Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Lejonvakten (The Lion Guard)

Startat av moviefan, 16 februari 2016 kl. 19:33:00

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

moviefan

Kommer det att släppas serie avsnitt på dvd ?

Anders M Olsson

Citat från: Disney_Princess skrivet 24 mars 2016 kl. 15:48:03
Kommer det att släppas serie avsnitt på dvd ?

Pilotavsnittet "Return of the Roar" är i alla fall släppt på DVD i USA och England, så det är väl ganska troligt att det kommer här också så småningom.

Några andra avsnitt finns såvitt jag vet varken utgivna eller annonserade på DVD ännu.

Daniel Hofverberg

Ginza har utannonserat en DVD med pilotfilmen Lejonvakten ryter igen med release den 13 juni i år:
https://www.ginza.se/product/lejonvakten-ryter-igen/337825/

Disneys pressajt nämner dock ingenting om den releasen och den finns heller inte med hos någon annan nätbutik, så tills så sker får man kanske ta Ginzas uppgifter med en liten nypa salt...

Sen kan man ju tycka att även ordinarie avsnitt av TV-serien (utöver piloten) också borde ges ut på DVD tids nog, men det återstår väl att se. Men min högst personliga gissning är att Disney förr eller senare kommer att hantera den här serien liknande Sofia den första; d.v.s. att en del avsnitt ges ut på olika DVD-volymer, men utspritt utan ordning och utan att släppa alla avsnitt.

moviefan

Varför ges avsnitten utan ordning, och varför inte alla avsnitt ? 

Daniel Hofverberg

Nu i afton har ju Lejonvakten ryter igen sänts på alla tre Disney-kanaler. Serien verkar rätt så lovande; ganska trevlig och inte alls lika barnslig som det mesta nyproducerat från Disney Junior.

Det var dock många nya röster, så det är inte alls lätt att placera in vem som spelar respektive karaktär. Som jag misstänkte är det i alla fall utan tvekan Anders Öjebo som spelar Timon, så tyvärr ingen Per Fritzell. Pumbaa verkar spelas av någon helt ny röst, och är definitivt inte vare sig Jan Rippe eller Bo Maniette.

De utsatta creditsen på Disney Channel var i alla fall följande.

Svenska röster:
Melker Edenroth
Alice Sjöberg Brise
Edwin Thunfors
Victor Lindblad Poturaj
Hjalmar Lundblad Karlsson
Anna Isbäck
Adam Fietz
Anders Öjebo
Christian Fex
Ella Hafman
Gustav Levin
Hanna Bhagavan
Jacob Nordenson
Joakim Jennefors
Lars Säfsund
Lea Heed
Magnus Rongedal
Peter Getz
Steve Kratz
Ture Manzuoli
Vivian Cardinal


Regissör:
Nick Atkinson

Översättare:
Anna Engh

Kreativ ledning:
Michael Rudolph

Dubbningsstudio:
SDI Media

Då Disney-kanalerna nästan alltid brukar sätta ut röster i storleksordning, så förmodar jag att Melker Edenroth spelar Kion (vågar man gissa att han är en lillebror till Simon Edenroth?). Och jag tror att Edwin Thunfors spelar Bunga, men är inte alls säker på den saken.

Elias Prenbo

Jag hann tyvärr inte se filmen idag, pågrund av påskförberedelser, så jag ser den imorgon istället, den går ca 8:00 på Disney Junior, då kan jag äta min frukost framför filmen.

Elias Prenbo

Jag såg filmen imorse, dubbningen blev en besvikelse, jag tycker inte alls om de nya rösterna till Simba, Nala, Rafiki eller Pumbaa. Glädjande att Anders Öjebo repriserat som Timon, han är visserligen inte lika bra som Peter Ragmar eller Per Frizell, men jag är delvis uppväxt med honom och gillar hans rolltolkning, så jag har absolut inget emot att han spelar Timon, faktum är att jag inte alls har något emot honom överhuvudtaget.


Serien är okej, även om jag fortfarande föredrar Lejonkungen 1, 2 & 3, samt TV-serien Timon och Pumbaa. Denna film är visserligen inte lika bra som Sofia Den Första, Mina Vänner Tiger och Nalle Puh, Musses Klubbhus eller Boken om Puh, men den är många gånger bättre än Jake och Piraterna i Landet Ingenstans och alla de övriga Disney Junior/Playhouse Disney-serierna.

