Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Logotype

Startat av Anton, 22 januari 2006 kl. 18:06:00

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Anton

Lite kritik:

Dubbningshemsidan tycker jag har lite b logotype. Ser ut att vara dåligt upplöst.
Kanske lite bättre struktur på startsidan, den ser ut att vara ganska rörig...
Domänen! Varför inte en .se eller .nu-domän?
En sökfunktion skulle också vara bra att ha.

Annars är hemsidan bra; väl uppdaterad, inga frames (tydligt tecken på att det visas snyggt i alla webbläsare) och bra med besökare...

Keep it up!
Deus ex cantus

Daniel Hofverberg

#1
Jag håller med dig om logotypen, och den ska göras om i mån av tid - men tyvärr tar sånt tid, då jag inte är alltför bra på just logodesign (jag är utbildad webbprogrammerare, och har bara ytterst lite designutbildning bakom mig)... Jag tycker dock att den nuvarande i alla fall är bättre än den som var aktuell fram tills för några veckor sen, där det syntes ännu tydligare med bristfällig upplösning och mycket JPEG-artefakter.

En sökfunktion har jag länge velat ha, men jag har ännu inte hittat någon tjänst som fungerar tillfredsställande. Men det är högprioriterat, och jag ska göra mitt bästa för att ordna en sådan.

Domännamnet beror på ekonomiska skäl - ryska domännamn är gratis, vilket är ganska viktigt när man har ont om pengar... Då jag fram tills i oktober var helt arbetslös, och efter det nu bara har en 6 månaders projektanställning, så förstår du säkert att jag inte är gjord av pengar... Men om jag får något fastare jobb när denna projektanställning är över, så ska jag absolut överväga att flytta över till ett svenskt domännamn.

Strukturen på startsidan får du dock gärna utveckla lite mer ingående - där är jag inte säker på hur du menar...

Anton

Om du vill, skulle jag kunna titta över logotypeproblemet...

Vilka språk kan du? Är det HTML ovh CSS? Egentligen skulle ju du lära dig PHP och MySQL, men det tar lite tid att få kläm på.

Man KAN ju använda googles variant, eller så tittar man på Hotscripts.com - där brukar finnas bra grejor.

Var ligger din hemsida nu? Ett tips (jag är en riktigt snål smålänning), är att använda http://surftown.se som webbhotell. 12 kr månaden - landar på cirka 300 kr med moms och allt.
Ett billigt domännamn får du på http://loopia.se. 61 kr för ett år.

Ett sätt att tjäna pengar (du har rätt, det är ganska dyrt...) är att använda Goolgle AdSense eller TradeDoubler. Du tjänar lungt mest på att använda Google, men om du själv trycker där försvinner pengarna.

Du skulle kunna strukturera upp hemsidan genom att lägga all "kuriosa om dig (t.ex. adress m.m)" i en flik i högerpanelen. Kanske skriva något om disg själv?

Kolla gärna på rowlingfanclub.se Där skulle du kunna få lite inspiration.

PS. Är du helt själv med hemsidan? Om du involverade någon skulle ni kunna dela på kostnaden.

Deus ex cantus

Daniel Hofverberg

Om du vill hjälpa till med logotypen, så är jag tacksam för all hjälp.

Jag är utbildad webbprogrammerare och har erfarenhet av PHP och MySQL, liksom ASP, ASP.NET och till viss del CGI/Perl - och givetvis HTML och CSS. Jag antar att det vore möjligt för mig att göra en sökfunktion på egen hand. Men problemet som uppstår är dock att olika sidor på sajten är väldigt olika gjorda - en del sidor är omgjorda på senare tid och använder PHP och MySQL, en del använder PHP med textfiler och ytterligare en del är handkodade i ren HTML (och är gamla som gatan). De sidor som använder MySQL-databaser är ju enkla att ordna sökning på, men problemet är ju att kunna få en generell sökning på alla sidor på webbplatsen oavsett hur de är gjorda.

På sikt kommer jag att göra om alla sidor till att använda PHP och MySQL, och då blir det lättare. Men sånt tar ju tid... Tills dess antar jag att Googles sökfunktion vore bättre att lägga till än ingen alls.

För nåt år sen testade jag med TradeDoubler, och använde det under några månaders tid. Men det blev ingen vidare framgång - trots mycket experiment, så fick jag inte in ett enda öre... Google AdSense kan kanske vara värt att prova på, men som du förstår efter försöket med TradeDoubler så är jag skeptisk till det mesta nu...

I dagsläget ligger sajten på det amerikanska webbhotellet RFHost. Jag tycker att det funkar rätt bra, förutom att de håller kvar vid lite för gamla versioner av PHP och MySQL (något de dock lovat att uppgradera under februari). De bjuder mig på serverutrymmet för sajten i dagsläget, genom en form av sponsring. Därför ligger jag gärna kvar på deras webbhotell, så länge som det erbjudandet ligger kvar.

