Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Kan inte installera spel

Startat av Lilla My, 18 mars 2012 kl. 17:34:32

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lilla My

Hej. Jag antar att detta är helt fel sorts forum för att fråga detta, men jag är inte medlem på något annat sorts forum och tänkte att man kan ju chansa att fråga här ifall det finns någon datakunnig människa här.

Jag får snart spunk på min dator. Jag ska försöka förklara detta så gott jag kan; Den vägrar installera gamla barnspel som jag förut avinstallerat. Speciellt Levande Böcker är den fruktansvärt hatiskt emot. Den började krångla för något halvår sedan (innan dess gick det relativt lätt att fixa och dona med spelen) och sedan dess har den bara ratat fler och fler spel.

Det är inget fel på skivorna, för datorn säger att "jag hittar spelen, dem finns, men jag tänker inte jobba med dem". Skivan laddar inte i oändlighet heller, utan det är som att det fungera fint och sedan ger datorn bara upp mitt i allt. Jag har inte kommit så långt att datorn lyckats påbörja installationen, utan det längsta jag kommer är att titel-sidan kommer upp med en ruta som säger "-spelet- är inte installerat. Windows kommer nu påbörja installationen". Det går ett litet tag och sedan stängs det ned och ingenting mera händer. Om jag tar upp aktivitetsanvändaren efter att jag tryckt på "ok" på rutan säger den att startbilden (som täcker hela rutan) inte svarar.

"Är hårddisken full då?". Jag trodde också det först, men nu har jag rensat den och har 99.4 GB (av 298 GB) ledigt. Ett vanligt spel tar ungefär 200MB, så dem borde enkelt få plats i datorn.

"Har du för många saker igång under tiden du installerar?". Var min första tanke då jag haft problem med detta förut. Men inte då. Även fast jag inte har något igång (t.o.m. Skype och MSN avstängt) så vägrar spelen komma igång.

"Spelen är kanske för gamla?". Tvivlar på detta eftersom dem fungerat att installera under hela tiden jag haft datorn (vilket är sedan 2000-2001).

Enda gången installationen kommer igång är när jag stänger av datorn. Min dator är lite seg och får upp ganska många "blah blah-programmet svarar inte, vill du avsluta?" och så trycker man på "avsluta" och den stängs av. Ett par sådana och sedan släcker datorn ned. Spelen som jag under dagen försökt installera sätter igång installationen precis innan datorn stänger ned sig, och om jag inte har skivan i säger den "sätt i -spel-skivan". Problemet är att detta händer precis innan datorn slocknar. Jag tror det är något i datorn som stör spelen, och att när väl det stängs av så kan spelen sätta igång, fast alldeles för sent då.

Testade innan idag att lura datorn genom att logga ut och på så sätt avsluta utloggningen precis innan installationen började. Det var nära! Hade Krakels ABC och testade med, och det kom så långt att det kom en ruta "blah startar som kommer ta dig igenom installationen". Dock var inte skivan i, tyvärr. In med skivan fort som attan, men då hade installationen redan hakat upp sig, "svarade inte" och jag var tvungen att låta installationen krasha ännu en gång.

Har även testat att installera samma CD på min Gäst-inloggning på datorn. Den startade faktiskt installationen, men sedan slocknade den som om ingenting hänt precis som på min huvudinloggning/administratören. Om jag försökte komma in på spelet på ett annat sätt kom det upp en ruta;

"Director Player 5.0

Unable to copy the driver file C:\WINDOWS\dirdib.drv to your Windows directory.
Your disk may be full.
"

Detta fick mig att tänka att datorn kanske tror hårddisken fortfarande är full, eller att spelen inte får plats i vilket fall. Min pappa (som kan detta med datorer) är lika förbryllad som jag.

Spel som inte fungerar är Krakels ABC, Djuphavsjakten, Rymdjakten, Mulle Meck (alla spelen), Toy Story, bland många andra. Även Trazan & Banarne är krångligt att installera, och Jönssonligan-spelen får jag klura med extremt mycket för att dem ska starta (för där kan jag tydligen spela utan installation, men då kan jag också inte spara).

Jag ger nu upp och frågar runt lite på internet istället. Har inte hittat vettig information och frågar därför rent ut själv, för jag vill gärna gå till botten med detta. Varför är det såhär, går det att fixa och isåfall, hur?

