Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Björnen Smokey (Smokey the Bear) - röster?

Startat av Beck, 14 juli 2007 kl. 18:49:17

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Beck

Är det någon som vet vilka röster som finns med i Björnen Smokey (Smokey the Bear)?
Jag tror att Ingemar Carlehed är med.

Kloppstock

#1
Citat från: Beck skrivet 14 juli 2007 kl. 18:49:17
Är det någon som vet vilka röster som finns med i Björnen Smokey (Smokey the Bear)?
Jag tror att Ingemar Carlehed är med.
Det stämmer att Carlehed gör 2 packet-Smokey
(http://www.gasolinealleyantiques.com/celebrity/images/Smokey/smokey-activity.JPG
ryktet gör gällande att Ingemar spelade in i bar överkropp
för att kunna fånga den rätt matcho känslan :D)

Jag har detta på VHS, har nyligen kollat igenom det men blir lite förvirrad
över creditlistan i slutet
..vem som helst med lite livserfarenhet kan höra att det är den alltid lika
sexiga Lena Ericsson rösten som gör kaninfan etc
men hon nämns inte som medverkande, utan enbart

CitatSofia Haby (??)
Kristel Körner (inte Krister va?)
Inhemar Carlehed
Ulf-Peder Johansson

Dialogregi - Urmas Plunt!

Dialogljud - Gothenburg sound studios

Övesättning - Linda Hjertberg

Videoredigering - Svensk videotextning AB

Jag fan detta ganska nöjsamt att lyssna till då förolämpningarna
haglar tätt i den svenska dubben, "dumskalle" "..ska jag slå in skallen på dig"
det här var före snällifiseringen av dubbning

Jag vet inte vilka Gothenburg souns studios var..men crewn låter
in-video väldigt KM studio, trots att jag misstänker att dom inte fanns vid den här tiden?
red gärna ut begreppen Hofverberg!

Daniel Hofverberg

Jag har inte själv sett filmen, så alltför stor hjälp tror jag inte att jag kan vara. Men Gothenburg Sound Studios var (jag tror inte att de finns längre) en allmän ljudstudio, som också gjorde en och annan dubbning men som inte var deras huvudverksamhet. De gjorde bl.a. den tidiga VHS-dubben av Snobben och en av dubbningarna av Inspector Gadget. Både dem och KM Studio brukade ofta anlita skådespelare bosatta i eller runt Göteborg, vilket kan förklara den snarlika ensemblen. Dock brukar väl Lena Ericsson inte medverka i KM Studios dubbningar, så om det är hon som medverkar så är ju inte det typiskt för dem direkt. Sofia Haby har väl heller inte tillhört vanligheterna hos KM Studio, men anlitades däremot ofta av Gothenburg Sound Studios.

Jag vet inte om det finns mer än en videofilm med Björnen Smokey, eller när exakt som den gavs ut. Men när jag söker i Kungliga bibliotekets (f.d. Statens ljud- och bildarkivs) mediedatabas hittar jag bara en post på namnet "Björnen Smokey"; en VHS-kassett distribuerad av Ayamonte som enligt deras databas gavs ut 1996 (dock är deras årtal inte alltid helt korrekta). Om det årtalet stämmer, så fanns ju definitivt KM Studio på den tiden...

Om ditt citat är ord för ord identiskt med dubbcreditsen i bild, så måste jag för övrigt påpeka att distributören verkar ha varit väldigt klantiga på att stava. Att stava Christel Körner som Kristel och Ingemar som Inhemar känns väldigt klantigt gjort, men i och för sig brukar ju ofta dubbcredits innehålla en och annan felstavning.

Kloppstock

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 oktober 2010 kl. 14:16:04
Jag har inte själv sett filmen, så alltför stor hjälp tror jag inte att jag kan vara. Men Gothenburg Sound Studios var (jag tror inte att de finns längre) en allmän ljudstudio, som också gjorde en och annan dubbning men som inte var deras huvudverksamhet. De gjorde bl.a. den tidiga VHS-dubben av Snobben och en av dubbningarna av Inspector Gadget. Både dem och KM Studio brukade ofta anlita skådespelare bosatta i eller runt Göteborg, vilket kan förklara den snarlika ensemblen. Dock brukar väl Lena Ericsson inte medverka i KM Studios dubbningar, så om det är hon som medverkar så är ju inte det typiskt för dem direkt. Sofia Haby har väl heller inte tillhört vanligheterna hos KM Studio, men anlitades däremot ofta av Gothenburg Sound Studios.

