Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Disney

Startat av TonyTonka, 15 januari 2009 kl. 20:29:11

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Alexander

Citat från: Disneyfantasten skrivet 13 oktober 2017 kl. 23:14:05
Fast i den nuvarande filmens manus berättar ju Nick om sitt hårda förflutna och då visas en flashback när hans mamma är tillsammans med honom när han står framför spegeln i sin scouter-dräkt och när han försöker att vara med i klubben så blir han mobbad av de andra djuren bara för att han är ett rovdjur och det är inte de andra och så sätter de en munkorg på honom och han blir ledsen.

För mig delar Nick platsen med Judy Hopps som mina favoritkaraktärer i filmen. Hoppas att de gör Zootropolis 2, samt en TV-serie.

Jag undrar hur de kommer att göra med fåret Bellwether (som var boven i dramat i den slutgiltiga filmen). Hon hade stort hat mot rovdjur och ville få alla bytesdjur att frukta dem. Om hon framträder i senare sammanhang hoppas jag att hon reformeras (likaså hennes medbrottslingar), så att man får veta om hennes förflutna, om hur hon blev mobbad av rovdjur under sin barndom och hur djupt hon kände. I filmen så slavar hon för Borgmästare Lionheart (som ju är ett lejon).

I slutet av filmen så säger Bellwether till Judy att de båda är underskattade och ouppskattade.

Jag hoppas också att Disney skapar en ny skurk till uppföljaren... Då hoppas jag också på ny handling, men att de ändå håller sig trogna till första filmen och då kan kanske Nick vara den filmens huvudperson.

Dessutom så hoppas jag att man får se Nicks mamma i en större roll...

Jo, det med Nick var sorligt, men jag vill ändå veta mer om honom.  :)
Om det blir mer med Zootropolis och Bellwether är med så hoppas jag att de utvecklar hennes motivation mer, kanske blev hon mobbad som Judy av rovdjur också.

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet 15 oktober 2017 kl. 14:46:58
Jo, det med Nick var sorligt, men jag vill ändå veta mer om honom.  :)
Om det blir mer med Zootropolis och Bellwether är med så hoppas jag att de utvecklar hennes motivation mer, kanske blev hon mobbad som Judy av rovdjur också.

Har du sett detta klipp på YouTube?  :)

www.youtube.com/watch?v=4HRSzFsX3Gs

Det är galapremiären av Zootropolis och i klippet kan man se tre av skådespelarna som medverkar i filmen:

På 0:48-1:00 kan man se Jakob Stadell, som gjorde rösten till Nick Wilde, vilket de faktiskt nämner i just den videon.

På 1:32 kan man se Sharon Dyall (alias Esmeralda i Ringaren i Notre Dame), som gjorde rösten till Instruktören och Fabienne Growley.

På 1:38 kan man se Vanna Rosenberg (alias Celia i Monsters Inc), som gjorde rösten till Bellwether.

Alexander

Citat från: Disneyfantasten skrivet  2 november 2017 kl. 22:34:08
Har du sett detta klipp på YouTube?  :)

www.youtube.com/watch?v=4HRSzFsX3Gs

Det är galapremiären av Zootropolis och i klippet kan man se tre av skådespelarna som medverkar i filmen:

På 0:48-1:00 kan man se Jakob Stadell, som gjorde rösten till Nick Wilde, vilket de faktiskt nämner i just den videon.

På 1:32 kan man se Sharon Dyall (alias Esmeralda i Ringaren i Notre Dame), som gjorde rösten till Instruktören och Fabienne Growley.

På 1:38 kan man se Vanna Rosenberg (alias Celia i Monsters Inc), som gjorde rösten till Bellwether.

