Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Disney Prinsessor (Röster och annat)

Startat av Elias Prenbo, 10 december 2015 kl. 20:42:39

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Alexander

Citat från: Disneyfantasten skrivet 11 augusti 2018 kl. 23:06:03
Ursäkta min nyfikenhet, men hur är dina personliga åsikter om de svenska rösterna till Snövit, Askungen, Alice, Lena, Törnrosa, Eilonwy, Ariel, Belle, Jasmine, Pocahontas, Esmeralda, Megara, Mulan, Jane Porter, Tiana, Rapunzel, Merida, Anna, Elsa och Vaiana?  :)

Jag gillar alla rösterna som de har haft.  :)
Ingen har varit dålig.

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet 12 augusti 2018 kl. 09:05:52
Jag gillar alla rösterna som de har haft.  :)
Ingen har varit dålig.

Jag menade mer vilken röst du tycker passar bäst till respektive prinsessa!  :)

Om du kollar på sida 4 så ser du vad jag tycker!

Gäller din kommentar även Elin Bemark som Tiana? (jag tycker inte att hon passar till rollen med sin dialekt)

Jag förmodar att du inte räknar trailers, datorspel eller musiksagor, eller har jag fel?

Skräckexemplet vad gäller dåliga röster till Disneyprinsessir är iallafall Monica Forsberg som spelat Ariel i musiksagan Den Lilla Sjöjungfrun och Den Hemliga Grottan, hon passade verkligen inte som Ariel.

För er som vill höra hur Monica Forsberg låter som Ariel; www.youtube.com/watch?v=x7UavhTtcDk

Jag har inte hört Karin Glenmark som Snövit (som gjorde rollen i musiksagan Snövit och Den Magiska Stenen) och därför kan jag inte säga vad jag tycker om henne...

Alexander

Citat från: Disneyfantasten skrivet 12 augusti 2018 kl. 09:30:00
Jag menade mer vilken röst du tycker passar bäst till respektive prinsessa!  :)

Om du kollar på sida 4 så ser du vad jag tycker!

Gäller din kommentar även Elin Bemark som Tiana? (jag tycker inte att hon passar till rollen med sin dialekt)

Jag förmodar att du inte räknar trailers, datorspel eller musiksagor, eller har jag fel?

Skräckexemplet vad gäller dåliga röster till Disneyprinsessir är iallafall Monica Forsberg som spelat Ariel i musiksagan Den Lilla Sjöjungfrun och Den Hemliga Grottan, hon passade verkligen inte som Ariel.

För er som vill höra hur Monica Forsberg låter som Ariel; www.youtube.com/watch?v=x7UavhTtcDk

Jag har inte hört Karin Glenmark som Snövit (som gjorde rollen i musiksagan Snövit och Den Magiska Stenen) och därför kan jag inte säga vad jag tycker om henne...

Jag har inget emot Elin Bemarks insats som Tiana, men jag föredrar också om prinsessorna inte har för grov dialekt. Men hennes skånska är helt okej. Men hennes röst hade jag kunnat se passa mer till Tianas mamma.

Jo, Monica Forsberg passade faktiskt inte så bra som Ariel (tror Monicas röst hade lämpat sig bättre till Askungen, om hon nu skulle spela en prinsessa)

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet 12 augusti 2018 kl. 10:15:51
Jag har inget emot Elin Bemarks insats som Tiana, men jag föredrar också om prinsessorna inte har för grov dialekt. Men hennes skånska är helt okej. Men hennes röst hade jag kunnat se passa mer till Tianas mamma.

Jo, Monica Forsberg passade faktiskt inte så bra som Ariel (tror Monicas röst hade lämpat sig bättre till Askungen, om hon nu skulle spela en prinsessa)

Ja, Elin Bemark hade nog passat bättre som Tianas Mamma (även om jag tycker att Sara Dawn Finer (aka Vidia i Tingeling) gjorde ett bra jobb i rollen också)

Den enda andra dubbning jag hittar åt när jag googlar som Elin medverkat i är Monsters University, där hon spelade Fru Graves, men det var längesedan jag såg den filmen och har inte heller alla röster i färskt minne, så därför kan jag inte uttala mig om hur hon var i rollen...