Min nuvarande projektanställning tar slut i mars, så jag får se vad som händer då. Jag vill ogärna byta till svensk domän, förrän jag vet att jag kommer att få någon form av intäkt då, så att jag vet att jag har råd med domännamnet.

Tack för tipset om förstasidan. Du har rätt att det kan vara en idé - jag ska fundera på saken.

I dagsläget jobbar jag i praktiken helt ensam med sajten. Ett fåtal andra personer har hjälpt till med sammanställningar till avdelningen Skådespelarindex och vissa andra delar, men det har bara handlat om kort sikt och inte i någon större utsträckning.

Anton

#4
Du borde testa Google AdSense... (inlägg kortat)

Jag kan försöka göra några logotyper i helgen som du kan få se på.

Du borde ha en liten "moderatorgrupp" som kan kolla på saker du gjort och ge tips och likanade.

Du borde lägga artiklarna i MySQL snarast möjligt (hjälper om du ska ha en framtida sökfunktion). Det är mycket jobb, men det kommer vara värt det.

Har du sett rowlingfanclub? Du skulle kunna ha ett navigationssystem som påminner om deras (även om det gör det lite grann idag).

Redigerat och tagit bort diskussion/uppmuntran till regelbrott, av juridiska skäl. /Daniel
Deus ex cantus

Anton

#5
Här är lite logotypealternativ:


Den normala varianten

Den vita

Den svarta

Deus ex cantus

Daniel Hofverberg

Snyggt! De såg mycket bra ut - jag tackar så mycket för det. Så fort jag får tid ska jag ta och prova med att lägga in logorna i den nuvarande layouten, och se hur det ser ut.

Anton

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 januari 2006 kl. 01:24:36
Snyggt! De såg mycket bra ut - jag tackar så mycket för det. Så fort jag får tid ska jag ta och prova med att lägga in logorna i den nuvarande layouten, och se hur det ser ut.


Varsågod :)
Deus ex cantus

Daniel Hofverberg

#8
Jag har nu följt din rekommendation, och lagt till Google Adsense-annonser på ett antal sidor (däribland forumet samt "Svenska röster och credits"). Än så länge är inkomsterna inte särskilt imponerande, men jag hoppas att det ökar. Som sagt, det kan i alla fall inte bli värre än med TradeDoubler, som inte gav ett enda öre i inkomst under tre månaders tid...

Förresten, har du kvar logotyperna du gjorde? Länkarna du postade här verkar inte funka längre, och det verkar som att de filerna på min hårddisk försvann efter mitt senaste haveri. Jag har i alla fall inte kunnat hitta åt dem...

Du kan ignorera min sista fråga - jag lyckades till sist hitta åt dessa på en gammal backup.

Anton

Du, jag ser nu att logotypen jag gjorde inte alls passar med designen i övrigt. Den fungerar väl, men jag vet att jag skulle kunna göra bättre. Ska sidans design göras om i samband med den tekniska uppdateringen?

Om jag gör en ny logotype (och jag lovar, den kommer att bli bättre :)) kan du länka mitt namn längst ned till min portfolio? (tack förresten för att du skrev att jag hade gjort den)
Deus ex cantus

Daniel Hofverberg

I dagsläget har jag inga konkreta planer på omdesign av sidan. Det är möjligt att menyn till vänster kan bli aktuellt att göras om, men knappast resten (tiden räcker helt enkelt inte till).

Om du kan göra en bättre logga, är du mer än välkommen. Den nuvarande är i alla fall bättre än min gamla, så jag kan inte klaga. Jag tycker dock att rubriken hamnar aningen för långt ut till vänster, så om du gör om den får du gärna flytta in den en aning.

Givetvis ska jag länka till din sida, om jag bara får adressen dit. Det fixar jag vid nästa uppdatering.

Anton

Hej igen.
Det tog lite tid att få klar loggan, har haft jättemycket att göra i skolan.
Nu är den i alla fall klar, du får säga vad du tycker. Den röda linjen under är för att den ska kunna vila på något, blir lite för flytande annars. Kan fixa den i andra format (.png, .gif, .psd), men jag har för mig att du gillade .jpg.
Texten under går att ta bort om du vill.
Min adress till min hemsida är http://an.sajt.org eller http://internetvision.se/an/



Hälsningar Anton.
Deus ex cantus

Mysan

#12
tycker det NYA utseendet på dubbningshemsidans startsida med loggan är bra  :)(inte sett den förrän nyligen, då jag nuförtiden mest besöker forumet)

moviefan

Hej 

Jag har också gjort loggor i Pizap. Vet ej hur jag ska göra för att kunna visa er dom.  :D