Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Disney Prinsessor (Röster och annat)

Startat av Elias Prenbo, 10 december 2015 kl. 20:42:39

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: moviefan skrivet 19 april 2018 kl. 17:40:53
Dotter till hövding räknas väl inte som prinsessa ?

Rent tekniskt så gör det, för i "Peter Pan" så är ju Tigerlilja hövding till Indianhövdingen och hon kallas för prinsessa i den filmen. (ja, nu är ju Tigerlilja inte med i Prinsess-skaran, då hon inte har någon dialog i filmen och dessutom mest är en "supporting character" i den filmen, men ändå)

moviefan

Citat från: Disneyfantasten skrivet 19 april 2018 kl. 20:53:08
Rent tekniskt så gör det, för i "Peter Pan" så är ju Tigerlilja hövding till Indianhövdingen och hon kallas för prinsessa i den filmen. (ja, nu är ju Tigerlilja inte med i Prinsess-skaran, då hon inte har någon dialog i filmen och dessutom mest är en "supporting character" i den filmen, men ändå)

Prinsessa är väl dotter till kung och drottning.  :o

Disneyfantasten

Citat från: moviefan skrivet 19 april 2018 kl. 20:57:43
Prinsessa är väl dotter till kung och drottning.  :o

Vanligtvis ja, men en hövding är ju ändå på något sätt en kung, likaväl som en sultan eller kejsare på sätt och vis också är en kung.

Alexander

Citat från: moviefan skrivet 19 april 2018 kl. 20:57:43
Prinsessa är väl dotter till kung och drottning.  :o

Förr i tiden i Europa/Storbritannien ansåg man att en hövding måste vara av någon kunglig rang eftersom han hade blivit utvald till att leda sitt folk.

Detta tankesätt speglas i bl.a Pocahontas 2 där Pocahontas blir kallad prinsessa genom hela filmen av engelskmännen.  :)


moviefan

Fick idag hem Prinsess sagor filmerna, volym 1 och 2. Synd att inte volym 3 släpptes här. Dessa dvd filmer består mest av avsnitt från Aladdin samt Sjöjungfrun. Och en del berättelser med blid montage från olika Disney klassikerna. Så synd, att inte If You Can Dream låten dubbades till svenska. Hade varit intressant att höra svensk version av den. Den är ju fin som den är, men ändå. Jag har även Fötrollande Äventyr på dvd, även den tillhör Disney Princess dvd filmerna. Vad tycker ni om dessa ?

Disneyfantasten

Citat från: moviefan skrivet 20 april 2018 kl. 18:35:45
Fick idag hem Prinsess sagor filmerna, volym 1 och 2. Synd att inte volym 3 släpptes här. Dessa dvd filmer består mest av avsnitt från Aladdin samt Sjöjungfrun. Och en del berättelser med blid montage från olika Disney klassikerna. Så synd, att inte If You Can Dream låten dubbades till svenska. Hade varit intressant att höra svensk version av den. Den är ju fin som den är, men ändå. Jag har även Fötrollande Äventyr på dvd, även den tillhör Disney Princess dvd filmerna. Vad tycker ni om dessa ?

Jag har alla dessa tre DVD-filmer, som jag köpt begagnade, men tyvärr har jag fortfarande inte tillgång till en egen Bluray-läsare och kan därför inte se någon av dem och jag har faktiskt aldrig sett någon utav dem, men ser fram emot när jag gör det!

moviefan

Citat från: Disneyfantasten skrivet 20 april 2018 kl. 21:48:52
Jag har alla dessa tre DVD-filmer, som jag köpt begagnade, men tyvärr har jag fortfarande inte tillgång till en egen Bluray-läsare och kan därför inte se någon av dem och jag har faktiskt aldrig sett någon utav dem, men ser fram emot när jag gör det!

Kan du inte se via datorn ?

Disneyfantasten

Citat från: moviefan skrivet 21 april 2018 kl. 08:27:36
Kan du inte se via datorn ?

Nej, det kan jag inte, men jag vill det... Min TV har nämligen bara plats för ett enda format, antingen VHS eller DVD/Bluray, så medan jag använder min TV till VHS så tänker jag att jag kan använda min dator till DVD och Bluray, alltså ha en Bluray-läsare så att jag kan se på både DVD och Bluray, men just nu har jag ingen och nackdelen med dessa är att de är dyra...

TrondM


Disneyfantasten


TrondM

Citat från: Disneyfantasten skrivet 22 april 2018 kl. 08:14:07
Vad är HDMI för något?

En videokontakt som alle platt-TVer har. Moderne DVD-spillere har HDMI, og alle blu-ray-spillere har det, men HDMI finnes ikke på VHS-spillere.




Varsågod

Citat från: Disneyfantasten skrivet 19 april 2018 kl. 21:05:08
Vanligtvis ja, men en hövding är ju ändå på något sätt en kung, likaväl som en sultan eller kejsare på sätt och vis också är en kung.

Du kanske menade att hon är indianhövdingens dotter snarare än hövding.

Disneyfantasten

Citat från: Varsågod skrivet 22 april 2018 kl. 12:02:45
Du kanske menade att hon är indianhövdingens dotter snarare än hövding.

Jo, det gjorde jag faktiskt, jag skrev fel i hastigheten och märkte det först nu.

moviefan

Hade varit intressant att se fler volymer av Förtrollade Äventyr och Prinsess sagor. Lite skumt att det görs reklam för Prinsess Party, med svensk trailer, så släpptes den aldrig. Synd att Prinsess sagor innehåller så få avsnitt från tv serierna.

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet 19 april 2018 kl. 22:39:22
Förr i tiden i Europa/Storbritannien ansåg man att en hövding måste vara av någon kunglig rang eftersom han hade blivit utvald till att leda sitt folk.

Detta tankesätt speglas i bl.a Pocahontas 2 där Pocahontas blir kallad prinsessa genom hela filmen av engelskmännen.  :)

Ursäkta min nyfikenhet, men hur är dina personliga åsikter om de svenska rösterna till Snövit, Askungen, Alice, Lena, Törnrosa, Eilonwy, Ariel, Belle, Jasmine, Pocahontas, Esmeralda, Megara, Mulan, Jane Porter, Tiana, Rapunzel, Merida, Anna, Elsa och Vaiana?  :)