Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Olaf's Frozen Adventure (kortfilm)

Startat av TrondM, 5 november 2017 kl. 02:53:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TrondM

Uppdelat från tråden om Disneydags.

Citat från: Alexander skrivet 11 februari 2017 kl. 23:01:42
En kommande julspecial med Olof. Inga bilder eller datum har kommit än för den, eftersom den fortfarande är under produktion. Men hittils hoppas de på att den blir färdig till julen 2017 i USA.  :)

Olaf's Frozen Adventure ble vist som forfilm til Coco i Mexico. Men, publikum reagerte så negativt på den, at kinoene har valgt å fjerne den fra programmet. Om det er fordi kortfilmen faktisk er dårlig, eller om det rett og slett er fordi publikum hadde veldig, veldig lyst til å se Coco, vet jeg ikke.


Alexander

#1
Citat från: TrondM skrivet  5 november 2017 kl. 02:53:54
Olaf's Frozen Adventure ble vist som forfilm til Coco i Mexico. Men, publikum reagerte så negativt på den, at kinoene har valgt å fjerne den fra programmet. Om det er fordi kortfilmen faktisk er dårlig, eller om det rett og slett er fordi publikum hadde veldig, veldig lyst til å se Coco, vet jeg ikke.

Coco finns hittils bara ute på bio i Mexico, och jag tror att den negativa responsen kan vara kulturkrockar. Att de i Mexico vill se om en film om sin egen kultur men måste först i 20 minuter sitta igenom kristen kultur som julen.

Olaf's Frozen Adventure (Olofs Frostiga Äventyr) har iallafall fått svensk premiär den 1 december på ITunes med svensk tal enligt reklam på Disney Channel.  :)

moviefan

Citat från: Alexander skrivet  5 november 2017 kl. 14:12:21
Coco finns hittils bara ute på bio i Mexico, och jag tror att den negativa responsen kan vara kulturkrockar. Att de i Mexico vill se om en film om sin egen kultur men måste först i 20 minuter sitta igenom kristen kultur som julen.

Olaf's Frozen Adventure (Olofs Frostiga Äventyr) har iallafall fått svensk premiär den 1 december på ITunes med svensk tal enligt reklam på Disney Channel.  :)

Kommer nya Frost kortfilmen att läggas på en ny utgåva av Frost, så som det blev med Frostfeber ? (Den finns på sing along utgåva)

Daniel Hofverberg

Citat från: Alexander skrivet  5 november 2017 kl. 14:12:21
Olaf's Frozen Adventure (Olofs Frostiga Äventyr) har iallafall fått svensk premiär den 1 december på ITunes med svensk tal enligt reklam på Disney Channel.  :)
Jag har också sett den reklamen, men den stora frågan är ju vilka andra distributionsvägar som kommer finnas; för oss som inte har/använder iTunes...?

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet  5 november 2017 kl. 14:12:21
Coco finns hittils bara ute på bio i Mexico, och jag tror att den negativa responsen kan vara kulturkrockar. Att de i Mexico vill se om en film om sin egen kultur men måste först i 20 minuter sitta igenom kristen kultur som julen.

Olaf's Frozen Adventure (Olofs Frostiga Äventyr) har iallafall fått svensk premiär den 1 december på ITunes med svensk tal enligt reklam på Disney Channel.  :)

Finns trailern på YouTube? Hur såg det ut med rösterna i trailern? Kommer de tidigare rösterna att återvända?

Citat från: moviefan skrivet  5 november 2017 kl. 17:33:55
När det gäller Trassel serien, så gillar jag sången Vinden i mitt hår, blev däremot inte så impad av seriens animation. 

Jag håller med om animeringen, den hunde ha fått samma datoranimerade stil som Sofia Den Första och Elena från Avalor.

moviefan

Citat från: Disneyfantasten skrivet  5 november 2017 kl. 17:37:29
Finns trailern på YouTube? Hur såg det ut med rösterna i trailern? Kommer de tidigare rösterna att återvända?

Jag håller med om animeringen, den hunde ha fått samma datoranimerade stil som Sofia Den Första och Elena från Avalor.

Den svenska trailern finns nog inte, men den engelska.

