Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Cartoon Network old school ;)

Startat av Igthorn, 9 juli 2006 kl. 16:22:22

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Igthorn

Taenkte hoera om noagon minns tiden med cartoon network innan de gjorde om allt och boerjade med Dexter och kompani?

Minns sjaelv en serie som bestod av en massa bjoernliknande varelser som bodde uppe i traeden (inte Ewokerna dock) och slogs mot noagon ond drake om jag inte minns helt fel...

Cadpig

Hmmm, björnliknande, det kan inte vara Önskeskogen/skogsfamiljerna. En del av de är björnar, de slogs dock inte mot en drake utan något fladdermus-freak och ett träskmonster.
Och, Dexter är ju inte direkt nytt, 94 eller något sånt tror jag.

Cadpig

Eh, okej 96. Men ändå, ganska gammalt är det. Men jag tycker inte om den för den delen.

Erika

Jo, jag minns Cartoon Network från den tiden, det visades många bra serier. En av favoriterna var Paw Paw Bears.

Men jag tycker nog att Cartoon Network har så smått börjat bli bra igen, de börjar visa mindre Dexter och det tråkiga gänget (i alla fall upplever jag det som om det är mindre av dem numera om man jämför med hur det var för fyra år sedan) och mer intressanta serier som X-Men Evolution.  

Erika

Citat från: Cadpig skrivet  9 juli 2006 kl. 17:18:08
Eh, okej 96. Men ändå, ganska gammalt är det. Men jag tycker inte om den för den delen.

I början tyckte jag att Dexter var okej, men efter fyra-fem avsnitt tröttnade jag på skräpet.


ddubbning

Jag minns när Cartoon Network först visades i Sverige.Då bestod utbudet till störta delen av Hanna Barbera-produktioner typ Familjen Flinta, Familjen Jetson, Top Cat,Scooby-Doo och ofta visades kortfilmer med Yogi Björn, Huckleberry Hund osv.Tyvärr finns inte mycket av det kvar i dagens Cartoon Network.Dock finns ju Familjen Flinta kvar och Familjen Jetson och dylika serier men kortfilmer från Hanna Barbera lyser med sin frånvaro, förutom Tom och Jerry-kortfilmer.Jag tycker att Cartoon Network ändå är bra fortfarande mycket tack vare att de visar just Tom och Jerry-kortfilmer samt även en del andra mer "klassiska" program som till exempel Warner Brothers kortfilmer.Gillar dessutom serien "Duck Dodgers" som trots att den är nygjord är gjord i samma stil och anda som de gamla Warner Brothers-kortfilmerna.
Som kuriosa kan jag berätta att i början dubbades inte alla program till svenska.Vissa program visades på originalspråket,och i en del program fanns norskt tal men inte svenskt.

Cadpig

Mina allra tidigaste minnen från Cartoon Network är ifrån 94-95 någon gång. Vi fick in kanalen på något skumt sätt helt plötsligt en dag och hade den i några månader innan den plötsligt försvann igen. Men då var den verkligen bra! Kruxet var att den visades helt och hållet på engelska och mina engelskakunnskaper sträckte sig till typ yes, no, dog, cat då. Men det var lysande endå. Ah, serierna som gick: Beetlejuice, Familjen Adams (serien med långa avsnitt och inte kortfilmerna som Cartoon nöter nu) What a Cartoon! där jag såg pilotavsnittet till Kurage den harige Hunden för första gången, som verkligen gick att njuta av då det var en stumfilm, såg även (tyvärr) pilotavsnittet till Cow and Chicken och den där serien med ett Lodjur och en haj som är snutar (vet någon namnet på den?). Och så fanns en alldeles underbar serie som berättade klassiska sagor på ett twistat sätt, minns svagt, broder Jakob och Alice i Underlandet (där hattmakaren försökte ta över världen med köksmaskiner eller nåt). Saken är den att jag skulle offra mycket för att få tillbaka det Cartoon jag lärde känna när jag var liten men inte förstod ett ord av vad någon sa på.

Igthorn

Minns verkligen ocksoa att jag inte foerstod soa mycket engelska nog att foerstoa dialogen. Daeremot minns jag ett avsnitt av Captain Planet daer de visade att man skulle skydda sig mot solen med loangarmade troejor (loater dock vaeldigt varmt...). Voart hus fick ju inte kabeltv foeraen -97, daermot hade min kompis som bodde typ 100 meter bort detta. Soa det haende att jag kilade oever dit och kollade.
Kommer ihoag poa rak arm Top Cat, Familjen Flinta, Familjen Addams (den loanga varianten, inte kortserierna som noagon naemnde), Jetsons (boada dubbningarna), Captain Planet, what-a-cartoon, Jonny Quest (boade nya och gamla), Scooby, och alla de daer helskumma kortfilmerna Hanna-Barbera gjorde.
Dexter har jag nog aldrig gillat, dels gillar jag inte konceptet, sen har jag rysligt svoart foer tjejen som spelar Dexter (tyvaerr).

Erika

Citat från: Cadpig skrivet  9 juli 2006 kl. 23:46:01
Och så fanns en alldeles underbar serie som berättade klassiska sagor på ett twistat sätt, minns svagt, broder Jakob och Alice i Underlandet (där hattmakaren försökte ta över världen med köksmaskiner eller nåt).

Det var en gång... (ej att förväxla med fransk serie som också samma titel på svenska) tror jag att serien hette på svenska, det var en Hanna-Barbera-serie om jag minns rätt. Ganska rolig på sina ställen.

CitatSaken är den att jag skulle offra mycket för att få tillbaka det Cartoon jag lärde känna när jag var liten men inte förstod ett ord av vad någon sa på.

Jag är lite grann åt det hållet också. Jag har haft Cartoon Network tre gånger i mitt liv (första gången var omkring 1993-94, andra var 1997 och den tredje gången är jag fortfarande inne på), jag skulle inte ha något emot att några av serierna som visades då kunde få komma tillbaka. Däremot har jag inget emot att programmen dubbas speciellt inte nu när CN har börjat mer och mer anlita Eurotroll.  ;D

En gammal barnkanal jag saknar lite då och då är The Children's Channel, fast bara de tecknade tv-serierna.  :)

Lemanic

Jag som ÄLSKAR katter tycker då om Katter med Klös (SWAT Kats: the Radical Squadron), Snagglepuss och Top Cat.

Elios

För längesedan när jag var i Schweiz så visade dem Cartroon Network på ett hotellrum och där var det typ bara Hannah Barbera och det var dessutom med på engelska.  :P