Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Blue Water High

Startat av Owen Granger, 12 november 2021 kl. 14:25:53

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Owen Granger

Någon som vet vilka som dubbar karaktärerna i TV-serien "Blue Water High"?. Det finns 3 säsonger och det verkar som att bara säsong 2 och 3 har dubbats till svenska medan säsong 1 endast har visats i textad originalversion i tidigare sändningar på Barnkanalen. Konstigt nog så står det samma rollista med svenska röster för både säsong 2 och 3, då det ju inte är samma karaktärer eller röstskådespelare som medverkar i båda säsongerna.

Svenska röster:

Julia Sporre
Ellen Bergström
Joel Sköld
Mathilda Paradeiser
Erik Frisberg
Anton Raeder
Bashkim Neziraj
Jenna Åhrén
m.fl.

Översättning: Anton Mencin
Dubbproduktion: Eurotroll AB för SVT International

Det enda jag vet är att Mathilda Paradeiser dubbar rösten till Bridget i säsong 3, enligt henne själv, vilket skulle kunna betyda att ovanstående rollista avser säsong 3s dubbning, om inte Eurotroll placerat ut olika namn från båda säsongerna. Jag har gjort egna identifieringar utifrån röst och karaktär men har inte lyckats så bra då jag inte haft något att jämföra med eller att skådespelarna varit för svåra att känna igen.

Daniel Hofverberg

Tyvärr vet jag inget om rösterna i Blue Water High, men jag kan försöka få tag i rollistor från Eurotroll. :)

Men du har helt rätt i att det bara är säsong 2 och 3 som har dubbats till svenska - säsong 1 har inte sänts alls sedan SVT började att dubba (nästan) allt på Barnkanalen/SVT Barn, så den säsongen har bara sänts i textad originalversion. Senaste (sista?) gången som säsong 1 sändes verkar ha varit i december 2009 - januari 2010.

Minst sagt märkligt, då man kan tycka att även säsong 1 bör sändas för att tittarna ska få någon kontinuitet... Visserligen är det ju till största delen nya rollfigurer för varje säsong, men utan att ha sett säsong 1 går man ju ändå miste om introduktionen av själva premissen. :(

Jag vet inte riktigt när dubbningen gjordes, men jag skulle gissa på 2015 i och med att serien enligt Svensk Mediedatabas inte verkar ha sänts alls mellan februari 2012 och januari 2015; och därefter verkar bara säsong 2 och 3 ha sänts.

Adam

Jag har enbart sett säsong 1, som var textad, på Sommarlovsmorgon 2007 (Hej Hej Sommar, med Nic Schröder som programledare).
Glöm inte att tänka smart och kritiskt.
✌🤘