Samlaren

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 mars 2016 kl. 19:38:58
Nu i afton har ju Lejonvakten ryter igen sänts på alla tre Disney-kanaler. Serien verkar rätt så lovande; ganska trevlig och inte alls lika barnslig som det mesta nyproducerat från Disney Junior.

Det var dock många nya röster, så det är inte alls lätt att placera in vem som spelar respektive karaktär. Som jag misstänkte är det i alla fall utan tvekan Anders Öjebo som spelar Timon, så tyvärr ingen Per Fritzell. Pumbaa verkar spelas av någon helt ny röst, och är definitivt inte vare sig Jan Rippe eller Bo Maniette.

De utsatta creditsen på Disney Channel var i alla fall följande.

Svenska röster:
Melker Edenroth
Alice Sjöberg Brise
Edwin Thunfors
Victor Lindblad Poturaj
Hjalmar Lundblad Karlsson
Anna Isbäck
Adam Fietz
Anders Öjebo
Christian Fex
Ella Hafman
Gustav Levin
Hanna Bhagavan
Jacob Nordenson
Joakim Jennefors
Lars Säfsund
Lea Heed
Magnus Rongedal
Peter Getz
Steve Kratz
Ture Manzuoli
Vivian Cardinal


Regissör:
Nick Atkinson

Översättare:
Anna Engh

Kreativ ledning:
Michael Rudolph

Dubbningsstudio:
SDI Media

Då Disney-kanalerna nästan alltid brukar sätta ut röster i storleksordning, så förmodar jag att Melker Edenroth spelar Kion (vågar man gissa att han är en lillebror till Simon Edenroth?). Och jag tror att Edwin Thunfors spelar Bunga, men är inte alls säker på den saken.


dock glömde de att sätta ut Frank Ådahl han är kvar som Simba :)

Samlaren

Citat från: Elias Prenbo skrivet 26 mars 2016 kl. 13:19:44
Jag såg filmen imorse, dubbningen blev en besvikelse, jag tycker inte alls om de nya rösterna till Simba, Nala, Rafiki eller Pumbaa. Glädjande att Anders Öjebo repriserat som Timon, han är visserligen inte lika bra som Peter Ragmar eller Per Frizell, men jag är delvis uppväxt med honom och gillar hans rolltolkning, så jag har absolut inget emot att han spelar Timon, faktum är att jag inte alls har något emot honom överhuvudtaget.


Serien är okej, även om jag fortfarande föredrar Lejonkungen 1, 2 & 3, samt TV-serien Timon och Pumbaa. Denna film är visserligen inte lika bra som Sofia Den Första, Mina Vänner Tiger och Nalle Puh, Musses Klubbhus eller Boken om Puh, men den är många gånger bättre än Jake och Piraterna i Landet Ingenstans och alla de övriga Disney Junior/Playhouse Disney-serierna.


Jag störde mig på alla röster förutom rösten till Simba.


De flesta från filmerna som gjorde rösterna är väll fortfarande aktiva?


Jag tycker att det här mer verkar som en budget fråga. Som det nästan är i alla serierna som Disney Cahnnel gör som ett exempel en spelserie Hannah Montanna. Skådespelarinsatserna är det inge fel på med de är 100% i en studio.


Det är roligt om Disney skulle våga satsa mer än endast studio.

Daniel Hofverberg

Hur menar du? Vid dubbning är det ju alltid inspelat i studio, och något annat skulle aldrig fungera.

I stort sett alltid genom åren spelar skådespelarna in sina repliker en i taget, och befinner sig alltså ensam i ett speakerbås med en tekniker och eventuellt regissör i en studio precis intill. Där hör skådespelaren originalljudet i hörlurar, ser filmen/serien med tidskoder på en bildskärm och talar in sina repliker från ett manus när tidskoden är rätt.

Det enda undantaget jag känner till är Fragglarna runt mitten av 1980-talet, som spelades in med alla skådespelare samlade i en stor studio samtidigt (lite som en radioteater alltså). Det blir ju mer "levande" på det sättet och generellt sett förmodligen en bättre inlevelse, men det tar helt enkelt för lång tid och blir för kostsamt att göra på det sättet i de flesta sammanhang.

