Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Artister och Riktiga skådisar

Startat av Lemanic, 2 april 2008 kl. 13:43:20

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lemanic

Vilka Artister och Riktiga skådisar(Mikael Persbrandt bl.a) har gjort bra ifrån sig på Tecknad och Animerad Film/Serie?
Vilka Artister och Riktiga skådisar vill ni se göra en roll?

Själv vill jag se Håkan Hellström göra rösten för Sonic i Sonic X. Han har samma energi som honom och ger honom ett folkligt intryck(Sonic är ju trots allt en Liberal Fighter).

Eric Donell däremot, gör Sonic till en Brat och han verkar inte ha samma energi som den han gör rösten till.

Vad sägs som att göra en enkätundersökning?
BYT UT RÖSTEN! IN MED HELLSTRÖM!

edit: gå in på http://www.sonicfighters.com/rattleman/sxu/index.html och se!

Erika

Skulle inte det bli ganska dyrt om man slängde in Håkan Hellström i rollen som Sonic?
Jag tycker Eric Donell är okej som Sonic, men Hasse Jonsson från de gamla tv-serierna var ännu bättre.

Lemanic

#2
Citat från: Erika skrivet  2 april 2008 kl. 14:44:30
Skulle inte det bli ganska dyrt om man slängde in Håkan Hellström i rollen som Sonic?
Jag tycker Eric Donell är okej som Sonic, men Hasse Jonsson från de gamla tv-serierna var ännu bättre.

Kanske, men, det skulle vara värt det.
Eric "Vänner&Fiender" Donell är SKIT, SÅ ÄR DET! (Hoppas att han inte gör samma misstag som Jason Griffith och försöker jämföra sig med megakändisar).
Hasse Jonsson Kanske, men, det gör rösten till något minderårig. Sonic är ju trots allt 15 år!
Kanske om han kom med som Yngre Sonic. Det skulle funka.

Daniel Hofverberg

Citat från: Le_Manuel_Da_Riot skrivet  3 april 2008 kl. 14:56:45
Kanske, men, det skulle vara värt det.
Jag undrar om TV-kanalerna skulle se det på samma sätt...  ::) Jag skulle i alla fall verkligen vilja se en TV-kanal som är beredd att lägga ner så mycket pengar på en TV-dubb...

För övrigt håller jag med Erika, och jag ser heller inget fel med Eric Donell - han är en rätt duktig skådis, även om jag också föredrar Hasse Jonsson.

Lemanic

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 april 2008 kl. 15:02:22
Jag undrar om TV-kanalerna skulle se det på samma sätt...  ::) Jag skulle i alla fall verkligen vilja se en TV-kanal som är beredd att lägga ner så mycket pengar på en TV-dubb...

För övrigt håller jag med Erika, och jag ser heller inget fel med Eric Donell - han är en rätt duktig skådis, även om jag också föredrar Hasse Jonsson.


Jag ser inte "extra vibrator och en påklistrad attityd" som en talang. Dessutom behövs den här målbrottsrösten komma fram också, vilket han inte har, men som Håkan naturligt har.

Håkan Hellström + Rejvarkotten Sonic = $tålar med själ!

GaBBe


Lemanic

Vilka tror ni kommer dubba Kung Fu Panda?

Jag vill så gärna att en göteborgare gör rösten som Po, som Peter Apelgren eller Ebbot Lundberg, men det kommer säkert bli Rolf Lassgård ändå, eller?

Daniel Hofverberg

UIP har inte offentligjort något än om rösterna i Kung Fu Panda, men det borde inte dröja särskilt länge till.

Men generellt sett är det ju besvärligt att anlita skådisar som inte bor i Stockholm, i och med att i stort sett alla dubbningsbolag ligger där. Visst förekommer det undantag, men det är ju besvärligare för dubbningsbolagen, varför sannolikheten inte är alltför stor. UIP brukar i de allra flesta fall anlita Sun Studio för sina dubbningar, och de har ju studior i Stockholm och Köpenhamn. Enda någorlunda aktiva dubbningsbolaget som inte ligger i Stockholm är KM Studio (som ligger i Karlskoga), och de verkar UIP helt ha slutat anlita.

Lemanic

#8
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 juni 2008 kl. 02:03:17
UIP har inte offentligjort något än om rösterna i Kung Fu Panda, men det borde inte dröja särskilt länge till.

Men generellt sett är det ju besvärligt att anlita skådisar som inte bor i Stockholm, i och med att i stort sett alla dubbningsbolag ligger där. Visst förekommer det undantag, men det är ju besvärligare för dubbningsbolagen, varför sannolikheten inte är alltför stor. UIP brukar i de allra flesta fall anlita Sun Studio för sina dubbningar, och de har ju studior i Stockholm och Köpenhamn. Enda någorlunda aktiva dubbningsbolaget som inte ligger i Stockholm är KM Studio (som ligger i Karlskoga), och de verkar UIP helt ha slutat anlita.


Tja, Dom engelska rösterna är ju, och håll i hatten:
Jack Black, Angelina Jolie, Lucy Liu, Dustin Hoffman och ingen mindre än Jackie Chan.

