Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Björn Granath (1946-2017)

Startat av Elios, 5 februari 2017 kl. 18:12:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: Anders skrivet 13 februari 2017 kl. 11:54:32
Sten Carlberg avled 1998, och han var med i en hel del dubbningar som producerades av KM Studio, däribland Lucky Luke, Masters of the Universe och Asterix – gallernas hjälte. Men vad jag vet är han den ende ur det gänget som har gått ur tiden.

Oj, hade ingen koll på Sten Carlberg.

Hursomhelst, här är en lista över de skådespelare som medverkat i KM Studios dubbningar som jag kan på rak arm:
Anders Öjebo (sjöng även många av dess ledomotiv, plus att han varit tekniker)
Roger Storm
Monica Forsberg (har även varit regissör för många dubbningar)
Hasse "Kvinnaböske" Andersson (gift med Monica Forsberg) (idag mest känd som sångartist)
Ingemar Carlehed
Christel Körner (gift med Ingemar Carlehed)
Bo Maniette
Bertil Engh
Birgitta Fernström
Peter Wanngren
Ulf Källvik
Ulf Peder Johansson
Hans Gustafsson
Jan Koldenius
Liza Öhman
Nina Alfredsson
Gunnar Uddén
Eric Donell
Marie Kühler-Flack
Åsa Bjerkerot
Anna Nylén
Mia Kihl
Maria Kihl
Johanna Ljungberg
Mariam Wallentin
Jasmine Wigartz
Kristin Westman
Sofia Caiman
Acke Svensson
Maria Svensson

av dessa är det bara Anders Öjebo och Roger Storm som fortfarande är aktiva. Bo Maniette lämnade branchen 2004. De andra har inte medverkat på länge, men är aktiva då och då (om än ej i någon större skala).

Förutom Kenneth Milldoff så vet jag att följande skådespelare varit med i Sun Studios köpenhamnsbaserade dubbningar:
Mikael Roupé
Lena Ericsson
Håkan Mohede
Stefan Frelander
Thomas Engelbrektson
Olli Markenros
Gizela Rasch
Gizela Edstrand
Cecilia Hjalmarsson
Anja Schmidt
Therese Reuterswärd
Dan Bratt
av dessa så är åtminstone Dan Bratt och Mikael Roupé fortfarande aktiva. Stefan Frelander har lämnat branchen. De andra har inte varit aktiva på länge, men är fortfarande aktiva (om än ej i någon större skala).

E

Citat från: Disneyfantasten skrivet 15 februari 2017 kl. 22:57:48
Hasse "Kvinnaböske" Andersson (gift med Monica Forsberg) (idag mest känd som sångartist)
Gammalt Ämne men jag vill bara tilläga att han har varit sångartist sedan 1979 ;) Han var det medans han gjorde röster ;)

Disneyfantasten

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 31 mars 2019 kl. 17:23:42
Gammalt Ämne men jag vill bara tilläga att han har varit sångartist sedan 1979 ;) Han var det medans han gjorde röster ;)

Det där har du ju postat minst tre gånger!

E

Citat från: Disneyfantasten skrivet 31 mars 2019 kl. 17:26:14
Det där har du ju postat minst tre gånger!
Jo men jag trodde att du inte såg det :-\

Disneyfantasten

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 31 mars 2019 kl. 17:26:54
Jo men jag trodde att du inte såg det :-\

Det gjorde jag visst! Även om jag inte läst allt här så har jag ändå läst mycket!  ;)

Elios

Citat från: Disneyfantasten skrivet 15 februari 2017 kl. 22:57:48
Oj, hade ingen koll på Sten Carlberg.

