Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Pirater i Mörka Vatten - röster?

Startat av Soscla, 8 november 2006 kl. 21:04:25

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Soscla

Denna gamla underbara tv-serie kanske inte alla kommer ihåg. Jag började tänka på den igen här senast och undrade över några av rösterna. Jag har ingen aning om vilket dubbningsbolag som gjorde den, så det gör saken kanske lite knepigare.
Men ni som vet nåt ändå, rätta mig please

Prins Ren - Peter Sjöqvist?
Tula - kan det vara Louise Raeder?? (kan inte stava hennes namn, förlåt)
Ioz - Fredrik Dolk!
Niddler - ??
Bloth - ??
Onda/Biotransmutören (de är bara i ett avsnitt var, men jag tror det är samma röst) - ??
Andra viktiga personer - ??
It's so fluffy I'm gonna die!

Erika

Niddler - Hasse Jonsson
Bloth - Gunnar Ernblad
Konk - Steve Kratz

Den där biotransmutören har jag för mig att Steve Kratz också spelade. Du har rätt på de röster som du gissade på (och du stavade rätt på Louise Raeders efternamn). Det var Mediadubb International som dubbade tv-serien. Jag vill minnas att Annica Smedius spelade några biroller, tyvärr är det så länge sedan jag såg något svenskdubbat avsnitt av Pirater i mörka vatten att jag inte minns alla röster.

Förresten har du (eller någon annan här på forumet) några svenskdubbade avsnitt inspelade? Jag är nämligen mycket intresserad av att identifiera rösterna i denna tv-serie.   

Soscla

It's so fluffy I'm gonna die!

Soscla

Och jo, jag har ett antal avsnitt, ska jag skicka dem till dig? Hur vill du ha dem?  ;)
It's so fluffy I'm gonna die!

Erika

Citat från: Soscla skrivet 11 november 2006 kl. 17:42:41
Och jo, jag har ett antal avsnitt, ska jag skicka dem till dig? Hur vill du ha dem?  ;)

Wow, du har svenskdubbade Pirater i mörka vatten inspelade? Du är min hjälte!  ;D
Jag vill helst ha avsnitten på video eller dvd.  :)

Soscla

*Superbump*

Här har jag suttit och rivit mitt hår hur länge som helst för att det här ska funka, nu får det duga, så varsågoda allihopa, introt till Pirater i Mörka Vatten. Ska försöka ladda upp mer, men vet inte hur, för just nu kommer det bli med sån där ful text mitt på skärmen (som syns här i slutet) och det pallar man inte, för det är så störigt... måste komma på något bättre!

http://www.youtube.com/watch?v=XhpAb6wZ8R8&feature=channel_video_title


Ni behöver ju inte kolla på resten av kanalen, den är rätt sämst... så låt bli plx.
It's so fluffy I'm gonna die!

Daniel Hofverberg

Ledsen att dra upp ett så jättegammalt ämne igen, men jag har just råkat hitta åt ett inspelat avsnitt från FilmNet och blev därför nyfiken.

Citat från: Erika skrivet  8 november 2006 kl. 22:08:31
Det var Mediadubb International som dubbade tv-serien.
Är du helt säker på att det verkligen var Mediadubb International som dubbade serien? Jag upptäckte nu att FilmNet faktiskt började visa serien redan 1992, och eftersom det bara var året efter att de första avsnitten producerades så har jag svårt att tro att TV3 visade serien så tidigt. Jag vill i alla fall minnas att TV3 visade serien först vid ett senare skede (kanske mitten av 1990-talet eller något sådant), så därför borde det ha varit FilmNet som beställde dubbningen. Såvitt jag kan avgöra hade i alla fall FilmNet samma dubbning som TV3 - åtminstone låter vinjetten 100% identisk som versionen Soscla laddade upp på YouTube (detta trots att FilmNet visade serien under en annan svensk titel; Ren - Piraternas överman).

FilmNet brukade ju aldrig anlita Mediadubb International, utan de brukade variera mellan Eurotroll, Videobolaget och Pangljud. Utifrån röster och kvalitet tycker jag att Eurotroll känns mest sannolikt i det här fallet, och dessutom var det nog en majoritet av allting på FilmNet som de gjorde (faktum är att FilmNet var en ganska stor anledning till att Eurotroll grundades).

Är det förresten någon som kan komplettera med fler röster än de som nämnts i den här tråden? Tyvärr verkade varken FilmNet eller TV3 sätta ut några dubbcredits alls.

Erika

Jag har alltid trott att det var Mediadubb International som dubbade "Pirater i mörka vatten", men nu är jag inte så säker längre...

Jag har tyvärr inte sett den svenska dubben på år och dar, och det som redan har nämnts i tråden är i princip allt jag minns.
Men om någon har tillgång till ljudklipp och liknande så är jag gärna med och identifierar röster. 

Tv-serien gick även ett tag på Cartoon Network (1997-2001, om jag minns rätt), men även där stod det inga dubbcredits utsatta.

ddubbning

Ja, jag vill också minnas att den visades på Cartoon Network.

Daniel Hofverberg

Jag tycks också minnas att den visades på Cartoon Network med samma dubbning, men frågan är ju alltså vilken kanal som var först ut. Jag skulle tro att FilmNet borde ha varit först med att visa serien, då det inspelade avsnittet jag hittat åt verkar ha sänts i september 1992. Men om nu Gunnar Ernblad var med, så kan jag ta och fråga honom om han minns exempelvis vilket dubbningsbolag som gjorde dubben.

Jag kan försöka ordna ljudklipp, men ärligt talat var det så länge sedan jag såg serien att jag inte har koll på vilka som var de större fasta rollfigurerna.

ddubbning

Jag vet tyvärr inget om dubbningen av denna serie, det enda jag vet är som sagt att den med största sannolikhet visades på Cartoon Network.

Erika

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 november 2011 kl. 01:14:22
Jag kan försöka ordna ljudklipp, men ärligt talat var det så länge sedan jag såg serien att jag inte har koll på vilka som var de större fasta rollfigurerna.

Ren, Ioz, Tula och Niddler är väl de större fasta rollfigurerna. Skurken Bloth och hans gäng är också med i flera avsnitt.

Daniel Hofverberg

Det var ärligt talat så länge sedan jag såg serien, att jag inte minns hur flertalet av karaktärerna såg ut (d.v.s. vem som är vem). Men skurken Bloth är väl han som syns under vinjetten, så han borde väl inte vara så svår att hitta åt... Jag ska ta mig en titt på de två avsnitten jag lyckats att hitta åt.

Daniel Hofverberg

#13
Nu har jag tagit mig en snabbtitt på de två avsnitt jag hittat åt, och har hittat piratgänget i de avsnitten. Både Bloth och Konk låter väldigt bekanta, men tyvärr lyckas jag just nu inte att placera in rösterna. Kanske är jag för trött för jag borde verkligen göra det, men just nu står det helt stilla trots att jag så väl känner igen rösterna. Jag bifogar ljudklipp på de två, och uppskattar er hjälp.

Jag är ganska säker på att Mantus (Bloths högra hand) spelas av Fredrik Dolk.

Edit: Jag var tydligen ännu tröttare än jag trodde - jag såg nu att Erika redan identifierat dessa i ett tidigare inlägg...

Elios

Tycker Bloth låter mest som Gunnar Ernblad är rätt så säker på att det är han. Och Konk måste ju vara Steve Kratz.  :o