Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Coco

Startat av gstone, 4 januari 2018 kl. 19:36:59

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Jag har skapat den här tråden. Där vi kan prata om rösterna i den nya pixar filmen Coco som släpps den andra februari.

Filmen handlar om en pojke som drömmer om att bli en musiker. Men för att uppfylla sin dröm måsta han färdas till det dödas land där han träffar gamla sedan länge döda släktingar och många andra färglade karaktärer bland andra Skelettet Héctor.

Bland dom amerikanska rösterna är  skådespelare , sångare och tv-personlighet Jaime Camil , Ståuppkomiker, skådespelare och  röstskådespelare  Lombardo Boyar, skådespelare, komiker och  burlesque underhållare Selene Luna och dramatiker, skådespelare, författare  och film regissör Luis Valdez. Bland rösterna finns också bland rösterna finns också oscarsnominerad skådespelare Edward James Olmos från Blade Runner. För regi står Lee Unkrich som också regisserad Toy Story 3.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

TBT_STR_QR

#1
Citat från: gstone skrivet  4 januari 2018 kl. 19:36:59
Men för att uppfylla sin dröm måsta han färdas till det dödas land

Dante från Den gudomliga komedin och Orfeus från Orfeus & Eurydike gjorde samma sak och Odysseus i Odyssen och t.o.m Herkules (Herakles) gjorde det. Själva färden till dödsriket och bemöttande av de döda är inte originellt.

Hur slutar filmen? Kommer han tillbaka till de levande?

Hur behandlar filmen temat och motivet om döden?
Dubbningshemsidan DISCORD:
https://discord.gg/TwgqftwGxC

Daniel Hofverberg

Citat från: TBT_STR_QR skrivet  4 januari 2018 kl. 19:39:02
Hur slutar filmen? Kommer han tillbaka till de levande?

Hur behandlar filmen temat och motivet om döden?
Undvik spoilers, är ni snälla; åtminstone till ett litet tag efter att filmen haft skandinavisk premiär.

Daniel Hofverberg

Nu har Disney offentliggjort en del av de svenska rösterna i Coco. Citat ur pressmeddelandet:

"Idag kan vi offentliggöra de svenska röstskådespelarna i den nya Golden Globe-belönade Disney Pixar-filmen COCO.

Adrian Macéus som spelat huvudrollen som Billy Elliott på Stadsteatern gör rösten som Miguel, Jonas Malmsjö är Héctor som Miguel slår sig i slag med i de dödas rike och Anders Öjebo gör rösten som Miguels stora idol Ernesto de la Cruz. I två mindre men viktiga roller hör vi Rachel Mohlin som Frida Kahlo och Eva Dahlgren som leder en talangtävling i de dödas rike.

I övriga roller hör vi bland andra Maria Möller, Kajsa Reingardt, Reuben Sallamander, Philip Zandén, Tove Edfedt, Mia Benson, Lizette Pålsson, Sharon Dyall, Dick Eriksson, Kim Sulocki, Magnus Rongedal och Mauro Scocco.

COCO belönades i söndags med en Golden Globe för Bästa animerade film.

Miguel är en ung pojke som drömmer om att bli lika bra på gitarr som sin idol Ernesto de la Cruz, Mexikos mest berömda musiker. Men Miguels familj har helt förbjudit musik i generation efter generation. Miguel trotsar förbudet, och upptäcker då ett gammalt släktmysterium vilket leder till att hans familj återförenas på ett både extraordinärt och överraskande sätt. Regi: Lee Unkrich, som även regisserat Toy Story 3.

COCO har biopremiär i hela landet den 2 februari 2018."

Det lär nog dröja några veckor till innan det går att få någon komplett creditlista från Disney.

Disneyfantasten

Jag har bestämt att jag kommer att köpa biobiljetter till filmen på svenska i 3D redan den 10 februari och så går jag och ser filmen den 11 februari!

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 januari 2018 kl. 20:25:17
Nu har Disney offentliggjort en del av de svenska rösterna i Coco. Citat ur pressmeddelandet:

"Idag kan vi offentliggöra de svenska röstskådespelarna i den nya Golden Globe-belönade Disney Pixar-filmen COCO.

