Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Angående vår planet!

Startat av Disneyfantasten, 26 augusti 2021 kl. 22:43:46

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jabberjaw

Citat från: Disneyfantasten skrivet  3 januari 2024 kl. 20:05:41Dåliga nyheter!;

https://www.svtplay.se/klipp/jGVZ1GX/nya-lagar-i-2024?info=visa

Det måste bli en ändring på detta omedelbums! Vi MÅSTE göra att bensin och diesel blir så dyrt att ingen kommer ha råd med det längre! Jag är trött på alla planet-hot!  >:(
Lycka till...  jag tycker samma sak. Har en bil med V8 som jag kör på sommaren. Och resterande dagar på året så åker jag kollektivtrafiken, utan problem. Brukar kosta 600:-/månad för ett helårskort. Och det är betydligt mycket billigare än alla dom på vårt kontor som åker bilen till jobbet, och dessutom betalar mellan 410 - 600:-/månaden för parkering i p-huset på kontoret.

Och många utav dessa bilar som står i just p-garaget på vårat jobb, är människor som bor inte alltför långt bort. Och som med enkelhet skulle kunna köpa ett busskort. Finns matbutiker runtom hela Göteborg. Så alla undanflykterna om att det "inte går för att..." är skitsnack. Och bussen stannar precis utanför där p-huset är.

Så för min del så får gärna diesel och bensinpriserna öka markant. Så att folk blir mer miljömedvetna när dom är ute och kör. Och inte bara kastar sig in i sin bil, rivstartar och kör till affären och hem. För att en halvtimme senare köra ut igen för att man glömde köpa snus, cigg, choklad, energidricka, mjölk. Att klaga på att priserna går upp några kronor är så himla löjligt. Samma människor som klagar på att tomaterna inte går att köpa, eller att man skulle bunkra toalettpapper. Tror ärligt talat det är exakt samma typ utav människor.  ;D

Scoobydoofan1

#151
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 januari 2024 kl. 20:25:38Att göra bensin och diesel så dyrt vore inte särskilt smart, för då kommer många bli fast hemma och kan inte ta sig till jobbet... Om folk inte kan ta sig till livsviktiga arbeten på sjukhus, kraftverk och liknande så blir det väldigt snabbt kaos.

Du får ha i åtanke att elbilar är alldeles för dyra för att majoriteten av befolkningen ska ha råd med dem; eller ens nya bilar överhuvudtaget - särskilt i dessa tider är det nog inte många som har råd att lägga ut 600 000 kr på en ny bil...
(Och elbilar är än så länge för nya för att särskilt många ska finnas att få tag i begagnade)

Dessutom är det i ganska stora delar av landet fortfarande för dåligt utbyggt med laddstolpar, för att ladda elbilar - där det finns är det ofta för få av dem, så att man kan få vänta länge på att få en ledig plats; medan det i glesbygd finns alldeles för få laddstolpar. Och många som bor i lägenhet (de flesta i hyresrätt och en del i bostadsrätt) har heller inte tillgång till att ladda hemma, och då blir elbilar totalt värdelösa. Där behövs stora insatser innan elbilar blir realistiska för ganska stora delar av befolkningen.

För att inte tala om det faktum att vi kommer behöva mycket mer el i landet för att klara oss om alla skaffar elbilar - redan nu är det ju ibland ont om el, särskilt i den södra halvan av landet, och ju fler som skaffar elbil desto värre kommer det bli...


I delar av landet klarar man sig visserligen utan bil, med buss, tåg eller dylikt, men särskilt i glesbygd går bussar så sällan att det i praktiken inte blir ett realistiskt alternativ.

Dessutom är bussar och tåg otillförlitliga när det är kallt ute. Här i Västerbotten är det just nu -33 grader, och det är så kallt så att många bussar och alla tåg norr om Umeå är inställda. Det är bara bussar som går på diesel som fortfarande fungerar, medan elbussar och gasdrivna bussar inte går igång alls i den här kylan... :(
Plus att diesel också används till många maskiner som används på bondgårdar och liknande, och där finns än så länge inga alternativ.
När du nämner brist på el så borde Sverige satsa på kärnkraftverk, vattenkraft, sol och vindkraftverk, vad som kan hjälpa med att sänka elkostnaderna inom landet. Sverige har den fördelen geografisk, inte bara det utan kollektivtrafik är i bra form fast dom borde också lägga ner pengar på att öka linjerna för tunnelbanor och kanske ha snabbtåg som dom har i Japan. Varför har dom tidigare regeringar inte satsat på snabbtåg när det gäller långa resor inom landet från t.ex. från Stockholm mot Jönköping och vidare? Dom har vådligt bra standard i Japan med deras Shinkansen tåg och teknologin är från 60 talet. Så frågan är också varför Sverige inte satsade på det när det inte bara kan öka mängden som använder kollektivtrafik utan gör resan mer smidigare och bekväm, det hjälper också med att ta bort bilar från gatorna. 

