Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Favoritdubbare

Startat av clash, 8 mars 2006 kl. 16:18:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.

clash

Vilka och varför är dina favoritskådisar?

Mina är Johanna Ljungberg och Andreas Nilsson. Båda är mkt duktiga skådisar med bra inlevelse och behagliga röster. Johanna kan man inte kalla veteran men vi får hoppas att hon gör mer. Hon var lika duktig som barn som hon är som vuxen.
Andreas är en av få veteraner man aldrig tröttnar på. Han är väldigt bra på att förställa rösten bl.a. till Kalle Anka.
Pepper Ann//Winx Club/Trollz/Creepschool äger

Daniel Hofverberg

Min absoluta favorit är utan tvekan Andreas Nilsson. Inte många kommer upp i riktigt samma klass som han. Och han är ju helt suverän som Kalle Anka - måste vara vansinnigt svårt att lyckas att prata med en sån röst, och ändå prata så pass tydligt att det går bra att höra vad han säger...

Men det finns många bra skådisar i Sverige. Steve Kratz, Annica Smedius, Joakim Jennefors, Charlotte Ardai Jennefors, Maria Rydberg och Annelie Berg tycker jag också mycket bra om. Och Peter Sjöquist, Mattias Knave, Malin Nilsson (f.d. Berghagen), Johan Hedenberg och Louise Raeder är det heller absolut inget fel på.

clash

Nja, den enda av kvinnorna e Malin Berghagen men männen e nog bra.
Pepper Ann//Winx Club/Trollz/Creepschool äger

Peter

Citat från: clash skrivet 11 mars 2006 kl. 11:32:55
Nja, den enda av kvinnorna e Malin Berghagen men männen e nog bra.

Kan inte låta bli, men tråden som du själv namngivit "Favoritskådisar?" med underrubriken "Vilka och varför är dina favoritskådisar?". Menar du att Daniel inte tycker att kvinnorna förutom Malin Berghagen är bra?
----
Peter

clash

Bråk bråk bråk. Det var menat som ett skämt. Daniel får gilla vilka han vill och jag vilka jag vill. Men du kanske letar efter en anledning att brålka(verkar så)?

Nåja, jag struntar i dig och kan säga att Monica Forsberg, Lisa Carlhed, Emma Iggström, Lisa Tull, Sofia Haby,Mia Kihl, Jack Wagner, Leo Hallerstam och Karolina Khativ-Nia är också är bra.
Pepper Ann//Winx Club/Trollz/Creepschool äger

Peter

Citat från: clash skrivet 11 mars 2006 kl. 18:44:41
Bråk bråk bråk. Det var menat som ett skämt. Daniel får gilla vilka han vill och jag vilka jag vill. Men du kanske letar efter en anledning att brålka(verkar så)?

Nåja, jag struntar i dig och kan säga att Monica Forsberg, Lisa Carlhed, Emma Iggström, Lisa Tull, Sofia Haby,Mia Kihl, Jack Wagner, Leo Hallerstam och Karolina Khativ-Nia är också är bra.

Nej då, du överreagerar. Jag har bara en förhoppning om att du ska vara mer tydlig i dina inlägg. Jag skulle inte vilja posta ett inlägg och sen få höra att jag tycker fel, och om det är ett skämt kan man alltid försätta sig på den säkra sidan och lägga till en gullig liten smiley, det är behagligt.  :) ;) :D ;D :-*
----
Peter

Peter

Jag har ett par favoriter jag vill framlysa. Veteranen Staffan Hallerstam är en riktig kung tycker jag, har varit med i flera av mina favoritdubbningar med sin starka unga röst, vem minns inte honom som Morgan i Bananer i Pyjamas? Han figurerade också i något gammalt ljudband med Asterix som jag har undanstoppat någonstans, han är klockren! En annan är den grymt skicklige Per Sandborgh, som varit med i så många dubbningar från den tiden då jag tittade på tecknat (i egenskap av att tillhöra rätt målgrupp). Han var med i alla klassiska 80-tals überserier som Transformers och M.A.S.K, han var också löjligt bra som Jokern i Batman och senast som Skeletor i nya He-Man-serien (som han också översatte stora delar av). Jag ska heller inte glömma hans gamla gubbe i den där löjliga serien om Courage. "Dumma hund!"  :D

Gunnar Ernblad står nästan i en klass för sig. Han gör inte ett dåligt framträdande, trots att han är lätt igenkänlig. Från en banan till en björnligekumpan, men i allt är han ändå världsvan.. det där rimmade fint. Jag har också alltid tyckt om det unika i Peter Harrysons röst, så rolig som han var i He-Man-julspecialen, och som flera opassande roller i Transformers (Tracks?? Ojojoj.. Det säger inte er så mycket, men det var knäppt). Harryson var också grymt bra i Asterix, som nån elak romare. Visste ni förresten att Jean-Claude Van-Damme ska vara med som en elak romare i den kommande live action-filmen om de tappra gallerna? Det ska bli roligt.