Adrian Macéus som spelat huvudrollen som Billy Elliott på Stadsteatern gör rösten som Miguel, Jonas Malmsjö är Héctor som Miguel slår sig i slag med i de dödas rike och Anders Öjebo gör rösten som Miguels stora idol Ernesto de la Cruz. I två mindre men viktiga roller hör vi Rachel Mohlin som Frida Kahlo och Eva Dahlgren som leder en talangtävling i de dödas rike.

I övriga roller hör vi bland andra Maria Möller, Kajsa Reingardt, Reuben Sallamander, Philip Zandén, Tove Edfedt, Mia Benson, Lizette Pålsson, Sharon Dyall, Dick Eriksson, Kim Sulocki, Magnus Rongedal och Mauro Scocco.

COCO belönades i söndags med en Golden Globe för Bästa animerade film.

Miguel är en ung pojke som drömmer om att bli lika bra på gitarr som sin idol Ernesto de la Cruz, Mexikos mest berömda musiker. Men Miguels familj har helt förbjudit musik i generation efter generation. Miguel trotsar förbudet, och upptäcker då ett gammalt släktmysterium vilket leder till att hans familj återförenas på ett både extraordinärt och överraskande sätt. Regi: Lee Unkrich, som även regisserat Toy Story 3.

COCO har biopremiär i hela landet den 2 februari 2018."

Det lär nog dröja några veckor till innan det går att få någon komplett creditlista från Disney.


Skönt att återigen få se Jonas Malmsjö (hoppas att han återkommer som superskurken Dundergrävaren i Superhjältarna 2 också...)

Också skönt att återigen se veteranen Anders Öjebo...

Också skönt att Maria Möller, Kajsa Reingardt, Reuben Sallmander, Philip Zandén, Lizette Pålsson, Sharon Dyall, Dick Eriksson och Kim Sulocki fortfarande är i farten!

Maria Möller har gjort sjöstjärnan Stella i Hitta Nemo.

Kajsa Reingardt har bland annat gjort hunden Fly i Babe och gör även en mindre roll i Insidan Ut.

Reuben Sallmander gjorde den svenska rösten till Tarzan.

Philip Zandén var senast (iallafall vad jag kan minnas) med som Charlie i Hitta Doris för ett och ett halft år sedan.

Mia Benson gjorde såvitt jag vet några roller i Asterix och Britterna.

Lizette Pålsson är den officiella rösten till både Mimmi Pigg, Snövit och Askungen, hon har tidigare gjort bland annat Atta i Ett Småkryps Liv.

Sharon Dyall är för undertecknad mest känd som Esmeralda i Ringaren i Notre Dame.

Dick Eriksson had bland annat gjort den svenska rösten till Bonkers.

Kim Sulocki har gjort bland annat PJ i Janne Långben The Movie, dessutom är han också den svenska rösten till Svampbob Fyrkant.

Jag har däremot ingen koll på Rachel Mohlin, Eva Dahlgren, Tove Edfedt, Magnus Rongedal eller Mauro Scocco, det är bäst jag kollar upp dem...

Adrian Macéus var också ny för mig, jag tror inte att han dubbat förut, men jag kan ha fel...

TonyTonka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 11 januari 2018 kl. 21:28:54


Kajsa Reingardt har bland annat gjort hunden Fly i Babe och gör även en mindre roll i Insidan Ut.



Om jag minns creditsen till kortfilmen "Jennys första dejt?" (har tyvärr förlorat bilderna jag tog av creditsskärmarna pga. hårddiskhaveri) så spelar Kajsa Reingardt en av mammans känslor. :)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Disneyfantasten

Citat från: TonyTonka skrivet 12 januari 2018 kl. 01:21:23
Om jag minns creditsen till kortfilmen "Jennys första dejt?" (har tyvärr förlorat bilderna jag tog av creditsskärmarna pga. hårddiskhaveri) så spelar Kajsa Reingardt en av mammans känslor. :)

Hårddiskhaveri? Och jag som trodde att hårddisk var det bästa och säkraste sättet att bevara saker, har visserligen inte använt det än, men ändå...