Det andra:
Är det därför rösterna är så dåliga nu-för-tiden. Jag vill inte stockholmare ngt ont, eftersom att Magnus Betnér kommer därifrån, men rösterna har blivit sååå B nu-för-tiden att man kan spy. Och man använder vissa skådespelare alldeles för mycket i allt för många (lika) produktioner att man tror att dubbningsbolagen har fått idétôrka.
(Det sista för främst Disney, som verkat tappat greppet om röstlikhet och översättning, speciellt då man, likt tyskarna, dubbar otecknade serier och såpor till olikhet. Det är visserligen lite Punkfilosfi i det, som jag gillar, MEN, när det gäller att D-U-B-B-A så vinner alltid perfektion över allt annat).

Och det där med att jag vill att Håkan Hellstöm ska röst sätta Sonic är just det, röstlikhet(främst Ryan Drummonds röst) och en begriplig energimängd, som HH har. Dessutom är det ett tecken på att man tar Manga och Animé på ALLVAR och inte hafsar runt som det flesta liberala kids, som tar emot allt, inklusive skiten, gör.   

Daniel Hofverberg

Visst kan det tänkas vara en liten del av skälet, men ett större skäl är nog att det blivit mycket större tidspress på dubbningar på senare år, och likaså ekonomisk press. Under 1980-talet var det inte alls ovanligt att man lade ner 3 - 5 månader på att dubba en långfilm, medan det nuförtiden inte alls är en ovanlighet med några veckor (eller i vissa fall ännu mindre). De flesta filmbolag kräver att dubbningar ska göras snabbt och med relativt låg budget, och då är det ju en klar fördel för dubbningsbolagen att anlita rutinerade skådisar som de haft tidigare kontakt med, som de vet jobbar snabbt och effektivt. Därför är det förmodligen bara vid de största högbudgetproduktionerna, som det kan vara realistiskt att ta in skådisar som inte bor i Stockholm (eller möjligtvis Malmö, i fallet med Sun Studio).

Nuförtiden är det inte alls ovanligt att uppdragsgivarna (distributörer och TV-kanaler) begär in offerter från ett flertal dubbningsbolag, och sedan ger dubbningsjobbet till det företag som kan göra dubbningen billigast. Då är det ju oundvikligt att kvaliteten också blir därefter. Så att enbart skylla på dubbningsbolagen är nog att förenkla saken för mycket...

Lemanic

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 juni 2008 kl. 02:37:11
Visst kan det tänkas vara en liten del av skälet, men ett större skäl är nog att det blivit mycket större tidspress på dubbningar på senare år, och likaså ekonomisk press. Under 1980-talet var det inte alls ovanligt att man lade ner 3 - 5 månader på att dubba en långfilm, medan det nuförtiden inte alls är en ovanlighet med några veckor (eller i vissa fall ännu mindre). De flesta filmbolag kräver att dubbningar ska göras snabbt och med relativt låg budget, och då är det ju en klar fördel för dubbningsbolagen att anlita rutinerade skådisar som de haft tidigare kontakt med, som de vet jobbar snabbt och effektivt. Därför är det förmodligen bara vid de största högbudgetproduktionerna, som det kan vara realistiskt att ta in skådisar som inte bor i Stockholm (eller möjligtvis Malmö, i fallet med Sun Studio).

Nuförtiden är det inte alls ovanligt att uppdragsgivarna (distributörer och TV-kanaler) begär in offerter från ett flertal dubbningsbolag, och sedan ger dubbningsjobbet till det företag som kan göra dubbningen billigast. Då är det ju oundvikligt att kvaliteten också blir därefter. Så att enbart skylla på dubbningsbolagen är nog att förenkla saken för mycket...


OK!
Då måste Svensk Massmedia vara på botten, men det är vi ju redan. Vi har ju ingen Fantasi, som Fredrik Härén snyggt formulerade på Kunskapens Dag 2007. Vi måste ha visioner och hålla oss borta från den här Jantelagen som skördar varje år 1000-tals offer psykologiskt.

Igthorn

Citat från: GaBBe skrivet  6 april 2008 kl. 11:35:15
Haha, nej Hasse Johnsson är kung :P
Du sa det. Har vuxit upp med den där karln. Har inget emot Eric Donell heller, Håkan Hellström har jag dock aldrig hört mer än på scenen, så vet inte hur han låter i "dagligt tal", så håller honom svävandes i luften.

Lemanic

Citat från: Igthorn skrivet 16 juni 2008 kl. 15:47:56
Du sa det. Har vuxit upp med den där karln. Har inget emot Eric Donell heller, Håkan Hellström har jag dock aldrig hört mer än på scenen, så vet inte hur han låter i "dagligt tal", så håller honom svävandes i luften.

Tja, jag bor i Götet med omnejd där han syns mycket i det lokala medierna och då hör man honom ganska ofta. Efter intervjun i "Morgongänget" blev jag paff, eftersom att rösten klingade perfekt med Ryan Drummonds röstläge. Dessutom ger Såpastjärnor ett taffligt och ett ganska B intryck i showbiz.

Lemanic

MEN VILKA GÖR RÖSTERNA TILL KUNG FU PANDA?

Daniel Hofverberg

Fortfarande har UIP inte offentliggjort något om de svenska rösterna i pressmaterialet till filmen, vilket är märkligt då det trots allt bara är drygt två veckor kvar innan premiären. Kanske har de glömt bort att uppdatera presstexten, eller också har alla där semester nu...?

Jag ska ta och maila min kontaktperson på UIP och fråga, men risken finns att de inte lämnar ut uppgifterna så här långt innan premiären.