Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Hacke Hackspett

Startat av ddubbning, 11 maj 2006 kl. 19:26:18

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

gstone

Så har fattat det här rätt. Ingen dvd använder media dubbs gammla dubbning ? Alla använder den nyare dubbningen med Nicolas Wahlgren ?

Vilka mer medverkar i den nyare dubbningen förutom Wahlgren ? , vilket bolag är ny dubbnigen gjort av och hur många dubbningar finns det engtilgen av Hacke Hackspett ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 29 mars 2018 kl. 22:11:29
Så har fattat det här rätt. Ingen dvd använder media dubbs gammla dubbning ? Alla använder den nyare dubbningen med Nicolas Wahlgren ?
Helt riktigt.

Citat från: gstone skrivet 29 mars 2018 kl. 22:11:29
Vilka mer medverkar i den nyare dubbningen förutom Wahlgren ? , vilket bolag är ny dubbnigen gjort av och hur många dubbningar finns det engtilgen av Hacke Hackspett ?
Tidigare i den här tråden har TonyTonka bifogat ett dokument med samtliga röster i nydubbningen av Hacke Hackspett (på första sidan av tråden). Men de större rösterna ser ut att vara Elina Raeder (Andy Panda), Gunnar Ernblad (bl.a. Vargen och Andy Pandas pappa), Tommy Nilsson (bl.a. Valle Valross), Johan Hedenberg och Dick Eriksson. I vissa kortfilmer medverkar även Per Sandborgh, Anna Gyllenberg, Charlotte Ardai Jennefors, Anders Byström och Daniel Melén - kanske ytterligare någon/några; jag har inte orkat bläddra igenom alla hundratals sidor i dokumentet...

Nydubbningen är gjord av Eurotroll. Jag vet dock tyvärr inte vem som regisserat eller översatt.

Förutom de här två dubbningarna (Media Dubbs gamla 1980-talsdubb och Eurotrolls senaste dubb) förekommer åtminstone en lektordubb på vissa gamla VHS-filmer, som milt uttryckt inte var någon höjdare... Möjligen kan det även finnas ytterligare någon äldre VHS-dubb, men ingen mer omfattande dubb utan det handlar bara om en mindre mängd kortfilmer.

När Hacke Hackspett sändes på SVT på 1980-talet var kortfilmerna i textad originalversion, så TV3s sändning av The Woody Woodpecker Show är nog de enda dubbade TV-visningarna med Hacke Hackspett.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 mars 2018 kl. 06:31:53
Helt riktigt.
Tidigare i den här tråden har TonyTonka bifogat ett dokument med samtliga röster i nydubbningen av Hacke Hackspett (på första sidan av tråden). Men de större rösterna ser ut att vara Elina Raeder (Andy Panda), Gunnar Ernblad (bl.a. Vargen och Andy Pandas pappa), Tommy Nilsson (bl.a. Valle Valross), Johan Hedenberg och Dick Eriksson. I vissa kortfilmer medverkar även Per Sandborgh, Anna Gyllenberg, Charlotte Ardai Jennefors, Anders Byström och Daniel Melén - kanske ytterligare någon/några; jag har inte orkat bläddra igenom alla hundratals sidor i dokumentet...

Nydubbningen är gjord av Eurotroll. Jag vet dock tyvärr inte vem som regisserat eller översatt.

Förutom de här två dubbningarna (Media Dubbs gamla 1980-talsdubb och Eurotrolls senaste dubb) förekommer åtminstone en lektordubb på vissa gamla VHS-filmer, som milt uttryckt inte var någon höjdare... Möjligen kan det även finnas ytterligare någon äldre VHS-dubb, men ingen mer omfattande dubb utan det handlar bara om en mindre mängd kortfilmer.

När Hacke Hackspett sändes på SVT på 1980-talet var kortfilmerna i textad originalversion, så TV3s sändning av The Woody Woodpecker Show är nog de enda dubbade TV-visningarna med Hacke Hackspett.