När det kommer till Belle, Jasmine, Pocahontas, Esmeralda, Megara, Mulan, Jane, Rapunzel, Merida, Anna, Elsa och Vaiana så ser jag rösterna från originalfilmerna helt och hållet överlägsna!  :)

Påtal Monica Forsberg som Askungen, så gjorde hon Askungens sångröst i en musiksaga där Margareta Sjödin (aka Duchess i AristoCats) var talrösten.

Visserligen tycker jag att Tatiana Angelini som Snövit och Fylgia Zadig som Lena är okej i de rollerna, men då jag generellt sett har svårt att placera röster från originaldubbningar gjorda 1938-1961 så högt upp så placerar jag dem långt ner på listan. (jag tycker nämligen bäst om de Disney-dubbningar som är gjorda 1967 och framåt, iallafall de flesta, dock ej 1996-års dubbning av Dumbo)

Påtal om det, 1967-års omdubbning av Askungen borde ha gjorts i samband med att flerkanalsljudet gjorde sitt intåg i Sverige...

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet 12 augusti 2018 kl. 10:15:51
Jag har inget emot Elin Bemarks insats som Tiana, men jag föredrar också om prinsessorna inte har för grov dialekt. Men hennes skånska är helt okej. Men hennes röst hade jag kunnat se passa mer till Tianas mamma.

Jo, Monica Forsberg passade faktiskt inte så bra som Ariel (tror Monicas röst hade lämpat sig bättre till Askungen, om hon nu skulle spela en prinsessa)

Jag kom att tänka på en sak; har du sett klippet jag länkade igår i tråden "Ralf röjer på internet: Röjar-Ralf 2"?  :)

Alexander

Citat från: Disneyfantasten skrivet 12 augusti 2018 kl. 11:29:20
Jag kom att tänka på en sak; har du sett klippet jag länkade igår i tråden "Ralf röjer på internet: Röjar-Ralf 2"?  :)

Jo, jag såg senaste trailern av Röjar-Ralf 2. Tror filmen kan bli väldigt kul, att de andra prinsessorna inte förstår Merida för att hon är ifrån "den andra" studion.  ;D

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet 12 augusti 2018 kl. 12:29:43
Jo, jag såg senaste trailern av Röjar-Ralf 2. Tror filmen kan bli väldigt kul, att de andra prinsessorna inte förstår Merida för att hon är ifrån "den andra" studion.  ;D

En referens till Pixar ja... Plus att Merida i originalversionen talar med skotsk brytning, men att man ändå förstår vad hon säger, men just där så hade jag svårt att tyda vad hon sa, det ska bli intressant om Amy Diamond använder dialekt till den kommande filmen...

Jag kände inte riktigt igen Tiana, då hennes hår här var krulligt...

Men jag ser som sagt grymt framemot filmen, att se 14 Disneyprinsessor samlade i en och samma film...

moviefan

Citat från: Disneyfantasten skrivet 12 augusti 2018 kl. 12:37:33
En referens till Pixar ja... Plus att Merida i originalversionen talar med skotsk brytning, men att man ändå förstår vad hon säger, men just där så hade jag svårt att tyda vad hon sa, det ska bli intressant om Amy Diamond använder dialekt till den kommande filmen...

Jag kände inte riktigt igen Tiana, då hennes hår här var krulligt...

Men jag ser som sagt grymt framemot filmen, att se 14 Disneyprinsessor samlade i en och samma film...

Jag antar att Disney Prinsessorna inte har så stor roll i Röjar Ralf 2, men det är kul att se dem ihop. 

Disneyfantasten

Citat från: moviefan skrivet 12 augusti 2018 kl. 13:02:15
Jag antar att Disney Prinsessorna inte har så stor roll i Röjar Ralf 2, men det är kul att se dem ihop.

Fast 2017-07-15 så blev det ju allmänt känt att Disneyprinsessorna skulle framträda i filmen, så jag tror det är rätt så säkert att säga att de kommer att ha en ganska stor och betydande roll i filmen...!

Disneyfantasten

Jag TROR att det var Lena Ericsson som gjorde rösten till Snövit i EuroDisney teasern som visades i slutet av 1991-års VHS-utgåva av Den Lilla Sjöjungfrun (den med rött fodral), men jag är tyvärr inte 100% säker på om det är hon, men det låter likt (det är i varje fall definitivt inte varesig Anna-Lotta Larsson eller Lizette Pålsson i den reklamen, så långt är jag i varje fall säker!)