Min dator är en Windows XP från runt 2000-2001.

Tack på förhand !

Ariel

Har du kollat så att du VERKLIGEN har avinstallerat det då?
Har skivan repor eller är det damm på den? (blås)

Det behöver ju inte vara fel på din dator, det kanske är själva skivan som inte fungerar längre?
Har också det spelet någonstans där hemma, men hade det installerat på en dator från 1997 (som är paj nu)..

Edit: Såg inte att du hade problem med flera skivor. Då är det nog datorn!
Knowledge talks, wisdom listens.

Lilla My

Vissa spel går faktiskt inte att avinstallera helt heller, men alla som har det problemet fungerar att spela så det är inte direkt ett lika stort problem.

Har nu sökt igenom datorn efter filer som kan ligga kvar av några spel, men hittar ingenting. Bara någon gammal trasig genväg som nu är bortplockad, men som inte ändrade någonting.

Ariel

Hittade någonting som du kanske kan ha nytta av:
http://www.rm.com/Support/TechnicalArticle.asp?cref=TEC202357

Fast du bör nog byta ut "Find the file xobglu16.dll." mot "Find the file dirdib.drv" (eftersom det verkar vara den filen som är problemet).
Knowledge talks, wisdom listens.

Lilla My

#4
Lät jättebra, fram tills jag skulle leta upp filen. Den fanns ingenstans. Testade även att söka med olika sorters medel utan att hitta den. Typiskt! Ska försöka klura lite till dock.

EDIT: Hittade som sagt inte filen, dock hittade jag den nedladdningsbar via en hemsida. Fixade hem och försökte gå vidare som länken Ariel skickade sade att jag skulle. Problemet just nu är att den går inte att mixa med, "felet kan bero på att filen är skrivskyddad eller används av ett annat program".

Tillbaka på ruta ett antar jag då.

Edit2: Testade spelet på gäst-inloggningen. Nu sade den att det var xobglu16.dll som var problemet istället. Försöker göra samma sak med den filen, d.v.s. ladda ned då den också fanns att få hem. På administratören gjorde det ingen skillnad, och på Gäst så fungerade den förut klagande filen... Fast installationen kom inte helt igång i alla fall. "Installationen kommer nu starta", 99%, stängs av som ifall den ska fortsätta ladda och! ... Ingenting.

Kort sagt; Nu finns filerna som tydligen fattades förut, men det fungerar fortfarande inte. På administratören har ingen skillnad alls hänt.

Ariel

Men är du säker på att administratören har "fått" filerna då, så att de inte ligger i någon "hemlig" mapp som bara en användare har tillgång till?

Annars vet jag inte riktigt, men du verkar ju vara nära en lösning i alla fall! :)
Knowledge talks, wisdom listens.

Lilla My

Jodå, filerna ligger på administratören så isåfall skulle det vara gäst-inloggningen som inte fungerar. Eftersom den inte längre klagar på filerna antar jag att det fungerar, eller "fungerar".

Elios

Hur gör man nuförtiden att spela gamla spel. Sådana som man har en CD-Rom skiva på.
Jag har för mig lite att man måste ladda ner något program som kan koppla en till gamla Windows XP men även ännu längre bak väl?

Lilla My

Citat från: Elios skrivet 26 december 2020 kl. 00:23:51
Hur gör man nuförtiden att spela gamla spel. Sådana som man har en CD-Rom skiva på.
Jag har för mig lite att man måste ladda ner något program som kan koppla en till gamla Windows XP men även ännu längre bak väl?

Vissa spel fungerar fortfarande i moderna datorer. Tycker bl.a. att Windows 10 tar gamla spel sjukt mycket bättre än min Windows 7 gjorde.

Annars får man använda en Virtuell PC av något slag, ja.

Elios

Citat från: Lilla My skrivet 26 december 2020 kl. 01:19:08

Annars får man använda en Virtuell PC av något slag, ja.


Har du använt det?  :P

Lilla My

Citat från: Elios skrivet 26 december 2020 kl. 02:39:45
Har du använt det?  :P

Har inte testat ännu, men kommer snart behöva lära mig då jag och Russinet ska spela in gamla skit-spel snart igen till vår Youtube-kanal etc.