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  3 januari 2024 kl. 20:29:29När du nämner brist på el så borde Sverige satsa på kärnkraftverk, vattenkraft, sol och vindkraftverk, vad som kan hjälpa med att sänka elkostnaderna inom landet. Sverige har den fördelen geografisk.
Problemet är att kärnkraft är oerhört dyrt, och är i praktiken inte genomförbart utan statliga subventioner - där talar vi om flera hundra miljarder kronor, och inte många företag är beredda att satsa så mycket pengar. Då behövs alltså statliga subventioner, men sådana är svåra att få till om inte alla partier är överens; det är nog inte många energiföretag som vågar räkna med att vi kommer ha kvar samma regering både efter valet 2026 och efter valet 2030...

Kärnkraftverk tar ju också minst 10 - 15 år att bygga, och vi kommer behöva mycket mer el innan dess.

Det mest realistiska för att relativt snabbt få mer el är vindkraft, då det är billigast att bygga och därmed troligast att energiföretag vågar satsa på. Med tillståndsprocesser och liknande tar även vindkraft 3 - 4 år att bygga, men det är i alla fall betydligt närmare i tid än 10 - 15 år...

Citat från: Jabberjaw skrivet  3 januari 2024 kl. 20:28:31Lycka till...  jag tycker samma sak. Har en bil med V8 som jag kör på sommaren. Och resterande dagar på året så åker jag kollektivtrafiken, utan problem. Brukar kosta 600:-/månad för ett helårskort. Och det är betydligt mycket billigare än alla dom på vårt kontor som åker bilen till jobbet, och dessutom betalar mellan 410 - 600:-/månaden för parkering i p-huset på kontoret.

Och många utav dessa bilar som står i just p-garaget på vårat jobb, är människor som bor inte alltför långt bort. Och som med enkelhet skulle kunna köpa ett busskort. Finns matbutiker runtom hela Göteborg. Så alla undanflykterna om att det "inte går för att..." är skitsnack. Och bussen stannar precis utanför där p-huset är.

Så för min del så får gärna diesel och bensinpriserna öka markant. Så att folk blir mer miljömedvetna när dom är ute och kör. Och inte bara kastar sig in i sin bil, rivstartar och kör till affären och hem. För att en halvtimme senare köra ut igen för att man glömde köpa snus, cigg, choklad, energidricka, mjölk. Att klaga på att priserna går upp några kronor är så himla löjligt. Samma människor som klagar på att tomaterna inte går att köpa, eller att man skulle bunkra toalettpapper. Tror ärligt talat det är exakt samma typ utav människor.  ;D
Nu glömmer du bort den lilla detaljen att alla inte bor i storstäderna...

I glesbygden, och framförallt i Norrland, är det många ställen där man inte har några realistiska alternativ till bil. Det finns flera förorter till Skellefteå där det går bussar 1 - 2 gånger om dagen, så om man i bästa fall kan ta sig till jobbet (som ofta är i centrala Skellefteå) så tar man sig inte hem igen...

Och för många rör det sig om minst en mil, och ibland flera mil, till närmaste mataffär. Det kan väl i värsta fall gå att cykla någon mil under sommaren, men när det som nu är minus 33 grader är nog bil enda alternativet för de flesta.

Och att börja göra olika priser på bensin och diesel beroende på var i landet man bor blir nog oerhört krångligt och invecklat...

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  3 januari 2024 kl. 20:15:37Nej, jag vet att du brinner för planeten men det där är inget bra sätt att få folk att bry sig mer om den. Vill du att priserna ska höjas så pass mycket att folk inte längre har råd att leva? Bränslepriserna är ju nämligen något av det som påverkar ekonomin mest i sådana här inflationstider.

Så ska man inte göra, vad man borde göra är att få fram alternativ och sådana finns inte idag. Man kan ju inte bara tvinga fram att folk byter till elbil när det inte finns infrastruktur nog för en sådan omställning.