Alexander

Citat från: Disneyfantasten skrivet  5 november 2017 kl. 17:37:29
Finns trailern på YouTube? Hur såg det ut med rösterna i trailern? Kommer de tidigare rösterna att återvända?

Jag håller med om animeringen, den hunde ha fått samma datoranimerade stil som Sofia Den Första och Elena från Avalor.

Trailern på Disney Channel är mycket kortare än den engelska på Youtube, men de svenska rösterna var som det ska vara med Annika Herlitz, Nassim Al Fakir och Mimmi Sandén.  :)

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet  5 november 2017 kl. 18:39:39
Trailern på Disney Channel är mycket kortare än den engelska på Youtube, men de svenska rösterna var som det ska vara med Annika Herlitz, Nassim Al Fakir och Mimmi Sandén.  :)

Sebastian Karlsson då?

Alexander

Citat från: Disneyfantasten skrivet  5 november 2017 kl. 19:09:24
Sebastian Karlsson då?

Vi får se men han kommer nog tillbaka också, anledningen till att jag inte tog upp honom var för att Kristoffer inte var med i den svenska trailern.  :)

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet  5 november 2017 kl. 20:55:47
Vi får se men han kommer nog tillbaka också, anledningen till att jag inte tog upp honom var för att Kristoffer inte var med i den svenska trailern.  :)

Om jag hade vetat det hade jag inte frågat, jag har ju inte sett trailern, så då kan jag inte veta.

Hursomhelst, skönt att höra om de tre andra iallafall...

Jag hoppas bara den släpps på DVD också (vilket den sannolikt kommer att göra).

TonyTonka

Annika Herlitz har ju nyligen fått barn (enligt hennes instagram), så eftersom att hon bör vara mammaledig just nu, så får vi hoppas att inga Frost-produktioner dubbas för tillfället, då risken är stor att hon blir (tillfälligt) utbytt.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Disneyfantasten

Citat från: TonyTonka skrivet  5 november 2017 kl. 21:16:45
Annika Herlitz har ju nyligen fått barn (enligt hennes instagram), så eftersom att hon bör vara mammaledig just nu, så får vi hoppas att inga Frost-produktioner dubbas för tillfället, då risken är stor att hon blir (tillfälligt) utbytt.

Justé, det hade jag nästan glömt, jag såg ju henne gravid i Christian Hedlunds event.

Men om hon var med i trailern så tror jag att hon var är med i dubbningen, då hon redan kan tänkas ha spelat in sina repliker.

Dessutom så hoppas jag att hon än en gång återvänder i Frost 2 år 2019.

Den enda andra skådespelaren jag känner till som har gjort Elsas röst är Jessica Folcker i Disney Infinity. Enligt min åsikt låter hon aningen för mörk i den rollen, men inte värre än att man kan stå ut med den.

En annan skådespelare som jag har läst ska vara gravid är Nour El-Refai, så då är frågan om denne verkligen återkommer i TV-serien Big Hero 6 eller om karaktären byter röst...

TonyTonka

#12
Citat från: Disneyfantasten skrivet  5 november 2017 kl. 21:27:36
Justé, det hade jag nästan glömt, jag såg ju henne gravid i Christian Hedlunds event.

Men om hon var med i trailern så tror jag att hon var är med i dubbningen, då hon redan kan tänkas ha spelat in sina repliker.

Dessutom så hoppas jag att hon än en gång återvänder i Frost 2 år 2019.

Den enda andra skådespelaren jag känner till som har gjort Elsas röst är Jessica Folcker i Disney Infinity. Enligt min åsikt låter hon aningen för mörk i den rollen, men inte värre än att man kan stå ut med den.

En annan skådespelare som jag har läst ska vara gravid är Nour El-Refai, så då är frågan om denne verkligen återkommer i TV-serien Big Hero 6 eller om karaktären byter röst...

