Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Vem gör Scooby-Doo bäst?

Startat av Erika, 8 december 2004 kl. 16:01:05

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ja, vem tycker ni är bäst som Scooby? :)

Steve Kratz
Stefan Frelander
Gunnar Ernblad
Stellan Skarsgård
Annan (i så fall vem)

Daniel Hofverberg

Jo, visst kan minnet svika en. Men det märkliga i det här fallet var att han kom ihåg att han medverkat i Scooby-Doo, men inte att han hade spelat just Scooby-Doo - han kom ihåg det som att han bara hade gjort diverse gästroller och dylikt.

Han mindes i alla fall inte vilket dubbningsbolag som gjorde Kanal 10:s dubbningar, men han sa att på den tiden jobbade han i stort sett bara för Lasse Svensson (antingen GSP Film eller Media Dubb) och Videobolaget, så att det bör vara något av dem.

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 augusti 2010 kl. 20:08:15
Jo, visst kan minnet svika en. Men det märkliga i det här fallet var att han kom ihåg att han medverkat i Scooby-Doo, men inte att han hade spelat just Scooby-Doo - han kom ihåg det som att han bara hade gjort diverse gästroller och dylikt.

Han mindes i alla fall inte vilket dubbningsbolag som gjorde Kanal 10:s dubbningar, men han sa att på den tiden jobbade han i stort sett bara för Lasse Svensson (antingen GSP Film eller Media Dubb) och Videobolaget, så att det bör vara något av dem.


Jag själv gissar på GSP film eftersom att jag inte vet någon videobolaget-produktion med Bert-Åke Varg.

Vilken/Vilka Serier finns på Kanal 10 vhs:erna?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Nog har det förekommit Videobolaget-dubbningar där Bert-Åke Varg medverkat, men det var nog inte så vanligt. Jag håller med att ensemblen talar mer för GSP Film, men det som talat emot det är ju att det inte är samma röster som i Lasse Svenssons senare dubbningar. Om det verkligen vore Lasse som hade dubbat även dessa filmer, så borde han ju ha fortsatt med samma röster vid de senare TV-dubbningarna med Scooby-Doo. Åtminstone Scooby och Scrappy Doo vet vi ju att Lasse Svensson gjorde under hans tid på Media Dubb, och kanske även tidigare avsnitt av The Scooby-Doo Show.

Kanal 10 distribuerade en hel del filmer under 1980-talet. Däribland Smurfarna, Familjen Flinta, en del tecknade sagosamlingar plus en hel del svenska filmer (Åsa-Nisse, m.fl).

TonyTonka

Jag menade vilka Scooby-Serier som finns på Scooby-Doo filmerna utgivna av Kanal 10.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TonyTonka

Jo, jag undrar vilka gör dessa figurer i Scooby Doo 2 - Monstren är lösa?

Kakförsäljaren - Buttercup Scout
100 000 Volt Ghost
C.L Magnus
Ett kilo spunnet socker klunsen
Guldgrävaren

Hoppas någon vet.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Anders

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 juli 2009 kl. 23:59:30
Jag tycker inte riktigt att det låter som Gunnar Ernblads typiska röst, men det är mycket möjligt att du har rätt. Det som gjorde mig tveksam var att Gunnar själv inte kunde minnas att han någonsin gjort Scoobys röst, när jag frågade honom för ett par år sedan.

För övrigt visste jag inte om att Scooby-Doo hade samma röst på Musikservice VHS-filmer som på utgåvorna från Kanal 10/Pickwick, men det är mycket möjligt att det trots allt är det.


Som bland annat Per Sandborgh nämnde i sin intervju så är det ju svårt att minnas alla röstroller som man har haft. Det var ju trots allt längesedan också.

TonyTonka

https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TonyTonka

Varför står inte Stellan Skarsgård med som alternativ?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Erika

Citat från: Tonytonka skrivet 11 augusti 2010 kl. 20:54:20
Varför står inte Stellan Skarsgård med som alternativ?

Jag glömde nog bort honom när jag skapade omröstningen för nästan 6 år sedan, men nu står både han och Gunnar Ernblad med som alternativ.

Elios

Citat från: Erika skrivet 12 augusti 2010 kl. 14:40:31
Jag glömde nog bort honom när jag skapade omröstningen för nästan 6 år sedan, men nu står både han och Gunnar Ernblad med som alternativ.

Vad bra.  ;)

Daniel Hofverberg

Nu när det är klarlagt att det var Gunnar Ernblad som gjorde Scoobys röst i Kanal 10:s VHS-filmer, så har väl Bert-Åke Varg aldrig gjort den rollen. Därför har jag tagit bort honom från alternativen, och istället överfört rösten på honom till Gunnar Ernblad (som bör vara vad den personen som röstade syftade på, då det var det som fanns med i ljudklippet i det första inlägget).

Dock är det väl knappast troligt att någon verkligen tycker att Stellan Skarsgård är den bästa Scooby-rösten...  ::)

TonyTonka

Citat från: Erika skrivet  8 december 2004 kl. 16:01:05
Jag blev lite inspirerad av några gästbokinläggen på sidan. :)

Jag tror de flesta här vet att jag föredrar Steve Kratz. :)

Jag är osäker på vilka andra skådespelare (förutom Kratz och Frelander) som också har spelat Scooby (jag har något svagt minne att Stellan Skarsgård spelade honom i någon gammal dubbning från mitten av 80-talet). Jag la till ett till alternativ för säkerhetens skull.



För att alla ska få en ärlig chans att sätta sig in i de olika rösterna och göra en egen bedömning, har jag gjort i ordning korta ljudklipp i MP3-format med några repliker med respektive skådespelare (cirka 25 sekunder per skådis). Samtliga kommer från The Scooby-Doo Show för rättvisans skull, då det är den enda serie som finns i båda dubbningarna med båda Scooby-rösterna. Tyvärr har jag inte haft möjlighet att kunna ta samma repliker och samma avsnitt för respektive version, men det bör förhoppningsvis ändå räcka för att avgöra rösterna.

Nu har jag också lagt till klipp på Gunnar Ernblad, som spelade Scooby-Doo på ett antal videofilmer som Kanal 10 (sedermera Pickwick) släppte med avsnitt av The Scooby-Doo Show under sent 1980-tal och tidigt 1990-tal.

Ladda ner filerna här:

Steve Kratz som Scooby-Doo (Mediadubb Int)

Stefan Frelander som Scooby-Doo (Sun Studio A/S)

Gunnar Ernblad som Scooby-Doo (Kanal 10/Pickwicks videofilmer - okänt dubbningsbolag)

Don Messick som originalrösten till Scooby-Doo

Källa: Hanna-Barbera Productions samt Mediadubb International AB respektive Sun Studio A/S (samt oidentifierat bolag)

/Daniel


Någon borde byta ut .com.ru mot .se i klippen, för dom leder nu till någon domänsida. Samma sak med klippen i tråden Alla Tiders Halloween.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Jag trodde att com.ru-domänen fortfarande fungerade, då jag inte har sagt upp den. Men tydligen har de börjat att ta betalt för den toppdomänen utan att upplysa mig om det, och därför fungerar den inte längre.

Jag har i alla fall ändrat länkarna i det första inlägget till den nuvarande .se-domänen.

E

Vem är bäst som Scooby-Doo. Motivera gärna :)

Daniel Hofverberg

Jag har nu sammanfogat din nya omröstningstråd med den äldre - det finns ingen anledning att ha två omröstningar om exakt samma sak. :)