Sedan är ju tyngre är lastfordon väldigt svårt att ersätta med elfordon om ens möjligt.
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 januari 2024 kl. 20:25:38Att göra bensin och diesel så dyrt vore inte särskilt smart, för då kommer många bli fast hemma och kan inte ta sig till jobbet... Om folk inte kan ta sig till livsviktiga arbeten på sjukhus, kraftverk och liknande så blir det väldigt snabbt kaos.

Du får ha i åtanke att elbilar är alldeles för dyra för att majoriteten av befolkningen ska ha råd med dem; eller ens nya bilar överhuvudtaget - särskilt i dessa tider är det nog inte många som har råd att lägga ut 600 000 kr på en ny bil...
(Och elbilar är än så länge för nya för att särskilt många ska finnas att få tag i begagnade)

Dessutom är det i ganska stora delar av landet fortfarande för dåligt utbyggt med laddstolpar, för att ladda elbilar - där det finns är det ofta för få av dem, så att man kan få vänta länge på att få en ledig plats; medan det i glesbygd finns alldeles för få laddstolpar. Och många som bor i lägenhet (de flesta i hyresrätt och en del i bostadsrätt) har heller inte tillgång till att ladda hemma, och då blir elbilar totalt värdelösa. Där behövs stora insatser innan elbilar blir realistiska för ganska stora delar av befolkningen.

För att inte tala om det faktum att vi kommer behöva mycket mer el i landet för att klara oss om alla skaffar elbilar - redan nu är det ju ibland ont om el, särskilt i den södra halvan av landet, och ju fler som skaffar elbil desto värre kommer det bli...


I delar av landet klarar man sig visserligen utan bil, med buss, tåg eller dylikt, men särskilt i glesbygd går bussar så sällan att det i praktiken inte blir ett realistiskt alternativ.

Dessutom är bussar och tåg otillförlitliga när det är kallt ute. Här i Västerbotten är det just nu -33 grader, och det är så kallt så att många bussar och alla tåg norr om Umeå är inställda. Det är bara bussar som går på diesel som fortfarande fungerar, medan elbussar och gasdrivna bussar inte går igång alls i den här kylan... :(
Plus att diesel också används till många maskiner som används på bondgårdar och liknande, och där finns än så länge inga alternativ.

Fast jag vill inte att vår planet ska gå under, jag vill att planeten ska ha normaltemperatur och att världens djur ska fortsätta finnas och att det ska finnas många av dem och att de ska finnas på flera platser och att de ska finnas i jättestora bestånd!

Dessutom så får man också komma ihåg att det är just människor som röjer undan massa natur för att bygga bostäder vilket leder till att de vilda djuren kommer i kontakt med människornas tamdjur och odlingar, vilket i sin tur leder till att det skapas stora konflikter, det är just ökningen av människor världen över som ställer till det, och så skyller de ifrån sig med undanflykter och tänker alldeles för mycket på sig själva.

(värst är det i Afrika, Indien och Kina som har ungefär 1,5 miljarder människor vardera)

Så jag tycker att man ska lägga ner ursäkterna och istället säkra all elektrisitet så att ingen kyla alls kommer åt det!

Jag tycker man ska göra alla elbilar billiga omedelbums! Att värna om planeten är miljarder gånger viktigare än att ta hand om planeten!

Jag tänker under inga omständigheter låta jordens djur dö ut av för hög planetvärme, ni får sluta skylla ifrån er med urusla undanflykter på för höga elpriser och för låga priser på bensin & diesel! Planeten behöver oss så vi måste agera A-S-A-P! Jag tänker ta till alla medel som krävs för att rädda planeten för jag står inte ut med eländet längre! (och det vet jag att Greta Thunberg håller med mig om, synd att hon råkade illa ut på grund av sina insatser, folk måste lyssna mer på henne, hon har rätt i att vi inte kan ha det såhär länge till)

Alla som är på planetens sida, räck upp en hand!

Förresten så kan man väl lika gärna promenera till jobbet, det kostar inget, dessutom så får man motion på köpet.

Själv äger jag ingen bil, för jag har inget körkort, dessutom så jobbar jag på daglig verksamhet.