Tack för informationen🙂
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Richardo

Någon som vet varför Hacke Hackspett är mindre populär än Snurre Sprätt?

Har Mikael Roupé gjort rösten till Hacke Hackspett också, med tanke på att Mel Banc gjorde rösten till Hacke Hackspett ursprungligen?

Jabberjaw

Eftersom jag älskar Hacke Hackspett så tänkte jag bidra med lite information som jag sitter på. Den 21 Maj -87 fick Gunnar Ernblad i uppdrag att översätta 25 avsnitt med Hacke Hackspett & Co. för TV3/ScanSAt via Lasse Svenssons dubbningsbolag Media Dubb. Första TV-sändningen av Hacke Hackspett & Co. var vad jag kunnat komma fram till 1987-12-30 då ett avsnitt sändes tillsammans med animéserien Candy Candy.

1987: 25 delepisoder översattes av Gunnar Ernblad
1988: 27 delepisoder översattes av Gunnar Ernblad
1989: 52 delepisoder översattes av Gunnar Ernblad

Jag har själv några kompletta programblock med Hacke Hackspett & Co. inspelade -88 och några från 1989 ur barntrean ihop med DuckTales(Ankliv) och diverse tecknat. Men det är ju tyvärr långt ifrån alla avsnitten som jag lyckats hitta åt.  Eftersom jag personligen väldigt gärna vill samla så många avsnitt som möjligt med den här gamla 80-tals dubbningen så tänkte jag höra om någon annan har fler avsnitt inspelade, eller hann ladda hem något utav följande avsnitt från youtube innan dom blev bortplockade från Gorehounds kanal:

Astronut Woody
A Haunting We Will Go-1939
Airlift a la Carte
All Hams On Deck
Wet Blanket Policy (1948)
Dopey Dick the Pink Whale (1957)
Romp in the Swamp (1959)
Broadway Bow Wow's (1954)
Paste Makes Waste
Chilly's Hide-A-Way
The Tenant's Racket (1963)
Lighthouse Keeping Blues (1964)
Phantom at the Horse Opera (1961)


De episoder jag har sparade är (+- några jag säkert glömt skriva ner) är:
Citat
Fat in the Saddle (1968)
What's Peckin' (1965)
Chilly and the Looney Gooney (1969)
Feudin Fightin-N-Fussin
Panhandle Scandal
Eggnapper
Fowled Up Falcon
Operation Cold Feet
Little Skeeter
How To Trap A Woodpecker
A Gooney Is Bowrn
Lonesome Ranger
Red Riding Hoodlum
Little Woody Riding Hood
Woody and the Beanstalk
Wild Bill Hiccup
Hay Rube! (1954)
How to be a sailor (1944)
Hunger Strife (1960)
Missisippi slow Boat (1961)
Morris the midget Moose (1950)
Guest Who (1965)
Bats in the Belfry (1960)
Busman's Holiday (1961)
Careless Caretaker (1962)
Dumb Like A Fox (1964)
Horse Play (1967)
Ozark Lark (1960)
Private Eye Pooch (1955)
Southern Fried Hostpitality (1960)
The Tenant's Racket (1963)

Daniel Hofverberg

Citat från: Jabberjaw skrivet 20 april 2019 kl. 17:24:29
Eftersom jag älskar Hacke Hackspett så tänkte jag bidra med lite information som jag sitter på. Den 21 Maj -87 fick Gunnar Ernblad i uppdrag att översätta 25 avsnitt med Hacke Hackspett & Co. för TV3/ScanSAt via Lasse Svenssons dubbningsbolag Media Dubb. Första TV-sändningen av Hacke Hackspett & Co. var vad jag kunnat komma fram till 1987-12-30 då ett avsnitt sändes tillsammans med animéserien Candy Candy.
Du menar väl ändå 1987-12-31...? Med tanke på att TV3 började sända på nyårsafton 1987, så lär det ju ha varit en svår bedrift att lyckas att sända någonting före det...