Det beror troligen på hurvida hon har fått barn innan serien dubbats. Jag kan dock mycket väl ha fel, då jag inte vet om kvinnor brukar dubba när de är gravida, och sedan gå på mammaledighet, eller om de dubbar tills någon månad/vecka innan hon väntas få barnet. ^^

Trailerröster kan man aldrig vara 100% säkra på. Till exempel så var ju Robert Gustafsson med som Mike i en tidig trailer/teaser till Monsters University, och han vart ju utbytt i själva långfilmen. Även om man inte ska dra några förhastade slutsatser eftersom att de vanliga avsnitten ännu inte börjat visas än, så verkar det också som att Per Sandborgh spelade Sigge i en trailer för DuckTales, medan han sedan spelades av Niklas Engdahl i själva serien (eller åtminstonde pilotavsnitten)

Vad gäller Disney Infinity så håller jag med om Elsa, även om jag också tycker att hon är något mörk, så fungerar hon ändå i rollen. Det gäller faktiskt ersättarna (Niklas Engdahl som Röjar-Ralf, Emelie Clausen som Anna, Vivian Cardinal som Vemod, Suzanna Dilber som Mirage, m.fl.) överlag i Disney Infinity, även om det finns några inte fullt så imponerande röstbyten i spelen. ^^

Men jag hoppas också att Nour El-Refai ska återkomma. Mest hoppas jag på att Benjamin Ingrosso (Wahlgren) och Morgan Alling ska återkomma, men även Freds röst är underbar i den svenska dubbningen. :)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Disneyfantasten

#13
Citat från: TonyTonka skrivet  5 november 2017 kl. 22:01:54
Det beror troligen på hurvida hon har fått barn innan serien dubbats. Jag kan dock mycket väl ha fel, då jag inte vet om kvinnor brukar dubba när de är gravida, och sedan gå på mammaledighet, eller om de dubbar tills någon månad/vecka innan hon väntas få barnet. ^^

Trailerröster kan man aldrig vara 100% säkra på. Till exempel så var ju Robert Gustafsson med som Mike i en tidig trailer/teaser till Monsters University, och han vart ju utbytt i själva långfilmen. Även om man inte ska dra några förhastade slutsatser eftersom att de vanliga avsnitten ännu inte börjat visas än, så verkar det också som att Per Sandborgh spelade Sigge i en trailer för DuckTales, medan han sedan spelades av Niklas Engdahl i själva serien (eller åtminstonde pilotavsnitten)

Vad gäller Disney Infinity så håller jag med om Elsa, även om jag också tycker att hon är något mörk, så fungerar hon ändå i rollen. Det gäller faktiskt ersättarna (Niklas Engdahl som Röjar-Ralf, Emelie Clausen som Anna, Vivian Cardinal som Vemod, Suzanna Dilber som Mirage, m.fl.) överlag i Disney Infinity, även om det finns några inte fullt så imponerande röstbyten i spelen. ^^

Men jag hoppas också att Nour El-Refai ska återkomma. Mest hoppas jag på att Benjamin Ingrosso (Wahlgren) och Morgan Alling ska återkomma, men även Freds röst är underbar i den svenska dubbningen. :)

Fast å andra sidan var det ju många månaders tidsskillnad mellan teasern av Monsters University och dubbningen av själva filmen. Hos trailern till "Olofs Frostäventyr" så sändes den faktiskt jättenyligen (har inte sett den själv, så jag litar på vad Alexander har sagt), så därmed tror jag sannolikheten är stor att Annika återkommer.

Oj, jag hade ingen aning om att även Mirage var utbytt, jag dubbelkollade precis i creditlistan och såg att Eva Röse stod angiven som Mirage i "Superhjältarna".

Sen har vi trailern till "Nalle Puhs Film Nya Äventyr i Sjumilaskogen" (som lades upp på YouTube den 17 november 2010 och därmed troligen även sändes som trailer på biograferna redan samma tidsperiod, innan den visades på svenska biografer den 21 oktober 2011), där Nalle Puhs röst låter som Nassim Al Fakir (aka Olof), men i den slutgiltiga dubbningen var det Jan Jönsson. Guy De La Berg gjorde rollen från och med Tigers Film 2000 och senast han medverkade var i Mina Vänner Tiger och Nalle Puh 2007-2010, sen blev han sjuk innan dubbningen påbörjades. Jag såg för flera veckor sedan ett avsnitt av en annan TV-serie (Dr McStuffins) där Nalle Puh framträder, bara för att höra vilken röst Nalle Puh skulle ha och till min stora besvikelse så hörde jag Jan Jönssons röststämma strömma ut, jag hade hoppats på att de skulle byta ut honom, nåja, man kan väl hoppas att han byts ut i den kommande spelfilmen "Christopher Robin", som ska ha premiär den 3 augusti 2018.

