Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

M&E-spår för sju stycken Kalle Anka-kortfilmer

Startat av Mathias, 23 juni 2014 kl. 19:29:06

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mathias

Hade turen att finna M&E-spår för sju stycken Kalle Anka-kortfilmer, "Clown Of The Jungle" från 1947, "Contrary Condor" från 1944, "Wet Paint" från 1946, "The Flying Squirrel" från 1954, "Donald's Happy Birthday" från 1949, "Crazy Over Daisy" från 1950 och "The Eyes Have It" från 1945. Originalspårets vänstra kanal bestod av röster, musik och ljudeffekter, medan det högra spåret endast bestod av musik och ljudeffekter.  Det ser det ut som att ljudspåren kommer från VHS-kassetten "Donald's Birthday Bash" (28 Augusti 1994, innehåller kortfilmerna "Donald's Happy Birthday", "Crazy Over Daisy", "Contrary Condor", "The Eyes Have It", "The Flying Squirrel", "Wet Paint" och "Clown Of The Jungle").

Tyvärr är bildkvaliteten mycket dålig, då dessa videoklipp och ljudspår endast går att hitta på YouTube. Däremot verkar ljudet vara i bra kvalitet.

Om någon är intresserad finns nerladdningslänkar för Originalspåren, M&E-spåren och videoklippen nedan.


Daniel Hofverberg

Mycket intressant. Var har du hittat åt dessa? Är det någon DVD-utgåva som haft den formen, eller var?

Och hur ligger det till med bildkällan för dessa? Med enbart ljud utan någon bild måste man ju förmodligen hitta åt precis rätt bildkälla för att det ska synka in. Därför lär det vara en fördel om du talar om exakt var du hittat dessa, så att de som är intresserade kan hitta bilden som överensstämmer till dessa M&E-ljudspår.

Mathias

Sådär, inlägget är uppdaterat med bättre information. Jag kommer även att ladda upp M&E-spåren för resten av kortfilmerna på VHS-kassetten.

Daniel Hofverberg

Tack för informationen och de övriga länkarna.

Bildkvaliteten var minsann inte mycket att hurra för, men om någon känner för att göra egna dubbningar utifrån M&E-spåren så är det förhoppningsvis möjligt att synka in de här ljudspåren till lämplig DVD-utgåva utan alltför mycket besvär. Donald's Birthday Bash var ju en brittisk VHS-film (PAL), så därmed borde hastigheten vara samma som svenska DVD-utgåvor. Annars är det kanske heller ingen omöjlighet att få tag i exemplar av just den här brittiska VHS-kassetten på begagnatmarknaden.

Anders M Olsson

#4
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 juni 2014 kl. 05:17:02
Tack för informationen och de övriga länkarna.

Bildkvaliteten var minsann inte mycket att hurra för, men om någon känner för att göra egna dubbningar utifrån M&E-spåren så är det förhoppningsvis möjligt att synka in de här ljudspåren till lämplig DVD-utgåva utan alltför mycket besvär. Donald's Birthday Bash var ju en brittisk VHS-film (PAL), så därmed borde hastigheten vara samma som svenska DVD-utgåvor. Annars är det kanske heller ingen omöjlighet att få tag i exemplar av just den här brittiska VHS-kassetten på begagnatmarknaden.

Inte bara möjligt, utan mycket lätt. Det finns just nu ett tiotal exemplar till salu på amazon.co.uk.
http://www.amazon.co.uk/dp/B000057835
Jag har just beställt ett exemplar till mig själv.

Det är ju iofs inte säkert att uppdelningen av ljudspåret med separat M&E-spår gäller alla exemplar. Det är ju tänkbart att det är ett fel som har drabbat första upplagan och som har upptäckts och korrigerats i senare upplagor.

Programmet finns för övrigt även i en svensk version, Grattis Kalle. Men den versionen har såvitt jag vet inget separat M&E-spår.

JRL

Citat från: Anders M Olsson skrivet 24 juni 2014 kl. 10:53:19
Det är ju iofs inte säkert att uppdelningen av ljudspåret med separat M&E-spår gäller alla exemplar. Det är ju tänkbart att det är ett fel som har drabbat första upplagan och som har upptäckts och korrigerats i senare upplagor.

