Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Disneydags

Startat av moviefan, 30 januari 2017 kl. 16:37:10

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.



TBT_STR_QR

#212
Jag tror att de avsnitten släpptes på Disneys sportfavoriter och Alla älskar Långben och Disney: Härliga vintertid och Långbens bästa.
Dubbningshemsidan DISCORD:
https://discord.gg/TwgqftwGxC

Anders M Olsson

I dagens Disneydags var Milo Murphys lag ersatt av Lejonvakten som nu fortsätter på första säsongen där de slutade senast.

Elena från Avalor fortsätter med reprisavsnitt från i fjol våras.

moviefan

Vore kul om de kund sända  Aladdin, eller  någon av de andra äldre serierna.

Kust

Varför blev tex räddningspatrullen omdubbad? var det för att Disney inte ägde original dubben?

Disneyfantasten

Citat från: Kust skrivet 18 februari 2018 kl. 21:02:53
Varför blev tex räddningspatrullen omdubbad? var det för att Disney inte ägde original dubben?

Anledningen till att många TV-serier där originaldubbningen gjordes av MediaDubb dubbades om var av rättighetsskäl.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 mars 2017 kl. 03:18:15
Absolut, men något säger mig att Disney inte resonerar lika när det gäller avsnitt ur TV-serier och långfilmer.

Jag menade inte att Disney i allmänhet skulle rikta sig till barn, utan bara att det förmodligen är barn som är deras tilltänkta målgrupp när de släpper VHS-volymer med avsnitt av DuckTales...

Jag kom på en sak; VHS-filmen "Bumbibjörnarna: Riddarna i Bumbiborg" släpptes med sex stycken avsnitt och anger en speltid på 85 minuter  :) .

Anders M Olsson

Höstens nya säsong av Disneydags börjar lördagen den 25 augusti på Barnkanalen och kommer att innehålla Trassel, nya Ankliv och en klassisk tecknad kortfilm.

Dagen efter, söndagen den 26 augusti, blir det nystart för Jake och piraterna i landet Ingenstans. I våras visade man det första avsnittet av den fjärde säsongen som en engångsföreteelse, så kanske hoppar man helt över den tredje säsongen och fortsätter med den fjärde nu.

Daniel Hofverberg

Tack för informationen. Trassel och DuckTales är visserligen trevliga serier, men lite tråkigt att man väljer att i Disneydags sända två nyproducerade serier som redan sänds dagligen på Disney Channel och/eller Disney XD. Jag hade hoppats att åtminstone en serie skulle vara någon äldre klassiker, eller åtminstone någonting som inte sänds så ofta på Disney Channel.

Det är förstås trevligt för de som inte har tillgång till Disney-kanalerna, men i mina ögon hade det varit smartare om Disneydags mer kunnat fungera som komplement till Disney-kanalerna genom att sända någonting som inte redan sänds femtioelva gånger i veckan där.

Däremot kan sändningarna i Disneydags vara värdefulla för att kunna få svensk textning till Trassel och DuckTales, som alltid sänds i dubbad version på Disney-kanalerna. SVTs dövtext är ju förstås avsedda för hörselskadade, men skulle med fördel kunna flyttas över till andra inspelningar som innehåller engelskt ljudspår (exempelvis Disney Channel-inspelningar) för att kunna användas som komplement till det engelska ljudspåret; om man vill kunna se på serierna i originalspråk med svensk text.

moviefan

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 augusti 2018 kl. 14:29:46
Tack för informationen. Trassel och DuckTales är visserligen trevliga serier, men lite tråkigt att man väljer att i Disneydags sända två nyproducerade serier som redan sänds dagligen på Disney Channel och/eller Disney XD. Jag hade hoppats att åtminstone en serie skulle vara någon äldre klassiker, eller åtminstone någonting som inte sänds så ofta på Disney Channel.

Det är förstås trevligt för de som inte har tillgång till Disney-kanalerna, men i mina ögon hade det varit smartare om Disneydags mer kunnat fungera som komplement till Disney-kanalerna genom att sända någonting som inte redan sänds femtioelva gånger i veckan där.

Däremot kan sändningarna i Disneydags vara värdefulla för att kunna få svensk textning till Trassel och DuckTales, som alltid sänds i dubbad version på Disney-kanalerna. SVTs dövtext är ju förstås avsedda för hörselskadade, men skulle med fördel kunna flyttas över till andra inspelningar som innehåller engelskt ljudspår (exempelvis Disney Channel-inspelningar) för att kunna användas som komplement till det engelska ljudspåret; om man vill kunna se på serierna i originalspråk med svensk text.

Är det svårt att köpa in rättigheterna till de äldre serierna ?  Jag hade också föredragit någon av de äldre. Tex Aladdin, Den Lilla Sjöjungfrun eller Ankliv.   

Disneyfantasten

Citat från: moviefan skrivet  5 augusti 2018 kl. 17:34:28
Är det svårt att köpa in rättigheterna till de äldre serierna ?  Jag hade också föredragit någon av de äldre. Tex Aladdin, Den Lilla Sjöjungfrun eller Ankliv.   

Ja, det där med rättighetsregler är irriterande! Varför finns rättigheter egentligen?

Jag förstår om man vill skydda saker från kopiering, men jag tycker det är lite överdrivet att vara överbeskyddande!

Kanalerna på min TV har inte fungerat på månader så därför har jag inte kunnat se Disneydags, men det är ändå tråkigt att de inte kan visa mer svårtillgängliga serier! (i det fallet de äldre serierna från 1980 & 1990-talen)

Richardo

Citat från: Disneyfantasten skrivet  5 augusti 2018 kl. 17:43:39
Ja, det där med rättighetsregler är irriterande! Varför finns rättigheter egentligen?

Jag förstår om man vill skydda saker från kopiering, men jag tycker det är lite överdrivet att vara överbeskyddande!

Kanalerna på min TV har inte fungerat på månader så därför har jag inte kunnat se Disneydags, men det är ändå tråkigt att de inte kan visa mer svårtillgängliga serier! (i det fallet de äldre serierna från 1980 & 1990-talen)

Gå med Piratpartiet då, så allt gammalt kan distribueras fritt.  :)

Låt oss säga att ett regeringsbeslut om att skrota copyrigtslagen på material efter X antalt år inträffar. Kommer de stora företagna att tillåta att ett sådant beslut går igenom och tillämpas i samhället

Anders M Olsson

Så har då höstens första avsnitt av Disneydags sänts. Men något Trassel och Ankliv (som tablån angav) syntes inte till.

I stället fortsatte Elena från Avalor och Lejonvakten med nya avsnitt.

Märkligt att SVT ska vara så slarviga att de inte kan ange korrekt innehåll i programtablån.

Varsågod

Det är inte överdrivet att värna om upphovsrätten; alternativet är att se värdet av ägarrätt och kontroll urholkas, och produkten ifråga bli allas egendom utan kostnader och intäkter. Det kan väl inte vara så svårt att inse att det finns många olika intressen som rättfärdigar och reglerar upphovsrätten med med allt vad det innebär i form av inskränkningar. Även om man inte själv kan se hela bilden är väl förståelse för dess implementation och funktion inte för mycket begärt? Man kan ju fundera på hur samhället sett ut utan den ...