Nej, faktiskt inte. Men har gjort det nu.
Såg hur kul ut dom helst om man hade fått gå och svaren som reportern fick var väldigt roliga. Sharons försök att förklara hur elefanter ser ut till exempel .  ;D

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet  2 november 2017 kl. 22:49:55
Nej, faktiskt inte. Men har gjort det nu.
Såg hur kul ut dom helst om man hade fått gå och svaren som reportern fick var väldigt roliga. Sharons försök att förklara hur elefanter ser ut till exempel .  ;D

Fast å andra sidan så känner ju typ alla till elefanter. Det finns både afrikansk (två arter) och asiatisk. Man skiljer dem lätt åt då afrikanska har betydligt större öron än de asiatiska. En annan sak som skiljer är snabelspetsarna; afrikanska elefanter har två spetsar på snabeln medan asiatiska har en. Tilläggas kan att afrikanska elefanter har längre betar än asiatiska. Hos den sistnämnda får dessutom endast hanen betar.

Sen så nämnde Rosenberg att hon skulle vilja vara en havsutter. Naturligtvis är det hennes val och hon har rätt att svara som hon vill, så jag säger inte emot. Men samtidigt så är ju sanningen den att havsuttern, till skillnad från övriga utterarter, är ett marint däggdjur som uteslutande lever i vatten (och dessutom sover i vatten, i kelpskog) (enda gången de är på land är när de ska föda) och Zootropolis har faktiskt endast med däggdjur, med undantag av följande:
- Marina däggdjur (Valar & Delfiner, samt Sirendjur); därför att de är alldeles för svåra att placera i omgivningen
- Primater (t ex Lemurer och Apor); därför att de är alldeles för lika människor
- Tamhundar & Tamkatter; därför att de är alldeles för domesticerade

Sen är det möjligt att det finns Fåglar och Reptiler & Amfibier som lever i en annan kontinent.

Fiskar & Ryggradslösa djur används däremot som föda för rovdjuren i Zootropolis, eftersom inga djur där äter kött (jag räknar bara däggdjur, fåglar, reptiler och amfibier som kött).

Anledningen till att Disney valde att fokusera på just däggdjur när de gjorde Zootropolis var därför att den historien berättar om rovdjur & bytesdjur tillsammans och det var mycket mera självklart för just däggdjur.

Disneyfantasten

Vad tänker ni om Disneys skurkar? De kan vara både komiska och allvarliga, här har jag lite olika uppdelningar på skurkar från Disneyklassiker och Pixar:

Kalla, Karkulerande och Grymma:
Kapten Krok från Peter Pan
McLeach från Bernard och Bianca i Australien
ShanYu från Mulan
Frollo från Ringaren i Notre Dame
Shere Khan från Djungelboken
Sid Phillips från Toy Story
Hopper från Ett Småkryps Liv
Amos Slade från Micke och Molle
Tjifen från samma film ovannämnd
Zurg från Toy Story 2
Gantu från Lilo och Stitch
Scroop från Skattkammarplaneten
Rourke från Atlantis

Hänsynslösa Släktingar:
Scar från Lejonkungen
Styvmodern Lady Tremaine från Askungen
Petronella & Gabriella från samma film ovannämnd
Onda Drottningen från Snövit och De Sju Dvärgarna

Giriga och Elaka:
Cruella De Vil från Pongo och De 101 Dalmatinerna
Ratcliffe från Pocahontas
Yzma från Kejsarens Nya Stil
Medusa från Bernard och Bianca
Skinner från Råttatouille
Charles Muntz från Upp
Clayton från Tarzan
Alameda Slim från Kogänget

Dödliga Dumbomar:
Edgar från AristoCats
Gaston från Skönheten och Odjuret
Kaa från Djungelboken
Cirkusdirektören från Dumbo
Syndrome från Superhjältarna
Clownen Rassel från Insidan Ut

Häxor, Magicer och Trollkarlar:
Sjöhäxan Ursula från Den Lilla Sjöjungfrun
Jafar från Aladdin
Madame Mim från Svärdet i Stenen
Dr Facillier från Prinsessan och Grodan

Demoner, Gastar och Övernaturliga Väsen:
Onda Fen från Törnrosa
Hades från Herkules
Chernabog från Fantasia
Mardu från Modig

Skojare och Lurendrejare:
Ärlige John & Gideon från Pinocchio
Stromboli från samma film ovannämnd
Kusken från samma film ovannämnd
Råttigan från Mästerdetektiven Basil Mus
Sykes från Oliver och Gänget
Hans från Frost
Robert Callaghan från Big Hero 6
Bellwether från Zootropolis
Si & Am från Lady och Lufsen
Guldgrävaren från Toy Story 2
Teddy från Toy Story 3
Randall Boggs från Monsters Inc
Mr Waternoose från samma film ovannämnd
Sheriffen av Nottingham från Robin Hood

Kungligt Onda:
Prins John från Robin Hood
Den Hornkrönte Kungen från Taran och Den Magiska Kitteln
Hjärter Dam från Alice i Underlandet
Kung Candy från Röjar-Ralf

Säg gärna vad ni tycker  :) .

