Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Luftens hjältar (TaleSpin)

Startat av TonyTonka, 17 december 2010 kl. 17:32:27

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

Enligt dubbningshemsidans sida om Luftens Hjältar, Har Ville Virvel spelats av Kalle Lundberg och Molly spelats av Linnéa Berglund. i vilka avsnitt då?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Det gäller de avsnitt av Luftens hjältar som nydubbats speciellt för Disney Channel, och som inte visats på SVT eller andra kanaler. Det gäller åtminstone "A Jolly Molly Christmas" (som visades på Disney Channel förra veckan), men jag är osäker på vilka andra avsnitt det kan röra sig om. Utifrån produktionsnummer gissar jag dock att även "Your Baloo's In the Mail" kan ha dubbats för Disney Channel, då jag inte har något minne av att det avsnittet visats på SVT eller TV3. Kanske är det också fler avsnitt, men det är i alla fall knappast något stort antal.

Den här nydubbningen bör ha gjorts runt 2002 - 2003, att döma av skådespelare och dubbningsbolag; antagligen inför de första visningarna av serien på Disney Channel.

TonyTonka

Jag undrar också,vid vilka episoder dubbar Jimmy Björndahl Ville virvel och vid vilka episoder dubbar Ulf Bergstrand honom?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Beck

#3
Hej!

Någon som har avsnitten Double or Nothing och A Bad Reflection On You (Part 2) med svenska röster?

Double or Nothing

http://www.youtube.com/watch?v=l7By7hHmRG4

A Bad Reflection On You (Part 2)

http://www.youtube.com/watch?v=7Bcvqo2B384

Beck

Är det verkligen ingen som har de avsnitten med svenska röster?
Finns de på VHS eller DVD?

Citat från: Beck skrivet 15 juni 2011 kl. 21:53:21
Hej!

Någon som har avsnitten Double or Nothing och A Bad Reflection On You (Part 2) med svenska röster?

Double or Nothing

http://www.youtube.com/watch?v=l7By7hHmRG4

A Bad Reflection On You (Part 2)

http://www.youtube.com/watch?v=7Bcvqo2B384

Daniel Hofverberg

Luftens hjältar har överhuvudtaget inte släppts på DVD i Sverige. Jag tror inte att någon av de avsnitten fanns med på någon av VHS-utgåvorna som släpptes på 1990-talet, men jag har inte själv de filmerna och kan därför inte säga med 100% säkerhet.

Jag tror tyvärr inte att jag har de där avsnitten, men jag har flera gamla inspelade VHS-band med Disneydags från 1990-talet som jag inte haft tid eller ork att gå igenom, så jag kan inte utesluta möjligheten att de kan finnas med på någon av dem.

Beck

Okej Daniel, då vet jag det!

"Double or Nothing" har i alla fall visats på TV3 under 90-talet.


Eriksson

Varför dubbade Disney Channel om ett par avsnitt? Det låter väldigt onödigt?
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

Daniel Hofverberg

Disney Channel har inte dubbat om något avsnitt, utan däremot dubbat för första gången enstaka avsnitt som aldrig dubbades på 1990-talet och som aldrig visades på SVT eller TV3. Följaktligen var nydubbning enda möjligheten att kunna visa dessa saknade avsnitt, om man inte skulle visa de i odubbad form. Det har som sagt medfört några utbytta röster, men det är ju närmast oundvikligt efter så många år och personligen är jag imponerad över att Disney Channel tagit sig tid och pengar att beställa nydubb - den smidigaste lösningen hade ju annars varit att helt enkelt hoppa över de avsnitten.

Det enda avsnittet jag hittills stött på som är nydubbad på 2000-talet är A Jolly Molly Christmas, men jag misstänker som sagt att detsamma också kan tänkas gälla Your Baloo's In the Mail (då de två avsnitten ligger direkt efter varann enligt produktionsordning, och är seriens två sista avsnitt i den ordningen). Det avsnittet har jag dock ännu inte stött på vid Disney Channels sändningar, men jag har heller inget minne av att ha sett det avsnittet på SVT eller andra kanaler.

Eriksson

Aha, jag missförstod tydligen. Nu förstår jag bättre. Konstigt i alla fall att de avsnitten aldrig visats tidigare.
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

Beck

Citat från: Beck skrivet 19 september 2011 kl. 22:27:16
Okej Daniel, då vet jag det!

"Double or Nothing" har i alla fall visats på TV3 under 90-talet.

Ingen som har det avsnittet med svenska röster från TV3?
Någon?


Alexander Lundahl

Hej, är det någon här som vet om alla 65 avsnitt av Luftens hjältar har dubbats till svenska?

Daniel Hofverberg

Ja, alla 65 avsnitt av Luftens hjältar har dubbats till svenska. Såvitt jag förstår dubbades 63 avsnitt på 1990-talet, medan avsnitten A Jolly Molly Christmas och Your Baloo's in the Mail dubbades 2004 för Disney Channel (då de avsnitten hoppades över vid 1990-talssändningarna). Möjligtvis kan ytterligare något avsnitt ha nydubbats 2004, men jag tror inte det.

50 avsnitt har ju släppts på DVD i Skandinavien de senaste åren, fördelade på 9 DVD-volymer, men 15 avsnitt har till dags dato inte släppts på DVD i Europa (men däremot i USA). Dels är det avsnitt 5, 12, 24 och 48 som hoppats över från de kronologiska DVD:erna (gissningsvis då det saknas dubbning på något av de språken som DVD-utgåvorna innehåller, i och med att DVD:erna är på både svenska, norska, danska, tyska, italienska och engelska). Dels är det avsnitt 55 - 65 som inte släppts då den europeiska utgivningen avbröts efter avsnitt 54. Det är i dagsläget oklart om resterande avsnitt någonsin kommer att släppas, men personligen är jag skeptisk till de chanserna.

Qnorsten

Alla 65 avsnitt finns med svenskt ljud på Netflix under namnet Talespin.

Anders M Olsson

Citat från: Qnorsten skrivet 16 mars 2014 kl. 13:43:15
Alla 65 avsnitt finns med svenskt ljud på Netflix under namnet Talespin.

Det låter ju trevligt. Men deras webbplats förefaller väldigt sluten. Man får inte det minsta hum om deras utbud utan att registrera sig för en provperiod. Varför kan de inte visa upp sitt utbud så att man vet om det är lönt att registrera sig?

Har de t.ex. andra kompletta Disney-serier med svenskt tal? Vilka?