Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Transformers The Movie - Svensk Fandubb-projekt!

Startat av Gäst, 13 oktober 2018 kl. 07:05:45

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gäst

Kul med svenska fandubbs!

Vi håller på att leta röster till en svensk fandubb av Transformers The Movie (1986), flera roller är tillsatta men det finns flera viktiga roller kvar som vi önskar fler auditions till.

https://www.facebook.com/groups/515575248880229/

Daniel Hofverberg

Citat från: Gäst skrivet 13 oktober 2018 kl. 07:05:45
Kul med svenska fandubbs!

Vi håller på att leta röster till en svensk fandubb av Transformers The Movie (1986), flera roller är tillsatta men det finns flera viktiga roller kvar som vi önskar fler auditions till.

https://www.facebook.com/groups/515575248880229/
Det låter spännande, och ett lovvärt initiativ. Hur löser ni det med M&E-spår för dubbning? För jag känner inte till att någon DVD-utgåva av den filmen skulle innehålla något M&E-spår...

Peter

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 oktober 2018 kl. 08:46:16
Det låter spännande, och ett lovvärt initiativ. Hur löser ni det med M&E-spår för dubbning? För jag känner inte till att någon DVD-utgåva av den filmen skulle innehålla något M&E-spår...

Hej Daniel!

Det finns en sådan utgåva, men jag har inte lyckats hitta ett exemplar av den ännu, en med spansk dubbning. Men tack vare en mix av olika DVD-utgåvor och vocal remover i åtminstone två olika program har jag tagit fram en kopia som är näst intill utan rösterna. Hinner vi inte få tag på den ovan nämnda utgåvan har jag samtliga bakgrundsljud och musikstycken så att vi kan näst intill rekonstruera vissa scener.

Hoppas vi hittar några duktiga röster på detta fina forum!

Bästa hälsningar,
----
Peter

Peter


https://youtu.be/9waGplz1CJk

Ett snabbt ihopsatt klipp. Behöver lite mer arbete men ungefär så här blir det.
----
Peter

Soscla

Citat från: Peter Tägtström skrivet 13 oktober 2018 kl. 09:38:00

https://youtu.be/9waGplz1CJk

Ett snabbt ihopsatt klipp. Behöver lite mer arbete men ungefär så här blir det.

Ska Peter Tägtström göra nåt?? Då vet man att det blir kvaliteeeeet!  ;D (minns ett röstprov du la upp här för ungefär typ 12 år sen och det var så  bra <3)
It's so fluffy I'm gonna die!

Peter

Citat från: Soscla skrivet 14 oktober 2018 kl. 20:04:38
Ska Peter Tägtström göra nåt?? Då vet man att det blir kvaliteeeeet!  ;D (minns ett röstprov du la upp här för ungefär typ 12 år sen och det var så  bra <3)

Tack! Ja, det hade jag tänkt. :-)
----
Peter

Peter

Jag har lagt vantarna på den spanska dubben av Transformers The Movie - och mycket riktigt kunde jag lyfta bort spåret med röster och ha en helt dubbningsbar version till vårt projekt! Allt blev genast mycket enklare!
----
Peter

Daniel Hofverberg

Roligt att höra att du lyckats få tag i den utgåvan, så att du får ett användbart M&E-spår på en gång. :)

Om ni fortfarande behöver röster kan jag gärna ställa upp med min måttligt ljuva stämma... :)

Jag fick dock inte riktigt klart för mig via Facebook-sidan vilka rollfigurer som ni saknar, och hur deras röster låter - jag hade velat höra originalrösten på alla rollfigurer ni inte rollbesatt än samt hur många repliker dessa har, så man kan bilda sig en uppfattning.

Peter

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 oktober 2018 kl. 20:54:09
Roligt att höra att du lyckats få tag i den utgåvan, så att du får ett användbart M&E-spår på en gång. :)

Om ni fortfarande behöver röster kan jag gärna ställa upp med min måttligt ljuva stämma... :)

Jag fick dock inte riktigt klart för mig via Facebook-sidan vilka rollfigurer som ni saknar, och hur deras röster låter - jag hade velat höra originalrösten på alla rollfigurer ni inte rollbesatt än samt hur många repliker dessa har, så man kan bilda sig en uppfattning.