Alexander

#170
På torsdag är det tänkt att  Disney ska gå ut med ifall de kommer köpa upp 21st Century Fox eller inte. Den stora vinsten dem är ute efter är att få full kontrollen över X-Men franschisen som från början var en del av Marvel. Men köpet kommer isåfall även innebära att de får rättigheter till flera filmer som Don Bluths Anastasia och serier som Simpsons och Family Guy

https://mobile.nytimes.com/2017/12/12/business/media/disney-21st-century-fox.html?referer=https://www.google.se/

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet 13 december 2017 kl. 09:50:03
På torsdag är det tänkt att  Disney ska gå ut med ifall de kommer köpa upp 21st Century Fox eller inte. Den stora vinsten dem är ute efter är att få full kontrollen över X-Men franschisen som från början var en del av Marvel. Men köpet kommer isåfall även innebära att de får rättigheter till flera filmer som Don Bluths Anastasia och serier som Simpsons och Family Guy

https://mobile.nytimes.com/2017/12/12/business/media/disney-21st-century-fox.html?referer=https://www.google.se/

Vilken mardröm! Jag gillar inte att Disney köpt andra bolag som Star Wars.

Jag vet inte vad som är värst, att Disney köper Star Wars och lite annat, att de producerar vidriga serier, eller att de nu gör spelfilmsversioner av sina tecknade klassiker...

Jag tycker det hade räckt om Disney hade nöjt sig med att bara köpa rättigheterna till Nalle Puh, Jim Henson, Pixar, Pirates of The Carribbean och Touchstone...

Jag tycker bra om Anastasia, men den hör hemma hos Don Bluths filmer och han slutade hos Disney just för att han ville producera lite allvarligare filmer.

Jag tycker att Simpsons är okej, men det ska vara för sig. Däremot gillar jag inte Family Guy, då den innehåller alldeles för många överdrifter.

Även om jag tycker att Marvels är helt okej så vill jag inte placera det hos Disney.

De enda Marvel-filmer som jag tycker hör hemma hos Disney är Röjar-Ralf och Big Hero 6.

Star Wars är alldeles för överskattat och jag gillar inte det. Låt Disney vara Disney!

moviefan

Citat från: Disneyfantasten skrivet 13 december 2017 kl. 17:19:55
Vilken mardröm! Jag gillar inte att Disney köpt andra bolag som Star Wars.

Jag vet inte vad som är värst, att Disney köper Star Wars och lite annat, att de producerar vidriga serier, eller att de nu gör spelfilmsversioner av sina tecknade klassiker...

Jag tycker det hade räckt om Disney hade nöjt sig med att bara köpa rättigheterna till Nalle Puh, Jim Henson, Pixar, Pirates of The Carribbean och Touchstone...

Jag tycker bra om Anastasia, men den hör hemma hos Don Bluths filmer och han slutade hos Disney just för att han ville producera lite allvarligare filmer.

Jag tycker att Simpsons är okej, men det ska vara för sig. Däremot gillar jag inte Family Guy, då den innehåller alldeles för många överdrifter.

Även om jag tycker att Marvels är helt okej så vill jag inte placera det hos Disney.

De enda Marvel-filmer som jag tycker hör hemma hos Disney är Röjar-Ralf och Big Hero 6.

Star Wars är alldeles för överskattat och jag gillar inte det. Låt Disney vara Disney!

Jag kan hålla med om att Disney ska vara Disney. Kommer Disney äga alla Don Bluth filmerna ?

