men inte var del av dess varumärke.

Precis, alla är filmer som Disney äger, men de delar in sina filmer i 6 olika varumärken.

Filmer med vanliga Disneyloggan: Inkluderar filmer från Walt Disney Animation Studios, DisneyToon Studios live-action filmer, Jim Henssons Mupparna och övriga serier både tecknade och live-action. Vanliga Disneyloggan är på allt som de anser passar som familjeunderhållning.  :)

Filmer med Disney-Pixarloggan: Inkluderar filmer från Pixar Animation Studios. Disneyloggan är delvis med för att även dessa filmer anses som familjeunderhållning.

Filmer med Touchstone: Inkluderar filmer som Disney tycker passar mer en vuxen publik. Disney äger dem men passar inte in i vanliga Disneyloggans varumärke att vara familjeunderhållning.

Filmer med Marvelloggan: Inkluderar filmer från Marvel. Alla filmer ska höra ihop och därför har endast denna loggan så konsumenter vet vilka vilka filmer det är som utspelar sig i Marvels universum.

Filmer med Lucasfilm: Inkluderar filmer från Lucasfilm, som Star Wars och Indiana Jones m.fl.

Filmer med 20th Century fox: Nyligen tillagt varumärke från Disney som avser alla filmer från Fox och Blue Sky Studios.

Alexander

#203
Jag har under hösten intervjuat skådespelerskan och sångpedagogen Birgitta Larsson över på telefon, och har nu lagt ut resultatet av det på min blogg. Det är nervöst att fråga såna här legender (för mig) men det är så roligt sen när det är dags och att man får dela med sig av det till er. Birgitta Larsson är mest känd inom Disney som rösten till Törnrosa i omdubbningen från 1980.  :)

http://nouw.com/sacredgold/-2-intervju-med-birgitta-larsson-31706813

Berätta gärna vad ni tycker.  ;)
Jag lovade även Birgitta att sen mejla responsen över intervjun. Så om ni vill hälsa eller berätta nåt till Birgitta så har ni chansen nu. Tyvärr kan jag inte ta emot några frågor men dela gärna med er av vad ni tycker om Birgitta, känslan i att höra hennes röst eller era minnen av att se på Törnrosa m.m.
Om det är nåt ni inte vill att alla ska veta går det även bra att skicka ett privat PM till mig.  Skicka senast den 21 december :)
Vill att Birgitta ska få en fin julhälsning från oss.  ;D

Richardo

Jag vet inte vad det kan bero på, men videon du länkade till har en dåligt ljud.

Det är inte själva videon som har dåligt ljud, utan förmodlingen hennes inspelningen av hennes röst, på grund av teknologin.

Det går att skådespeleriet blir lidande, tyvärr.

Hade föredragit en omdubbning (om det finns nån).

Finns det några "faser" Disney har? Disney blev inte bara en animation studio, utan ett helt bolag med många olika studios.

Disneyfantasten

Citat från: Richardo skrivet 16 december 2017 kl. 18:19:45
Jag vet inte vad det kan bero på, men videon du länkade till har en dåligt ljud.

Det är inte själva videon som har dåligt ljud, utan förmodlingen hennes inspelningen av hennes röst, på grund av teknologin.

Det går att skådespeleriet blir lidande, tyvärr.

Hade föredragit en omdubbning (om det finns nån).

Finns det några "faser" Disney har? Disney blev inte bara en animation studio, utan ett helt bolag med många olika studios.

Den dubbning som används på alla VHS & DVD-utgåvor är omdubben från 1980.

Anders M Olsson

#206
Bara en liten kommentar angående sången - om man klickar på "Titta på youtube.com" kommer man till en officiell Disneysida. Där finns texten till sången, men med samma miss som i textningen på DVDn:

"Du och jag, vi träffades en gång i en dröm
Du och jag, förstår att vi har ihop en kärlek så öm"

Ovanstående är alltså fel. Det ska vara:

"Du och jag, vi träffades en gång i en dröm
Du och jag, förstår att vi hör ihop i kärlek så öm"

(Samma fel finns även här i Dubbningshemsidans sångtextsregister.)

Disneyfantasten

Vet någon om någon skådespelare/dubbare (svensk eller engelsk, spelar ingen roll) levt i över 100 år och dubbat/skådespelat även när han/hon var mellan 90 och 100 år? (det låter osannolikt, men jag frågar för att vara säker)

Richardo

Citat från: Disneyfantasten skrivet 21 januari 2018 kl. 11:56:18
Vet någon om någon skådespelare/dubbare (svensk eller engelsk, spelar ingen roll) levt i över 100 år och dubbat/skådespelat även när han/hon var mellan 90 och 100 år? (det låter osannolikt, men jag frågar för att vara säker)

June Foray?

Disneyfantasten

Citat från: Richardo skrivet 21 januari 2018 kl. 12:11:15
June Foray?

Jag googlade nyss och såg att hon blev 99 år (eftersom hon föddes den 18 september 1917 och dog den 26 juli 2017 så skulle hon då ha fyllt 100 år, det känns som att hon ändå han bli gammal)