Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Dubbare som låter som andra Dubbare

Startat av jimstrom, 24 augusti 2013 kl. 23:06:55

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jimstrom

Hej. Under mitt lilla projekt att försöka dokumentera de svenska rösterna i tv-serien Star Wars Clone Wars, så har jag upptäckt att en del av dubbarna är förbluffande lika andra dubbare vilket sätter lite käppar i hjulet på att försöka identifiera dom utan credits.

Så jag skapar den här tråden för att försöka lista så många mimics (mimare) dvs. Dubbare som låter som andra dubbare.

Jag bidrar med följande:

Kristian Ståhlgren låter som Jan Nygren
Jonas Bergström   låter som Dick Eriksson
Fredrik Hiller        låter som Hasse Jonsson
Mikael Roupé       låter som Mattias Knave
Stephan Karlsén   låter som Peter Wanngren
Dan Bratt            låter som Kenneth Mildoff
Adam Fietz          låter som Andreas Nilsson/Fredrik Dolk

Det här är dom jag kan bidra med, ge gärna era egna förslag.

Tack på Förhand.

Jim Ström
"Det finns ingen varnings skylt dumskalle, därför att jag stal den." - Kung Koopa (Super Mario Brödernas Super Show)

JRL

Intressant. Det är nog lätt hänt att skådespelare börjar låta ganska lika varandra eftersom de förmodligen ofta hör varandra och utvecklar ett speciellt sätt att tala när de dubbar. Alla som har sett intervjun med Nick Atkinson (där han pratade en ganska bred dialekt som aldrig hörs i hans dubbningar!) förstår att det finns en stor skillnad, som nog inte enbart handlar om skådespel. Hade inte gissat att någon kunde låta som Hasse Jonsson, som antagligen har branschens mest särpräglade dubbningsröst, men ingenting är omöjligt.

Vet inte om de egentligen låter så lika, men jag brukar ofta förväxla Norea Sjöquists och Mikaela Ardai Jennefors röster.

jimstrom

Lägger till Adam Fietz på listan, en av dubbningsvärldens lurigaste röster, den låter som en kombination av Fredrik Dolk och Andreas Nilsson.
"Det finns ingen varnings skylt dumskalle, därför att jag stal den." - Kung Koopa (Super Mario Brödernas Super Show)

Elios

Håller med om Norea Sjöquist. Fast jag brukar alltid blanda ihop hennes röst med Jasmine Heikura. Tycker dem låter väldigt lika. Som jag kanske sa i en tidigare tråd så tycker jag ibland att Jan Modin och Sture Ström har ganska lika röster. Men ibland har jag även förväxlat Andreas Nilsson med både Hasse Jonsson och Dick Eriksson.  :P

TonyTonka

Citat från: Elios skrivet  2 september 2013 kl. 17:30:55
Håller med om Norea Sjöquist. Fast jag brukar alltid blanda ihop hennes röst med Jasmine Heikura. Tycker dem låter väldigt lika. Som jag kanske sa i en tidigare tråd så tycker jag ibland att Jan Modin och Sture Ström har ganska lika röster. Men ibland har jag även förväxlat Andreas Nilsson med både Hasse Jonsson och Dick Eriksson.  :P
Jag brukar också blanda ihop Norea Sjöquist med Jasmine Heikura  ;D

Anyway, När jag var mindre brukade jag alltid förväxla Annelie Berg med Charlotte Ardai-Jennefors
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Anders

Jag hade vissa problem att skilja Johan Hedenberg och Reine Brynolfson åt i början innan mitt dubbningsöra tränades upp. Även Sture Ström och Hans Wahlgren är svåra att skilja åt när de pratar i basläget.
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Alexander

#6
Citat från: Elios skrivet  2 september 2013 kl. 17:30:55
Håller med om Norea Sjöquist. Fast jag brukar alltid blanda ihop hennes röst med Jasmine Heikura. Tycker dem låter väldigt lika.
Håller med!
Några andra som jag också är lika varandra ibland är:

Maria Weisby och EwaMaria Björkström
Emelie Clausen och Hilda Henze
Ulla Skoog och Åsa Bergh
Anton Körberg och Jakob Stadell

Elios

Tycker att Claes Månsson och Ingvar Kjelsson låter ganska lika varandra ibland.  ;D
Skulle det komma en Robin Hood 2 så walla, då vet vi precis vem som ska spela Prins John.  :o

Elios

Även som jag har skrivit lite i en annan tråd så kan Jan Nygren förställa rösten så han låter exakt som Pontus Gustafsson. Trodde från början med att hans röst var Staffan Hallerstam.   ;D

Disneyfantasten

Är det bara jag som tycker att Jan Sjödin och Olli Markenros har liknande röster?

Disneyfantasten

Är det bara jag som tycker att Johan Ulveson och Philip Zandén har likadana röster?

E

Jag tycker att Roger Storm och Tom Hanks låter likadana

Roger har dubbat Tom i Polarexpressen

Elios

#12
Citat från: Erik Dahlberg skrivet 12 december 2019 kl. 17:58:57

Roger har dubbat Tom i Polarexpressen


Vi har det!  ;D

Disneyfantasten

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 12 december 2019 kl. 17:58:57
Jag tycker att Roger Storm och Tom Hanks låter likadana

Roger har dubbat Tom i Polarexpressen

Jag kan ha fel, men jag tror att Roger Storm också dubbade Tom Hanks i Simpsons Filmen, iallafall enligt TonyTonkas recension på hans blogg...

Elios

Citat från: Disneyfantasten skrivet 12 december 2019 kl. 20:13:35
Jag kan ha fel, men jag tror att Roger Storm också dubbade Tom Hanks i Simpsons Filmen, iallafall enligt TonyTonkas recension på hans blogg...

Hur stor var den rollen där?  8)