TonyTonka

Jag har också lite svårt att se Disney som rättighetsinnehavare till allt från 21st Century Fox. Det skulle kännas knepigt att Disney ägde rättigheterna till Futurama (antar att de äger rättigheterna till Futurama, då de äger rättigheterna till Simpsons som skapades av samma snubbe)  :-\

På vilket sätt tillhör Röjar-Ralf Marvel förresten? Big Hero 6 vet jag är baserad på en Marvel-serie i alla fall. ^^
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Alexander

#174
Citat från: moviefan skrivet 13 december 2017 kl. 17:26:09
Jag kan hålla med om att Disney ska vara Disney. Kommer Disney äga alla Don Bluth filmerna ?

Om de köper 21st Century Fox får de rättigheterna till de filmerna Don Bluth gjorde just åt dem,  som är Anastasia, Bartok och Titan A.E.  :)
Även i köpet ingår alla filmer från Blue Sky Studios som Ice Age och Rio.





moviefan

Citat från: Alexander skrivet 13 december 2017 kl. 17:35:53
Om de köper 21st Century Fox får de rättigheterna till de filmerna Don Bluth gjorde just åt dem,  som är Anastasia, Bartok och Titan A.E.  :)
Även i köpet ingår alla filmer från Blue Sky Studios som Ice Age och Rio.

Så, vi kommer att få se dessa på Disneystore i framtiden ?  :-X  (Hoppas inte det)

Disneyfantasten

Citat från: moviefan skrivet 13 december 2017 kl. 18:13:58
Så, vi kommer att få se dessa på Disneystore i framtiden ?  :-X  (Hoppas inte det)

Det håller jag med om, även om jag gillar Ice Age och Rio så tycker jag att det hör hemma hos Blue Sky Studios.

Alexander

Jag fann den här videon på,YouTube, en TV intervju med Tatiana Angelini  (rösten till Snövit i dubbningen från 1938). Väldigt fint.  :)

https://m.youtube.com/watch?v=zFo-7Y6VP3A

Daniel Hofverberg

#178
Citat från: Alexander skrivet 13 december 2017 kl. 09:50:03
På torsdag är det tänkt att  Disney ska gå ut med ifall de kommer köpa upp 21st Century Fox eller inte. Den stora vinsten dem är ute efter är att få full kontrollen över X-Men franschisen som från början var en del av Marvel. Men köpet kommer isåfall även innebära att de får rättigheter till flera filmer som Don Bluths Anastasia och serier som Simpsons och Family Guy
Det ska onekligen bli intressant att se om Disney är intresserade av att köpa upp 20th Century Fox/21 Century Fox. Fox är ju i alla fall till salu, och det är väl svårt att tänka sig särskilt många företag som har tillräckligt med pengar för att lägga bud på ett sådant gigantiskt imperium.

Jag skulle förmoda att filmdivisionen 20th Century Fox, och övriga bolag inom koncernen, kommer att finnas kvar under egna namn; och sannolikt vara relativt självständiga även om Disney skulle äga företaget. Så den praktiska skillnaden lär förmodligen bli relativt liten i de flesta fall.

Den stora fördelen om Disney köper upp Fox är ju som sagt att (nästan) alla Marvels produktioner blir samlade "under samma tak" med samma ägare. Utöver X-Men är det ju även Fantastiska Fyran/Fantastic Four som ägs av Fox. I synnerhet nuförtiden när de flesta av Marvels filmer hör ihop och har gemensamma händelser och rollfigurer vore det ju en stor fördel för manusförfattarna, då man inte längre blir begränsad till vilka figurer man får nämna och inte.

Visserligen är det ju fortfarande en del äldre filmer, såsom de tidigare Spindelmannen-filmerna (fram t.o.m. The Amazing Spider-Man) som distribueras av Sony Pictures, men det påverkar ju i alla fall inte nya produktioner med dessa karaktärer som Marvel äger. Likaså påverkas heller inte de äldre tecknade serier som Marvel producerade på 1980-talet, såsom bl.a. My Little Pony och Transformers, då rättigheterna till dessa sedan tidigare ägs av Hasbro och därmed inte har någon koppling till vare sig Disney eller Fox. Men det är ju heller inget som är aktuellt för nya eller kommande filmer...

