Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Disney's kortfilmer

Startat av TonyTonka, 6 januari 2013 kl. 22:55:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Eriksson

Jag upptäckte att How to Swim var omdubbad på Ett gott skratt vol. 4, med Johan Lindkvist som berättare. Det känns ju onödigt. Det fanns ju redan en fristående (dvs. inte från Långbens olympiska spel) mycket bra dubbning med Roger Storm som berättare. Den har jag inspelad från Disneytimmen i TV4.

How to Swim finns ju även med på Alla älskar Långben. Vilken dubbning är det där?
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

TonyTonka

Enligt Kortfilmssidan så är "Mr Duck Steps out" Nydubbad med Vincent Werner som Knattarna och Anna Engh som Kajsa, men finns det inte en äldre version som finns på videofilmen Alla älskar Kalle?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Alexander Lundahl

Jo det finns en annan dubbning på Alla älskar Kalle DVDn (jag har den själv) med bl.a Monica Forsberg som Knattarna och jag tor att det är Marie Kühler som Kajsa. Det är fortfarande Andreas Nilsson som Kalle. Tråkigt att han var tvungen att säga om sina repliker (de flesta replikerna är samma) till den här nya dubbningen.

Eriksson

Jag har nu upptäckt att även DVD:n Alla älskar Långben har den nya dubbningen av How to Swim, med Johan Lindkvist som berättare. Innebär det att den gamla dubbningen med Roger Storm som berättare endast förekommit på TV?
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

Daniel Hofverberg

Bra fråga! Det låter osannolikt att någon kortfilmsdubbning bara skulle ha använts på TV4, då de (i alla fall av vad jag kommer ihåg) bara verkar ha återanvänt dubbningar från andra sammanhang; oftast kortfilmssamlingar på VHS. Men jag hittar inget som tyder på att How to Swim har använts i sin helhet i andra sammanhang än Alla älskar Långben (VHS/DVD) och Ett gott skratt (DVD); plus då TV-sändningarna på Disney Channel (som hade versionen med Johan Lindqvist som berättare).

Visserligen ingick How to Swim förstås i både biofilmen Jan Långbens olympiska spel och VHS-filmen Långbens olympiska spel, och i den sistnämnda var ju Roger Storm berättare (i den förstnämnda vill jag minnas att Sven Lindberg var berättare för det inslaget), men i båda de filmerna var det ju bara en nedklippt version där hela surfinginslaget saknades.

Vet du när How to Swim sändes i Disneytimmen?

Eriksson

Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

Eriksson

Jag har forskat lite, och upptäckt att Disneytimmen i TV4 under lång tid hade med kortfilmen endast i reprissändningen, varför kortfilmerna inte står med på Disneyania. Och intressant nog är det många av filmerna som inte är från kortfilmssamlingar. Dessa filmer har därför dubbningar som inte förekommit tidigare, och som oftast inte heller har använts senare. Det gäller följande filmer:

Jan Långben lär sig simma (How to Swim, 1942) - 1997-03-09 (inte samma dubbning som på senare utgåvor)
Kalle Anka blir pappa (Daddy Duck, 1948) - 1997-11-16
Jan Långben gymnastiserar (Goofy Gymnastics, 1949) - 1997-11-30 (möjligen samma dubbning som på Sportfavoriter)
Musse Piggs papegoja (Mickey's Parrot, 1938) - 1997-12-14 (inte samma dubbning som på Disney Channel)
Kalle Anka och spargrisen (Donald's Crime, 1945) - 1997-12-28
Musse Piggs födelsedag (Mickey's Birthday Party, 1942) - 1998-01-11 (inte samma dubbning som på Disney Channel)
Kalle Anka blir ängel (Soup's On, 1948) - 1998-01-18
Det glada nittitalet (The Nifty Nineties, 1941) - 1998-02-01
Kissen som levde rövare (Robber Kitten, 1935) - 1998-02-15
Kalle Anka som fönsterputsare (Window Cleaners, 1940) - 1998-02-22 (samma dubbning som på Alla älskar Kalle)
Kapten Anka (Sea Salts, 1949) - 1998-03-01
Klockrent (Clock Cleaners, 1937) - 1998-04-26 (samma dubbning som på senare utgåvor)

Kalle Anka och spargrisen och Kapten Anka hade dubbats tidigare (före KM:s tid), men fick ny dubbning här. De båda Långben-filmerna fick här sina första fullständiga dubbningar.