Jag vet inte om det finns mer än en videofilm med Björnen Smokey, eller när exakt som den gavs ut. Men när jag söker i Kungliga bibliotekets (f.d. Statens ljud- och bildarkivs) mediedatabas hittar jag bara en post på namnet "Björnen Smokey"; en VHS-kassett distribuerad av Ayamonte som enligt deras databas gavs ut 1996 (dock är deras årtal inte alltid helt korrekta). Om det årtalet stämmer, så fanns ju definitivt KM Studio på den tiden...

Om ditt citat är ord för ord identiskt med dubbcreditsen i bild, så måste jag för övrigt påpeka att distributören verkar ha varit väldigt klantiga på att stava. Att stava Christel Körner som Kristel och Ingemar som Inhemar känns väldigt klantigt gjort, men i och för sig brukar ju ofta dubbcredits innehålla en och annan felstavning.


Just dom där 2 var tyvärr felstavningar som jag står för pga av viss överaktivitet i hjärnan,
roade mig dock medvetet med att lägga till ett "!" efter Uma Plunt,
i övrigt har jag skrivit av ordagrant från min TV skärm!!
ok då..VHS kassetten lade nog inte till (Krister?) in-video heller  :P
jag försöker nämligen könsbestämma Christel, jag har inte identifierat hurs
dennes röst låter nämligen

Vad gäller Lena Ericsson så har ju hon visst medverkat i Många KM dubbningar på
80-90 talet? i stort sätt varenda långserie i Disneydags innehöll ju henne och alla andra som
också alltid återkom i KM's Disneydubbar
Nu har jag kontroll lyssnat en gång till och jag finge det mycket märkligt att någon ska
kunna ha en sådan identiskt Lena Ericsson röst men gå under namnet Sofia Haby
som jag inte vet vem det är

Sen här kassettlådan innehåller hyggligt lite info, det enda den vill delge är att "Broadway Video"
är djupt involverad, på själva kassetten får vi dock någonstans svensk ledtråd i sloganen
"Din Video"  :-\ vilket kan betyda 2 saker

En annan sak jag kan passa på att ifrågasätta..varför var vissa gamla
video kassetter icke plomberade vid köp!? dvs vi har våran full rätt att spela över
en köpvideo med TV material om vi känner för det, samt råka trycka på
REC knappen av misstag under eventuella rus

Daniel Hofverberg

Christel Körner är en 61-årig kvinnlig skådespelerska, som varit verksam länge och varit med i en lång rad dubbningar (främst hos KM Studio).

Jag vill fortfarande hävda att Lena Ericsson inte medverkat i särskilt många KM Studio-dubbningar. Efter att ha kollat igenom creditlistorna till alla Disneydags-serier hittar jag bara en enda som KM Studio dubbat som hon medverkat i; nämligen säsong 2 av DuckTales. Och det berodde nog främst på att hon redan spelat samma roll i Media Dubbs dubbning av den första säsongen av samma serie. I alla andra serier som KM Studio gjort har hon åtminstone inte crediterats under eftertexterna eller officiella creditlistor. Under 1980-talet och början av 1990-talet verkar hon annars mest ha medverkat i Media Dubbs dubbningar, och var ju bl.a. med i Media Dubbs originaldubbningar av både Nya äventyr med Nalle Puh och Piff & Puff - Räddningspatrullen.

För att återgå till den här kassetten; om du har möjlighet att ordna ljudklipp på karaktären ifråga, så kan jag gärna lyssna och höra vad jag tror om det är Lena Ericsson.

Från en del mindre VHS-distributörer förekom det ibland att raderskyddsfliken inte var bruten på köpkassetter, så det är inte något alltför märkligt även fast det aldrig förekommit från de stora distributörerna.