En annan fördel är ju att Disney därmed skulle få rättigheterna även till de första 6 Star Wars-filmerna, som i dagsläget innehas av 20th Century Fox, som säkerligen skulle göra allting mer praktiskt istället för att rättigheterna är uppdelade på olika håll. Om inte annat lär det ju av marknadsföringsskäl vara en fördel om både äldre och nya filmer distribueras av samma företag. Och då ökar troligen chansen att vi äntligen får se DVD/BD-släpp med den svenska dubbningen av Episod 1 - Det mörka hotet, som ju visats på bio med svenskt tal men där den svenska dubben därefter helt lyst med sin frånvaro...

Nackdelen med ett uppköp blir ju att Disneys dominans över den amerikanska filmmarknaden ytterligare skulle öka, och de skulle nästan börja närma sig monopolställning - det är ju sällan en fördel... Visserligen finns ju fortfarande några stora mediebolag kvar - Sony Pictures, Comcast (som äger Universal Pictures), Paramount, Time Warner (som äger Warner Bros.) och några halvstora studior - men det skulle ändå innebära ett steg närmare monopol på den amerikanska mediemarknaden.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 december 2017 kl. 20:52:07
Det ska onekligen bli intressant att se om Disney är intresserade av att köpa upp 20th Century Fox/21 Century Fox. Fox är ju i alla fall till salu, och det är väl svårt att tänka sig särskilt många företag som har tillräckligt med pengar för att lägga bud på ett sådant gigantiskt imperium.

Jag skulle förmoda att filmdivisionen 20th Century Fox, och övriga bolag inom koncernen, kommer att finnas kvar under egna namn; och sannolikt vara relativt självständiga även om Disney skulle äga företaget. Så den praktiska skillnaden lär förmodligen bli relativt liten i de flesta fall.

Den stora fördelen om Disney köper upp Fox är ju som sagt att (nästan) alla Marvels produktioner blir samlade "under samma tak" med samma ägare. Utöver X-Men är det ju även Fantastiska Fyran/Fantastic Four som ägs av Fox. I synnerhet nuförtiden när de flesta av Marvels filmer hör ihop och har gemensamma händelser och rollfigurer vore det ju en stor fördel för manusförfattarna, då man inte längre blir begränsad till vilka figurer man får nämna och inte.

Visserligen är det ju fortfarande en del äldre filmer, såsom de tidigare Spindelmannen-filmerna (fram t.o.m. The Amazing Spider-Man) som distribueras av Sony Pictures, men det påverkar ju i alla fall inte nya produktioner med dessa karaktärer som Marvel äger. Likaså påverkas heller inte de äldre tecknade serier som Marvel producerade på 1980-talet, såsom bl.a. My Little Pony och Transformers, då rättigheterna till dessa sedan tidigare ägs av Hasbro och därmed inte har någon koppling till vare sig Disney eller Fox. Men det är ju heller inget som är aktuellt för nya eller kommande filmer...

En annan fördel är ju att Disney därmed skulle få rättigheterna även till de första 6 Star Wars-filmerna, som i dagsläget innehas av 20th Century Fox, som säkerligen skulle göra allting mer praktiskt istället för att rättigheterna är uppdelade på olika håll. Om inte annat lär det ju av marknadsföringsskäl vara en fördel om både äldre och nya filmer distribueras av samma företag. Och då ökar troligen chansen att vi äntligen får se DVD/BD-släpp med den svenska dubbningen av Episod 1 - Det mörka hotet, som ju visats på bio med svenskt tal men där den svenska dubben därefter helt lyst med sin frånvaro...

Nackdelen med ett uppköp blir ju att Disneys dominans över den amerikanska filmmarknaden ytterligare skulle öka, och de skulle nästan börja närma sig monopolställning - det är ju sällan en fördel... Visserligen finns ju fortfarande några stora mediebolag kvar - Sony Pictures, Comcast (som äger Universal Pictures), Paramount, Time Warner (som äger Warner Bros.) och några halvstora studior - men det skulle ändå innebära ett steg närmare monopol på den amerikanska mediemarknaden.

Menar du att Disney KOMMER att köpa alla dessa?... (Jag hoppas inte det...)