Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Sofia den första

Startat av TonyTonka, 16 januari 2014 kl. 19:03:27

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Mycket trevligt att de äntligen åtgärdat det problemet, efter åtskilliga månaders tid.

Samlaren

Angående dubbning av namn så förstår jag inte varför de ändrade Ambers namn till Hanna...

Anders M Olsson

#77
Citat från: Samlaren skrivet 29 december 2018 kl. 00:28:45
Angående dubbning av namn så förstår jag inte varför de ändrade Ambers namn till Hanna...

Flera av namnen är ändrade i den svenska dubbningen, inte bara prinsessan Amber till Hanna. James har blivit Max, Cedric har blivit Fredrik o.s.v.

Det finns även gott om exempel i andra filmer och tv-serier på att man har gjort liknande ändringar.

Förklaringen är väl helt enkelt att man vill ha namn som låter naturliga på svenska. Vissa namn fungerar lika bra oavsett språk och kan enkelt överföras. I så fall behöver man kanske bara ändra uttalet lite. Andra namn byter man ut helt. En del är förstås gränsfall som skulle kunna behållas, men som man ändå har valt att byta.

moviefan

Vad heter avsnittet med Merida ? (Har inte sett det, på DJ på länge) 

Disneyfantasten

Citat från: moviefan skrivet 30 december 2018 kl. 19:52:32
Vad heter avsnittet med Merida ? (Har inte sett det, på DJ på länge)

Avsnittet heter "Det Hemliga Biblioteket" och jag irriterar mig fortfarande över att inget klipp kommit på YouTube än...

moviefan

Är det någon Disney prinsessa som inte har besökt Sofia ? De flesta prinsessorna har vistas i avsnitten.

Disneyfantasten

Citat från: moviefan skrivet 18 januari 2019 kl. 19:05:48
Är det någon Disney prinsessa som inte har besökt Sofia ? De flesta prinsessorna har vistas i avsnitten.

De prinsessor som medverkat i varsit avsnitt i serien är Askungen, Jasmine, Belle, Ariel, Törnrosa, Snövit, Mulan, Rapunzel, Tiana och Merida, dessutom så dyker alla tio upp i det sista avsnittet "Forever Royal", som producerades 2018-09-08!  ;)

moviefan

Citat från: Disneyfantasten skrivet 18 januari 2019 kl. 19:32:20
De prinsessor som medverkat i varsit avsnitt i serien är Askungen, Jasmine, Belle, Ariel, Törnrosa, Snövit, Mulan, Rapunzel, Tiana och Merida, dessutom så dyker alla tio upp i det sista avsnittet "Forever Royal", som producerades 2018-09-08!  ;)

Har Forever Royal visats på Disney Junior än ?

Disneyfantasten

Citat från: moviefan skrivet 19 januari 2019 kl. 10:28:57
Har Forever Royal visats på Disney Junior än ?

Det vet jag inte, någon annan som vet? (som har tillgång till Disney-kanalerna)

moviefan

Citat från: Disneyfantasten skrivet 19 januari 2019 kl. 10:42:09
Det vet jag inte, någon annan som vet? (som har tillgång till Disney-kanalerna)

Jag har Disney Junior och Channel, men har inte sett detta avsnitt än. Såg på det nyss, på en sajt. Disney prinsessorna syns till en gång. Detta avsnitt kändes som ett pilot avsnitt, det var rätt långt.

moviefan

Sista avsnittet visades idag på DJ.  :D

JRL

Citat från: moviefan skrivet 18 januari 2019 kl. 19:05:48
Är det någon Disney prinsessa som inte har besökt Sofia ? De flesta prinsessorna har vistas i avsnitten.

Anna och Elsa från Frost har aldrig varit med (vilket är förbryllande). Däremot dök snögubben Olof upp i ett avsnitt.

Disneyfantasten

Citat från: JRL skrivet 10 mars 2019 kl. 21:58:54
Anna och Elsa från Frost har aldrig varit med (vilket är förbryllande). Däremot dök snögubben Olof upp i ett avsnitt.

Det gjorde inte Vaiana och Pocahontas heller...

moviefan

https://www.youtube.com/watch?v=wmDv2Le1hjU&list=RDwmDv2Le1hjU&start_radio=1

Gillar denna låt skarpt, den är från sista avsnittet.  ;)  Vilka låtar gillar ni ?

Disneyfantasten

Kände att denna tråd passade bäst för att diskutera detta...

Vilka spelar Jun utöver Alice Sjöberg Brise?  :)