Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Diskussioner eller felrapporter kring recensioner/credits

Startat av TonyTonka, 23 juli 2013 kl. 00:21:56

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

Egentligen vet jag inte vart den här tråden passar bäst, men i alla fall, i recensionen för Kalle & Chokladfabriken (filmen från 2005 med Johnny Depp) så står det i själva recensionen att Roger Storm spelar Willy Wonkas pappa när det i själva verket är Stephan Carlsén.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Dubben


JRL

Jag har ett liknande spörsmål angående Disneys Robin Hood. Är det verkligen Roffe Bengtsson som sjunger Lille Johns sånger? Tycker att det hörs ganska tydligt att det inte är samma person som sjunger Var nöjd med allt som livet ger i Djungelboken och Låtsaskung av England i Robin Hood. Jag tror att det faktiskt är Beppe Wolgers själv som sjunger i Robin Hood. Med tanke på hur framgångsrik Wolgers var som kompositör/textförfattare känns det rimligt att anta att han faktiskt kunde sjunga (trots att han inte sjöng i Djungelboken, vilket kan ha haft andra orsaker än bristande sångförmåga).

Är uppgifterna att det är Bengtsson som sjunger Lille Johns sånger verkligen tillförlitliga? Med tanke på att han även gör en annan röstroll i filmen (Allan-i-dalen) känns det väldigt märkligt att han även skulle göra en annan karaktärs sångröst. Dessutom är skillnaden påtaglig mellan Allan-i-dalens sångröst och Lille Johns.


ddubbning

Citat från: JRL skrivet 23 juli 2013 kl. 10:43:21
Jag har ett liknande spörsmål angående Disneys Robin Hood. Är det verkligen Roffe Bengtsson som sjunger Lille Johns sånger? Tycker att det hörs ganska tydligt att det inte är samma person som sjunger Var nöjd med allt som livet ger i Djungelboken och Låtsaskung av England i Robin Hood. Jag tror att det faktiskt är Beppe Wolgers själv som sjunger i Robin Hood. Med tanke på hur framgångsrik Wolgers var som kompositör/textförfattare känns det rimligt att anta att han faktiskt kunde sjunga (trots att han inte sjöng i Djungelboken, vilket kan ha haft andra orsaker än bristande sångförmåga).

Är uppgifterna att det är Bengtsson som sjunger Lille Johns sånger verkligen tillförlitliga? Med tanke på att han även gör en annan röstroll i filmen (Allan-i-dalen) känns det väldigt märkligt att han även skulle göra en annan karaktärs sångröst. Dessutom är skillnaden påtaglig mellan Allan-i-dalens sångröst och Lille Johns.

Det är troligen den legendariske och alldeles för tidigt bortgångne skådespelaren, komikern och sångaren Bernt Dahlbäck som sjunger. På kassetten Disney Matiné från 1976 finns Låssaskung av England (som den kallas där) med och det är Bernt Dahlbäck som sjunger där. http://smdb.kb.se/catalog/search?q=Disney+Matine&x=0&y=0. Där står ju som synes "Ur Robin Hood". Det behöver ju i och för sig inte innebära att den hämtad från filmdubbningen. Men I SMDB finns även en LP-utgåva från 1975 av Robin Hood och där är Bernt Dahlbäck crediterad för den sången. http://smdb.kb.se/catalog/search?q=L%C3%A5ssaskung+av+England&x=0&y=0. Detta behöver ju inte heller betyda säkert att han också sjunger den låten i filmen, men jag tror att det mycket väl kan vara så.