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 januari 2024 kl. 20:40:31Problemet är att kärnkraft är oerhört dyrt, och är i praktiken inte genomförbart utan statliga subventioner - där talar vi om flera hundra miljarder kronor, och inte många företag är beredda att satsa så mycket pengar. Då behövs alltså statliga subventioner, men sådana är svåra att få till om inte alla partier är överens; det är nog inte många energiföretag som vågar räkna med att vi kommer ha kvar samma regering både efter valet 2026 och efter valet 2030...

Kärnkraftverk tar ju också minst 10 - 15 år att bygga, och vi kommer behöva mycket mer el innan dess.

Det mest realistiska för att relativt snabbt få mer el är vindkraft, då det är billigast att bygga och därmed troligast att energiföretag vågar satsa på. Med tillståndsprocesser och liknande tar även vindkraft 3 - 4 år att bygga, men det är i alla fall betydligt närmare i tid än 10 - 15 år...
Nu glömmer du bort den lilla detaljen att alla inte bor i storstäderna...

I glesbygden, och framförallt i Norrland, är det många ställen där man inte har några realistiska alternativ till bil. Det finns flera förorter till Skellefteå där det går bussar 1 - 2 gånger om dagen, så om man i bästa fall kan ta sig till jobbet (som ofta är i centrala Skellefteå) så tar man sig inte hem igen...

Och för många rör det sig om minst en mil, och ibland flera mil, till närmaste mataffär. Det kan väl i värsta fall gå att cykla någon mil under sommaren, men när det som nu är minus 33 grader är nog bil enda alternativet för de flesta.

Och att börja göra olika priser på bensin och diesel beroende på var i landet man bor blir nog oerhört krångligt och invecklat...
Kanske men det behövs en mängd av olika elproducerande teknologier inom landet, man kan inte bara lita på en eller tre olika, det är bättre med en större mängd och blandning av dom tidigare nämnda, men inte bara det utan har inte Sverige kärnkraftverk som inte är i fungerande ordning nu? Med andra ord så är dom stängda eller? Om dom var öppna nu och regeringen satsar på alla dom andra t.ex. sol, vattenkraft osv så skulle det göra en stor nytta när det gäller produktion, kapacitet och elproduktion, inte bara det utan det skulle säkert sänka elpriserna från vad dom är idag.

Scoobydoofan1

Citat från: Disneyfantasten skrivet  3 januari 2024 kl. 20:43:43Fast jag vill inte att vår planet ska gå under, jag vill att planeten ska ha normaltemperatur och att världens djur ska fortsätta finnas och att det ska finnas många av dem och att de ska finnas på flera platser och att de ska finnas i jättestora bestånd!

Dessutom så får man också komma ihåg att det är just människor som röjer undan massa natur för att bygga bostäder vilket leder till att de vilda djuren kommer i kontakt med människornas tamdjur och odlingar, vilket i sin tur leder till att det skapas stora konflikter, det är just ökningen av människor världen över som ställer till det, och så skyller de ifrån sig med undanflykter och tänker alldeles för mycket på sig själva.

(värst är det i Afrika, Indien och Kina som har ungefär 1,5 miljarder människor vardera)

Så jag tycker att man ska lägga ner ursäkterna och istället säkra all elektrisitet så att ingen kyla alls kommer åt det!

Jag tycker man ska göra alla elbilar billiga omedelbums! Att värna om planeten är miljarder gånger viktigare än att ta hand om planeten!

Jag tänker under inga omständigheter låta jordens djur dö ut av för hög planetvärme, ni får sluta skylla ifrån er med urusla undanflykter på för höga elpriser och för låga priser på bensin & diesel! Planeten behöver oss så vi måste agera A-S-A-P! Jag tänker ta till alla medel som krävs för att rädda planeten för jag står inte ut med eländet längre! (och det vet jag att Greta Thunberg håller med mig om, synd att hon råkade illa ut på grund av sina insatser, folk måste lyssna mer på henne, hon har rätt i att vi inte kan ha det såhär länge till)

Alla som är på planetens sida, räck upp en hand!

Förresten så kan man väl lika gärna promenera till jobbet, det kostar inget, dessutom så får man motion på köpet.

Själv äger jag ingen bil, för jag har inget körkort, dessutom så jobbar jag på daglig verksamhet.
Vem vill inte att planeten inte ska ha normaltemperatur, alla vill ha det, men problemet är att det som gjordes då påverkar dagens samhälle med vädret, och det kommer bara bli sämre, dom säger redan att haven kommer ha en större mängd av syra och att haven kommer se mycket annorlunda än vad dom är idag.