Hursomhelst, här är en lista över de skådespelare som medverkat i KM Studios dubbningar som jag kan på rak arm:
Anders Öjebo (sjöng även många av dess ledomotiv, plus att han varit tekniker)
Roger Storm
Monica Forsberg (har även varit regissör för många dubbningar)
Hasse "Kvinnaböske" Andersson (gift med Monica Forsberg) (idag mest känd som sångartist)
Ingemar Carlehed
Christel Körner (gift med Ingemar Carlehed)
Bo Maniette
Bertil Engh
Birgitta Fernström
Peter Wanngren
Ulf Källvik
Ulf Peder Johansson
Hans Gustafsson
Jan Koldenius
Liza Öhman
Nina Alfredsson
Gunnar Uddén
Eric Donell
Marie Kühler-Flack
Åsa Bjerkerot
Anna Nylén
Mia Kihl
Maria Kihl
Johanna Ljungberg
Mariam Wallentin
Jasmine Wigartz
Kristin Westman
Sofia Caiman
Acke Svensson
Maria Svensson

av dessa är det bara Anders Öjebo och Roger Storm som fortfarande är aktiva. Bo Maniette lämnade branchen 2004. De andra har inte medverkat på länge, men är aktiva då och då (om än ej i någon större skala).

Förutom Kenneth Milldoff så vet jag att följande skådespelare varit med i Sun Studios köpenhamnsbaserade dubbningar:
Mikael Roupé
Lena Ericsson
Håkan Mohede
Stefan Frelander
Thomas Engelbrektson
Olli Markenros
Gizela Rasch
Gizela Edstrand
Cecilia Hjalmarsson
Anja Schmidt
Therese Reuterswärd
Dan Bratt
av dessa så är åtminstone Dan Bratt och Mikael Roupé fortfarande aktiva. Stefan Frelander har lämnat branchen. De andra har inte varit aktiva på länge, men är fortfarande aktiva (om än ej i någon större skala).

Du vet väl om att Maria Kihl och Mia Kihl är samma person liksom Gizela Rasch och Edstrand. Medan Bo Maniette som sagt var med i Hitta Doris 2016.

Disneyfantasten

Citat från: Elios skrivet 31 mars 2019 kl. 17:56:06
Du vet väl om att Maria Kihl och Mia Kihl är samma person liksom Gizela Rasch och Edstrand. Medan Bo Maniette som sagt var med i Hitta Doris 2016.

Det där inlägget skrevs INNAN jag fick veta att Maria Kihl och Gizela Rasch är en och samma person! Dessutom så vet jag redan att Bo Maniette återkom som Magister Rocka i Hitta Doris 2016, trots att han lämnade branchen 2004!

I vilket fall som helst så är denna tråd till för att hedra Björn Granath!

Elios

Citat från: Disneyfantasten skrivet 31 mars 2019 kl. 20:15:46
Det där inlägget skrevs INNAN jag fick veta att Maria Kihl och Gizela Rasch är en och samma person! Dessutom så vet jag redan att Bo Maniette återkom som Magister Rocka i Hitta Doris 2016, trots att han lämnade branchen 2004!

I vilket fall som helst så är denna tråd till för att hedra Björn Granath!

Jo för all del och jag undrar vem som kommer ersätta hans röst ifall det blir någon till Ica Age film som Manny.

Elios

Jag kan fortfarande inte förstå att han har gått bort. Det finns inte! 😜 :-\

gstone

Om han inte hade gått bort tragisk för ett tag sedan så skulle jag säga att Granath borde få dubba alla röstroller av Patrick Stewart framför.
För jag tycker han passar väldigt bra för det.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Simon Axelsson

Citat från: Elios skrivet 31 mars 2019 kl. 20:42:04
Jo för all del och jag undrar vem som kommer ersätta hans röst ifall det blir någon till Ica Age film som Manny.

Björn Gedda kanske, han gjorde väl rösten till Ilska i Disney Infinity? (Granath gjorde ju hans röst i filmen Insidan Ut)
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Disneyfantasten

Citat från: Simon Axelsson skrivet  5 september 2019 kl. 23:28:29
Björn Gedda kanske, han gjorde väl rösten till Ilska i Disney Infinity? (Granath gjorde ju hans röst i filmen Insidan Ut)

Bra förslag!  :)