TonyTonka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 12 januari 2018 kl. 08:21:15
Hårddiskhaveri? Och jag som trodde att hårddisk var det bästa och säkraste sättet att bevara saker, har visserligen inte använt det än, men ändå...

Hårddiskhaveri var kanske inte rätt ord, allt  om jag fattat mina gamla saker rätt, behövde jag återställa datorn, vilket tog bort allt jag hade. Det ska också tilläggas att just de filerna låg på min ordinarie hårddisk som var den som behövde återställas.

Min externa hårddisk har dock (än så länge i alla fall) aldrig krånglat något nämnvärt. :)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

gstone

Idag har filmen premiär och jag skulle vilja att dom som har sett filmen svara på vika som gör rösterna till följande karaktärer

Mamá Imelda Rivera

Abuelita Elena Rivera

Mamá Socorro

Chicharrón

Papá Julio Rivera

Tía Rosita Rivera

Papá Enrique

Mamá Luisa Rivera,

Tío Berto Rivera

Mariachien

Juan Ortodoncia

Head Clerk

Departure Agent

Corrections Officer

Arrival Agent

Jag väntar ivrigt på creditlistan och hoppas att den laddas up snart 😀
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Oscar Isaksson

Detta är vad jag har fått reda på om rösterna:


Mamá Imelda Rivera - Maria Möller

Mamá Coco - Mia Benson

Tía Victoria - Sharon Dyall

Chicharrón - Johan Hedenberg

Mariachien - Kim Sulocki

Coco som barn - Ester Lejdemyr

Daniel Hofverberg

Jag har ännu inte fått någon komplett creditlista från Disney, då de av någon märklig anledning behövde kontakta dubbningsstudion för det, men den rollista jag har fått hittills är:

Miguel Rivera                              Adrian Macéus
Hector                                            Jonas Malmsjö
Ernesto de la Cruz                      Anders Öjebo
Mamá Imelda                              Maria Möller
Abuelita                                         Kajsa Reingardt
                                                         
Pappa Enrique                             Reuben Sallmander
Papá Julio                                      Philip Zandén
Mamma Luisa                             Tove Edfeldt
Mamá Coco                                  Mia Benson
Tant Rosita                                    Lizette Pålsson
Tant Victoria                                 Sharon Dyall
Onkel Oscar                                  Dick Eriksson
Onkel Felipe                                 Dick Eriksson
Frida Kahlo                                    Rachel Mohlin
Manlig kontorist                         Per Andersson
Mariachi på plaza                       Kim Sulocki
Kvinnlig konferencier               Eva Dahlgren
Chicharrón                                   Johan Hedenberg
Kvinnlig gränsvakt                      Mikaela Tidermark
Kvinnlig guide                             Maria Rydberg
Gustavo                                        Mauro Scocco
Skrivbordspolis                           Göran Berlander

Ursäkta att det inte ser så vackert ut, har inte tid att formatera inlägget snyggt just nu...

Förhoppningsvis får jag en komplett creditlista på måndag, när det nu inte hann komma idag.

gstone

Vem gör rösten till Berto Rivera
Och Don Hidalgo ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Oscar Isaksson

Det som slår mig och vad jag kände när jag såg det korta på julafton är att valet av skådespelare känns lite Eurotroll.


Daniel Hofverberg

Jag är 99% säker på att det i vanlig ordning är SDI Media som gjort dubbningen.

Citat från: gstone skrivet  2 februari 2018 kl. 22:58:05
Vem gör rösten till Berto Rivera
Och Don Hidalgo ?
Jag vet inte mer än det jag redan postat. Men då det redan är så pass många listade rollfigurer är det väl inte särskilt sannolikt att den officiella creditlistan skulle ange fler karaktärer, utan mest troligt är det nog bara "Övriga röster" och studiocredits som återstår.

Anders

Släpps den andra januari? Är det nästa år då?
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!