Kloppstock

#5
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 31 oktober 2010 kl. 01:50:06
Christel Körner är en 61-årig kvinnlig skådespelerska, som varit verksam länge och varit med i en lång rad dubbningar (främst hos KM Studio).

Jag vill fortfarande hävda att Lena Ericsson inte medverkat i särskilt många KM Studio-dubbningar. Efter att ha kollat igenom creditlistorna till alla Disneydags-serier hittar jag bara en enda som KM Studio dubbat som hon medverkat i; nämligen säsong 2 av DuckTales. Och det berodde nog främst på att hon redan spelat samma roll i Media Dubbs dubbning av den första säsongen av samma serie. I alla andra serier som KM Studio gjort har hon åtminstone inte crediterats under eftertexterna eller officiella creditlistor. Under 1980-talet och början av 1990-talet verkar hon annars mest ha medverkat i Media Dubbs dubbningar, och var ju bl.a. med i Media Dubbs originaldubbningar av både Nya äventyr med Nalle Puh och Piff & Puff - Räddningspatrullen.

För att återgå till den här kassetten; om du har möjlighet att ordna ljudklipp på karaktären ifråga, så kan jag gärna lyssna och höra vad jag tror om det är Lena Ericsson.

Från en del mindre VHS-distributörer förekom det ibland att raderskyddsfliken inte var bruten på köpkassetter, så det är inte något alltför märkligt även fast det aldrig förekommit från de stora distributörerna.


Jag har nu först kommit fram till att jag levt i en livslögn...den röst som jag relaterat till Eriksson har defakto varit Körner hela tiden, jag har missat att kontrolläsa dom andra kreditlistorna att Eriksson verkligen stod med den här gången också pga av uppmärksamhetsstörning och tvärsäkerhet,
men det står ju enbart Körner på samtliga disneyserier utom DT som jag tänkte på   :o

Således måste jag börja om från zero att höra in hennes röst
det överjävliga är ju att Körner också medverkade i Duck Tales ihop med med Ericsson,
den röst jag alltid tänker på (Körners: Robotica, Peggy från Långbens galna gäng) har jag tidigare tagit som  samma röst som Anki (dvs Eriksson med bara lite förställd röst)
Det sjuka är att när jag lyssar till Melodifestivalens "Någonting har hänt" så hör jag fortfarande in Körner rösten i detta.
 
Mitt geni som röstimitatör utav svenska dubbningar har eventuellt råkat bryta ner och bygga ihop detaljer som uppenbarligen bara gått in i min hjärna ur
ett undermedvetet perspektiv  den här gången detta blir min slutsats när jag kryper till korset  :-[
....att damerna åtminstone hade tendenser till att kunna vara en enda person!!   :P

tackat för att du spräckt den här bubblan för mig

Daniel Hofverberg

Aha! Det förklarar en hel del... Jag började just bli orolig att mitt minne var så dåligt att jag hade glömt att Lena Ericsson varit med i så många KM-dubbningar...  ::)

paddington90

#7
Jag har hittat en Björnen Smokey film hemma hos mig av "Din Video"

omslaget ser ut såhär


känner igen smokey's röst som Ingemar Carlehed, som även förekommer som Trofast i pongo och de 101 dalmatinerna


Cadpig

Citat från: paddington90 skrivet 31 augusti 2014 kl. 17:45:08
Jag har hittat en Björnen Smokey film hemma hos mig av "Din Video"

omslaget ser ut såhär


känner igen smokey's röst som Ingemar Carlehed, som även förekommer som Trofast i pongo och de 101 dalmatinerna


Är Björnen Smokey en anime?

Daniel Hofverberg

Citat från: Cadpig skrivet 31 december 2014 kl. 20:23:37
Är Björnen Smokey en anime?
Nej, det var en serie kortfilmer producerade av Rankin/Bass Productions i USA.

Karaktären skapades ursprungligen av amerikanska staten i propagandaändamål för att lära barn och vuxna hur man undviker skogsbränder.

Cadpig

Jo, jag känner till bakgrunden till Smokey the Bear men den där vhs-filmens framsida tyckte jag såg ut som den var tecknad i japansk stil.

Elios

Denna minns jag lite utav faktiskt. 
Hade den på hyr video tror jag om jag inte nu missminner mig.