Har Benjamin Wahlgren också bytt efternamn? Först Amy Diamond (Deasismont) och nu Benjamin. (jag behöver inte fråga varför Hilda Eidhagen Henze och Anna Nordell Engh bytt namn, eftersom jag vet att det är för att de har gift sig båda två)

Jag hoppas på följande röster till Disneyprinsessorna i kommande filmen Röjar-Ralf 2 (enligt information kommer de karaktärerna att medverka i den filmen):
Snövit: Lizette Pålsson
Askungen: Lizette Pålsson
Törnrosa: antingen Sandra Camenisch eller Lizette Pålsson
Ariel: antingen Myrra Malmberg eller Lizette Pålsson
Belle: Sofia Källgren
Jasmine: Myrra Malmberg
Pocahontas: Heléne Lundström
Mulan: Divina Sarkany (även om sannolikheten inte är så stor, det är nog mer troligt att det blir Mikaela Tidermark, som gjort rollen i "Disney Infinity" och "Sofia Den Första", hon är iallafall en acceptabel ersättare)
Tiana: Pauline Kamusewu (även om sannolikheten inte är så stor, men jag hoppas att de inte anställer Elin Bemark att göra rollen igen, för jag tycker inte alls att hon passar till rollen, jag gillar inte att höra Disneyprinsessorna tala med dialekt (var det skånska eller småländska?), finns det någon som ni tycker skulle passa bättre än Bemark?)
Rapunzel: Molly Sandén
Merida: Amy Diamond
Anna: Mimmi Sandén
Elsa: Annika Herlitz
Vaiana: Wiktoria Johansson

Faktiskt så tycker jag att de flesta röster till Disneykaraktärer som medverkar i filmer gjorda på 1990-talet och framåt har en oersättlig och överlägsen röst, men det finns vissa som jag ändå tycker fungerar bättre än de första, ex vis; Rafael Edholm som Shang, Mikaela Tidermark som Silverdagg, och säkert fler till som jag kan ha glömt...

Jag skulle inte ha något emot ifall Cassandra, Hövding Tui, Sina och Tamatoa hade andra röster än de som de har. Jag tycker visserligen att skådespelarna gör ett bra jobb (även om jag endast sett trailern av Trassel Innan Förevigt), men jag hade ändå gärna hört mer välbekanta skådespelare: Vanna Rosenberg som Cassandra, Torsten Wahlund som Hövding Tui, Sussie Eriksson som Sina och Gunnar Ernblad som Tamatoa (Gunnar Ernblad brukar ofta gestalta skurkar, så personligen tycker jag att han även skulle passa som Baxen (om karaktären hade haft en ondform), samt Skallesaurusen (om han hade framträtt i bild)).

Hos en del röstbyten kan jag nog gissa varför det skedde, men jag tar upp det i en annan tråd...

TonyTonka

Jag vet inte om han officiellt bytt namn, men i årets Melodifestival valde Benjamin att använda sin fars efternamn, alltså Ingrosso. :)

Japp, det stämmer att Mirage blev utbytt i Disney Infinity. De karaktärer som blivit utbytta i spelen var Mulan, Hiro Hamada, Baymax, Mirage, Elastaflickan, Kladdis, Aladdin, Vemod, Ilska, Elsa, Anna, Rapunzel, Röjar-Ralf, Vanilja von Sockertopp, Dash (av naturliga skäl), Blixten McQueen, Slinky Dog och Merlin.

Jag vågar inte uttala mig hurvida Nemo, Doris, Marvin, Hank, Baloo, Nick Wilde, Judy Hopps eller Kejsare Zurg bytts ut, då jag inte hört deras röster i spelet. ^^

Sedan kanske man eventuellt kan räkna Jack Skellington som utbytt, då han faktiskt haft en svensk röst innan, nämligen Bertil Engh som gjorde Jacks sångröst i en dubbning av sången "What's this?" som förekom på Disney Sing-A-Long Songs. :)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D