Jag håller med dig att det är lite synd med de utbytta rösterna i Lejonvakten, men som du säger är det nog till största delen en fråga om budget. När det gäller en serie som åtminstone i ett första skede enbart verkar ska dubbas för Disney Junior (förutom piloten) är det väl ett rimligt antagande att Disney inte lär ge dubbningsstudion någon enorm budget...

Ned

Måste dock också få uttrycka min stora besvikelse över den svenska dubbningen av Lejonvakten. Hade verkligen hoppats på att iallafall Frank Ådahl och Kayo Shekoni skulle reprisera deras roller. Jag hoppas serien får en lyckad första säsong och att de satsar på att få tillbaka Frank och Kayo till säsong 2 (serien är påskriven för en andra säsong enligt Disney). Hoppas!!

Daniel Hofverberg

Jag tycker också det är tråkigt att enbart Anders Öjebo repriserar sin roll från tidigare sammanhang, och jag hade också önskat fler återkommande skådespelare. Jag tycker dock att Simbas nya röst (vem det nu än är) faktiskt är ganska bra och en värdig ersättare; även om jag förstås också hade föredragit Frank Ådahl.

Frank Ådahl och Kayo har ju varit med i ganska många dubbningar, så man kan ju fråga sig om de tackat nej alternativt inte haft möjlighet, eller om de inte ens blivit tillfrågade (kanske för att minska mängden skådespelare). I pilotfilmen var det trots allt 21 crediterade skådespelare, vilket ju är ovanligt mycket för en TV-serie på Disney Junior). Därför borde budgeten inte vara alltför låg, som gör att det ekonomiskt borde ha varit möjligt att få med åtminstone Frank och Kayo. Nuförtiden dubbar ju nästan alla för kollektivavtalets minimilön, så därför är det bara genom att välja dubbare som spelar in snabbare och/eller minska ner mängden dubbare som man kan få ner kostnaden. Vissa av de andra rösterna (exempelvis Jan Rippe och Per Fritzell) kanske inte nödvändigtvis skulle ställa upp för minimilönen, men både Frank Ådahl, Kayo Shekoni och Svante Thureson har ju varit med i så pass många dubbningar genom åren att de med största säkerhet borde ställa upp för samma lön som alla andra.

Dock är det ju tänkbart att det bara är pilotfilmen som har ovanligt många skådespelare, så att det kan vara färre skådisar i de vanliga avsnitten. Vi får väl se nu till helgen, då det första "ordinarie" avsnittet sänds...

Elias Prenbo

Jag hoppas också att få se åtminstonde Frank Ådahl som Simba, Kayo Shekoni som Nala. Jag hoppas också att de hittar en bättre röst åt Pumbaa, för jag gillar inte alls hans nya röst. Nåja, jag får vänta tills jag ser avsnittet.

Alexander

#28
Jag tycker att Joakim Jennefors är jättebra som Simba. Har alltid tyckt att han skulle ha passat som Simba och om det är så att man inte kan få Frank Ådahl tillbaka till rollen, så är Joakim ett bra andra hands val.   :D

Jag tycker även att Gustav Levin är väldigt bra som Pumbaa,  men självklart hade man velat ha någon av de äldre rösterna tillbaka.

qnorsten

Jag har nu också tillslut sett pilotavsnittet. Jag måste säga att serien var förvånantsvärt bra, jag brukar i regel ha svårt för de nyare datoranimeradeserierna, men denna kändes lite mer åt det handanimerade hållet.


Så ingen favorit som de gamla nostaligska serierna, men överförväntan skulle jag säga. Tyckte rösterna var väldigt bra passade och dubbningen verkade överlag hålla bra kvalité. Enda rösten jag hade problem med var pumbas röst, som jag inte tyckte passade alls. Men det har ju inget att göra med att skådespelaren eller skådespelarinsatsen var dålig, utan mer en personlig preferens.
Insamling utav Tecknade serier och äldre dubbningar
Hemsida: http://alltomtecknat.se
Youtubekanal: https://www.youtube.com/channel/UCVdS0RIlHenwCgijmSkvZug