Samtliga 12 filmer i listan ovan hade alltså en aldrig tidigare förekommande dubbning när de sändes i Disneytimmen. Det innebär väl att det är TV4 som har beställt dessa dubbningar?
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

Daniel Hofverberg

#127
Mycket intressant; tack för informationen. Jag ville minnas att merparten av kortfilmerna på TV4 var sådana som tidigare använts med samma dubbning på olika kortfilmssamlingar, så därför blir jag förvånad över att så många kortfilmer hade dubbningar som inte tidigare använts.

Mycket riktigt borde det vara TV4 som beställt dubbningen av de här. Jag pratade med Kanal 5 1997 i samband med att de sände Disneydags och ifrågasatte varför kortfilmerna inte var dubbade hos dem, och då fick jag svaret att Disney bara beställer och ordnar dubbning av TV-serier, medan respektive kanal själva måste bekosta eventuell dubbning av kortfilmer; varför de hade avstått från att göra det. Utifrån den informationen borde det ju betyda att TV4 beställde dubben av de kortfilmer som inte kommer från diverse kortfilmssamlingar.

Dock kan man väl tänka sig att Clock Cleaners och Window Cleaners kanske redan hade beställts av Disney trots allt, även fast de vid sändningstillfället inte hade hunnit användas någon annanstans, i och med att deras dubbningar faktiskt har använts vid senare tillfällen. Det känns väl inte jättetroligt att Disney skulle ha orkat köpa loss dubbningsrättigheter från TV4 för två ynka kortfilmer, då det borde vara både enklare och billigare att dubba om dem.

Däremot känns det ju sannolikt att TV4 beställt de dubbningar som inte använts någon annanstans; mest troligt för att Disney inte har orkat eller velat köpa loss dessa från TV4.

Elias Prenbo

Finns det någon som har creditlistorna till Trassel För Evigt och Riley's First Date?

TonyTonka

#129
Citat från: Elias Prenbo skrivet 26 augusti 2016 kl. 23:29:18
Finns det någon som har creditlistorna till Trassel För Evigt och Riley's First Date?

Jag vet att credits till Riley's First Date fanns utsatt på dvd:n (och blu-ray-utgåvan) av Insidan ut, och jag vet att jag fotograferade av creditsen för att kunna skriva av den senare, men tyvärr så tvingades jag återställa min dator helt häromdagen, vilket innebär att bilderna av creditskärmen inte längre finns kvar. :(

Jag har även för mig att Tangled Ever After hade credits på dvd:n (Askungen) efter filmen, men där är jag mer osäker.  ???
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Blu-Ray-utgåvan av Insidan ut har jag, så i så fall kan jag skriva av de credituppgifterna. :)

Jag tror att jag ska ha även Blu-Ray-utgåvan av Askungen, men där är jag inte lika säker...

Disneyfantasten

Någon av er som sett kortfilmen Chicken Little från 1943?

Den finns att se här med förord av Leonard Maltin; www.youtube.com/watch?v=p_GaYdae4j0

SPOILER Tyvärr har denna film inget lyckligt slut eftersom skurken vinner, vilket är mycket ovanligt för just Disney-produkter, så för en gångs skull är detta ingen Disney-film jag kan rekommendera för barn SPOILER

Iallafall, kolla in kortfilmen och se vad ni tycker!  :)

Alexander

Citat från: Disneyfantasten skrivet  3 juli 2019 kl. 20:37:51
Någon av er som sett kortfilmen Chicken Little från 1943?

Den finns att se här med förord av Leonard Maltin; www.youtube.com/watch?v=p_GaYdae4j0

SPOILER Tyvärr har denna film inget lyckligt slut eftersom skurken vinner, vilket är mycket ovanligt för just Disney-produkter, så för en gångs skull är detta ingen Disney-film jag kan rekommendera för barn SPOILER

Iallafall, kolla in kortfilmen och se vad ni tycker!  :)

Jo, jag har sett den. Jag gillar den. Räven är underhållande i sina försök till att lura lilla kycklingen, men slutet var jag inte beredd på första gången jag såg den.  :)

dubbnings_proffsen

Tja! Jag är fortfarande efter credits till svenska dubbningen av kortfilmen Trafiksyndarna i Låtsastälje (A Special Cartoon: The Story of Anyburg, U.S.A.) (1957) som visades på bio under år 1970. Är den nån som har uppgifter om det?

Disneyfantasten

Vet förresten någon om Chicken Little 1943 någonsin dubbats till svenska?

Och vet någon hur många dubbningar av Lambert Det Fåraktiga Lejonet som det finns?