Jabberjaw

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 april 2019 kl. 23:56:16
Du menar väl ändå 1987-12-31...? Med tanke på att TV3 började sända på nyårsafton 1987, så lär det ju ha varit en svår bedrift att lyckas att sända någonting före det...

Självfallet det var nog bara jag som tittade och tänkte fel på en gammal tidning. Har du själv några TV3 inspelningar eller delepisoder med Hacke Hackspett & Co. Daniel?

gstone

Vilka var rösterna i Hacke Hackspett på VHS ? , kan någon posta listan igen ?


Minns att Irene Lindh var Hacke , men inga andra.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Jabberjaw

Har hittat ytterligare ett komplett "block" med Hacke Hackspett & Co(The Woody Woodpecker Show) inspelat under 80-talet från TV3.

Säsong 2: Episod 14
Poop Deck Pirate (1961)
Chilly Willy - Pesky Pelican (1963)
Woody Woodpecker - A Fine Feathered Frenzy (1954)
Hickory, Dickory och Doc - Corny Concerto (1962)



Jag tänkte även passa på att höra om det finns någon som har hittat en mer komplett lista på vilka episoder som ingick i varje block. Hittat några länkar nedan men saknas en del fortfarande..

https://sharetv.com/shows/the_woody_woodpecker_show/season_1
https://sharetv.com/shows/the_woody_woodpecker_show/season_2
https://www.ranker.com/list/full-list-of-the-woody-woodpecker-show-episodes/reference


Citat från: gorehound skrivet 29 januari 2013 kl. 03:21:55
Istället för att spamma tråden med nya avsnitt så lämnar jag en länk till en spellista som ni kan kika på då och då :) just nu finns 17 kortfilmer uppe.

http://www.youtube.com/playlist?list=PLZl3J0QVl0iTQxCyeJqCluHg4F-6fdaIG
Nu finns bara 4 episoder kvar på youtube  :-[  :( Du har inte backup på dom här markerade(citerade) episoderna under?  Hann tyvärr inte spara ner dom.
CitatAstronut Woody
A Haunting We Will Go-1939
Airlift a la Carte
All Hams On Deck
Wet Blanket Policy (1948)
Dopey Dick the Pink Whale (1957)
Romp in the Swamp (1959)
Broadway Bow Wow's (1954)
Paste Makes Waste
Chilly's Hide-A-Way
The Tenant's Racket (1963)
Lighthouse Keeping Blues (1964)
Phantom at the Horse Opera (1961)

MOA

Vet int vilken dubbning detta e men personen som spelar Hacke är inte bra.
Rösten skiljer sig mycket från originalet och det e även mer hörbart när Hacke skrattar.

gstone

Jag köpte en  Hacke Hackspett VHS på tradera !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

MOA

Citat från: gstone skrivet 29 januari 2021 kl. 19:51:01
Jag köpte en  Hacke Hackspett VHS på tradera !
Undra vilken dubbning de där e?

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet 29 januari 2021 kl. 20:14:33
Undra vilken dubbning de där e?
Jag undrar om inte det där är en så gammal VHS-utgåva, så att den bara är på engelska med svensk text...?

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 januari 2021 kl. 20:27:13
Jag undrar om inte det där är en så gammal VHS-utgåva, så att den bara är på engelska med svensk text...?
Vilken dubbning e de Hacke har så dålig röst?

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 januari 2021 kl. 20:27:13
Jag undrar om inte det där är en så gammal VHS-utgåva, så att den bara är på engelska med svensk text...?
Japp , Den har tyvärr bra engelskt tal :'(, Jäckla slöseri med pengar ! >:('

Men det gick ju inte att veta det innan jag köpte filmen förstås :D ;)
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.