Det måste rimligtvis ha rört sig om ett fel. Förmodligen var tanken att man skulle göra en slutmix i mono, men något verkar ha strulat på vägen. M&E-spåren är (med vissa undantag) bara intressant om man ska göra en dubbning. (Undantaget är om musiken på något vis är filmhistoriskt intressant, som exempelvis var fallet med Trollkarlen från Oz, där M&E-spåret finns tillgängligt på blu ray-utgåvan.)

Att man har M&E i en kanal och dialog i den andra kanalen förvånar mig inte. Det var vanligt att man gjorde så på den tiden när de flesta bara hade mono-tv. Stereo i tv- och hemvideosammanhang har faktiskt inte använts så länge. Därför kunde man använda vänster- och högerkanalen till helt olika material utan att det lät konstigt (allt ljud hamnade ändå i mitten eftersom det var mono).

Daniel Hofverberg

Tack för tipset, Anders. Jag avvaktar tills du fått ditt ex och kan berätta om det också har separata M&E-spår, så beställer jag i så fall ett ex till mig själv också (Inte för att man kan vara säker på att det är samma, men om ditt ex är likadant är väl sannolikheten hyfsad att det blir lika om jag köper ett).

I det här fallet rör det sig ju sannolikt om ett misstag, varför man starkt kan misstänka att det kan ha korrigerats till senare upplagor.

Den svenska motsvarande utgåvan Grattis Kalle har såvitt jag vet aldrig haft något M&E-spår i någon upplaga.

Det är för övrigt inte helt unikt med dialog/sång i vänster kanal och M&E i höger. Jag vill minnas att ett av ljudspåren till den amerikanska DVD-utgåvan av Lady och Lufsen (Platinum Edition) hade precis samma egenhet. Om jag inte minns fel var det ljudspåret som kallats för "Restored Original Theatrical Soundtrack" som hade (engelsk) dialog i vänster kanal och bakgrundsmusik/effektljud i höger. Jag vet dock inte om det bara gäller mitt ex och att det korrigerats till andra upplagor, eller om alla exemplar har ljudspåret på det sättet.

Anders M Olsson

Nu har jag fått mitt brittiska VHS-exemplar av Donald's Birthday Bash. Tyvärr är alla tre ljudspåren (Hifi L, Hifi R och Linjärt) fullständigt normala, dvs inget separerat M&E-spår som beskrivits ovan.

Så om det har kommit ut någon felaktig upplaga i handeln får man förmoda att det bara gäller ett begränsat antal.

Men det är ju också möjligt att versionen med de separerade ljudspåren aldrig har funnits ute i handeln, utan bara använts som internt arbetsmaterial hos Disney eller något dubbningsbolag. Sådant material kan ibland genom slumpens skördar hamna hos någon samlare.

Elios

Varför kunde dem bara inte tagit in riktiga skådisar här på vissa områden då!?^^

Steffan Rudvall

Citat från: Elios skrivet  4 april 2020 kl. 01:54:25
Varför kunde dem bara inte tagit in riktiga skådisar här på vissa områden då!?^^
Vad menar du?

Elios

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  4 april 2020 kl. 01:58:25
Vad menar du?

På vissa områden då man kunde sagt något istället för att inte bara lägga till ett Willem skrik.  :P

Steffan Rudvall

Citat från: Elios skrivet  4 april 2020 kl. 02:05:20
På vissa områden då man kunde sagt något istället för att inte bara lägga till ett Willem skrik.  :P
Denna tråden handlar om M&E spår av 7 Kalle Anka kortfilmer.

Elios

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  4 april 2020 kl. 02:11:02
Denna tråden handlar om M&E spår av 7 Kalle Anka kortfilmer.

Men varför kunde dem inte ha lite ljudspår undrar jag i form av röst.

Steffan Rudvall

Citat från: Elios skrivet  4 april 2020 kl. 02:12:45
Men varför kunde dem inte ha lite ljudspår undrar jag i form av röst.
Det handlar om att på en brittisk VHS så hade det blivit något fel så att det blev två Mono ljudspår ett med rösterna och ett med M&E istället för stereo.