Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

GDPR - påverka dubbningshemsidan?

Startat av Richardo, 24 maj 2018 kl. 18:34:19

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Richardo

Kommer GDPR att påverka Dubbningshemsidan på något sätt?

Daniel Hofverberg

Bra fråga! Precis som Personuppgiftslagen så har även GDPR undantag för "behandling av personuppgifter som sker för journalistiska ändamål eller för akademiskt, konstnärligt eller litterärt skapande". Enligt prejudikat innefattade det undantaget i Personuppgiftslagen alla webbsajter med någon form av journalistisk ambition, så jag förutsätter att detsamma även gäller motsvarande paragraf i GDPR.

Det bör innefatta all redaktionell text på Dubbningshemsidan och de databaser som styr de sidorna; d.v.s. recensioner, creditlistor, o.s.v.

Som jag ser det är det då två delar som återstår, som sannolikt inte kan klassas som journalistiska ändamål:

1. Tävlingarna på Dubbningshemsidan
När man skickar in tävlingsbidrag står det i villkoren att man samtycker till elektronisk lagring. Det samtycket bör fortfarande gälla även för GDPR. Vill man återkalla sitt samtycke och man inte längre samtycker till lagring har man all rätt att begära att uppgifterna tas bort, men det skulle förstås medföra att man inte längre kan vinna.

För de flesta lär det dock inte göra något med lagringen av personuppgifter för tävlingar, då det rör sig om en relativt kort period - så fort som vinnarna utsetts och jag skickat ut alla vinster tas alla personuppgifter bort från databasen. Eller för att vara exakt; jag kommer förmodligen ta bort allting ett par veckor efter att vinsterna skickats ut; detta för att vara säker på att inte något av paketen kommer i retur på grund av felaktig adress eller dylikt...

För säkerhets skull kommer jag dock för kommande tävlingar formulera om villkoren en aning.

2. Det här forumet
Om man registrerar sig som medlem/användare på det här forumet kan man ju tänkas lämna personligt identifierbara uppgifter (beroende på hur mycket man skriver in), vilket i så fall skulle göra att medlemstabellen lär klassas som ett register över personuppgifter.

Registrerar man sig som medlem/användare gör man ju dock det av egen fri vilja, och samtycker därmed till elektronisk lagring i samband med registreringen. Man väljer ju också själv hur mycket information man skriver in, där det enda som är obligatoriskt är e-postadressen. E-postadressen kommer ju dessutom bara jag plus respektive person åt, och utomstående kan inte se det. Är man orolig kan man ju även välja en e-postadress annan än den man primärt använder.

Nytt för GDPR är att alla har rätt att få sina personuppgifter raderade, om man inte längre vill vara medlem på forumet. Nytt är också att man har rätt att få veta huruvida ens personuppgifter lagras, och i så fall vilka uppgifter; fast den biten lär ju inte vara tillämpbar här - man lär nog veta om man har skapat ett användarkonto, och i så fall kan man ju själv gå in i profilen och se vad man skrivit in...

Nytt är också en luddigt formulerad paragraf om "dataportabilitet", där det står att alla "ska ha rätt att få ut de personuppgifter som rör honom eller henne och som han eller hon har tillhandahållit den personuppgiftsansvarige i ett strukturerat, allmänt använt och maskinläsbart format och ha rätt att överföra dessa uppgifter till en annan personuppgiftsansvarig utan att den personuppgiftsansvarige som tillhandahållits personuppgifterna hindrar detta". Exakt hur det ska fungera praktiskt och tekniskt tror jag dock inte någon i världen har svar på än, för trots allt lär ju inte många webbplatser använda sig av exakt samma tekniska plattform... Så vad finns det egentligen för "allmänt använda maskinläsbara format"...?

Richardo

Hur är det med Spelhallen, frågesport, fotogalleri och ordlek? Påverkas de också?