Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Två gamla tecknad filmer

Startat av gstone, 13 februari 2016 kl. 12:40:10

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

1001 Arabian Nights och  Gay Purr-ee är två underskattade filmer från animations studion  UPA jag undrar  om dom någon gång har släpptes i sverige ? för dom är värda att se särskilt  för fans av animation.

Här länken att köpa 1001 Arbian Nights på amazon.uk i fall någon är interserad.

http://www.amazon.co.uk/gp/product/B0060KGS6Y?refRID=51PXAFY3HJ5QRX1GW9ZX&ref_=pd_ybh_a_38

1001 Arbian Nights verkar ha den svenska titeln Tusen och ett äventyr.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

1001 Arabian Nights visades på bio i Sverige 1960 under titeln Tusen och ett äventyr. Det var före min tid, men gissningsvis bör den ha varit i textad originalversion (på den tiden var ju dubbning väldigt sällsynt). Filmen sändes också på TV1000 ett flertal gånger 2002 (troligtvis i textad originalversion, men jag har inga säkra belägg för det), men jag hittar inget som tyder på att den släppts på DVD eller ens VHS i Sverige.

Jag kan inte hitta något som tyder på att Gay Purr-ee har visats eller släppts i Sverige överhuvudtaget. Den verkar i alla fall inte ha genomgått censurgranskning i Sverige, så uppenbarligen har den inte visats på bio.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 februari 2016 kl. 13:28:27
Jag kan inte hitta något som tyder på att Gay Purr-ee har visats eller släppts i Sverige överhuvudtaget. Den verkar i alla fall inte ha genomgått censurgranskning i Sverige, så uppenbarligen har den inte visats på bio.

Jag undrar verkligen varför Gay Purr-ee aldrig gick på svensk bio det är verkligen ett complet  mysterium. Om det är för att ordet Gay används i titeln så kunde dom bara  ändrat  det till något i still med glada Paris. Det är verkligen konstigt sverige brukar få dom fälsta filmer från USA och den här släppets av en stor studio som Warner Bros. Det är verkligen konstigt och trist att sverige inte fick se den här filmen .
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Elios

Då har ingen av dessa filmer heller dubbats förmodar jag.