Hos Disneyania är ju för övrigt Dahlbäck crediterad för "Svensk sång" tillsammans med Rolf Bengtsson och Elisabeth Melander. http://www.d-zine.se/filmer/robinhood.htm

50 Spänn

#4
Citat från: JRL skrivet 23 juli 2013 kl. 10:43:21
Jag har ett liknande spörsmål angående Disneys Robin Hood. Är det verkligen Roffe Bengtsson som sjunger Lille Johns sånger? Tycker att det hörs ganska tydligt att det inte är samma person som sjunger Var nöjd med allt som livet ger i Djungelboken och Låtsaskung av England i Robin Hood. Jag tror att det faktiskt är Beppe Wolgers själv som sjunger i Robin Hood. Med tanke på hur framgångsrik Wolgers var som kompositör/textförfattare känns det rimligt att anta att han faktiskt kunde sjunga (trots att han inte sjöng i Djungelboken, vilket kan ha haft andra orsaker än bristande sångförmåga).

Är uppgifterna att det är Bengtsson som sjunger Lille Johns sånger verkligen tillförlitliga? Med tanke på att han även gör en annan röstroll i filmen (Allan-i-dalen) känns det väldigt märkligt att han även skulle göra en annan karaktärs sångröst. Dessutom är skillnaden påtaglig mellan Allan-i-dalens sångröst och Lille Johns.

Vet inte riktigt hur det ligger till med Lille Johns sångröst, men Beppe Wolgers sjunger i alla fall lite grand i det här videoklippet om du vill höra hur han lät (jag vet inte exakt hur gammalt klippet är, men skulle tippa att det är inspelat någon gång under 60-talet):
http://www.youtube.com/watch?v=zLXneV363No

Oscar Isaksson

Citat från: ddubbning skrivet 23 juli 2013 kl. 12:40:47
Det är troligen den legendariske och alldeles för tidigt bortgångne skådespelaren, komikern och sångaren Bernt Dahlbäck som sjunger. På kassetten Disney Matiné från 1976 finns Låssaskung av England (som den kallas där) med och det är Bernt Dahlbäck som sjunger där. http://smdb.kb.se/catalog/search?q=Disney+Matine&x=0&y=0. Där står ju som synes "Ur Robin Hood". Det behöver ju i och för sig inte innebära att den hämtad från filmdubbningen. Men I SMDB finns även en LP-utgåva från 1975 av Robin Hood och där är Bernt Dahlbäck crediterad för den sången. http://smdb.kb.se/catalog/search?q=L%C3%A5ssaskung+av+England&x=0&y=0. Detta behöver ju inte heller betyda säkert att han också sjunger den låten i filmen, men jag tror att det mycket väl kan vara så.

Jag är 100% säker på att det  är Bernt Dahlbäck och inte Beppe Wolgers eller Rolf Bengtsson som sjunger i filmen, för kassetten som du nämner har autentiskt filmljud och Bernt Dahlbäcks röst går inte att ta miste på.

Och Beppe Wolgers var som sagt väldigt filtig som textförfattare, kompositör men kunde inte sjunga rena toner så han
tal sjöng mycket av det han framförde.

ddubbning

#6
Citat från: Oscar Isaksson skrivet 23 juli 2013 kl. 20:01:41
Jag är 100% säker på att det  är Bernt Dahlbäck och inte Beppe Wolgers eller Rolf Bengtsson som sjunger i filmen, för kassetten som du nämner har autentiskt filmljud och Bernt Dahlbäcks röst går inte att ta miste på.




Tack för upplysningen om att det är autentiskt filmljud på den låten på Disney Matiné kassetten! Jag har kassetten i min ägo men har inte lyssnat på den på väldigt länge, därför var jag inte helt säker på om det är versionen från filmen som finns med där, mindes helt enkelt inte hur det var med den saken . Har nu dock letat fram kassetten och det är ju ingen tvekan när man väl lyssnar på den.



JRL

Tack för intressanta upplysningar! Det känns som att vi har löst mysteriet om vem som sjunger. Det står dock här på sidan att det är Roffe Bengtsson som sjunger Låtsaskung av England, vilket rimligtvis bör vara felaktigt.

Sången från Disney Matiné är identisk med den som är i filmen. Står det på omslaget att det är Bernt Dahlbäck som sjunger så är jag övertygad om att det är en korrekt uppgift.