Självklart vill vi ha in fler auditions! Tänker att vi gör en ny tydligare indelning av vilka karaktärer vi saknar. I gruppen har det varit givet att de flesta känner till karaktärerna, men givetvis kan vi sy ihop kortare beskrivningar.
----
Peter

Daniel Hofverberg

Jag skulle gärna vilja höra originalrösterna på rollfigurerna som ännu inte är rollbesatta, plus få ett hum om hur stora rollerna är.

Det var länge sen jag såg filmen, och jag har heller inte direkt tid att se om filmen just nu... Utan det är det i stort sett bara huvudrollerna som jag minns på rak arm.

Peter

#10
Hej på er!

Nämnde i en annan tråd att vi letar efter röster till ett projekt som är att göra en svensk dubb av Transformers The Movie från 1986. En del röster har tillsatts, genom att vi har fått in röstprover som vi sedan haft omröstningar på i en sluten Facebook-grupp (vid omröstning gör vi ett videoklipp där man får lyssna på alla klipp, utan namnet på den som skickat in, bara Karaktär 1, Karaktär 2 osv). Vi som leder detta projekt är en handfull dedikerade Transformers-fans. Själv har rätt stor erfarenhet av det sedan jag gjort över 50 avsnitt där japanska Transformers-serier gjorts om till engelska, med en handfull avsnitt från engelska till svenska.

Nu åtar vi oss alltså Transformers The Movie, en mycket större projekt än vad jag varit med om tidigare, trots att jag trodde för en tid sedan att jag oavsiktligt pensionerat mig från fandubbande. För den som inte vet är fandubbande helt enkelt fans/amatörer som går ihop och gör en helt egen dubbning av ett utvalt material.

Till allas förtjusning har jag kommit över en version av filmen där jag enkelt kunde lyfta bort ljudet av originalrösterna vilket ger oss perfekta förutsättningar att dubba, alla effekter och original-soundtrack ligger kvar.

Vi vill ha fler auditions på en del karaktärer!  Flera av dessa roller har bara enstaka repliker, men vi kommer även behöva en del bakgrundsröster från dem som vi spelar in också under produktionen.

Maila dem till mig, , märk mailet "Audition", spela helst in i WAV- eller MP3-format.

Se bifogad PDF för mer info! Vi har en deadline, 21:a oktober, så om du är intresserad får du skynda dig!

Tar tacksamt emot frågor!
----
Peter

Daniel Hofverberg

Jag har sammanfogat din nya tråd med de inlägg från tråden Egna fandubbningar som handlar om detta, så allt är samlat på samma ställe. :)

Fortfarande hade jag velat se korta och koncisa ljudklipp på alla rollfigurerna, utan en massa andra rollfigurer inblandade, så man får en snabb överblick över hur alla rollfigurer låter och lättare kan avgöra vilken/vilka karaktärer som passar ens egen röst. YouTube-klippen ni länkar till i PDF-filen är visserligen betydligt bättre än ingenting, men är inte alltid helt enkla att få någon överblick ifrån då nästan alla klippen har med en massa andra rollfigurer också...

jimstrom

Är extremt intresserad av detta projekt, och kommer gladeligen följa utveckligen.
"Det finns ingen varnings skylt dumskalle, därför att jag stal den." - Kung Koopa (Super Mario Brödernas Super Show)

Daniel Hofverberg

Jag är också mycket intresserad av projektet, och jag håller tummarna att det faktiskt kommer bli av. :)

Det känns annars som alldeles för ofta som fandubbningar, som inledningsvis verkar ambitiösa, helt rinner ut i sanden...

Peter

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 oktober 2018 kl. 12:10:15
Jag är också mycket intresserad av projektet, och jag håller tummarna att det faktiskt kommer bli av. :)

Det känns annars som alldeles för ofta som fandubbningar, som inledningsvis verkar ambitiösa, helt rinner ut i sanden...

Jag vet precis vad du menar, Daniel. Fandubbningar är stora projekt, att synka ihop människor via nätet för att göra ett 22 minutersavsnitt är bara det svårt. Men med 50+ avsnitt under bältet (där jag oftast stått för produktionen) vågar jag lova att jag inte kommer ge mig i första taget.
----
Peter