Back on-topic, jag håller liksom Daniel skådespelare som Johan Hedenberg och Mattias Knave högt. Leo Hallerstam är också bra, och han har väl inte ens varit tonåring särskilt länge? Respekt.
----
Peter

Erika

Jag har väldigt många favoriter, det blir svårt detta.  :)

Bland mina favoriter finns Peter Harryson, Bert-Åke Varg, Hans Lindgren, Jan Nygren,
Per Sandborgh, Staffan Hallerstam, Steve Kratz, Louise Raeder, Andreas Nilsson,
Frida Nilsson, Monica Forsberg, Claes Ljungmark, Reine Brynolfsson, Lizette Pålsson,
Johan Wahlström, Dan Ekborg, Mia Hansson och ungefär femtioelva andra favoriter.

   

clash

Ska man ta fler så är Anna Jacobsson(Nylen?), Birgitta Fernström, Karin Glenmark och de duktiga skådisarna i Winx Club och My little pony i KMs verition. Tycker de flesta röster útan vissa veteraner som de flesta här vet att jag tycker ;D
Pepper Ann//Winx Club/Trollz/Creepschool äger

ddubbning

Kvinnliga (utan inbördes rangordning):Monica Forsberg,Mariam Wallentin,Mia Kihl,Annica Smedius,Jasmine Heikura,Lizette Pålsson,Christel Körner,Irene Lindh,Hanny Schedin (Elefanten Winnifred i Djungelboken),Birgitta Fernström
Manliga (utan inbördes rangordning):Anders Öjebo,Andreas Nilsson,Hans Lindgren,Bert-Åke Varg,John Harryson,Peter Harryson,Arne Källerud,Olof Thunberg,Gunnar Ernblad,Bertil Engh,Johan Lindqvist,Sven-Erik Vikström,Per-Erik Hallin ,Stephan Karlsén
Om jag ska nämna några icke-svenska favoriter så kan jag nämna namn som Frank Welker,Pinto Colvig (skapade Långbens röst),Clarence Nash,Walt Disney (var ju faktiskt förutom allt annat han gjorde även Musse Piggs röst),Jimmy MacDonald ,Bill Farmer (Långbens nuvarande röst),Wayne Allwine,Russi Taylor (de två sistnämnda är nuvarande rösterna till Musse och Mimmi Pigg och dessutom är de man och hustru i verkligheten),Yeardley Smith (Lisa Simpson i the Simpson) + de flesta andra i The Simpsons.
Jag vet att jag bara sa "några" men det var svårt att begränsa sig då det finns så många duktiga skådespelare och skådespelerskor att nämna (gäller även för de svenska skådespelarna och skådespelerskorna ovan).

clash

En amerikansk röst jag INTE TÅL är Bart Simpsons. Förstörde även My little pony. Gjorde också Pistol/Busan som jag faktsikt är säker på att jag gillar Myrra Malmberg mkt som. Busan i Långbens galna gäng asså.
Pepper Ann//Winx Club/Trollz/Creepschool äger

clash

Glömde nåra favoSsar:Tuvalisa Rangström och resten i De bortglömda leksakerna, Niclas Wahlgren, dom i Powerpuff Pinglorna.
Pepper Ann//Winx Club/Trollz/Creepschool äger

Marcus

I Sverige tycker jag Andreas Nilsson, Johan Hedenberg, Olof Thunberg, Hans Lindgren, Steve Kratz, Charlie Evergård, Stig Grybe, Jörgen Lantz, Jan Nygren, Carl Billquist, Ernst-Hugo Järegård med flera.
Fast Ernst-Hugo och Carl Billquist lever ju tyvärr inte längre.
Även Christer Ulfbåge har en bra röst, men han har jag bara hört i Smurfarnas Os.
I USA tycker jag Rene Auberjonois och Kenneth Mars.

PAAATE

Sverige: Anders Öjebo, Monica Forsberg, Roger Strom, Dick Eriksson, Andreas Nilsson och fler som jag inte kan komma ihåg namen på. :P

USA: Billy West, ffs!!!  :o
Vissa tycker det är för provokativt att man vill bli grillad & uppäten när man är död._.

Är det så mycket konstigare än att bli uppbränd & nergrävd?

clash

Bästa amerikanska skådis är utan tvekan Laura Harris som gjorde Bright-Eyes underbar. Gillar alla de amerikanska rösterna i den serien. Men denans den svenska har urusla skåidisar som låter som gamla tanter e de amerikanska underbara och låter som tonåringar.
Pepper Ann//Winx Club/Trollz/Creepschool äger