Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Röster på Luftens Hjältar + Darkwing Duck

Startat av Igthorn, 23 april 2013 kl. 12:06:22

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Igthorn

Satt och tittade på ett par avsnitt av Luftens Hjältar och Darkwing Duck igår och försökte identifiera ett par röster som inte är så allmänt förekommande i serien. Tittade på listan som finns här på dubbningshemsidan men kan inte hitta något röstprov från de mindre roller som dyker upp i andra serier så jag ställer frågan här istället.

Gäller framförallt rösten till Klara, arkeologen som är med i följetongen Den Försvunna Staden. Jag tyckte som barn hon lät mest som Marika Lagerkranz (stavning..) men nu låter hon mer som nån annan. Sedan är det hon som spelar Galna Edna i avsnittet med samma namn. Jag misstänker att det kan vara samma röst men är inte helt säker. Hon låter mer skränig.

Och så var det från ett avsnitt Darkwing Duck där en manlig karaktär i form av en general under FOWL stjäl en hjärnapparat kallad Norma Blixt. Minns inte exakt namn på avsnittet (Hjärnfeber?), men söker rösten till generalen. Jag fick för mig att det kunde vara Ulf Peder Johansson men tvivlar på det. Vem det än är förställer rösten till något slags smålandsmål.

Erika

Jag har nog inte sett avsnittet "Den försvunna staden" på säkert åtta år, men utifrån hur jag minns rösten lät så tror jag att den kan tillhöra Gunilla Orvelius.

Galna Edna (Luftens hjältar) och generalen (Darkwing Duck) minns jag inte alls hur de lät, så där kan jag tyvärr inte hjälpa dig. Men om du har möjlighet att ordna ljudklipp så kan jag (eller någon annan) lyssna och försöka identifiera rösterna.   

Igthorn

Tack Erika.
Ljudklipp kan jag försöka ordna. Ska bara hitta något sätt att spela av ljudet.

Daniel Hofverberg

Vilket eller vilka avsnitt av Darkwing Duck finns generalen med i? Jag har de flesta avsnitt inspelade av serien, och kan kanske lyckas hitta åt honom om jag får veta i vilket avsnitt och var i avsnittet.

Igthorn

Jag har bara sett ett av dem. Huvudproblem tror jag det hette avsnittet. Undrar om det inte möjligen kan vara Bo Maniette som gör den rollen när jag tänker efter..

Daniel Hofverberg

Okej; Huvudproblem innebär avsnitt 37: Heavy Mental. Jag ska försöka hitta åt det avsnittet och kolla.

jimstrom

Ursäkta att jag lånar tråden här, men eftersom du pratade om den försvunna staden, vet du vem som gjorde den svenska rösten till Klang (Tim Currys karaktär.)
"Det finns ingen varnings skylt dumskalle, därför att jag stal den." - Kung Koopa (Super Mario Brödernas Super Show)

Igthorn

#7
Klang spelas av Ulf Peder Johansson, om än med en ganska klangig förställning av rösten, höhö. Lyckades dessvärre inte spela av ljudet från skivan. Av någon anledning gillar inte min dator mitt ljudkort och vill inte kännas vid varken mikrofon eller stereo mix... Men jag ska försöka med en annan dator när jag får chansen.

Hans Tolvaly

Citat från: Igthorn skrivet 24 april 2013 kl. 15:28:12
Klang spelas av Ulf Peder Johansson, om än med en ganska klangig förställning av rösten, höhö.

Tack så jättemycket!
Jag har länge undrat vem den här röstaktören var. Då jag har hört hans röst ett par gånger tidigare, men aldrig kunnat riktigt göra en koppling till andra roller, så jag har inte kunnat få fram ett namn.
Hade bl.a hört han i en annan roll i Luftens Hjältar. Och han har även gjort min absoluta favorit röst till Skeletor i en dubbning av He-Man.
Men jag hade ingen aning om att han var samma person som även gjorde rösten till Baxter Stockman i TMNT2003.
Men nu när jag vet det, så kan jag självklart höra det.
Hans röst är riktigt skön, och jag önskar att han kunde få göra lite fler skurk-roller. :D

Igthorn

Citat från: Elden-rucidor skrivet 25 april 2013 kl. 15:26:57
Hans röst är riktigt skön, och jag önskar att han kunde få göra lite fler skurk-roller. :D
Tja om det är någon jag tycker är läskig så är det han när han spelar skurk. Han gör f.ö. många biroller i Luftens Hjältar och för att inte glömma huvudrollen i Inspector Gadget (en av dubbningarna).

Christer

Ulf-Peders Skeletor-röst är den bästa rösten som någonsin funnits.

Hans Tolvaly

Citat från: Christer skrivet 28 april 2013 kl. 00:56:26
Ulf-Peders Skeletor-röst är den bästa rösten som någonsin funnits.
Ja det håller jag helt klart med om. Den engelska rösten (Som f.ö inte är speciellt bra) är ingenting i jämförelse med hans röst. Ulf-Peder fick verkligen Skeletor att framstå som rent igenom ond.

Citat från: Igthorn skrivet 27 april 2013 kl. 19:33:52
Tja om det är någon jag tycker är läskig så är det han när han spelar skurk. Han gör f.ö. många biroller i Luftens Hjältar och för att inte glömma huvudrollen i Inspector Gadget (en av dubbningarna).
Absolut. Hans skurkröst är riktigt läskig. Minns hans röst i ett annat Luftens Hjältar avsnitt, där han gjorde rösten till typ en vässla (tror jag) som drev en djur-cirkus, även han en skurk haha.
Och ja, nu när du säger det, jag kan klart känna igen hans Gadget röst med nu. :D

Igthorn

Sådär, nu har jag hittat ett par ljudklipp från respektive serie. Hittade även en mystisk röst från Räddningspatrullen denna gång i avsnittet Utanför Ramen (Out of Scale) där gangstern Ratso Ratskiwatski förminskar byggnader till sin dotter och Piff och Puff blir kidnappade.

*Klipp 1: Luftens Hjältar, Den Försvunna Staden Del 2
Dialog mellan Klang (Ulf Peder Johansson) och Klara (okänd, Gunilla Orvelius?). Baloo (Jan Koldenius) och Louie (Bertil Engh) kommer in mot slutet.

*Klipp 2 och 3: Luftens Hjältar, Galna Edna
Dialog mellan Galna Edna (okänd, Gunilla Orvelius?) och Vildkatt (Anders Öjebo) (Ulf Peder Johansson dyker upp kort i slutet på klipp 2).

*Klipp 4: Darkwing Duck, Huvudproblem
Dialog mellan FOWL-general (okänd, Bo Manniette?), kvinnlig forskare (Monica Forsberg) och generalens hjälpredor (Hans Gustafsson, Christel Körner).

*Klipp 5: Räddningspatrullen, Utanför Ramen
Dialog mellan gangstern Ratso Ratskiwatski (okänd) och två skurkar (Hans Gustafsson, Roger Storm).

Hans Tolvaly

Citat från: Igthorn skrivet  3 maj 2013 kl. 19:28:31
*Klipp 5: Räddningspatrullen, Utanför Ramen
Dialog mellan gangstern Ratso Ratskiwatski (okänd) och två skurkar (Hans Gustafsson, Roger Storm).

Jag kan inte låta bli att tycka, att Ratso's röst låter lite grann som Stephan Carlsén. Iallafall när han talar med den lugna rösten.
Men när han väl börjar skrika så låter det lite annorlunda.
Jag är inte säker, men det är det ända förslaget jag har.

Christer

FOWL-generalen är i alla fall Bo Maniette som du gissat.