Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Vad varje dubbade film ska ha

Startat av gstone, 17 februari 2019 kl. 23:04:25

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  8 oktober 2022 kl. 18:12:23Låt mig välja att se dom dubbningar jag vill !

Om jag bara vill se dubbningar med kändisar låt mig göra det !
Ja, men som vi just konstaterat lär det max röra sig om 0,1% av alla dubbningar som inte har någon kändis med; så således inget stort problem.

gstone

Jag tycker alla dubbstudiios borde anlita kändisar ! >:(

Sen kan man fylla ut biroller vanlig " Voice Actors"
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Sabelöga

Det jag tror Gstone menar är att han vill se dubbningar med kändisar som är kända från utanför dubbningssfären.
Houba !

Disneyfantasten

Citat från: Sabelöga skrivet  8 oktober 2022 kl. 19:43:36Det jag tror Gstone menar är att han vill se dubbningar med kändisar som är kända från utanför dubbningssfären.

Precis, mer specifikt syftar han på folk som står på scen (t.ex. arenor), på teater, på Dramaten, komiker, programledare, sångartister, "synliga" skådespelare, osv.

Steffan Rudvall

Citat från: Sabelöga skrivet  8 oktober 2022 kl. 19:43:36Det jag tror Gstone menar är att han vill se dubbningar med kändisar som är kända från utanför dubbningssfären.
Många är ju kända utanför dubbningssfären även fast de är aktiva röstskådespelare/dubbare ett bra exempel är Johan Hedenberg.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  8 oktober 2022 kl. 19:51:03Många är ju kända utanför dubbningssfären även fast de är aktiva röstskådespelare/dubbare ett bra exempel är Johan Hedenberg.

Sen var Lizette Pålsson under sin artistkarriär mycket känd och omtalad när det begav sig men lämnade artisteriet 2004 men är fortfarande mycket aktiv i dubbningssammanhang.

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet  8 oktober 2022 kl. 19:54:54Sen var Lizette Pålsson under sin artistkarriär mycket känd och omtalad när det begav sig men lämnade artisteriet 2004 men är fortfarande mycket aktiv i dubbningssammanhang.
En annan är ju Helen Sjöholm som är väldigt känd sångerska fast hon medverkat i rätt så många lågbudgetsdubbningar från Köpenhamn.

Daniel Hofverberg

Citat från: Sabelöga skrivet  8 oktober 2022 kl. 19:43:36Det jag tror Gstone menar är att han vill se dubbningar med kändisar som är kända från utanför dubbningssfären.
Men de flesta som medverkar i dubbningar är ju också kända från utanför dubbningssfären. Självklart finns det undantag, men fortfarande så pass få att det är tämligen osannolikt att det inte skulle finnas en enda person känd från andra sammanhang än dubbning i en hel film/serie.
(Att sen inte alla som medverkar i en film är kända på det sättet är en annan femma, men det kan man väl knappast fordra heller)

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  8 oktober 2022 kl. 20:00:39En annan är ju Helen Sjöholm som är väldigt känd sångerska fast hon medverkat i rätt så många lågbudgetsdubbningar från Köpenhamn.
Så sant, under en period var hon nog rentav med i majoriteten av alla dubbningar som de tre Köpenhamnsstudiorna utförde. Dock var ju Helen Sjöholm inte lika känd när hon medverkade i de flesta dubbningar, som hon är i dagens läge. Det var ju på den tiden som hon var halvkänd, men innan hon fått sitt riktigt stora genombrott genom Kristina från Duvemåla - på samma sätt som många andra som inte kan livnära sig genom enbart musikalroller/teaterroller/filmroller/sång, utan som till och från måste extraknäcka med exempelvis dubbning för att klara sig ekonomiskt.

Jag tror inte att hon skulle ha tackat ja till fullt så många dubbningsuppdrag i dagens läge, ens om Köpenhamnsstudiorna fortfarande dubbade till svenska, nu när jag förmodar att hon är så pass förmögen att hon inte lär vara beroende av jobb hela tiden.

gstone

Hoppas framtida dubbningar försätter ha kändisar !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 30 mars 2023 kl. 22:02:11Hoppas framtida dubbningar försätter ha kändisar !

Det skulle jag definitivt tro, synen på dubbning har vuxit successivt med åren.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 30 mars 2023 kl. 22:02:11Hoppas framtida dubbningar försätter ha kändisar !
Det vore väl en smärre sensation om en massa dubbningar plötsligt skulle få med sig till största delen helt okända personer som ingen människa hört talats om... Om inte annat, så skulle det bli alldeles för dyrt för att bli realistiskt genomförbart med någon form av bibehållen kvalitet.

gstone

Jag vill klara göra att jag fortfrande bara ser svenska dubbningar som har kändisar i sig  !

Jag har dock lagt till en viktig caveat om den engekska orginal version inte heller har några kändisar bland rösterna kan det gå att se serien/filmen på svenska.

Alltså om även orginalversion bara har vnliga röstskådespelare kan jag tänka mig att se mediat dubbat.

Men annars kvar står min regel/krav på dubbning >:(

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.