Nästa gång jag ser 1991-års VHS-utgåva av Den Lilla Sjöjungfrun så ska jag dock filma EuroDisney-teasern med min Apple-dator för att höra ifrån er vem rösten kan vara (de röster jag är 100% säker på är iallafall att Peter Wanngren spelar Pappa, att Monica Forsberg spelar Mamma och att Anders Öjebo spelar Musse Pigg, plus att speakern i reklamen låter som Hans Gustafsson med sin vanliga röst), jag hoppas att jag då den gången kan vända bilden så att det blir rätt håll, samt att jag kan zooma in så att ni kan se TV-skärmen närmare...

Disneyfantasten

Jag har börjat bli misstänksam, för jag börjar nämligen tro att Heléne Lundström endast var Ariels sångröst i de "Den Lilla Sjöjungfrun" avsnitt som kom 1995, eftersom hon då samtidigt dubbade Pocahontas i filmen med samma namn...

Jag börjar tro att Johanna Ljungberg (som i hela TV-serien alltid varit talrösten) var den som sjöng i de allra flesta avsnitt...

Att Liza Öhman var den som sjöng i avsnittet "Flaskposten" är dock 100% säkert!  :)

Heléne Lundström sjöng tydligen endast sångerna "Daring To Dance" & "Never Give Up"...

Disneyfantasten

Hittills har jag hört alla röster som (åtminstone de 20 som jag nämnt och kommenterat i denna tråd) Disneyprinsessorna, med undantag för Karin Glenmark som Snövit, Liz-Beth Olsson som Törnrosa, samt musiksago-rösten till Alice...

Om någon eventuellt lägger upp musiksagorna "Alice i Underlandet" och "Snövit och Den Magiska Stenen", samt klipp ur originaldubbningen av "Törnrosa" på YouTube framöver så kanske jag tillslut hört alla och därmed kan bilda mig en uppfattning om dessa röster...

Disneyfantasten

Här är ett nytt klipp med prinsessorna ur filmen "Röjar-Ralf" där Jasmine frågar Vanilja om hon hade "faders-problem", och så säger Vanilja "Jag hade inte ens en mamma", och så säger flera av prinsessorna, "Inte vi heller";
www.youtube.com/watch?v=LK0WeIDu8Wk

De som säger det är Snövit, Askungen, Ariel, Belle, Jasmine, Pocahontas, Anna och Elsa, för att ingen av dem har någon mamma.
(fast både Ariel, Belle, Jasmine och Pocahontas har en pappa)

En rättelse; Ariels mamma visar sig i den tredje filmen där hon dog, men tydligen valde de att fokusera mer på originalfilmerna...

Att varken Törnrosa, Mulan, Tiana, Rapunzel, Merida eller Vaiana var med och sa det är för att de faktiskt har en mamma. (dessutom har alla dessa en pappa utom Tiana, vars pappa dog)

Så om jag förstått det rätt så har Vanilja varken mamma eller pappa...

Disneyfantasten

Här är ett klipp på svenska med Disneyprinsessorna i Röjar-Ralf Kraschar Internet;
www.youtube.com/watch?v=A6xbbxO0CVc

Såvitt jag kan avgöra så görs Askungen fortfarande av Lizette Pålsson, Jasmine är fortfarande Myrra Malmberg, Rapunzel är fortfarande Molly Sandén, Anna är fortfarande Mimmi Sandén och Elsa är fortfarande Annika Herlitz...

Av någon anledning har Snövit bytts ut mot Mikaela Tidermark... (synd att Lizette Pålsson inte kom tillbaka för rollen)

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet  2 januari 2019 kl. 22:22:49
Här är ett klipp på svenska med Disneyprinsessorna i Röjar-Ralf Kraschar Internet;
www.youtube.com/watch?v=A6xbbxO0CVc

Såvitt jag kan avgöra så görs Askungen fortfarande av Lizette Pålsson, Jasmine är fortfarande Myrra Malmberg, Rapunzel är fortfarande Molly Sandén, Anna är fortfarande Mimmi Sandén och Elsa är fortfarande Annika Herlitz...

Av någon anledning har Snövit bytts ut mot Mikaela Tidermark... (synd att Lizette Pålsson inte kom tillbaka för rollen)

Kanske Snövit har två skådespelare i samma film, d.v.s. Mikaela Tidermark i vissa scener och Lizette Pålsson i vissa scener?