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet  3 januari 2024 kl. 20:43:43Så jag tycker att man ska lägga ner ursäkterna och istället säkra all elektrisitet så att ingen kyla alls kommer åt det!

Jag tycker man ska göra alla elbilar billiga omedelbums! Att värna om planeten är miljarder gånger viktigare än att ta hand om planeten!
Med tiden kommer säkert elbilar att sjunka i pris, men det lär dröja minst några år innan de blir tillgängliga för gemene man. Och ska fler skaffa elbilar krävs som sagt mycket mer elektricitet, och sådant tar åtskilliga år att ordna.

Som sagt, folk måste kunna leva under tiden också. Så att mer måste göras för miljön är solklart, men folk måste ju kunna leva drägliga liv också utan att bli ruinerade. Jag tror inte att du vill leva utan elektricitet och klara sig utan sjukhus och brandkår, bara för att ingen kan ta sig till jobbet...

Citat från: Disneyfantasten skrivet  3 januari 2024 kl. 20:43:43Förresten så kan man väl lika gärna promenera till jobbet, det kostar inget, dessutom så får man motion på köpet.
Bor man nära jobbet, så visst. Men bor du 1 - 2 mil från jobbet och det är 33 minusgrader ute, så vill du nog inte gå till jobbet - om du ens orkar, så skulle det ta flera timmar per väg; och du måste vara rejält påklädd för att inte frysa ihjäl...

På sommaren och tidig höst brukar jag cykla till jobbet - det är en dryg mil och tar en knapp timme att cykla, vilket är inom rimlighetens gräns. Men under vintern varken kan eller vågar jag cykla - dels är det oftast för kallt, och dels är det livsfarligt med så isiga vägar så att man lätt halkar.

Men visst, jag håller med dig att fler personer borde kunna gå till jobbet, då det absolut finns dem som bor tillräckligt nära för att gå men som tar bilen "i onödan".

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  3 januari 2024 kl. 20:46:58Kanske men det behövs en mängd av olika elproducerande teknologier inom landet, man kan inte bara lita på en eller tre olika, det är bättre med en större mängd och blandning av dom tidigare nämnda, men inte bara det utan har inte Sverige kärnkraftverk som inte är i fungerande ordning nu? Med andra ord så är dom stängda eller? Om dom var öppna nu och regeringen satsar på alla dom andra t.ex. sol, vattenkraft osv så skulle det göra en stor nytta när det gäller produktion, kapacitet och elproduktion, inte bara det utan det skulle säkert sänka elpriserna från vad dom är idag.
Ja, du har helt klart rätt i att det är farligt att förlita sig för mycket på en teknik när det gäller elektricitet - det behövs en blandning, för att minska riskerna.

Alla kärnkraftverk som fortfarande är igång fungerar nog för tillfället, men de redan stängda kärnkraftverken har redan börjat demonteras för mycket för att kunna startas upp igen. Och även om de gick att starta upp, så är deras ägare inte intresserade av det, då det kostar för mycket för att få kärnkraftverken dugliga enligt EUs säkerhetsregler.

Den nuvarande regeringen verkar tyvärr fokusera för mycket på just kärnkraft, och glömmer bort andra energislag; medan tidigare regeringar nog istället hade motsatt problem. Där skulle det behövas en bred energipolitisk överenskommelse mellan alla politiska partier, så att alla är överens om elektricitet/energi och så att det inte blir några större förändringar efter varje val; ungefär som redan nu görs för pensionsfrågor - för som det är nu vågar inga företag satsa på dyrare lösningar, när risken finns att förutsättningarna helt kan ändras beroende på vem som vinner nästa val.

Mathilda Gustafsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 januari 2024 kl. 20:25:38Här i Västerbotten är det just nu -33 grader, och det är så kallt så att många bussar och alla tåg norr om Umeå är inställda. Det är bara bussar som går på diesel som fortfarande fungerar, medan elbussar och gasdrivna bussar inte går igång alls i den här kylan... :(

Hur överlever ni? :o

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 januari 2024 kl. 20:25:38Att göra bensin och diesel så dyrt vore inte särskilt smart, för då kommer många bli fast hemma och kan inte ta sig till jobbet... Om folk inte kan ta sig till livsviktiga arbeten på sjukhus, kraftverk och liknande så blir det väldigt snabbt kaos.

