Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Landet för längesedan del 2-4

Startat av TonyTonka, 11 maj 2013 kl. 21:57:04

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

moviefan

Vilka har dubbat alla filmerna mellan 1-10 ? Jag har nyss börjat samla på dessa filmer. Har just nu 1-3. Vilka har ni ?   ;D

TonyTonka

Jag har del 1-4.

Orkar inte rabbla alla rösterna, men Lillefot har spelats av följande: Samuel Elers-Svensson, Leo Hallerstam, Eddie Hultén, Simon Edenroth

Några av dem står på dubbningshemsidan, men vem som gör rösten till Lillefot i del 2-4 är inte bekräftat ännu.  :)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Citat från: Disney_Princess skrivet 24 maj 2013 kl. 17:19:01
Vilka har dubbat alla filmerna mellan 1-10 ?
Film nr 1 gjordes av Barrefelt Produktion, och film nr 5 - 13 gjordes av Eurotroll. Det är ännu oklart vilket bolag som dubbade film nr 2 - 4.

Filmerna 5 - 9 bör ha haft den "vanliga" ensemblen med Leo Hallerstam som Lillefot, Annelie Berg som Kvackie, Staffan Hallerstam som Petrie och Eleonor Telcs som Cera; och förutom Lillefots röst är det också samma röster i film nr 2 - 4.

Jag är dock inte säker hur det ligger till med just del 9, i och med att Eurotroll av någon märklig anledning inte hade bevarat creditlista till den filmen. Därför är jag inte säker just nu om Lillefot bytte röst till Eddie Hultén fr.o.m. film nr 9 eller film nr 10.

TonyTonka

Okej, här är röstprover på Lillefots röst i del 3 och 4, och såvitt jag kan bedömma är det samma skådis i båda, iaf i trean.

I fjärde filmen har skådisen fullt utvecklad målbrottsröst, och nu kanske det är lättare att identifiera vem som gör rollen?

Jag tycker fortfarande att rösten är bekant, men jag kan inte komma på vem den tillhör  :-\
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Alexander Lundahl

Jag har nu tittat på "Landet för Länge sedan 2: Lillefot och äventyret i den förbjudna dalen" och har försökt identifiera rösterna. Jag ska skriva en lista på vilka jag tror spelar respektive karaktär. Men jag har inte lyckats identifiera alla rösterna i filmen, men de flesta. Jag skulle verkligen uppskatta hjälp att identifiera fler röster i filmen, särskilt Lillefots röst. Lämna gärna era åsikter ifall ni tycker att det låter rimligt att det är dessa skådespelare.

Lillefot: Okänd  :(
Cera: Eleneor Telcs
Petrie: Staffan Hallerstam
Kvackie: Annelie Berg
Lillefots morfar: Sture Ström
Lillefots mormor: Annelie Berg
Petries mamma: Okänd  :(
Kvackies mamma: Annelie Berg
Ceras pappa: Mattias Knave
Ozzie: Mattias Knave
Strut: Staffan Hallerstam (Är inte 100% säker, men det låter som honom.)
Dinosaurien som säger åt barnen att sluta rulla sten: Annelie Berg

Daniel Hofverberg

Jag håller absolut med dig om alla de rösterna, men tyvärr har jag fortfarande inte lyckats att placera in Lillefots röst; fast jag tycker fortfarande att rösten låter lite bekant.

Alexander

Tittade runt bland Carl-Johan Rehbinders CV och enligt det så var han översättaren för Landet för längesedan 4 och 5. Sen kanske han minns lite fel när det står att del 5 var dubbad av Panjljud eller Videobolaget, men till Landet för längesedan 4 kan det vara fullt möjligt.

Man kan säkert höra med honom om han vet mer.  :)
http://www.rehbinder.se/calle/popupsidor/teatercv.html

Daniel Hofverberg

Intressant! Eurotrolls uppgift om att de gjorde film nr 5 och framåt borde ju stämma, även fast det i och för sig är möjligt att de mindes fel och att de tog över först till den sjätte filmen.