Daniel Hofverberg

Jag håller med att det måste vara Bernt Dahlbäck som sjunger En låtsaskung av England i Robin Hood. Jag äger själv kassetten Disney-Matiné från 1976, och den har autentiskt filmljud och crediterar Bernt Dahlbäck för sången; och jag ser ingen anledning att ifrågasätta de uppgifterna. Jag ändrar genast namnet i creditlistan - jag vet på rak arm inte var mina uppgifter kommer ifrån, men det måste som sagt vara felaktigt.

Men Oh-de-lally och Ej i Nottingham bör det väl rimligtvis vara Rolf Bengtsson som sjunger?

JRL

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 juli 2013 kl. 13:45:15
[...]
Men Oh-de-lally och Ej i Nottingham bör det väl rimligtvis vara Rolf Bengtsson som sjunger?

Utan tvekan. Roffe Bengtsson måste ju utan tvekan ha gjort sina egna sångnummer. Och nog är det samma röst som sjunger Var nöjd med allt som livet ger i Djungelboken.

(Tänk om man hade kunnat få veta hur det hade låtit om Dahlbäck gjort Beppe Wolgers sångnummer i Djungelboken, hans sångröst passar bättre ihop med Wolgers talröst än Roffe Bengtssons, tycker i alla fall jag.)

TonyTonka

Citat från: JRL skrivet 25 juli 2013 kl. 02:04:18
(Tänk om man hade kunnat få veta hur det hade låtit om Dahlbäck gjort Beppe Wolgers sångnummer i Djungelboken, hans sångröst passar bättre ihop med Wolgers talröst än Roffe Bengtssons, tycker i alla fall jag.)

När jag var liten trodde jag att det var samma person som både sjöng och pratade som Baloo, det var först när jag kom hit till dubbningshemsidan och såg creditslistan och upptäckte att det inte var Beppe som sjöng ^^
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

ddubbning

#11
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 juli 2013 kl. 13:45:15


Men Oh-de-lally och Ej i Nottingham bör det väl rimligtvis vara Rolf Bengtsson som sjunger?

Jag håller med om att det måste vara Rolf Bengtsson som sjunger de sångerna.



JRL

Citat från: TonyTonka skrivet 25 juli 2013 kl. 04:25:25
När jag var liten trodde jag att det var samma person som både sjöng och pratade som Baloo, det var först när jag kom hit till dubbningshemsidan och såg creditslistan och upptäckte att det inte var Beppe som sjöng ^^

Det måste vara extremt ovanligt att det inte är samma person som talar och sjunger. Djungelboken, Robin Hood och Pinocchio (omdubben) är enda filmerna jag kommer på på rak arm där det är olika personer som talar och sjunger en och samma roll. Men det finns säkert fler exempel.

Elios

Jag håller med om att det är Roffe Bengtsson som sjunger Oh-de-lally och Ej i Nottingham.
Men jag tycker bara att det känns lite konstigt att vi diskuterar det här när ämnet handlar om recensionen om Kalle och Chokladfabriken. Tycker liksom det mer och mer känns som ett ämne som handlar om Djungelbokens recension. Ville bara påpeka så att ni inte glömmer Tonytonkas fråga som det egentligen handlar om i denna tråden.   ???

Eriksson

Citat från: JRL skrivet 25 juli 2013 kl. 20:31:34
Det måste vara extremt ovanligt att det inte är samma person som talar och sjunger. Djungelboken, Robin Hood och Pinocchio (omdubben) är enda filmerna jag kommer på på rak arm där det är olika personer som talar och sjunger en och samma roll. Men det finns säkert fler exempel.
Gäller ju faktiskt även originaldubben av Pinocchio.

Sen gäller det ju Törnrosa, där prinsen har olika tal- och sångröst i båda dubbningarna, vilket jag tycker verkar särskilt märkligt i originaldubbningen. Varför kunde inte Jan Malmsjö även göra sångrösten?
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.