Du får ha i åtanke att elbilar är alldeles för dyra för att majoriteten av befolkningen ska ha råd med dem; eller ens nya bilar överhuvudtaget - särskilt i dessa tider är det nog inte många som har råd att lägga ut 600 000 kr på en ny bil...
(Och elbilar är än så länge för nya för att särskilt många ska finnas att få tag i begagnade)

Dessutom är det i ganska stora delar av landet fortfarande för dåligt utbyggt med laddstolpar, för att ladda elbilar - där det finns är det ofta för få av dem, så att man kan få vänta länge på att få en ledig plats; medan det i glesbygd finns alldeles för få laddstolpar. Och många som bor i lägenhet (de flesta i hyresrätt och en del i bostadsrätt) har heller inte tillgång till att ladda hemma, och då blir elbilar totalt värdelösa. Där behövs stora insatser innan elbilar blir realistiska för ganska stora delar av befolkningen.

För att inte tala om det faktum att vi kommer behöva mycket mer el i landet för att klara oss om alla skaffar elbilar - redan nu är det ju ibland ont om el, särskilt i den södra halvan av landet, och ju fler som skaffar elbil desto värre kommer det bli...


I delar av landet klarar man sig visserligen utan bil, med buss, tåg eller dylikt, men särskilt i glesbygd går bussar så sällan att det i praktiken inte blir ett realistiskt alternativ.

Dessutom är bussar och tåg otillförlitliga när det är kallt ute. Här i Västerbotten är det just nu -33 grader, och det är så kallt så att många bussar och alla tåg norr om Umeå är inställda. Det är bara bussar som går på diesel som fortfarande fungerar, medan elbussar och gasdrivna bussar inte går igång alls i den här kylan... :(
Plus att diesel också används till många maskiner som används på bondgårdar och liknande, och där finns än så länge inga alternativ.
Kunde inte dom värma el bussarna med en elektrisk kabel som värmer up bussarna? Samma sak med hybridbussarna eller?

Daniel Hofverberg

#159
Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  4 januari 2024 kl. 00:39:02Hur överlever ni? :o
Genom att hålla oss inomhus så mycket som möjligt... ;)

Jag är ju sjuk, så jag hade varit hemma oavsett vilket, men mina kollegor har tydligen jobbat hemifrån den här veckan då de inte vill/kan ta sig till kontoret. Har man bil kommer den väl inte starta när man ska hem för dagen, och de som bor nära kontoret vill av förståeliga skäl inte gå eller cykla i den kylan...

Har man bil fungerar det förmodligen hyfsat att fara till mataffären och handla - på den korta tiden lär väl inte bilen hinna frysa ihop - men har man inte bil är det värre, då många bussar är inställda på grund av kylan; och att gå längre sträckor utomhus lär inte vara särskilt behagligt. Men att låta bilen stå längre sträckor än så utan motorvärmare är nog inte rekommenderat.

I skrivande stund är det -34 grader ute där jag befinner mig, men det är ändå inte fullt lika illa som i delar av Norrbotten; som haft så kallt som -43 grader de senaste dagarna; som är det kallaste det varit i Sverige på flera decennier... :(

Det är ännu värre för de som har fjärrvärme i stora delar av Skellefteå kommun, då fjärrvärmenätet legat nere i ett och ett halvt dygn (under måndag och tisdag) på grund av strömavbrott på Boliden Rönnskär; så de stackarna har haft 9 plusgrader inomhus... :o
(Det har dessbättre inte jag, så jag har i alla fall en någorlunda human temperatur här hemma - ändå lite kallt, men inte i närheten av de nivåerna i alla fall)

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  4 januari 2024 kl. 02:31:57Kunde inte dom värma el bussarna med en elektrisk kabel som värmer up bussarna? Samma sak med hybridbussarna eller?
Jag vet inte, jag vet bara att Skellefteå buss och Länstrafiken i Västerbotten har sagt att elbussar inte fungerar när det är så kallt ute; så att de därför tvingats ställa in en massa avgångar. Detsamma gäller även bussar som drivs med biogas, vilket är vanligt här uppe, så det verkar bara vara dieseldrivna bussar som fungerar tillfredsställande i den här kylan.

Det är väl kanske delvis av säkerhetsskäl också - skulle en buss få motorstopp eller liknande och det är så kallt, så finns det en risk att både chauffören och passagerarna kanske fryser ihjäl...