Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Tre små grisarna (1933) originaldubbning 1966

Startat av dubbnings_proffsen, 13 juli 2017 kl. 12:02:53

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

dubbnings_proffsen

Jag har funnit ljudklipp från musiksagan: Tre små grisarna (1933) med filmljud från filmversion som gick på bio 1966 som extra film efter huvudfilmen Nalle Puh på honungsjakt.



TRE SMÅ GRISARNA

Grisarna: Pearlettes
Stora Stygga Vargen: Hasse Funck

Regi och översättning: Martin Söderhjelm

Ljudklipp källa:
https://www.youtube.com/watch?v=YKhXaRjtQc4

Disneyfantasten

Jag anade att det var en originaldubbning när jag lyssnade på ljudet. Bland annat då det stod att Martin Söderhjelm hade skrivit texten.

Daniel Hofverberg

Det låter onekligen som att musiksagan använt autentiskt filmljud från 1966 års dubbning; det överensstämmer med mitt minne.

1966 års dubbning användes även till kortfilmssamlingen Pluto, Ferdinand och Tre små grisar, som gick upp på bio 1971. Det är innehållsmässigt ungefär samma film som på 1990-talet släpptes på VHS under titeln Disneys Oscarskavalkad, men som där var nedklippt med två kortfilmer borttagna och dessutom omdubbad av KM Studio. Lite märkligt att man inte kunnat återanvända 1966 års dubb till åtminstone just den här kortfilmen, för uppenbarligen finns ju ljudet tillgängligt om man kunnat använda den till musiksagan. I synnerhet som ju merparten av alla musiksagorna spelades in av KM Studio.

Har du några credits för musiksagan? Vem som regisserat och översatt musiksagans version, och i vilken studio den spelades in?

Huruvida 1966 års dubb verkligen är originaldubben eller om det finns någon tidigare låter jag dock vara osagt.

Oscar Isaksson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 juli 2017 kl. 16:01:58
Har du några credits för musiksagan? Vem som regisserat och översatt musiksagans version, och i vilken studio den spelades in?
Nu har jag uppdaterat Musiksagans information på YouTube:

Producent...Tommy Hallden

Inspelad i februari och mars 1980 hos Marcus Music.
Tekniker: Lars Rosin

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 juli 2017 kl. 16:01:58
Huruvida 1966 års dubb verkligen är originaldubben eller om det finns någon tidigare låter jag dock vara osagt.
Enligt pressklipp och recensioner från 1934-35 hade Tre små grisar svenskt tal.