Den fjärde filmen låter absolut troligt att Videobolaget eller Pangljud gjorde; frågan är då vem av dem...? Tyvärr har ju Calle Rehbinder uttryckt sig lite luddigt på sin hemsida, så att det inte med säkerhet framgår för vem som han översatt vad. Jag förmodar att du syftar på det här stycket, då jag inte hittar något annat som verkar beröra det ämnet:
"Till Videobolaget och Pangljud har jag dessutom översatt två serier och tre långfilmer (26 avsnitt av Trasselsudd, 12 avsnitt av Gadget Junior, Spöket Casper 2, samt Landet För Länge Sedan, del 4 och 5 )."

Av de två skulle jag personligen hellre sätta en slant på Pangljud, i och med att Videobolaget oftast verkar ha gjort det enkelt för sig och struntat i att översätta sånger. Men det kan i och för sig lika gärna bero på kundens direktiv, varför det inte säger så mycket. Jag kan höra med honom vad han säger om saken.

Disneyfantasten

Citat från: Alexander Lundahl skrivet  5 december 2013 kl. 13:36:15
Jag har nu tittat på "Landet för Länge sedan 2: Lillefot och äventyret i den förbjudna dalen" och har försökt identifiera rösterna. Jag ska skriva en lista på vilka jag tror spelar respektive karaktär. Men jag har inte lyckats identifiera alla rösterna i filmen, men de flesta. Jag skulle verkligen uppskatta hjälp att identifiera fler röster i filmen, särskilt Lillefots röst. Lämna gärna era åsikter ifall ni tycker att det låter rimligt att det är dessa skådespelare.

Lillefot: Okänd  :(
Cera: Eleneor Telcs
Petrie: Staffan Hallerstam
Kvackie: Annelie Berg
Lillefots morfar: Sture Ström
Lillefots mormor: Annelie Berg
Petries mamma: Okänd  :(
Kvackies mamma: Annelie Berg
Ceras pappa: Mattias Knave
Ozzie: Mattias Knave
Strut: Staffan Hallerstam (Är inte 100% säker, men det låter som honom.)
Dinosaurien som säger åt barnen att sluta rulla sten: Annelie Berg

Gammalt svar men Ceras pappa är ju ändå Hans Wahlgren i samtliga uppföljare?  ???

Vilka spelar förresten de tre tonårs-dinosaurierna i 3an, samt August, Krokodilen och Fågeln i 4an?

Jag har för mig att Jasmine Heikura spelade Ellie i 4an men är inte säker...

gstone

Annelie Berg är för ung för att spela en mormor >:(
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 12 november 2020 kl. 18:15:11
Annelie Berg är för ung för att spela en mormor >:(

Men hon kan förställa rösten!  :)

Alexander

Citat från: Disneyfantasten skrivet 11 november 2020 kl. 21:15:32
Gammalt svar men Ceras pappa är ju ändå Hans Wahlgren i samtliga uppföljare?  ???

Vilka spelar förresten de tre tonårs-dinosaurierna i 3an, samt August, Krokodilen och Fågeln i 4an?

Jag har för mig att Jasmine Heikura spelade Ellie i 4an men är inte säker...

Nej, Ceras pappa spelas av Mattias Knave i de första uppföljarna, innan Hans Wahlgren tar över.

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet 12 november 2020 kl. 18:42:16
Nej, Ceras pappa spelas av Mattias Knave i de första uppföljarna, innan Hans Wahlgren tar över.

Är du säker? (jag var övertygad att Hans Wahlgren spelade honom i alla uppföljarna)

Har du förresten sett rollistan av Lejonvakten som jag publicerat i denna tråd?;

www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=11665.30

Har du även sett alla rollistor som jag publicerar i denna tråd?;

www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=12535.0

(om du har bidrag till dessa så är du mer än gärna välkommen att posta direkt i trådarna!)

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 12 november 2020 kl. 18:17:51
Men hon kan förställa rösten!  :)

Irene Lindh eller Anita Molander skulle passat bättre.

Eller kanske Ewa Roos.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Jag tycker mormorden borde spelats av  Irene Lindh, Eva Bysing, Ewa Fröing( yngre men bra på tant roller),  Alicia Lundberg ,Barbro "Lill-Babs" Svensson, My Holmsten eller Vicki Benckert ! >:(

På engelska spelas hon av Miriam Flynn som var med i Ett päron till farsa! (1983) och Babe - Den modiga lilla grisen(1995).


[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.