Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Stig Grybe (1928 - 2017)

Startat av Igthorn, 2 februari 2017 kl. 12:09:19

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Igthorn

Såg för en stund sedan nyheten om att skådespelaren och röstskådespelaren Stig Grybe gått bort i en ålder av 88 år.

Har ett otaligt antal revyroller, tv-roller och filmroller bakom sig, förutom de röstkaraktärer han lånat ut sin röst till, såsom Oppfinnar-Jocke i Ducktales, Shadow i den Otroliga Vandringen och Trötter i "nydubben" av Snövit

Vila i Frid

Erika


TonyTonka

https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Beck

Nej! Vila i frid, Stig!
För mig kommer du alltid vara Oppfinnar-Jocke i Ducktales!

Disneyfantasten

Vilken tråkig nyhet, det var första gången på länge som en svensk skådespelare gick bort...  :'(

Han var bra som Gamen Buzzie i Djungelboken, Trötter i Snövit och De Sju Dvärgarna, Shadow i Den Otroliga Vandringen, Manny i Ett Småkryps Liv och mycket mer... Men bäst av allt Oppfinnar-Jocke i DuckTales.

Må honom vila i frid.

ddubbning

#5
Ja, när det gäller dubbning kommer jag alltid förknippa Stig Grybe med Oppfinnar-Jocke.

Det är en legend som gått ur tiden.

Vila i frid. :(

Anders

Vila i frid, Oppfinnar-Jocke. Tror även att han gjorde en av björnbusarna, Babyface om jag inte minns fel.

Citat från: Disneyfantasten skrivet  2 februari 2017 kl. 21:32:18
det var första gången på länge som en svensk skådespelare gick bort...  :'(.
Ja, det var väl 2015 som någon gick bort senast? Tror det var Kenneth Milldoff och Fillie Lyckow som gjorde det då.
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Disneyfantasten

Citat från: Anders skrivet  3 februari 2017 kl. 07:23:44
Vila i frid, Oppfinnar-Jocke. Tror även att han gjorde en av björnbusarna, Babyface om jag inte minns fel.
Ja, det var väl 2015 som någon gick bort senast? Tror det var Kenneth Milldoff och Fillie Lyckow som gjorde det då.

Ja och glöm inte Lars Amble och Thomas Pontén. Hela 2016 klarade sig iallafall.

Elios

Det ända jag känner till med honom var när han spelade Tomtefar i Skägget I Brevlådan. Sen vet jag ju med omdubbningen av Snövit. Men han var väldigt bra.

gstone

Grybe var också i den svenska Premären av En kul grej hände på väg till Forum på 60-talet.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

När Stig Grybe var sista gång dubbade Innan han trasigt nog dog ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 16 april 2020 kl. 10:21:54
När Stig Grybe var sista gång dubbade Innan han trasigt nog dog ?
Hundhotellet tror jag